مهرداد پهلوان‌زاده در گفتگو با خبرگزاری برنا:

سوکولوف کارنامه قابل قبولی در شطرنج جهان دارد/ مقصودلو می‌تواند قهرمان جهان شود/ بازنشستگی زودتر از موعد یکی از مشکلات شطرنج ایران است

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۹:۴۳:۵۷
کد خبر: ۷۰۶۱۳۰
سوکولوف کارنامه قابل قبولی در شطرنج جهان دارد/ مقصودلو می‌تواند قهرمان جهان شود/ بازنشستگی زودتر از موعد یکی از مشکلات شطرنج ایران است
رییس فدراسیون شطرنج گفت: یکی از مشکلات شطرنج کشور ما این بوده است که استادبزرگ‌های ما پیش از موعد بازنشسته می‌شوند ولی در همه دنیا یک استادبزرگ معمولا تا سن 50 سالگی بازی می‌کند چون فیزیولوژی مغز این اجازه را به شطرنج‌بازان می‌دهد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ مهرداد پهلوان‌زاده، رییس فدراسیون شطرنج کشورمان درخصوص برنامه‌های جدید فدراسیون برای ملی‌پوشان و همچنین انتخاب سرمربی هلندی برای تیم ملی صحبت کرد.

پهلوان‌زاده در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به انتخاب سرمربی هلندی برای تیم ملی اظهار داشت: ایوان سوکولوف یکی از مربیان شناخته شده جهان است که در دو سال گذشته نیز به صورت پاره وقت به کشورمان سفر کرده و با ملی‌پوشان ما کار کرده است. این مربی خودش سال‌ها در زمینه شطرنج بازی کرده و حتی سابقه پیروزی مقابل کاسپاروف را در کارنامه خود دارد. این مربی صاحب تالیفات بسیار زیادی است و می‌توان گفت برای خودش صاحب سبک است. چون دانش این مربی به روز و براساس منطق قوی است، بازیکنانی که تربیت می‌کند سال‌های سال در رده‌های بالا می‌مانند. در دوره‌های قبلی که این مربی به کشورمان سفر کرده بود نیز دانش بازیکنان ما را بالا برده بود و امیدواریم که این اتفاق به صورت جدی‌تری با حضور مجدد ایشان برای ملی‌پوشان ما رخ دهد.

وی در ادامه افزود: سوکولوف روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه به کشورمان سفر خواهد کرد و تا 12 روز در ایران حضور خواهد داشت و با ملی‌پوشان کار می‌کند. این مربی هم با آقایان و هم با بانوان کار خواهد کرد. البته در بین بانوان شطرنج‌باز ما تنها سه بازیکن یعنی ساراسادات خادم‌الشریعه، میترا حجازی‌پور و مبینا علی نسب می‌توانند زیر نظر این مربی فعالیت داشته باشند. بقیه بازیکنان چون هنوز به سطح بالا نرسیده‌اند بهتر است که با مربیان داخلی کار کنند. در بخش آقایان نیز هفت نفر برتر کشور با مربی جدید کار خواهند کرد. بعد از این دوره نیز قصد داریم برنامه‌ریزی کنیم که برای المپیاد جهانی شطرنج که از شهریورماه در گرجستان برگزار خواهد شد بازهم سوکولوف را در خدمت بگیریم.

رییس فدراسیون شطرنج در ادامه درخصوص موفقیت اخیر پرهام مقصودلو افزود: شطرنج باز جوان کشورمان در سن 17 سالگی توانست برای اولین بار در تاریخ شطرنج ایران بالاترین امتیاز را در ریتینگ جهانی به دست آورد و به گفته همه کارشناسان با توجه به سن کم این شطرنج‌باز در آینده نزدیک رکورد بهتری از خود به جا خواهد گذاشت. آقای سوکولوف که سال گذشته در ایران حضور داشت بر این باور بود که اگر پرهام مقصودلو به صورت جدی کار کند و راه پیشرفت خود را ادامه دهد این احتمال وجود دارد که حتی قهرمان جهان شود. خوشبختانه در حال حاضر شاهد هستیم این اتفاق دور از دسترس نیست و پله‌های موفقیت را به خوبی طی کرده است.

وی همچنین با اشاره به عملکرد فدراسیون درباره بخش استعدادیابی خاطرنشان ساخت: اعتقاد من بر این است که هر موفقیتی به میزان فعالیتی که انجام می‌دهیم بستگی دارد. کیفیت از دل کمیت بیرون می‌آید و اگر ما بتوانیم کمیت را بیشتر کنیم می‌توانیم بازیکنان با کیفیتی داشته باشیم. یکی از عوامل پیشرفت این ورزش در کشور این است که به صورت گسترده مسابقاتی را در همه استان‌ها برگزار می‌کنیم. به عنوان مثال در تعطیلی نیمه شعبان بیش از 1500 شطرنج‌باز در نقاط مختلف کشور مشغول به مسابقه بودند. وقتی ما این تعداد شطرنج‌باز حرفه‌ای را داریم که در یک روز مشغول مسابقه هستند قطعا از دل آنها می‌توانیم استعدادهای نابی را بیرون بکشیم. نوابغ شطرنج ما در دل این مسابقات شناسایی می‌شود. محک ما برای شناسایی این افراد مسابقاتی است که برگزار می‌کنیم. مقصودلو سال گذشته در بیش از ده رویداد مهم بین‌المللی حضور داشت و همین امر باعث خواهد شد این ملی‌پوش تا به این اندازه پیشرفت داشته باشد.

پهلوان‌زاده اظهار داشت: در برنامه‌ریزی مسابقات که داشتیم سعی کردیم بهترین‌های دنیا را برای مسابقات جام ستارگان دعوت کنیم تا ملی‌پوشان ما بتوانند تجربه لازم را از این بازی‌ها به دست آورند. ده بازیکن برتر جهان را روبروی بازیکنان خود گذاشتیم و این سختی با حریفان قدرتمند است که باعث خواهد شد بازیکنان ما ساخته شوند. به همین دلیل دیگر در فدراسیون شطرنج به صورت گلخانه‌ای کار نمی‌شود و فقط چند بازیکن برای ما مطرح نیستند بلکه هر سال استعدادهای ناب را از بین مسابقات شناسایی می‌کنیم. فدراسیون دست همه شطرنج‌بازان را باز گذاشته تا بتوانند در همه مسابقات انتخابی شرکت کنند و با بازیکنان مطرح ما نیز مسابقه دهند. حتی بازیکنانی مانند پرهام نیز در حاشیه امنیت نیستند چون اگر لحظه‌ای تعلل کنند بازیکنانی هستند پشت سر آنها که می‌توانند جای آنها را بگیرند.

رییس فدراسیون شطرنج کشورمان درخصوص وضعیت شطرنج بانوان نیز خاطرنشان ساخت: اتفاقی که در فدراسیون شطرنج افتاد این بود که همزمان با پیشرفت شطرنج آقایان ما در بخش بانوان نیز توانستیم به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کنیم. بعد از نتایج خوبی که خانم خادم‌الشریعه در چند سال اخیر رقم زد حالا شاهد چهره جدیدی در شطرنج بانوان هستیم و مبینا علی نسب با ارائه بازی‌های خوب توانست در مسابقاتی که برگزار شد بالاتر از خادم‌الشریعه قهرمان شود. این نشان می‌دهد در بخش بانوان نیز استعدادهای خوبی داریم که توانسته‌اند پله‌های پیشرفت را طی کنند. در حال حاضر در ریتینگ جهانی علی‌نسب اختلاف صد امتیازی را خادم الشریعه دارد ولی اگر از لحاظ سنی بخواهیم حساب کنیم تا چند سال آینده این بازیکن جوان می‌تواند در ریتینگ جهانی موقعیت بالایی را به دست آورد. پروا بهزاد نظیف نیز یکی دیگر از شطرنج‌بازان خوب ما است که با وجود اینکه 12 سال دارد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. باید برای این شطرنج‌بازان یک مربی خوب قرار دهیم که با آنها کار کنند تا بتوانند راه پیشرفت را به خوبی ادامه دهند.

وی همچنین با اشاره به عملکرد احسان قائم مقامی در مسابقات برق‌آسای اخیر تصریح کرد: عملکرد قائم‌مقامی در مسابقات اخیر خوب بود و به نظر می‌رسد که این بازیکن بازهم می‌خواهد خود را در ریتینگ جهانی و رده‌بندی بالا بکشد و این خبر خوبی برای شطرنج کشورمان خواهد بود. تلاش قائم‌مقامی می‌تواند برای بازیکنان جوان ما نیز ایجاد انگیزه کند. یکی از مشکلات شطرنج کشور ما این بوده است که استادبزرگ‌های ما پیش از موعد بازنشسته می‌شوند ولی در همه دنیا یک استادبزرگ معمولا تا سن 50 سالگی بازی می‌کند چون فیزیولوژی مغز این اجازه را به شطرنج‌بازان می‌دهد. تنها کسی که در ایران خود را زودتر از موعد مقرر بازنشسته نکرد قائم مقامی بود که به نظرم بهترین تصمیم را گرفت. شطرنج مثل رشته‌های دیگر نیست که اگر بازیکن به سی سالگی رسید باید خداحافظی کند. این تصمیم قائم مقامی باعث خواهد شد که جوانان نیز به این راحتی تصمیم به خداحافظی نگیرند.

پهلوان‌زاده درخصوص برگزاری اردوی تیم ملی نیز اظهار داشت: اردوی 12 روزه ما از فردا آغاز خواهد شد و اردوی بعدی ما نیز با توجه به اینکه بعضی از بازیکنان درگیر امتحانات هستند بعد از ماه مبارک رمضان تشکیل خواهد شد. اولین رویدادی که ما در آن حضور خواهیم داشت جام ملت‌های آسیا است که در بنگلادش برگزار خواهد شد که امیدوار هستیم بتوانیم در آسیا عملکرد موفقی داشته باشیم و جواز حضور در مسابقات جهانی را به دست آوریم. اگر بازیکنان ما بتوانند به مسابقات جهانی راه پیدا کنند در جمع 10 تیم برتر جهان خواهند بود و به صورت دوره‌ای با همه این تیم‌ها بازی خواهند کرد. اعتبار این مسابقات در حد رقابت‌های جام جهانی شطرنج است.

وی در پایان درخصوص برنامه‌های این فدراسیون برای حمایت از تولیدات داخلی گفت: ما در زمینه صفحه و مهره چند سال است که خودکفا هستیم و در مواردی به بعضی کشورها نیز صادر کننده هستیم. فقط در بحث ساعت شطرنج بود که ما مجبور بودیم از خارج کشور ساعت‌ها را وارد کنیم که چند تولید کننده داخلی در چندسال اخیر شروع به تولیدساعت شطرنج کرده‌اند.یکی از تولیدکنندگان اخیرا ساعت نفیسی را تولید می‌کند که از خیلی ساعت‌های دنیا برتر است و کیفیت لازم را دارد. ماهم با این تولید کننده قرارداد داریم که در مسابقات داخلی از ساعت‌های این شرکت استفاده کنیم و در حال رایزنی با فدراسیون جهانی هستیم که این ساعت را به عنوان یکی از چند نوع ساعتی که مورد قبول فدراسیون جهانی است معرفی کنیم که در مسابقات رسمی مورد استفاده قرار بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز