جام جهانی ۲۰۱۸؛

فغانی، افتخار داوری ایران در جهان

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۶:۳۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۹۶۳۰
فغانی، افتخار داوری ایران در جهان
علیرضا فعانی در جام جهانی روسیه هم حضور خواهد داشت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ علیرضا فغانی، 1 فروردین ماه سال 1357 در کاشمر به دنیا آمد. او از سال ۲۰۰۸ وارد لیست داوران بین‌المللی شده‌است و در جام جهانی روسیه هم حضور خواهد داشت. 

فغانی در خانواده‌ای فوتبالی و ورزشی بزرگ شده‌ است. پدر او محمد فغانی، داور فوتبال بوده‌ است. علیرضا فغانی به عنوان بازیکن در تیم نوجوانان بانک ملی حضور داشته‌ است و سابقهٔ حضور در تیم‌های شهاب خودرو، اتکا و نیروی زمینی را دارد. او سابقهٔ بازی در لیگ دسته دوم فوتبال ایران را نیز به عنوان بازیکن دارد، اما در نهایت داوری در فوتبال را به حضور در فوتبال به‌عنوان بازیکن ترجیح داد.

از برخی قضاوت‌های مهم او می‌توان به دیدار دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴، دیدار فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵، دیدار فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵، دیدار فینال فوتبال المپیک ۲۰۱۶ ریو و دیدار نیمه‌نهایی جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۷ نیز اشاره کرد.

فغانی در ایران نیز سابقهٔ قضاوت در فینال جام حذفی و شهرآورد تهران را دارد. وی فارغ التحصیل لیسانس رشته زبان انگلیسی و فوق لیسانس رشته مدیریت ورزشی از دانشگاه آزاد است، شغل اولش کارمند شهرداری است و قبلا فوتبالیست بود. پدرش محمد فغانی از داوران با سابقه فوتبال بود. تنها برادرش محمدرضا که سه سال از وی کوچکتر است هم وارد داوری شده است، نام علیرضا در خانواده بهروز و نام محمدرضا در خانواده بهزاد است.

 

alireza-faghani-101603

 

سال 2012 بعنوان داور چهارم چند بازی مهم و حتی فینال جام باشگاه های جهان حضور داشت، از سال 2013 داور اول جام باشگاه های جهان شد. در سال 2014 فینال رفت قهرمانان آسیا را سوت زد در جام جهانی 2014 در 7 بازی داور چهارم بود در سال 2015 فینال جام ملت های آسیا را زد سپس فینال باشگاه های جهان در سال 2016 و فینال المپیک 2016 و داوری نیمه نهایی جام کنفدراسیون های در سال 2017 بر عهده او بود.

23 ساله بود که با همسرش ازدواج کرد دو فرزند بنام های سپهر 16 ساله و ساغر 7 ساله دارد و بخاطر نوع شغل و حضورش در بازی های مختلف باعث دلتنگی آنها می شود. او بعنوان یکی از 58 داور به سمینار توجیحی داوری جام جهانی 2018 روسیه دعوت شد و گفته است اگر اتفاق خوبی در این بازی ها برایش بیفتد بعد از جام جهانی از داوری خداحافظی می کند.

نظر شما