جام جهانی ۲۰۱۸؛

دشان در کسوت مربی جام جهانی را نشانه رفته است

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۱۴:۲۶:۱۱
کد خبر: ۷۱۱۲۲۱
دشان در کسوت مربی جام جهانی را نشانه رفته است
کاپیتان اسبق تیم ملی فرانسه که تنها کاپ قهرمانی خروس‌ها در تاریخ جام جهانی را بالای سر برد برای دومین دوره متوالی در این رقابت‌ها روی نیمکت فرانسه می‌نشیند و امیدوار است با خلق یک شگفتی، این بار به عنوان سرمربی موفق به فتح جام معتبرترین رویداد فوتبال جهان شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ دیدیه دشان کاپیتان اسبق تیم ملی فرانسه که تنها کاپ قهرمانی خروس‌ها در تاریخ جام جهانی را بالای سر برد برای دومین دوره متوالی در این رقابت‌ها روی نیمکت فرانسه می‌نشیند و امیدوار است با خلق یک شگفتی، این بار به عنوان سرمربی موفق به فتح جام معتبرترین رویداد فوتبال جهان شود.

دیدیه دشان ۱۵ اکتبر ۱۹۶۸ در باین فرانسه به دنیا آمد. او یکی از مطرح‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال این کشور است که افتخارات بیشماری مانند قهرمانی جام جهانی ۱۹۹۸، قهرمانی یورو ۲۰۰۰، قهرانی لیگ قهرمانان اروپا با المپیک مارسی و یوونتوس در فصل‌های ۹۳-۱۹۹۲ و ۹۶-۱۹۹۵، ۲ قهرمانی لوشامپیونا با مارسی، ۳ قهرمانی سری A، یک قهرمانی جام حذفی و ۲ قهرمانی سوپرکاپ ایتالیا، یک قهرمانی سوپرکاپ اروپا و یک قهرمانی جام اینترتوتو با یوونتوس، یک قهرمانی جام حذفی انگلیس با چلسی، ۲ نایب قهرمانی لیگ قهرمانان با یووه و یک نایب قهرمانی این رقابت‌ها با یوونتوس را در کارنامه بازیگری اش ثبت کرده است.

دشان فوتبال باشگاهی خود را از سال ۱۹۸۵ با نانت فرانسه شروع کرد و پس از پوشیدن پیراهن تیم‌های المپیک مارسی، بوردو، یوونتوس ایتالیا، چلسی انگلیس و والنسیا در سال ۲۰۰۱ کفش هایش را آویخت.او همچنین به عنوان یک هافبک دفاعی از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ در ۱۰۳ بازی برای خروس‌ها چهار گل به ثمر رساند و پس از بالا بردن جام قهرمانی یورو در پایان قرن بیستم از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

کسب عنوان بهترین بازیکن فرانسه در سال ۱۹۹۶، حضور در جمع ۱۰۰ بازیکن برتر قرن بیستم از نگاه فیفا در سال ۲۰۰۴، حضور در تیم منتخب یورو ۹۶ از مهم‌ترین افتخار‌های فردی دشان در زمان بازیگری است.او بلافاصله پس از اتمام دوران بازیگری اش در جمع خفاش‌های مستایا، به عنوان سرمربی موناکو انتخاب شد و تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۵ در این تیم قهرمانی جام اتحادیه فرانسه در سال ۲۰۰۳ و نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۰۴-۲۰۰۳ را کسب کرد.

سقوط یوونتوس به سری B. به دلیل مسائل مربوط به کالچوپولی و جدایی فابیو کاپلو از نیمکت بانوی پیر سبب شد مسئولان این باشگاه برای بازگشت به سری A. دست نیاز به سمت هافبک دفاعی سابق خود دراز کنند. دشان ۱۰ جولای ۲۰۰۶ سرمرییگری یوونتوس را برعهده گرفت و پس از رساندن این تیم به قهرمانی سری B. جای خود را به جیانلوکا کورادینی داد تا فرصت همراهی بزرگ‌ترین باشگاه ایتالیا در بالاترین سطح فوتبال این کشور را از دست دهد.

این مربی ۴۹ ساله به دنبال جدایی از یووه ۲ سال استراحت کرد و جولای ۲۰۰۹ جایگزین اریک گرتس بلژیکی در المپیک مارسی شد. دوران سه ساله سرمربیگری دشان در جمع بندرنشینان مارسی، یک قهرمانی لیگ، ۲ قهرمانی جام حذفی و ۲ قهرمانی سوپرکاپ را برای این تیم به ارمغان آورد.عملکرد درخشان دشان در مارسی سبب شد مسئولان فدراسیون فوتبال فرانسه در پی ناکامی آبی‌ها در یورو ۲۰۱۲ تصمیم بگیرند ۸ جولای آن سال کاپیتان اسبق تیم ملی این کشور را به جای هم تیمی اش در تیم رویایی فرانسه ۱۹۹۸ یعنی لورن بلان انتخاب کنند.

دشان از ابتدای فعالیتش در تیم ملی فرانسه نتایج نسبتا خوبی گرفته است که از صعود به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۱۴ و حذف از این رقابت‌ها با شکست یک بر صفر مقابل آلمان و همچنین نایب قهرمانی یورو ۲۰۱۶ می‌توان به عنوان مهم‌ترین دست آوردهایش نام برد.دشان که برای پانزدهمین بارتوانسته خروس‌ها را به جام جهانی برساند امیدوار است با قهرمانی در جام جهانی روسیه به نخستین چهره تاریخ فوتبال فرانسه تبدیل شود که هم به عنوان کاپیتان و هم به عنوان سرمربی جام جهانی را فتح می‌کند.او در ۷۰ بازی آمار ۴۴ برد، ۱۲ مساوی و ۱۴ باخت را همراه تیم ملی فرانسه ثبت کرده است  و مبلغ دستمزد سالیانه او مبلغی بالغ بر سه میلیون پوند است و او با صدرنشین سر مربیان حاضر در جام جهانی در کنار تیته سرمربی برزیل است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز