جام جهانی ۲۰۱۸؛

ساعت سوییسی در دست سرمربی صرب

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۱۱:۳۲:۰۱
کد خبر: ۷۱۲۱۱۲
ساعت سوییسی در دست سرمربی صرب
سرمربی که سبب شد تا سوئیسی ها برای نخستین بار در تاریخ فوتبالشان طعم حضور در چهار دوره متوالی بزرگ ترین آوردگاه جهان فوتبال را کسب کنند به تیمش در روسیه امیدوار است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ هرچند سوئیس یازدهمین حضورش در جام جهانی را تجربه می کند اما عملکرد این تیم با ولادیمیر پتکوویچ سبب شد تا سوئیسی ها برای نخستین بار در تاریخ فوتبالشان طعم حضور در چهار دوره متوالی بزرگ ترین آوردگاه جهان فوتبال را کسب کنند.

ولادیمیر پتکوویچ، سرمربی تیم ملی سوئیس متولد  ۱۵ آگوست ۱۹۶۳ در سارایوو (یوگسلاوی) سابق به دنیا آمد و پس از آنکه سال های ابتدایی دوران فوتبال خود را در کشورش پشت سر گذاشت برای ادامه این‌ دوران راهی سوئیس شد و در تیم های مانند بلینزونا، چور، سیون و لوکارنو به میدان رفت. پتکوویچ  که یک هافبک تاثیر گذار بود سرانجام در سال ۱۹۹۹ با پوشیدن پیراهن بوچس از فوتبال خداحافظی کرد.البته او در فصل ۹۹-۱۹۹۸ به عنوان بازیکن-مربی در تیم بلینزونا فعالیت کرد.

مالاکانتونه آنو نخستین تیمی است که پتکوویچ پس از آویختن کفش هایش هدایت آن را برعهده گرفت. او از جولای ۱۹۹۹ تا ژوئن ۲۰۰۴ در این تیم که در سطوح پایین فوتبال سوئیس به میدان می رود سرمربیگری کرد و یک قهرمانی لیگ دسته اول را به دست آورد.

این مربی ۵۴ ساله صربستانی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ روی نیمکت تیم های لوگانو و بلینزونا نشست اما نتوانست با آن ها افتخاری کسب کند. پتکوویچ پس از سه فصل سرمربیگری در یانگ بویز جولای ۲۰۱۱ نخستین بار برای مربیگری از سوئیس خارج شد و هدایت سامسون اسپور ترکیه را در دست گرفت که البته با توجه به کسب نتایج ضعیف تنها ۶ ماه در این تیم ماند و در ژانویه ۲۰۱۲ حکم اخراج گرفت.

پس از این اتفاق پتکوویچ در چهار بازی پایانی لیگ سوئیس در فصل ۱۲-۲۰۱۱ روی نیمکت سیون نشست که البته در رقابت پلی آف بقا در این رقابت ها توانست جواز ادامه فعالیت سیون در بالاترین سطح فوتبال سوئیس را کسب کند.

در اتفاقی جالب مسئولان باشگاه لاتزیو ایتالیا در جولای ۲۰۱۲ تصمیم گرفتند از این مربی که به هیج وجه کارنامه خوبی در مربیگری نداشت برای هدایت عقاب های رم استفاده کنند اما کسب قهرمانی جام حذفی در فصل ۱۳-۲۰۱۲ سبب شد تا پتکوویچ نخستین و آخرین جام دوران مربیگری اش را در زمان حضور در لاتزیو به دست آورد.

مسئولان فدراسیون فوتبال سوئیس پس از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، پتکوویچ را به عنوان جانشین اوتمار هیتسفلد انتخاب کنند. حذف در مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۱۶ با شکست مقابل لهستان و کسب جواز جام جهانی ۲۰۱۸ با برتری مقابل ایرلند شمالی در مجموع ۲ بازی رفت و برگشت پلی آف اروپا حاصل عملکرد پتکوویچ در تیم ملی سوئیس بوده است‌. ضمن اینکه او در۳۶ بازی آمار ۲۲ برد، ۵ مساوی و ۹ باخت را در این تیم ثبت کرده است.

جالب است بدانید پتکوویچ را می توان مربی ای ۳ ملیتی دانست چراکه او سه گذرنامه از کشورهای کرواسی، بوسنی و سوییس را در اختیار دارد و البته به پنج زبان دنیا مانند کرواتی، آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی مسلط است.

سرمربی سوییس درباره حضور تیمش در گروه پنجم می گوید: ما با تیم های قدرتمندی همگروه شدیم برزیل و کاستاریکا درجام جهانی گذشته به همراه صربستان از گروه خود صعود کردند و من معتقدم گروه ما گروه مرگ است و هیچ کدام از بازی ها قابل پیش بینی نیستند ما تلاش می کنیم با اتکا بر توان بازی گروهی و همکاری تیمی بتوانیم در این گروه نشان دهیم فوتبال سوییس تا چه حد پیشرفت کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز