محمدصادق حسنی با حضور در خبرگزاری برنا:

توسعه ورزش‌های تفریحی نشاط را به تهران خواهد آورد/ رویکرد سازمان ورزش شهرداری ارتباط بخشی با سایر نهادها است/ به سمت همگانی کردن ورزش حرکت خواهیم کرد

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۱۰:۱۶:۴۰
کد خبر: ۷۱۵۵۰۸
توسعه ورزش‌های تفریحی نشاط را به تهران خواهد آورد/ رویکرد سازمان ورزش شهرداری ارتباط بخشی با سایر نهادها است/ به سمت همگانی کردن ورزش حرکت خواهیم کرد
سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران گفت: باید از جزیره‌ای عمل کردن خودمان را نجات دهیم و با یک راهبرد و اهداف مشخص به سمت همگانی کردن ورزش تهران برویم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، محمدصادق حسنی سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران با حضور در این خبرگزاری درخصوص برنامه‌های شهرداری برای توسعه ورزش همگانی صحبت کرد.

حسنی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به اهمیت جایگاه شهرداری در توسعه ورزش از دیرباز تاکنون اظهار داشت: شهرداری تهران موظف است نسبت به امر ورزش مردم قدم‌های مثبتی بردارد. از حدود 50 سال قبل، در رویکرد جدیدی که شهرداری به شهر پیدا کرد اعتقاد بر این داشت که شهرداری تنها یک نهاد خدماتی نیست بلکه یک نهاد اجتماعی نیز محسوب می‌شود و علاوه بر اسکلت شهری و فضاهای شهری انسان را نیز به عنوان محور زندگی در شهر مطرح کرده است.

وی در ادامه افزود: در تعریف جدید شهرداری گفته شده شهر تنها به معنی اسکلت، اتوبان، پل هوایی، زیرگذر و مترو نیست، بلکه شهر با محوریت انسان است که شکل گرفته، بنابراین  همه این‌ها باید در خدمت آرامش و آسایش شهروند باشند. در این راستا قدم‌های خوبی در حال برداشته شدن است که شهر را محیط مناسب تر و بهتری بکنیم برای زندگی شهروند، یکی از وظایفی که شاید دولت و خصوصا شهرداری‌ها در دنیا دارند بحث سلامت تن و نشاط اجتماعی است.

سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران گفت: شاید محوری‌ترین سازمانی که بتواند در بحث سلامتی تن و نشاط اجتماعی قدم بردارد سازمان ورزش شهرداری است. سازمان ورزش با هدف توسعه ورزش همگانی برای رسیدن به نشاط اجتماعی و سلامت جسمی شکل گرفته و در حال حرکت است، و در یک گذری است که تلاش می کند خودش را به وظایف اصلی سازمان نزدیک کند و به سمتی برود که علاوه بر توسعه زیر ساخت های ورزشی بتواند خدمات ورزشی و فعالیت‌های ورزشی را هم توسعه ببخشد. طوری که حضور و مشارکت مردم را برای ورزش کردن و فعالیت های بدنی و ذهنی و روحی نزدیک کند و شرایط را برای این گونه فعالیت‌ها آماده کند. بنابراین این وظیفه خطیر و مهم بر عهده سازمان ورزش شهرداری تهران گذاشته شده است.

حسنی خاطرنشان ساخت: در جامعه‌ای که با هجوم ناهنجاری‌ها مثل پرخاشگری، افسردگی، عدم مشارکت اجتماعی، عدم رعایت حقوق شهروندی و عدم یک کانون مناسب خانوادگی روبرو هستیم همه اینها آسیب‌هایی است که متاسفانه در حال رشد هستند و در سطح شهر می بینیم. چه در خانواده‌ها و چه در اجتماع، شاید عدم وجود یک آرامش روانی  به مخاطره افتاده شده و مورد آسیب قرار گرفته است. ما به دنبال این نیستیم که مردم ورزشکار شوند ما می‌خواهیم مردم از آن ایستادگی بدنی و عدم تحرک بدنی نجات پیدا کنند، یک جامعه پر نشاط توام با فعالیت‌های مختلف بدنی که در عین حال نشاط اجتماعی را هم به دنبال داشته باشد.

حسنی1

وی افزود: امسال شعار ما توسعه ورزش‌های تفریحی است که مردم بتوانند علاوه بر فعالیت های بدنی لذت نیز ببرند، که در ادامه یک نشاط اجتماعی داشته باشیم که بتوانیم مردمی با آرامش خیال بیشتر و به دور از افسردگی‌ها و پرخاشگری‌ها داشته باشیم. جامعه ای که هیجاناتش تخلیه نشود قطعا در پرخاش‌های اجتماعی ما شاهد ظهورش خواهیم بود و این موضوع را ما باید از بین ببریم.

سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران با اشاره به همکاری این سازمان با وزارت ورزش و جوانان و دیگر نهادها برای توسعه ورزش همگانی اظهار داشت: ما در بحث توسعه ورزش همگانی اگر بخواهیم تنها حرکت کنیم بدون شک موفق نخواهیم شد. ما رویکردمان ارتباط بین بخشی است با متولیان ورزش همگانی. هرکسی که در اساس‌نامه خودش و در ذات سازمانی خودش تعریف شده و به عنوان کسی که می‌تواند توسعه ورزش همگانی را داشته باشد ما در کنارش هستیم. وزارت ورزش و جوانان، ادارات کل، هیات ورزش‌های همگانی استان تهران، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مساجد، سپاه، بسیج و ارتش جمهوری اسلامی ایران، ما با همه این‌ها به دنبال تفاهم نامه‌ای هستیم که بتوانیم قدم‌های خوبی را برداریم و خدمات مشترک داشته باشیم برای مردم. باید از جزیره‌ای عمل کردن خودمان را نجات دهیم و با یک راهبرد و اهداف مشخص به سمت همگانی کردن ورزش تهران برویم.

حسنی همچنین درخصوص وضعیت زیرساخت‌های ورزشی در شهر تهران تصریح کرد: ما در بحث زیر ساخت‌ها اگر جمعیت تهران را حدود 8 میلیون نفر در نظر بگیریم، ما تقریبا نزدیک به یک متر فضای ورزشی برای هر فرد در اختیار داریم. ما در بحث سرانه‌های ورزشی مشکلی نداریم یعنی اگر ما خودمان، وزارت ورزش، آموزش و پرورش و سایر نهادها و سازمان‌ها بیایم ورزشگاه‌ها را ترسیم و مشخص کنیم ، قطعا سرانه ورزشی قابل قبولی در تهران خواهیم داشت. به لحاظ تجهیزات نیز، ما حدود 400 مجموعه ورزشی در تهران داریم که از این بین 80 مجموعه ورزشی آبی است. از طرفی ما بیش از 200 خانه ورزش در سراسر محله ها داریم. این ها بجز فضاهای پارکی و زیر ساخت های آسفالتی است که در اختیار داریم. تنها مشکلی که ما داریم بحث فرهنگ سازی است ما هنوز نتوانسته‌ایم فرهنگ‌سازی کنیم که مردم بیایند و از این سرانه‌های ورزشی های به نحو مطلوب استفاده کنند.

وی درباره برنامه‌های سازمان ورزش شهرداری درخصوص بانوان نیز اظهار داشت: ما در تهران چندین استخر روباز برای بانوان داریم، مثل مجموعه الزهرا که خاص بانوان است. ما دقیقا در حال حاضر یک روز در میان مجموعه هایمان در اختیار بانوان است، ما افطار تا سحر تمام مجموعه هایمان سه روز در هفته در اختیار بانوان قرارداده‌ایم. همچنین بالغ بر 100 نفر از مدیران ما در سازمان ورزش را بانوان تشکیل دادند و شدیدا به دنبال توسعه این موضوع هستیم که بانوان نقش محوری در ورزش همگانی ایفا کنند. شعار ما این است که زمانی که بانوان حضور نداشته باشند نمی‌توانیم رفتارهای ورزشی را نهادینه سازی کنیم و با حضور بانوان است که می‌توانیم ورزش را در بین خانواده نهادینه کنیم و به دنبال این هستم که یک معاونت ایجاد کنیم تحت عنوان معاونت ورزش بانوان و خانواده، و تلاش می‌کنیم روی این موضوع بیشتر تلاش کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز