مسعود سلیمانی با حضور در خبرگزاری برنا:

همدلی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باعث آرامش ورزش شده است/ افراد همیشه نالان را از فدراسیون دور کردم

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۳۴۰۰۲
همدلی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باعث آرامش ورزش شده است/ افراد همیشه نالان را از فدراسیون دور کردم
رییس فدراسیون اسکواش گفت: فدراسیون اسکواش نگاه جنسیتی به این رشته ندارد و فدراسیون ما حمایت لازم را از ورزش بانوان دارد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ اسکواش یکی از رشته‌های راکتی است که سابقه طولانی در ورزش ایران دارد و با حضور انگلیسی‌ها در کشورمان در سال 1320 این رشته در جنوب ایران فعال شد و رفته رفته در تهران نیز جایگاه خوبی پیدا کرد. با اضافه شدن این رشته به بازی‌های آسیایی در سال 1998 بانکوک اسکواش جلوه بیشتری در قاره کهن پیدا کرد و در یکی دو دهه اخیر این رشته توانسته در کشورمان مخاطبین زیادی را به خود جذب کند و با توجه به استعدادهای بیشماری که وجود دارد ایران در آسیا به عنوان یکی از کشورهای صاحب نام خود را معرفی کرده است. بازی‌های آسیایی جاکارتا در اواخر مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد و با توجه به اتفاقات خوبی که در چند سال اخیر در فدراسیون اسکواش افتاده امید زیادی وجود دارد ورزشکاران ما بتوانند روی سکو بروند. برای اطلاع از وضعیت اسکواش در ایران و برنامه‌ریزی انجام شده برای ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی گفتگویی را با مسعود سلیمانی رییس فدراسیون اسکواش کشورمان انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

*با توجه به اینکه به آغاز بازی‌های آسیایی جاکارتا نزدیک می‌شویم شرایط تیم ملی اسکواش ایران برای حضور در این مسابقات چطور است. ما با چه تعداد بازیکن در این رقابت‌ها حضور خواهیم داشت؟

در این بازی‌ها، اسکواش ایران هم در بخش مردان و هم در بخش بانوان حضور خواهد داشت. ما بلندترین اردوی تاریخ اسکواش را از دی‌ماه سال گذشته آغاز کردیم و بدون این که حتی استراحتی داشته باشند، آقایان و بانوان ما در اردو بودند تا توانستند مقام هشتم آسیا را به مقام سوم آسیا تبدیل کنند. تمرینات ما در سه مقطع هر روز پیگیری شد و در حد توان فدراسیون سعی کردیم بهترین امکانات را در اختیار ملی‌پوشان قرار دهیم و کادر فنی نیز با تلاش شبانه‌روز تیم را به آمادگی کامل رساندند. تیم ما با پنج بازیکن راهی بازی‌های آسیایی خواهد شد. از ابتدا قرار بود که تیم با سه ورزشکار آقا و دو ورزشکار خانم به جاکارتا برود ولی بعد از مصدومیت یکی از آقایان و صحبت‌هایی که با کمیته اجرایی کمیته ملی المپیک و ستاد عالی بازی‌های آسیایی انجام شد در نهایت تصمیم بر این گرفتیم که با دو ورزشکار آقا و سه ورزشکار خانم به این مسابقات اعزام شویم. ما شانس کسب مدال را در بخش تیمی آقایان از دست دادیم ولی با این وجود تیم با روحیه و انگیزه کافی به این مسابقات اعزام خواهد شد و سعی می‌کنیم بهترین نتیجه را در جاکارتا به دست آوریم. سجاد زارعیان و علیرضا شاملی دو ملی‌پوش ما در بخش آقایان هستند البته درخصوص شاملی با مشکل خدمت سربازی او مواجه هستیم و داریم سعی می‌کنیم این مشکل برطرف شود. این دو در انفرادی به جاکارتا اعزام میشوند. همچنین دو بازیکن خانم فرشته اقتداری و حدیث  فرزاد به جاکارتا اعزام میشوند و با لطف وزیر ورزش و کمیته ملی المپیک خانم غزال شرفپور از گلستان نیز به عنوان نفر سوم خانمها خواهد بود. به غیر از این پنج بازیکن به همراه تیم یک سرمربی آقایان و یک مربی برای بانوان به این مسابقات اعزام خواهد شد. البته دو نفر دیگر نیز از سوی کمیته بازی‌های آسیایی به جاکارتا دعوت شده اند که شامل یک کارشناس خبره ورزشی و یک داور خواهد بود. درست است که ما در کسب مدال مدعی هستیم اما دو بازیکن خوبمان را از دست داده‌ایم.

حضور

*حریفهای اصلی ایران در جاکارتا چه تیمهایی هستند؟

هنگ کنگ، هندوستان، ژاپن، پاکستان و مالزی. این 5 کشور معمولا عناوین یک تا پنج آسیا را در سالهای گذشته داشتند.

*این پنج کشور در جهان نیز عنواندار هستند؟

بله. هنگ کنگ و پاکستان و مالزی قهرمان جهان هستند. هنگ کنگ در سال‌های اخیر به دلیل این که رئیس فدراسیون آسیا نیز از این کشور است رشد خیلی زیادی در این رشته داشته‌اند. چین بعد از ما اسکواش را شروع کرده است اما به شدت روبه جلو میرود که این یک مسئله خطرناک است. ما در اسکواش دیگر به اردوی داخلی نیاز نداریم و به اردوهای خارجی یا پارتنر خارجی احتیاج داریم که قویتر از بچههای خودمان باشند. ملی‌پوشان ما به حدی رسیده‌اند که فقط با این دو مورد پیشرفت میکنند. این دو مورد هم به مسائل اقتصادی بستگی دارد و طبق نامهها و بخشنامههایی که میآید که باید صرفهجویی کنیم، فقط اعزامهای آسیایی و جهانی مورد قبول ما قرار خواهد گرفت، یک مقدار کارمان را در اسکواش سخت میکند.

*فدراسیون اسکواش در زمینه جذب منابع مالی چقدر توانسته موفق عمل کند؟

ما سال گذشته چیزی حدود 18 و نیم میلیارد تومان در فدراسیون اسکواش جذب غیرنقدی منابع داشتیم. در سال گذشته برای احداث سه سالن اسکواش در مرکز تجاری سیتی سنتر اصفهان و در ملاقاتی که با مسعود صرامی، مدیر عامل این سیتی سنتر و رئیس هیئت مدیره آنجا داشتیم ارتباطاتی صورت گرفت و این آورده برای فدراسیون اسکواش شد. این اولین مرکز تجاری ایران است که دارای سالن اسکواش شد و این سالنهای اسکواش بسیار زیبا طراحی شده و رقابتهای بینالمللی ما با رنکینگ جهانی در بخش بانوان با نام سیتی سنتر در همین سالن‌ها برگزار شد. زیرساختهای فدراسیون افزایش پیدا کرده است و ما توانستیم از این تعامل با بخش خصوصی به سود فدراسیون استفاده کنیم.

*آیا حمایت‌های لازم از فدراسیون اسکواش برای اجرایی شدن برنامه‌ها به عمل آمده است؟

قرن حاضر قرن اندیشههاست و اندیشههاست که جواب میدهند و پول همه چیز نیست. زمانی من رئیس  فدراسیون شدم که در سال 88 ما تحریم اقتصادی شده بودیم و همچنان این تحریم ادامه دارد و به سال 97 کشیده شده است. استراتژی فدراسیون تعامل با رسانه است و به هر حال در سند راهبردی ما در منطقهای قرار داریم که رویکرد مدیر آن سازمان یا نهاد و فدارسیون باید توسعه و ترویج باشد. بر همین اساس و همین نگاه دکتر سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، دکتر صالح امیری رییس کمیته ملی المپیک در این مدت فدراسیون را ساپورت و حمایت کردند. این حمایت‌ها باعث شد که هر سال تقویم ما شلوغ باشد و بدون اینکه حتی یک مورد از برنامه‌های ما لغو شود به بهترین شکل برنامه‌های فدراسیون را عملی کنیم. همدلی و اتحادی که بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک وجود دارد باعث شده که ورزش کشور در آرامش باشد و فدراسیون‌ها با خیال راحت کار خود را ادامه دهند.

حضور

*مهمترین دلایل پیشرفت شما در فدراسیون اسکواش چیست؟

الگوهای همیشه نالان را از فدراسیون دور کردم. با الگوهای همیشه نالان که بغل گوش شما بنشینند، هیچ توسعهای اتفاق نمیافتد. توسعه در اعتماد اتفاق میافتد و با این رویکرد توسعه در فدراسیون اسکواش اتفاق افتاد یعنی تعداد سالنهای ما دوبرابر شد و توانستیم مربیان و داوران این رشته را چند برابر کنیم. ما در اسکواش مربیان و مدرس جهانی داریم و به زودی در مهر امسال دو مدرس جهانی دیگر به شاکله اسکواش ایران اضافه خواهد شد. ما الان کرسی بینالمللی داریم و در همین بحث ایران هراسی که برخی از کشورهای عرب نشین راه انداخته‌اند ما توانستیم کرسی رییس فدراسیون غرب آسیا را به دست آوریم. همچنین رئیس کمیته ممبر شیپ یا راهاندازی اسکواش در کشورهای آسیا نیز بر عهده فدراسیون ایران گذاشته شده که این افتخار بزرگی برای ما محسوب می‌شود. در  آبان‌ماه سال جاری اجلاس جهانی 2018 در قاهره مصر برگزار خواهد شد و در این اجلاس ما برای کرسی نایب رییسی فدراسیون جهانی ثبت‌نام کرده‌ایم و با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهیم امیدوار هستیم بتوانیم این کرسی را به دست آوریم. ایران از 15 اسفند سال 89 این مسیر را شروع کرد و به جایی رسید که الان در سال 97 به عنوان یک مدعی در اسکواش  آسیا و جهان خودش را نشان میدهد.

*فدراسیون اسکواش چقدر در بحث همگانی کردن ورزش در جامعه نقش داشته است؟

بزرگترین دستاورد فدراسیون اسکواش مبحث علمی مدیریت اجتماعی شدن است. اجتماعی شدن یعنی کسانی که دور یک میز مینشینند هدف را  بشناسند و بدانند، از کسی که تایپ میکند تا نیروهای خدماتی و مسئولین میخواهند چه کار انجام دهند و برای رسیدن به آن قلهها مسیر را طی کنند. تمام کسانی که در ایران حضور پیدا کردند رسما اعلام کردند که فدراسیون ایران راه درست را در پیش گرفته و به سرعت در جاده پیشرفت در حال حرکت است. مدیریت دانش در جای جای کمیتههای فدراسیون اسکواش جاری است. ما آنقدر با مدیرکل‌های استانی تعامل داریم که هرکس را مدیر کل معرفی کند حتی اگر با فدراسیون تعارض داشته باشد نظر مدیر کل استان برای ما مهم خواهد بود و در این مورد حتی یک مورد خطا نیز نداشتیم.

*بانوان اسکواش‌باز چقدر توانسته‌اند در موفقیت‌های فدراسیون نقش داشته باشند؟

فدراسیون اسکواش نگاه جنسیتی به این رشته ندارد و همیشه یکی از تاکیدات دکتر محمدیان بر این است که فدراسیون ما حمایت لازم را از ورزش بانوان دارد. فدراسیون اسکواش سازمانی یادگیرنده است و به بخش بانوان توجه ویژه دارد، ما بدون نگاه جنسیتی آن کس که بهترین برنامه را ارائه دهد فعالش میکنیم و حمایتش خواهیم کرد. حدود 6 نفر از روسای هیئتهای ما در سراسر کشور از خانمها هستند و حدود 8 نفر از کمیتههای فدراسیون باز هم خانمها مسئولتیش را دارند، از بخش فرهنگی گرفته تا استعدادیابی و تیمهای ملی و به این شکل برنامه آنجا تعیینکننده است. بانوان ما در سال‌های گذشته همیشه آخر بودند و حتی ما از تیم‌هایی همچون سریلانکا هم شکست می‌خوردیم ولی الان بانوان ما در رده ششم آسیا هستند و مقابل مالزی به پیروزی رسیدند که یکی از تیم های خوب آسیا است و از مربی حرفه‌ای بهره می‌برد.

*کسب کرسی‌های بین‌المللی چقدر می‌تواند به عملی شدن برنامه‌های فدراسیون کمک کند؟

در بحث مدیریت چیزی وجود دارد به نام خلق آینده. وقتی بحث خام ریاست فدراسیون اسکواش غرب آسیا را گفتم به من خندیدند و گفتند شما در رویا هستید، اما اعتقاد من بر این است حرفی را که می‌زنم باید عملی شود و همین اتفاق افتاد. ما در روتردام هلند در اجلاس جهانی مطرحش کردیم و پیشبینی کردیم که رئیس فدراسیون آینده خواهیم بود و درست درآمد! در همان جلسه قبل از این که انتخابات برگزار شود با رییس کنفدراسیون آسیا این موضوع را مطرح کردم و از او خواستم که ایران را حمایت کند. باورش سخت بود که یک ایرانی ریاست کشورهای اعراب را به عهده بگیرد ولی این امر عملی شد. اولین جلسه فدراسیون غرب آسیا در تهران برگزار شد و در حالی که کشوری مثل عربستان حضور پیدا نکرد من به عنوان رئیس انتخاب شدم و آقای دکتر عباس از عراق نایب رئیس شد. به خاطر این انتخاب حساسیتها در کشورهای عربی بالا رفته است به طوری که آخرین بار وقتی برای عربستان نامه نوشتیم با رنگ قرمز پاسخ ایمیل ما را دادند و گفتند ما جزو غرب آسیا نیستیم اما با این وجود باز هم ارتباطمان را دورادور نگه داشته‌ایم.

*فدراسیون‌ها چقدر می‌توانند در بحث حمایت از تولید داخلی نقش داشته باشند؟

در تمام کشورها سه استراتژی وجود دارد که یا بر مبنای امنیت است یا ارزش و یا اقتصاد. از این سه مورد تقریبا خارج نیست. چرا رهبر معظم انقلاب چند سال است تولید ایرانی، حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی را در دستور کار اجرایی دولت قرار داده است؟ علت این است که در این برهه از زمان اقتصاد دو موضوع امنیت و ارزشها را تحت شعاع قرار میدهد و به همین خاطر این مباحث مطرح میشود و ما هم به عنوان مدیران میانی و مدیرانی که در بخشی از مملکت، در بخش ورزشی و در یکی از فدراسیونهای ورزشی حضور داریم با تأسی از فرمایشاتی که هر سال ایشان انجام میدهند، برای فدراسیون هدفگذاری میکنیم.

*یکی از اتفاقات خوب در فدراسیون اسکواش تشکیل تیم هنرمندان بود دو سه سال گذشته بود. در حال حاضر این تیم فعالیت دارد؟

تیم هنرمندان به شدت فعال است و به جایی رسیدهاند که میگویند باید مربیمان را عوض کنید و یکی از مربیان ملی آنها را تمرین دهد. هم تیم بانوان و هم تیم آقایان در حال حاضر تمرین می‌کنند ولی تیم بانوان ما آمادهتر هستند و می‌توانند در لیگ امسال تیم بدهند و شرکت کنند.

*چه هنرمندانی در تیم بانوان هستند؟

خانم شبنم فرشادجو، پانتهآ پناهیها، مائده طهماسبی، مارال فرجاد، هانیه توسلی، سیما تیرانداز، مه‌لقا باقری و چند تن دیگر از بازیگران در این تیم حضور دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز