تولد فوتبال در ایران

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۱۱:۱۵:۱۲
کد خبر: ۷۴۲۲۱۲
تولد فوتبال در ایران
زمان دقیقی که مردم فوتبال بازی می کنند هنوز مشخص نیست. برخی معتقدند که فوتبال با ملوانان انگلیسی در حال ورود به بنادر جنوبی ایران و برخی دیگر می گوید که ...

زمان دقیقی که مردم فوتبال بازی می کنند هنوز مشخص نیست. برخی معتقدند که فوتبال با ملوانان انگلیسی در حال ورود به بنادر جنوبی ایران و برخی دیگر می گوید که این بازی توسط کارگران انگلیسی ساکن مسجد سلیمان برای استخراج نفت به این کشور می آید. حتی برخی از مردم فکر می کنند که از تجار اروپایی به شیراز می آید.

از سال 1918 و پس از تأسیس مدارس آلمانی و دانشکده دارالفنون، فوتبال در ایران به شکل فعلی برگزار شد. از زمان حکومت احمد شاه قاجار، یک لایحه به پارلمان ارسال شد که این ورزش در مدارس ایران اجباری بود. یک مکان به نام دارالمهالمین ورشش برای آموزش ورزش در دانشکده دارالفنون که مشهورترین و بزرگ ترین مدرسه در ایران بود، تأسیس شد و پس از آن تربیت بدنی نامیده شد. بنیانگذار این مرکز میر مهدی خان ورزانده بود. او پدر ورزش جدید در ایران نامیده شد.

در سال 1921، انجمن ارتقاء فوتبال توسط میر باقر خان عظیمی و ابوالفضل صدری برای ترویج فوتبال تاسیس شد. این انجمن طی 11 سال تحت مدیریت عظیمی فعالیت داشت و بعد تحت مدیریت سید محمد تدین، رئیس مجلس ملی آن زمان بود و در نهایت در سال 1932 منحل شد. در سال 1934، یک سازمان جدید برای ورزش کشور به نام National Physical آموزش و پرورش پیشگامان توسط علی اصغر حکمت، وزیر فرهنگ آن زمان و مربی دارالمهالمین.

اولین میدان فوتبال در تهران لنج بود که توسط شرکت حمل و نقل انگلیسی در نزدیکی کالج ساخته شد. اما اولین میدان فوتبال قانونی، میدان دانشگاه دولتی در دانشگاه تربیت معلم بود (کالج ابتدایی در خیابان موثه واقع شده است).

ورزش اولین تیم فوتبال ایران بود که توسط بارادار خان سردار تشکیل شد. پس از آن تیم فوتبال تهران بین سالهای 1921 تا 1925 شکل گرفت و اولین سفر خود را در خارج از کشور انجام داد. بدکوه (ترکیه) در سال 1926.

در سال 1946، فدراسیون فوتبال کشور تاسیس شد. نخستین رئیس، دکتر علی کانی استاد دانشگاه تهران بود. این فدراسیون در 20 فوریه 1948 عضو فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا شد.

جام ملت های فوتبال ایران و آسیا

هر چهار سال یک بار مسابقات در یک کشور آسیایی به عنوان جام آسیا برگزار می شود. این بازی ها صرفا فوتبال را شامل می شود و از جام جهانی اروپا که فقط برای فوتبال است و هر چهار سال یک بار در اروپا برگزار می شود تقلید می شود.

به عنوان جام آسیا تنها در زمینه فوتبال و در مقابل بازی های آسیایی یا المپیک آسیایی در همه زمینه ها برگزار نمی شود، اهمیت و اعتبار آن بیشتر از مسابقات فوتبال در بازی های آسیایی است. بنابراین، کشور ما سرمایه گذاری های بیشتری را صرف می کند و برای پیروزی در جام جهانی آسیا در مقایسه با بازی های فوتبال در بازی های آسیایی تلاش بیشتری می کند.

ایران در سال های 1968، 1972 و 1976 موفق به کسب 3 عنوان قهرمانی در فوتبال آسیا شده است.

جام جهانی فوتبال

جام جهانی فوتبال، مهم ترین رویداد ورزشی در بین مسابقات فوتبال در جهان است. این بازی ها هر چهار سال یک بار برگزار می شود. تمام قاره های جهان سهم خاصی در این بازی ها دارند و حداقل سهم برای آسیاست. در حالی که فقط 24 تیم جهان می توانند در این بازی ها شرکت کنند، برخی از مسابقات پیش از برگزاری جام جهانی در قاره های مختلف از جمله آسیا برای انتخاب بهترین تیم های جهان برگزار می شود. این مسابقات انتخابی به عنوان جام جهانی نامگذاری شده و مردم ایران از سال 1974 به طور دائمی در این رقابت شرکت کرده اند.

با توجه به اهمیت و جذابیت جام جهانی فوتبال، مسابقات انتخابی آن برای کشور ما بسیار مهم است. حتی اعتبار و ارزش این بازی ها بیش از اعتبار و ارزش بازی های آسیایی و کشورهای آسیایی است و مشارکت در جام جهانی به عنوان افتخار برای کشورها و تیم ها محسوب می شود. ایران موفق به شرکت در جام جهانی فوتبال چهار بار در سال های 1978، 1998، 2006 و 2014 شد.

تازه ترین رده بندی باشگاه برتر ایران هم به ترتیب زیر است:

در این رده بندی تیم پرسپولیس در رتبه 8 آسیا با امتیاز 1581 قرار دارد

•   پرسپولیس 140 جهان

•   استقلال 184 جهان

•   استقلال خوزستان 336 جهان

•   ذوب آهن اصفهان 381 جهان

•   تراکتورسازی تبریز 543 جهان

نظر شما