محسن رضوانی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

همدلی در سطح مدیریت کمیته و وزارت ورزش بی‌سابقه است/ تیم‌های ژاپن، کره‌جنوبی و قزاقستان حریفان اصلی شیرجه هستند/ امیدوارم در شنا رکوردهای منطقی کسب کنیم

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۴۲۴۷۸
همدلی در سطح مدیریت کمیته و وزارت ورزش بی‌سابقه است/ تیم‌های ژاپن، کره‌جنوبی و قزاقستان حریفان اصلی شیرجه هستند/ امیدوارم در شنا رکوردهای منطقی کسب کنیم
رئیس فدراسیون شنا گفت: واترپلو مظلوم واقع شد و یک نسلی از ورزشکاران ما نتوانستند در بازی های آسیایی حضور پیدا کنند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو درباره حضور همزمان این سه رشته در بازی های آسیایی جاکارتا به خبرنگار برنا گفت: رشته های شنا، شیرجه و واترپلو رشته هایی هستند که به دلیل داشتن یک فدراسیون مشترک در سطح بین الملل به نام فینا  یا فدراسیون جهانی ورزش های آبی در یک فدراسیون قرار گرفته اند در کشورهای اروپایی به دلیل حجم فعالیت شان خصوصا در شنا، فدراسیون شنا و شیرجه یک فدراسیون است و در این میان واترپلو یک فدراسیون است البته نهادی که این ها را مدیریت میکند و اخبار و لینک ارتباطاتشان با فدراسیون جهانی را انجام می دهد یک دفتر مشترک است.

وی افزود: اینکه 3 رشته در بازیهای آسیایی حضور پیدا میکند، اولا فعالیتی بود که در فدراسیون صورت گرفت، میدانید که واترپلو 2 دوره در بازیهای آسیایی حضور نداشته، 2014 من کاملا صادقانه با رئیس اسبق کمیته المپیک صحبت کردم و جایگاه واترپلوی ایران را گفتم که میتواند بین 4 تا باشد ولی هدف و غایت فقط مدال آوری بود برای شرکت در بازیها، به همین دلیل واترپلو مظلوم واقع شد، یعنی باید به این جمله اشاره کنم و در مورد آن صحبت کنم که واترپلو مظلوم واقع شد و یک نسلی از ورزشکاران ما نتوانستند در بازیهای آسیایی حضور پیدا کنند. الان واترپلو شانس حضور در المپیک را ندارد و واترپلو ما فقط یک بار در المپیک 1976 مونترال توانسته ایم حضور داشته باشد، تیم ملی واترپلو در المپیک حضور داشته و این شانس از یک نسل از ورزشکاران در 2010 و 2014 گرفته شد ولی با تلاشی که صورت گرفت و مربی  خارجی که  استخدام شد و کارهایی که توسط بچه های تیم ملیمان صورت گرفت وزارت و مدیریت کلان ورزش، در ستاد عالی به نتیجه رسید که ورزش واترپلو هم در بازیهای آسیایی حضور داشته باشد، شنا معمولا حضور داشته، نگاه به شنا همیشه حمایتی  بوده و جای تشکر دارد به عنوان یک ورزش مادر بچه ها مسیر رو به رشدشان را داشتند، با تغییرات مدیریتی که در فدراسیون در سالهای اخیر صورت گرفت. امیدوارم امسال در شنا بتوانیم شاهد یک پیشرفت چشمگیر باشیم و متظریم بچهها بتوانند رکوردهای خوبی از خودشان به جا بگذارند، شیرجه هم در دوره پیش حاضر نبود ولی در 2010 حضور داشت. دو شیرجه رو خوبمان تمریناتشان را با جدیت  انجام دادند و با تجربه هستند. همیشه گفتم به شیرجه به عنوان هنر نگاه میکنم و امیدوارم بچهها بتوانند این هنر و این کاری که به عهده شان هست خوب نمایش بدهند و یک نتیجه خوب را در بازیهای آسیایی رقم بزنند.ما در قهرمانی آسیا در سال 1984 موفق به کسب مدال شدیم و در  سال 1995 در  قهرمانی آسیا مدال گرفتیم که من افتخار دارم در سال 95 عضو تیم ملی بودم، در 2015 هم بچههای واترپلو در قهرمانی آسیا در پنالتی بازی را چین واگذار کردند و با یک گل اختلاف از دستیابی به مدال جا ماندند و مقام چهارم ر ا کسب کردند و آنجا هم حدود 10 سال بود در قهرمانی آسیا حضور نداشتیم.

وی در ادامه عنوان کرد: متأسفانه واترپلو در طول تاریخ بعد از آن مدال 1974 در بازیهای آسیایی  تهران که ایران میزبان مسابقات بود دچار فراز و نشیب زیادی شده در المپیک 1978 و 1982 واترپلو حضور نداشت، ولی به طور  مداوم حضور داشت تا 2010 که دوباره در دوره بازیهای آسیایی حضور پیدا  نکرد، مقام چهارمی را در بازیهای آسیایی 1986 سئول کسب کردیم، در 90 پکن که من خودم افتخار داشتم با 17 سال در تیم ملی  عضویت داشته باشم مقام پنجم را کسب کردیم ودر 94 چهارم شدیم ،ما آن زمان رفته بودیم مدال بگیریم که دو ماه قبل  از آن تصویب شد که تیمهای قزاقستان و ازبکستان بعد از فروپاشی شوروی وارد عرصه بازیهای آسیایی شدند که  قزاقستان چهار پنج بازیکن تیم ملی روس را داشت و در خاطرم هست یک بازیکن بود  به نام آقای مندگالیف؟ که یکی از بازیکنان معروف دنیا بود و همزمان با بازیهای آسیایی همسرش در تیم ملی روسیه در بازیهای قهرمانی اروپا حضور پیدا می کرد و ایشان یک شبه پاسپورت قزاقستان را گرفته بود و از آن کشور شرکت می کرد. در بازیهای آسیایی 1994 هیروشیما چهارم شدیم، 98 بانکوک شانس بسیار خوبی داشتیم و 9-8 بازی را به ژاپن واگذار کردیم و از دستیابی به مدال باز ماندیم. در2002در بوسان در حالی که  9-7 از ژاپن جلو بودیم با نتیجه 11-9 بازی را به آنها باختیم ، هر زمان که یادآوری آن مسابقه می شود بسیار ناراحت می شویم، چرا که واقعا ناداوری شد و اگر برده بودیم به فینال رفته بودیم و مسیر واترپلو متفاوت می شد. در سال  2006 در  گروه توانستیم با قزاقستان 10-10 مساوی کنیم که آخرین حضور من در بازی های آسیایی بود ولی در بازی های آسیایی 2006 قطر هم مقام چهارم را کسب کردیم.

پیشکسوت واترپلو کشور در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر تمرینات بسیار سخت و متدوالی را در این دو سه سال پشت سر گذاشتیم و تیممان جوان است، چند بازیکن با تجربه  را کادر فنی تصمیم گرفت که کنار بگذارد ،حدود یک سال است که این بچهها یک  تمرین متدوال و سخت را دارند پشت سر میگذارند، بدنه تیم ما جوان است و تعداد زیادی از ملی پوشان برای اولین بار است که در بازیهای آسیایی و در مسابقهای در این سطح شرکت میکنند ولی امیدواریم بتوانیم یک اتفاق بزرگ  را رقم بزنیم، گروه ما با تیمهای قزاقستان، سنگاپور و کره جنوبی قرار گرفته است. امیدوارم این اتفاق بزرگ  امسال رخ بدهد و در بازیهای آسیایی بعد از 1974  بتوانیم به مدال دست پیدا کنیم.

رئیس فدراسیون شنا، شیرجه  واترپلو درباره حضور تیم شیرجه در بازی های آسیایی جاکارتا عنوان کرد: ما دو افتخار بزرگ یعنی دو پیشکسوت بزرگ در شیرجه کشورمان داریم، آقای مهندس منوچهر فصیحی و جناب آقای تقی عسگری که دو پیشکسوت بزرگ ورزش ما هستند، آقای تقی عسگری مدال نقره بازی های آسیایی را برای اولین بار یا دومین دوره بازیه ای آسیایی 1950 کسب کرد و آقای فصیحی هم توانست در مسابقات آسیایی دو مدال کسب کند و اینها برمی گردد به حدود 50 سال پیش ولی اتفاق خوبی که رقم خورد در مسابقات قهرمانی آسیا، در سال 2015 برای اولین بار ما به مدال دست پیدا کردیم توسط دو ورزشکار خوبمان آقای مجتبی ولیپور و شهنام نظرپور که اتفاقا قبل از رفتن بر سر  تمرین این  بچه ها حاضر شدم و قبل از تمرین گپ و گفتی با آنها داشتم، کمر شهنام آسیب دیده و مجتبی هم در حرکت شصت دستش در رفته و به بدنه سکو برخورد کرده ولی به جد دارند  تمرین می کنند و به تمام اینها به عنوان  مسائل ثانویه  نگاه میکنند، در 2015 بچه ها توانستند در  یک رقابت نزدیک مقام سوم را کسب کنند و ژاپن چهارم شد .ما در سکو و شیرجه موزون، شانس داریم، تاکید می کنم شیرجه یک هنری  است که باید  اجرا شود، چینی ها قهرمان این رشته در دنیا هستند و  صحبتی در بین آنهاست که اگر 100 تا شیرجه را بیاورند شاید این 100 تا اول تا صدم دنیا باشند و خیلی به شریجه توجه ویژه می شود، به دلیل ژیمناستیک قویای که دارند. ولی ما ناامید نیستیم، دو دهه است  که مالزی با  استفاده از مربیان خوب چینی یک حرکت با برنامه و راهبردی را در شیرجه شروع کرده است، تیم های ژاپن، کره جنوبی و قزاستان رقبای ما هستند و امیدواریم بچ هها بتوانند شیرجه های خوبی از خودشان به جای بگذارند و آن روز  روزشان باشد و من امیدوارم بتوانم موفقیت کسب کنند و انشالله در وهله اول جزو 4 یا 5 تیم برتر قرار بگیرند و در وهله دوم بتوانند مدال  کسب کنند و برای کشور یک افتخار بزرگ کسب کنند.

محسن رضوانی پیرامون رشته شنا و حضور آن در بازی های آسیایی گفت: شنا یک ورزش  راهبردی است. امکان ندارد شما یک قهرمانی را در سطح آسیا و جهان داشته باشید مگر اینکه از سن 8-9 سالگی شروع کرده باشید. یعنی به هیچ وجه نمی توانید یک جوان مستعد 13 ساله را به این آمادگی برسانید و باید حتما شنا از  8 سالگی شروع شود. کشورهایی در این ورزش دارای اسم و رسم هستند که دارای یک برنامه راهبردی در ورزش هستند، در صنعتشان  قوی هستند، در مسائل اقتصادیشان کاملا قوی هستند و نشان می دهد که باید روی آن برنامه ریزی شود. ما الان به صورت گلخانه ای چندین قهرمان خوب داریم و چهار شناگر را بعد از مراحل انتخابی که پشت سر گذاشته شد آماده کردیم و بچه ها به مسابقات اعزام شدند. آقای مهدی انصاری، آقای بنیامین قره حسن  لو، آقای سینا غلامپور و آقای یاوری اعضای تیم هستند و برای اولین بار در تاریخ شنای کشورمان بچه ها با مربیان خودشان تمرین کردند. یاوری یک شناگری است که برای مسابقات المپیک جوانان که در آرژانتین قرار است برگزار شود ورودی B را توانسته کسب کند، البته در سطح ایشان شناگر شایسته باز هم داشتیم، ولی نگاه کادر فنی و کمیته فنی شنای ما به شناهای سرعت بود وبرای 4 در 100 متر آزاد که بچه ها می خواهند آنجا شنا کنند و  انشالله به ورودی یا فینال A بتوانند راه پیدا کنند. گرفتن مدال الان امکانپذیر نیست در سطح بازی های آسیایی و اگر من بخواهم در این وهله  صحبت کنم یک خیالپردازی است ولی امیدوارم  بچه ها بتوانند رکوردهای منطقی را کسب کنند و این قضیه را هم کاملا با مدیران وزارت ورزش و کمیته المپیک گفته شده است. جناب سلطانی فر کاملا به ورزشهای پایه مخصوصا رشته های ما اشراف دارد. ایشان اسامی بازیکنان  تیم ملی واترپلو 1974 که مدال گرفتند و نتایجشان را می دانند و وقتی در جلسه ستاد عالی اشاره کردند من خیلی تعجب کردم و خیلی برایم جالب بود و واقعا یک انرژی بود که دیدم نفر اول مدیریت ورزش کشور چگونه به جزئیات کاملا اشراف دارند.

رضوانی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: آقای صالحی امیری از هنگام حضورشان می دانید که بودجه های ورزشی و فدراسیونها سر وقت به جاهایی که مربوط به کمیته المپیک است پرداخت شده  و این مطالبی که دارم می گویم بسیار مهم است چون یک همگرایی و یک وفاق و همدلی را در سطح مدیریت کمیته و وزارت  ورزش به وجود آورده که من در ذهنم حداقل از 3 دهه پیش به یاد ندارم و اتفاق بسیار بزرگی است. این یک دست بودن و صمیمیت و نزدیکی که به وجود آمده قطعا در مدیریت ورزش و فدراسیونها تأثیر مثبت گذاشته است. این 4 شناگر ما به صورت حمایتی در مسابقات حضور خواهند داشت. البته شانس 5 شناگر را به ما دادند ولی با سیاست و راهبردی که جناب آقای سلطانیفر برای فدراسیون تعریف کرده ما رعایت کردیم این قضیه را که نگوییم و خدایی نکرده در این فضای سخت اقتصادی و مشکلاتی که الان حاضر است یک شناگری که دیدیم این آمادگی را ندارد کادر  فنیمان  کنار گذاشت. بچه ها به شدت تمرین کردند و شاید روزی 15 کیلومتر شنا کردند و الان رسیدند به  این نقطه که در بازیهای آسیایی حضور  پیدا کنند.هدف  ما انشالله بهبود رکوردهای ایران  است. یکی دو رکورد مدنظر شناگران ماست که شاید مربوط به یک دهه پیش  باشد و امیدواریم این رکوردها شکسته شود و در سطح  شناهای سرعت ما نیمنگاهی در سهمیه مستقیم در المپیک 2020 را داریم.

وی درباره پستهای بین المللی شنای ایران عنوان کرد: بنده عضو هیئت  رئیسه کنفدراسیون شنای آسیا هستم ولی آقای خسرو امینی یکی از باسابقهترین مدیران ورزشها آبی دنیا می توانم به آن اشاره کنم. ایشان در 11 دوره المپیک سمت داشتند و نایب رئیس فدراسیون جهانی بودند و سال گذشته به دلیل بازنشستگی از این سمت کنار آمدند ولی رئیس کمیته فنی واترپلو آسیا هستند، ایشان در مسابقات حضور دارند، آقای امید حدیقی رئیس کمیته فنی با ارتباطی که به وجود آمد توانستیم در انتخابات 2016 ایشان در کمیته فنی شیرجه آسیا عضویت پیدا کند و الان آنجا در بازیهای آسیایی حضور خواهد داشت با عنوان مسئول کمیته. آقای امیرحسین شفابخش داور ملی مان با عنوان داور همراه تیم ملی واترپلو در مسابقات حضور  خواهد داشت. ما 3 نفر را داریم که به عنوان مسئول و دارو در مسابقات آسیایی حضور خواهند داشت.

رضوانی گفت: از عید به بعد بچه های  تیم ملی ما در هر 3 رشته تمرینات بسیار سنگینی را پشت سر گذاشتند و از بچه ها و کادر فنی تشکر می کنم و تشکر ویژه از همکارانم در دو استخر آکادمی فدراسیون و کادر فدراسیون. تیم ملی واترپلو به ایتالیا  رفت. بعد به چین رفتند و چین به ایران آمد و به صربستان رفتند.البته سعی شده در همه اینها مدیریت هزینه شود. مسائل اقتصادی رعایت شود. شنا به تایلند اعزام شد و بعد هم  به ارمنستان برای اردوی ارتفاع دو شناگر خوبمان با آقای حضرتی حضور پیدا کردند و بعد به ترکیه رفتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز