رییس کمیته داوران فدراسیون جهانی کاراته؛

۱۰ داور المپیکی کاراته در تاتامی جام وحدت و دوستی در ارومیه قضاوت کردند

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۱۱:۲۷:۴۰
کد خبر: ۷۴۳۲۳۵
۱۰ داور المپیکی کاراته در تاتامی جام وحدت و دوستی در ارومیه قضاوت کردند
خاویار اسکالانته رئیس سوئدی کمیته داوران فدراسیون جهانی از جام وحدت و دوستی در ارومیه به عنوان یکی از مسابقات باکیفیت یاد کرد و گفت: آنچه برای ما به عنوان فدراسیون جهانی و ورزشکاران شرکت کننده مهم است برگزاری خوب مسابقات به لحاظ اجرایی و فنی است که ما در ارومیه شاهد آن هستیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، اسکالانته گفت: در 2، 3 روز گذشته ما شاهد رقابت های باکیفیت و قضاوت های خوبی بودیم و جالب است که بدانید از 14 داوری که قرار است در المپیک 2018 بوئنوس آیرس قضاوت کنند، 10 نفر از آنها در این رقابت ها حضور دارند و این اهمیت مسابقات جام و حدت و دوستی را نشان می دهد.

اسکالانته درخصوص سطح فنی داوران ایران گفت: به جرات می توانم بگویم 2، 3 نفر از داوران خانم و 5 ، 6 نفر از داوران مرد ایران می توانند در سطح جهانی قضاوت های خوبی داشته باشند.

رئیس کمیته داوران فدراسیون جهانی با اشاره به اینکه قوانین جدید کاتا و تغییر تایم ۲ دقیقه ای به ۳ دقیقه در مبارزات بانوان از اول ژانویه 2019 اجرایی می شود، گفت: برای اینکه بتوانیم نمایش خوبی از کاراته نزد عموم مردم داشته باشیم به سمت اصلاح قوانین پیش می رویم. ما می خواهیم آنهایی که کاراته را از طریق تلویزیون یا نشستن در سالن مسابقات نگاه می کنند از دیدن مبارازت کاراته لذت ببرند.

وی در پاسخ به این سوال که داوران قضاوت کننده در المپیک 2020 چه زمانی مشخص می شوند، گفت: حضور برخی از داوران به عملکرد آنها در المپیک 2018 بوئنوس آیرس بستگی دارد.آنهایی که خوب قضاوت می کنند به توکیو می روند و آنهایی که قضاوت خوبی نداشته باشند حذف شان می کنیم.

اسکالانته درخصوص اعتراضاتی که نسبت به داوریها بعضا در برخی مسابقات شاهد آنها هستیم، گفت: داوران هم انسان هستند و ممکن است خطاهایی داشته باشند، اما نمی توانیم این خطاهای سهوی را به همه عمومیت بدهیم. متاسفانه یک ورزشکار و مربی بازنده همیشه سعی می کنند داور را مقصر باخت شان بدانند نه خودشان را! البته این کاملا طبیعی است و در همه رشته ها از جمله فوتبال، تکواندو و تنیس چنین جو و برخوردهایی وجود دارد. گاهی وقتها ما انسانها دوست داریم به اتفاقات جوری نگاه کنیم که خودمان دوست داریم نه آن چیزی که واقعیت است. کمیته داوران فدراسیون جهانی همیشه سعی کرده طوری برنامه ریزی شود که داوریها به سمت عدالت و fair play پیش برود و من فکر می کنم در این راه تاکنون موفق بوده ایم.

اسکالانته در مورد شرایط کاراته در جهان گفت: امروز دیگر همچون ده پانزده سال پیش مدالهای طلا و نقره مختص قهرمانان چند کشور خاص مثل ژاپن، فرانسه و اسپانیا نیست. کاراته امروز ورزش محبوب و جذابی است و بسیاری از کشورها در این رشته سرمایه گذاری کرده اند. کاراته ایران، مصر و آذربایجان در سالهای اخیر پیشرفت بسیار خوب و محسوسی داشته اند. بسیاری از کشورها نیز سرمایه گذاری خوبی در این رشته داشته اند که ثمره آن را در سالهای آینده خواهیم دید.

رئیس فدراسیون جهانی کاراته در پاسخ به این سوال که چرا کاراته کشورش، سوئد جایی در جمع برترین های دنیا ندارد، گف: سوئد کشور بزرگی نیست، 9 میلیون جمعیت دارد و 22 هزار ورزشکار سازمان یافته و این جمعیت نسبت به کاراته کاهای کشور ایران، ژاپن، ترکیه رقم زیادی نیست. البته امیدوارم با برنامه ریزی های صورت گرفته سوئد هم بتواند خودش را به سطح بالای کاراته جهان برساند.

خاویر اسکالانته رئیس کمیته داوران فدراسیون جهانی پنجمین بار است که به ایران سفر می کند. او 62 سال دارد و در رشته کارشناسی ارشد مدیریت تحصیل کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز