بررسی عملکرد قابل قبول تکواندو در بازی‌های آسیایی؛

درخشش در سایه تفکر طلایی عسکری

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۱۶:۲۵:۲۸
کد خبر: ۷۴۵۳۹۲
درخشش در سایه تفکر طلایی عسکری
آمادگی جسمانی بسیار بالای ملی پوشان، جنگندگی تا آخرین لحظه، داشتن برنامه و گوش دادن به راهنمایی های مربی را به جرات می توان به عنوان زیربناهای تیم ملی قدرتمند به حساب آورد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2018 در بخش تکواندو (کیوروگی) از صبح دوشنبه - ۲۹ مردادماه آغاز و به مدت 5 روز در جاکارتا اندونزی برگزار شد.

در این دوره از مسابقات تیم ملی تکواندو مردان کشورمان با ۵ ورزشکار شرکت داشت که در نهایت همانند تیم ملی تکواندو کره جنوبی موفق به کسب ۴ مدال؛ ۲ طلا، ۱ نقره و ۱ برنز شد به مقام قهرمانی دست یافت تا برای سومین دوره پیاپی ملی‌پوشان کشورمان قهرمانی در بازی‌های آسیایی را تجربه کنند. ازبکستان با کسب یک مدال طلا و 2 نقره به مقام نایب قهرمانی رسید و قزاقستان و اردن نیز با 3 مدال برنز در جایگاه سوم مشترک قرار گرفتند.

در وزن اول(۵۸-) فرزان عاشورزاده مدال برنز کسب کرد تا فرازو نشیب هایش بعد از المپیک همچنان ادامه داشته باشد. عملکرد فرزان نشان دهنده پیشرفتی کند دارد که دیگر جز خودش، کسی نمی تواند این کندی را سرعت بخشد. فرزان در آمادگی جسمانی پیشرفت چشمگیری داشته اما گویا با تمام وجود برای مدال نمی جنگد.

در وزن دوم(۶۳-) میرهاشم حسینی بهترین عملکرد ملی پوشان را داشت. او با کسب ۱۰۷ امتیاز رکوردی جدید در کسب امتیاز ثبت کرد و طلایی شد. به نظر کنار گذاشتن وی برای قهرمانی آسیا(خرداد ماه) منجر به افزایش انگیزه و تلاش مضاعف وی برای موفقیت شد. 

در وزن سوم(۶۸-) امیرمحمد بخشی خوش درخشید و با غلبه بر قهرمان المپیک از اردن و مبارزه دیدنی مقابل دای هون لی کره ای، مدال نقره کسب کرد. بی شک از ویژگیهای مثبت بخشی، حرف شنوی از مربی است که عاملی مهم در پیروزیش بر قهرمان اردنی المپیک بود. به نظر میرسد بخشی تنها نیاز به تجربه اندوزی دارد تا بتوان به عنوان یک سرباز تمام قد به وی اعتماد کرد. 

در وزن چهارم(۸۰-) مهدی خدابخش با بدشانسی در بازی اول خود مقابل کره جنوبی با نتیجه نزدیک تن به شکست داد و حذف شد. 

***در وزن آخر(۸۰+) سعید رجبی پس از پیروزی بر حریف کره ای خود در اولین مسابقه، توانست با جنگندگی بالای خود شوکین ازبکستانی را در راند طلایی از پیش رو بردارد و صاحب گردن آویز طلا و ۴۰ امتیاز المپیکی شود. رجبی در این مسابقات بسیار با برنامه مسابقه داد و برای تک تک مسابقاتش برنامه داشت.

کوچینگ فریبرز عسکری نیز قابل بررسی است. عسکری بارها به درستی و به موقع از حق اعتراض خود استفاده کرد که شاخص ترین آن به مسابقه رجبی با حریف چینی برمیگردد که کارت کشیدن به موقع عسکری منجر به ابطال اخطار رجبی و ادامه بازی در راند طلایی و پیروزی وی شد. مشاهده مسابقات ملی پوشان نشان دهنده برخورداری آنها از یک طرح و نقشه از پیش تعیین شده برای هر حریف داشت که نشان گر شناخت و آنالیز دقیق رقبا توسط کادر فنی و انتقال نتایج آنالیز به بازیکنان است که برای بار اول به این وسعت و دقت رخ میدهد. موضوعی که به خصوص در بازی فینال حسینی و بخشی در مقابل قهرمانان نامدار جهان مشهود بود. 

به طور کلی عملکرد تیم ملی را خیلی خوب میتوان ارزیابی کرد. تیم ملی موفقیت ۸۰ درصدی در کسب مدال و ۴۰ درصدی در کسب مدال طلا داشت.(در دوره قبل موفقیت ۶۱درصد هم در کسب مدال و هم در کسب مدال طلا بوده است). 

سه نکته مهم در عملکرد ملی پوشان را می توان اول، آمادگی جسمانی بسیار بالای آنها دوم، جنگندگی تا آخرین لحظه و سوم، برنامه داشتن و گوش دادن به راهنماییهای مربی دانست. این عوامل را به جرات می توان به عنوان زیربناهای یک تیم قدرتمند به حساب آورد. 

آمار و مشاهدات نشان دهنده سیر صعودی عملکرد تیم عسکری از ابتدای امسال تاکنون دارد. عملکرد متوسط در جام فجر، عملکرد خوب در قهرمانی آسیا و هم اکنون عملکرد خیلی خوب تایید کننده برنامه منسجم و هدفمند عسکری برای موفقیت در المپیک توکیو است. البته در این راه موانع و سختیهایی وجود دارد که مهمترین آن فقدان بازیکن مطمئن در اوزان سوم و چهارم است. موضوعی که یک شبه و تنها به دست کادر فنی حل نمیشود. لذا حل این مسئله نیاز به تدبیر سریع و همکاری بخشهای ذیربط فدراسیون دارد.

با توجه به مطالب مطرح شده در بالا، افق پیش روی تیم تکواندو مردان کشورمان برای حضور در توکیو بسیار روشن پیش بینی میشود. بدیهی است فراهم کردن فضایی آرام برای تیم ملی، عسکری را در تحقق اهدافش و سربلندی کشور عزیزمان موفق تر خواهد کرد.

نظر شما