زهرا کیانی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

می‌دانستم در اندونزی برایم اتفاق ویژه‌ای می‌افتد/ کاش به من سهمیه دانشگاهی بدهند تا در رشته مورد علاقم تحصیل کنم/ مجبورم به خاطر درسم از دنیای قهرمانی خداحافظی کنم!

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۸:۵۸:۴۸
کد خبر: ۷۵۲۲۲۱
می‌دانستم در اندونزی برایم اتفاق ویژه‌ای می‌افتد/ کاش به من سهمیه دانشگاهی بدهند تا در رشته مورد علاقم تحصیل کنم/ مجبورم به خاطر درسم از دنیای قهرمانی خداحافظی کنم!
دارنده نخستین مدال نقره در تاریخ ورزش تالوی بانوان در رقابت‌های آسیایی جاکارتا با خبرنگار برنا صحبت کرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ زهرا کیانی دارنده نخستین مدال نقره تاریخ ورزش تالو بانوان در رقابت‌های آسیایی جاکارتا با حضور در خبرگزاری برنا درباره پیرامون مختلف با خبرنگار ورزشی برنا صحبت کرد.

*درباره مسابقات آسیایی جاکارتا صحبت کنید.

من در دو فرم شرکت کردم که مجموع این دو یک مدال حساب می‌شود و من در مجموع امتیاز ۱۹٫۴۱ کسب کردم و در جایگاه دوم قرار گرفتم، رقیب چینی من با امتیاز ۱۹٫۴۲ توانست جایگاه اول را کسب کند و رقیب ویتنامی که دفعه پیش مدال طلا کسب کرده بود با رقابت بسیار نزدیک با امتیاز ۱۹٫۴ جایگاه سوم را کسب کرد. ما همه با هم رقابت میکنیم و این طور نیست جدا جدا فرم اجرا شود یعنی همه بازیکنانی که در این مسابقات ثبت نام کردند. فرمشان اجرا می‌کند و امتیازش داده می‌شود من با این حال که فرم اولم را نفر دوم شرکت کردم و فرم دومم را  نفر اول شرکت کردم در این مسابقه استرس نداشتم و به خاطر اینکه آمادگی بدنی بالایی داشتم و یک اطمینان خاطر داشتم چون در مسابقات ۲۰۱۵ جهانی اندونزی در رده سنی بزرگسالان برای اولین بار مدال نقره  کسب کردم و احساس می‌کردم یک اتفاق ویژه دیگر در همین کشور و همین شهر قرار است برایم بیفتد.

*تمرینات چطور بود؟

این مسابقات اولین مسابقات آسیایی بود که من شرکت میکردم اما با این حال خیلی آرامش داشتم و استرس نداشتم در این مسابقات. صحبتهای مادرم خیلی آرامم میکرد. وقتی هم که به زمین رسیدم تنها چیزی که به آن فکر کردم این بود که من بهترین اجرای خودم را داشته باشم و مطمئن بودم خدا هم کمکم میکند چون خیلی سختی  کشیدیم و خیلی تلاش کردیم. ما در اردوها هر روز ۲ ساعت  و نیم صبح و عصر تمرین فشرده داشتیم و  مربیان چینی هم که  میدانید فشار  تمرینانشان خیلی زیاد است و جاهایی سر تمرین گریه میکردیم و من یک جاهایی گریه میکردم و بعد از اینکه مدال گرفتم مربیم  گفت یادته گریه می کردی و اصلا حالت خوبی نبود و گفتم ادامه فرمتو بزن الان نتیجهاش را دیدی. فشار روانی خیلی  زیاد است چون همه روزها در اردو شبیه هم  است و همه هم انتظار دارند و سوال می‌پرسند و مدال  طلا می‌خواهند. بعد از مدال باورم نمی شد و چند ساعت شوکه بودم.

*به فینال رسیدید و همه امید کسب مدال طلا را شما داشتند چه اتفاقی افتاد که به مدال نقره رسیدید؟

یک بخشی هم سلیقه داوری  و یک بخشی از تالو هست که  گروه B می‌شود و  امتیاز دادن در این گروه بر اساس سلیقه داوری است که داور کدام فرم را از لحاظ ریتم، هماهنگی و قدرت و سرعت پسندیده است ولی خب واقعا چینیها از لحاظ هماهنگی و ریتم و قدرت و سرعت خیلی خوب هستند البته ما قبلا اختلافمان با کشور چین چند دهم می‌شد ولی امسال فقط ۸ صدم با کشور چین فاصله داشتم و این فاصله واقعا زیاد نیست و نمیتوان گفت خیلی اختلاف داشتیم و داور بیشتر نظر و دیدش به چین خوب است و با این حال اختلاف خیلی کمی  داشتیم. نمیتوان گفت دقیقا ناداوری است و اگرخودتان هم فرمها را ببینید آنقدر به هم نزدیک هستند که واقعا نمیتوان تشخیص داد کدام فرم بهتر است و مربی خود من که چینی بود میگفت از نظر من پرشهایی که در فرمت میزنی ارتفاع و کیفیتش از رقیب چینیات بهتر است وتکنیکهای خاصی که تالو دارد رعایت میکنم و از لحاظ گروه B امتیاز خیلی بالایی بودیم.

 

حضور+زهرا+کیانی+در+خبرگزاری+برنا (2)

 

*رقیبان اصلی ایران در آسیا چه کشورهایی هستند؟

رقیبان اصلی ما همان رقبای آسیایی ما هستند و رقبای جهانی آماتور به حساب می‌آیند.

*وضعیت تالوی ایران چگونه است؟

ما تالوکاران خیلی خوبی داریم و یک بخشی برمی‌گردد به اینکه بازیکنان از لحاظ روانی و روحی و کلا آمادگی کامل را داشته باشد چون یک وضعیت خیلی حساسی است و شاید یک سال کامل تمرین کنم برای ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه اجرای فرم و در این زمان اگر کوچکترین مشکلی داشته باشید نمی‌توانید بهترین اجرایی که داشتید را به نمایش بگذارید و یک لغزش خیلی کوچک میتواند از جایگاه اول به جایگاه دوم منتقل کند. برای همین خیلی ورزش پر ریسک است و حتی به شانس بستگی دارد که آن لحظه بتوانی بهترین اجرایت را داشته باشی و من تجربهاش را دارم، پارسال برای مسابقات جهانی روسیه دو فرم اولی  که اجرا کردن خیلی استرس داشتم و نتوانستم اجرای خوبی داشته باشم و یک لغزش خیلی کوچک من را از جایگاه اول به دهم رساند ولی در فرم بعدی تلاش کردم با احتیاطتر عمل کنم که توانستم مدال برنز مسابقات را کسب کنم.

 

حضور+زهرا+کیانی+در+خبرگزاری+برنا (1)

 

*دولت تدبیر و امید و وزارت ورزش و جوانان به ورزش بانوان ویژه است. در ورزش تالو آیا این نگاه وجود داشت؟

یک نگاه ویژه به تالو صورت گرفت وتوانستیم سه بازیکن به مسابقات اعزام کنیم. اردوی برونمرزی نداشتیم ولی یک ماه اردوی غیر رسمی و جداگانه برای ما سه نفر تالوکار قبل از اردوی رسمی‌مان یک ماه اردوی غیررسمی داشتیم با مربی چینی اردو داشتیم.

*حضور مربی چینی چقدر به شما کمک کرد؟

در یک ماه اردویی که داشتیم مربی چینی پایه‌ها را با ما کار کرد و ریزه‌کاریها را با ما کرد و بعد آن چهار ماهی که آمد نیازی نبود دوباره سراغ پایه‌ها برود و پایه‌ها را در آن یک ماه جا انداخته بود و یاد گرفته بودیم و به خاطر همین روند کار خیلی سریعتر پیش رفت.

*این مربی چینی برای ادامه مسابقات با شما خواهد بود؟

قراردادشان همین امسال برای بازی‌های آسیایی بود و نمیدانم سال دیگر با ایشان تمدید می‌کنند  یا نه.

*چه مسابقاتی در آینده پیش رو دارید؟

سال آینده مسابقات جهانی چین را داریم ولی  بهتر است چون کشور میزبان حذف می‌شود، یعنی چین و میزبان یکی می‌‍شود، ما در این مسابقات یک میزبان داشتیم و یک چین داشتیم که هر طور شده باید طلا میگرفت. در تالو همه بازیکنانی که اعزام کرده بود طلا گرفتند.

*اگر این رشته المپیکی شود برنامه‌های شما برای حضور موفق در این صحنه بزرگ بین‌المللی چیست؟

اگر المپیکی شود تا آن زمان ادامه میدهم. من مقداری درسم برایم مسئله‌ساز است و  از بچگی عاشق این بودم یکی از زیرمجموعه‌های رشته تجربی را بخوانم، مثلا فیزیوتراپی و داروسازی، اما با این وضعیتی که من دارم و هر سال حدود ۴/۵ ماه در اردو هستم واقعا از درسم عقب میمانم و کنکور هم دادم اما چون از بهمن  در اردو بودم وقت خواندن و تست زدن نداشتم. من از بچگی تقریبا ۸ سالگی در اردوی های مداوم تیم ملی و هر سال حدودا ۴ ماه در این اردوها بودم و از مدرسه عقب میماندم و با این حال معدلم خیلی بالاست هم نهایی و کلا دبیرستان و بعد از آن معدلم بالا بود اما کنکور بحثش جداست یعنی اگر بخواهی در آن نتیجه بگیری قطعا باید ورزش خیلی کمرنگ شود و دیگر نمیتوانم ورزشم را در سطح  قهرمانی انجام دهم اگر بخواهم در کنکور رشتهای که دوست دارم قبول شم باید روزی ۱۲ ساعت برای درس وقت بگذارم و واقعا اینگونه نمیتوانم. اگر میشد یک همکاری کنند و یک سهمیه قائل شوند، حداقل دانشگاه آزاد، حتی اگر دانشگاه آزاد این رشته هم بتوانند یک همکاری داشته باشند خیلی خوب  است. در حال حاضر دغدغه من درسم است.

*کلام آخر؟

تشکر می‌کنم ازرئیس فدراسیون جناب علینژاد به خاطر تدارکات خیلی خوب و اردوهای خیلی منظم و با تداومی که برای ما برگزار کردند واقعادر این شرایط اقتصادی کار ویژهای کردند که برای ما مربی  چینی آوردند. همچنین از نائب رئیسمان خانم نظری تشکر میکنم که از لحاظ روحی و روانی خیلی به ما کمک کردند و تشکر ویژه از پدر و مادرم. انقدر که پدر و مادر استرس داشتند من نداشتم و خیلی درگیر کارهای من بودند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز