فریبا محمدیان:

کلیه دستگاه‌ها مکلف به فراهم کردن شرایط ورزش برای بانوان شاغل هستند

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۱۴:۵۱:۱۵
کد خبر: ۷۵۶۱۲۹
کلیه دستگاه‌ها مکلف به فراهم کردن شرایط ورزش برای بانوان شاغل هستند
معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان درخصوص برنامه ملی ارتقای تندرستی و نشاط زنان و دختران از طریق ورزش گفت: این برنامه شامل 4 سیاست کلان، 6 راهبرد اجرایی و 16 اقدام ملی برای راهبرد نشاط زنان در جامعه از طریق ورزش است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، فریبا محمدیان گفت: مصوبه ای که در خصوص برنامه ملی ارتقای تندرستی و نشاط زنان و دختران از طریق ورزش به تصویب هیات وزیران رسید بخشی از برنامه جامعی است که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در اولین نشست ستاد ملی زن و خانواده در اسفند 1396 مورد بررسی قرار داد و تصویب کرد.

وی افزود: پس از آن دستگاه هایی که بخشی از این ماموریت به عهده آنها بود وارد میدان شدند و نقطه نظرات خود را ارائه کردند که ورزش هم در این خصوص یکی از دستگاه های اصلی بود. این برای نخستین بار است که وزارت ورزش و جوانان تولی گری ورزش را با محور سیاست گذاری و هدفگذاری ارتقای تندرستی و نشاط دختران در همه دستگاه ها به عهده می گیرد و سایر دستگاه ها ملزم به پیروی از این خط مشی هستند.

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: این برنامه شامل 4 سیاست کلان، 6 راهبرد اجرایی و 16 اقدام ملی برای راهبرد نشاط زنان در جامعه از طریق ورزش است. بانوان شاغل در سازمان های مختلف دولتی مکلف به ورزش هستند که در اینجا وزارت ورزش یکی از 3 دستگاه اصلی برنامه ریزی، راهبری و نظارت بر این مهم است. در مورد بانوان مناطق محروم و روستایی به طور خاص برنامه هایی داریم که در این مسیر هم دستگاه های مختلف می توانند به ما کمک زیادی بکنند. وزارت ورزش مرحله اول عملیاتی شدن این 16 برنامه را با همکاری استان ها از سال 96 آغاز کرده است. این نوید را به زنان و دختران ایران عزیز می دهم که انتهای اجرای این 16 برنامه ملی منجر به نشاط و سلامتی آنها با همه استانداردهای روزانه لازم جهت سبک زندگی سالم یک فرد خواهد شد.

محمدیان درخصوص تفکیک این 16 برنامه گفت: ما 6 راهبرد اجرایی داریم که مهم ترینش افزایش دانش حرکتی و تندرستی زنان است و در این راستا 3 اقدام ملی تعریف کردیم. اولی طرح ملی سنجش قامت و آموزش حرکت ویژه زنان روستایی است که در حال حاضر فاز اول آن در 620 روستای کشور با حدود 75 هزار زن و دختر انجام شده است. هدف دادن آگاهی به زنان روستایی بود که چگونه از فعالیت های روزمره در راستای کاهش فقر حرکتی و افزایش بهره وری استفاده کنند. مورد دوم تدوین نرم ادواری آمادگی جسمانی بانوان ایرانی است که متولی تحلیل داده های آن وزارت ورزش است و مورد سوم توسعه ورزش های محله محور خانوادگی است.

وی تاکید کرد: نهادینه سازی ورزش در خانواده، افزایش سواد فضای مجازی برای ارتقای دانش و برگزاری جشنواره های مختلف خانوادگی در راستای طرح 30 دقیقه نشاط و تندرستی از دیگر مواردی است که طراحی شده و به امید خدا در هفته تربیت بدنی و ورزش در سراسر کشور اجرایی می شود و تیم های منتخب آماده می شوند تا در فجر چهلم در مسابقات کشوری شرکت کنند.

او درخصوص دیگر اهداف این برنامه چنین گفت: افزایش سهم ورزش در اوقات فراغت، گردشگری ورزشی، جشنواره های همگانی تفریحی دختران ورزشکار و مهم تر از همه افزایش سهم دختران ورزشکار در استفاده از اماکن ورزشی است تا بانوان ما بتوانند با بستر سازی مناسب و ایمنی کامل بخشی از اوقات فراغت خود را جهت دیدن مسابقات ورزشی صرف کنند. ما اصرار داریم ساعت هایی که اماکن ورزشی در اختیار ورزش بانوان است کاملا تعریف شده، مناسب و مشخص باشد تا بتوانند برای ورزش خود برنامه ریزی کنند.

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: بحث مهم دیگر در این خصوص افزایش جاده های تندرستی در پارک های استان های مختلف کشور است که با کمک شهرداری ها طراحی می شود. در این برنامه به دنبال این هستیم که تعریف استاندارد این اماکن توسط وزارت ورزش با همکاری وزارت کشور و شهرداری ها باشد تا از جاده های تندرستی از حالت جزیره ای خارج و به برنامه ملی تبدیل شود.

وی تاکید کرد: توسعه ورزش های میراثی در روستاها و مناطق عشایری یکی دیگر از اهداف این برنامه است که برای آن جشنواره های مختلفی را تعریف کردیم و چند سال است در حال اجراست و آن را تقویت خواهیم کرد تا خروجی آن شناسایی استعدادهای ورزشی به خصوص در بانوان زیر 18 سال باشد. ورزش های تطبیقی برای گروه های خاص دیگر بحث مهمی بود که خیلی پیگیر اجرای آن بودیم. معلولین قطع عضو، نابینایان، ناشنوایان و بیماران خاص افرادی هستند که باید فضاهای ورزشی به شکل محله محور به گونه ای هماهنگ شود که آنا هم بتوانند در کنار خانواده های خود به ورزش بپردازند. ماموریت دیگر ورزش زنان باردار و کودکان است که حتما باید به صورت ویژه پیگیری شود.

محمدیان در پایان گفت: تقریبا 80 درصد فاز اول این برنامه ها در سال 1396 آغاز شده است و برخی از آنها به شکل آزمایشی اجرا شده و در صدد هستیم پس از اخذ بازخورد و رفع ایرادات در سال 1397 با جامعیت و قدرت بیشتری برنامه را به پیش ببریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز