بررسی برنا درخصوص سیر تحول بسکتبال بانوان؛

بسکتبال سه‌به‌سه ویترین اصلی کشور/ برنامه ویژه فدراسیون برای موفقیت تیم پنج نفره/ بانوان ایران با حجاب اسلامی در میادین بین‌المللی می‌درخشند

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۶:۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۶۱۵۲۱
بسکتبال سه‌به‌سه ویترین اصلی کشور/ برنامه ویژه فدراسیون برای موفقیت تیم پنج نفره/ بانوان ایران با حجاب اسلامی در میادین بین‌المللی می‌درخشند
بانوان بسکتبالیست کشورمان پس از کسب مجوز حجاب از سوی فدراسیون جهانی فیبا فراز و نشیب های فراوانی را شاهد بودند که در این گزارش بخشی از آن را مورد بررسی قرار داده ایم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیم بسکتبال بانوان ایران پس از 40 سال دوری از میادین بین‌المللی حدود یک سال است با کسب مجوز لازم برای بازی با پوشش اسلامی حضور در رقابت‌های بین المللی را آغاز کرده است.

با بررسی آن چه که در این یک سال اخیر در بسکتبال بانوان سپری شد به وضوح می توان دریافت که تیم ملی بانوان در این مدت کم آن هم در بخش سه نفره رشد بسیار چشمگیری داشته است. آماری که از این بررسی بدست آمده مشخص می کند، تیم بسکتبال سه نفره بانوان دریک سال اخیر نزدیک به 10 مسابقه برون مرزی را  پشت سر گذاشته است. مسابقاتی که نتایج خوشایندی را برای جامعه بسکتبال بانوان به دنبال داشته است.

اواخر فروردین ماه سال جاری دو تیم سوپر لیگی نفت آبادان و کوشا سپهر سبلان استارت حضور در رقابت های برون مرزی را با شرکت در مسابقات غرب آسیا زدند. هرچند که تیم های اعزامی نتوانستند در این رقابت ها عملکرد چشمگیری داشته باشند ولی راه را برای توسعه و توجه بیشتر به ورزش قهرمانی بانوان بسکتبالیست در کشور هموارتر کردند. مسابقات بسکتبال باشگاهی بانوان غرب آسیا اولین تورنمنت خارجی بود که بانوان بسکتبالیست ایران در آن شرکت داشتند. در این رقابت ها رقیبان نماینده ایران از تیم های نام آشنای بانوان غرب آسیا بودند که سال ها تجربه چنین رقابت هایی را داشتند.

*برد تاریخی بسکتبال بانوان در نخستین حضور جهانی

در گام بعدی تیم ایران با حضور در مسابقات جهانی فیلپین اولین برد جهانی خود را رقم زد و ملی‌پوشان ایران توانستند مقابل تیم آندورا به پیروزی ارزشمندی دست پیدا کنند. حضور موفقیت آمیزی که در ادامه، مسیر قهرمانی را برای بانوان دست یافتنی کرد.

پس از حضور موفق تیم ملی بسکتبال بانوان در مسابقات جهانی فیلیپین و کسب یک برد شیرین برای اولین بار در تاریخ بسکتبال، حضور تیم ملی سه نفره زیر ۲۳ سال در بازی های آسیایی ۲۰۱۸، عنوان قهرمانی تیم ملی بسکتبال سه نفره بزرگسالان در رقابت های غرب آسیا، حضور تیم ملی بسکتبال زیر ۱۸ سال در کاپ آسیایی سه نفره و نمایش قابل توجه این تیم برابر چین و نیوزیلند و قرار گرفتن در جمع ۸ تیم برتر رقابت ها و همچنین حضور تیم ملی بسکتبال بزرگسالان سه نفره در جمع ۴ تیم برتر رقابت‌های فیبا آسیا (کوئست) قزاقستان و در نهایت کسب سهمیه حضور در المپیک جوانان آرژانتین مسیر پرباری بود که بانوان بسکتبالیست ایران در یک سال اخیر توانستند پشت سر بگذارند.

در همین خصوص گلاره کاکاوندپور کارشناس حوزه بسکتبال درمورد ارزیابی خود از عملکرد تیم سه نفره در یک سال اخیر به برنا گفت: بسکتبال بانوان در این مدت کم فوق العاده ظاهر شد. شاید در اولین اعزام ها نتایج چندان خوب نبود ولی رفته رفته شرایط کاملا فرق کرد. جدا از نتیجه بازیکن ها نیز عملکرد خوبی از خود نشان دادند. این موضوع نشان می دهد هرچه بچه ها میدان دیده باشند و کسب تجربه کنند قطعا نتیجه عملکردشان را خواهند دید.

وی درخصوص بحث جداسازی تیم های سه نفره و پنج نفره بسکتبال بانوان اظهار کرد: قبلا صحبت‌هایی در این خصوص شد. بدون شک انجام دادن این کار کمک بزرگی به بسکتبال می کند. ولی نباید فراموش کنیم برخی از کارها زمان‌بر است. قطعا فدراسیون برنامه‌های خاصی در این رابطه در نظر دارد که در زمان مشخصی با فراهم شدن شرایط آن‌ها عملی خواهد کرد. فراموش نکنیم که بسکتبال بانوان فقط یک سال است که حضور در میادین بین المللی را تجربه می کند.

index[6]

* انزوای بسکتبال پنج نفره در کنار توجه به تیم سه به سه

موضوعی که این روزها مورد نقد برخی از رسانه‌ها قرار گرفته است، انزوای بسکتبال پنج نفره بانوان در کنار رشد کم سابقه تیم سه نفره است. آن‌چه که رسانه ها مطرح می کنند نشان می دهد که در یک سال گذشته برخلاف تیم سه نفره، بسکتبال پنج نفره بانوان در مقایسه با سه نفره خیلی کم به مسابقه‌های بین المللی اعزام شده است. گفته می شود اوضاع در این بخش به حدی بد است که هیچ اردوی آماده سازی و تدارکاتی برای این تیم در نظر گرفته نشده و نبود رقابت بین‌المللی بهانه فدراسیون نشین‌ها برای تعطیلی این بخش بوده‌ است.

فریده شجاعی نایب رئیس فدراسیون بسکتبال در امور بانوان، در این مورد به خبرنگار برنا گفت: تیم پنج نفره امسال تورنمنت یا  رویداد مهمی در سطح بین المللی نداشت که فدراسیون بخواهد کم کاری کند. اگر توجه کرده باشید ما در این یک سال گذشته در بخش سه نفره هر مسابقه ای که وجود داشت صرفا برای کسب تجربه تیم را اعزام کردیم که خوشبختانه عملکرد خوبی هم داشتند. بدون تردید اگر برای پنج نفره هم مسابقه ای بود فدراسیون کم کاری نمی کرد.

وی افزود: ترکیب تیم سه نفره ما در واقع همان بازیکنان تیم پنج نفره هستند. پس این که ما پنج نفره را فراموش کرده ایم درست نیست. طبق برنامه فیبا تیم پنج نفره تا پایان سال 2018 فقط آذر ماه در یک مسابقه برون مرزی شرکت خواهد کرد. فدراسیون هم در این زمینه تدارکات لازم را انجام داده است. تمام تیم های ما در تمام رده های سنی شش ماه است که به صورت مداوم در اردو هستند. پس از این باید منتظر اعلام برنامه جدید فیبا باشیم.

شجاعی در پایان اضافه کرد: ما امسال برای تیم پنج نفره تورنمنت چهار جانبه ای را در نظر گرفته‌ایم که در صورت مهیا شدن شرایط، مسابقات را برگزار خواهیم کرد.

* بسکتبال سه به سه ویترین اصلی کشور

تطبیق دادن این شنیده‌ها با آن چه که رسانه ها مطرح می کنند تا حدودی این حقیقت را آشکار می‌کند که برای رشد بسکتبال پنج نفره بانوان حالا حالاها باید صبر کرد تا بحث حمایت از پنج نفره در بدنه فدراسیون نهادینه شود.

در این رابطه آیدین مقیمی کارشناس حوزه بسکتبال می گوید: بسکتبال سه به سه و پنج نفره در دنیا تعریف های مشخصی دارند. هدف بسکتبال سه نفره بیشتر همگانی کردن بسکتبال و توسعه آن در جامعه است. ما هم در بخش سه به سه بسیار فعال بودیم که دلیل اصلی آن تعداد بالای مسابقات این بخش در دنیا است. البته رتبه بانوان در بخش سه نفره کاملا مطلوب است و همین موضع باعث اعزام آن‌ها به رویدادهای بین المللی می‌شود.

وی ادامه داد: بسکتبال بانوان در ایران خیلی کم تجربه است. بانوان سال‌ها به دلیل محدودیت حجاب نتواستند در مسابقه‌ای شرکت کنند. بنابراین به لحاظ فنی ما به شدت از بسکتبال دنیا عقب هستیم. اما از زمان کسب مجوز حجاب این پیشرفت شروع شده است. رشدی که کاملا امیدوارکننده است.

مقیمی افزود: بسکتبال بانوان در این مدت اخیر به مسابقات زیادی اعزام شد و در برخی از این رقابت‌ها هم عملکرد خوبی داشت. قهرمانی در کاپ آسیا و اولین برد جهانی در برابر آندورا نتیجه خوبی بود ولی به این معنی نیست که ما جزو 8 تیم برتر آسیا هستیم. برای رسیدن به جایگاه واقعی در آسیا باید تلاش بیشتری کرد و در کنار سه به سه به بسکتبال پنج نفره هم بها داد.

مژگان خدادادی عضو تیم ملی بسکتبال کشورمان عنوان می‌کند: حضور بانوان بسکتبالیست در میادین بین‌المللی آن هم باحجاب کامل اسلامی اتفاق بسیار بزرگ و خوشایندی بود. خوشبختانه تورنمنت‌های بخش سه به سه خیلی زیاد است بنابراین می‌توانیم با حضور در این رقابت‌ها میزان ضعف و قدرت بازیکن‌ها و تیم را شناسایی کنیم. قطعا بچه‌های زیر 18 سال ما که در حال حاضر در المپیک جوانان حضور دارند می‌توانند کسب تجربه کنند و در آینده تیم بزرگسالان خوبی را تشکیل دهند. در کل عملکرد بانوان امسال کاملا رضایت بخش است.

وی افزود: اعضای تیم ملی بسکتبال کشورمان  را بازیکنان تیم‌های سه به سه و پنج نفره به صورت مشترک تشکیل می‌دهند. پس حضور تیم سه به سه در رقابت‌ها حکم اردوهای تدارکاتی برای تیم پنج نفره هم محسوب می‌شود. تیم پنج نفره ما به انزوا نرفته است فقط تورنمنت‌های بین المللی کمی در سطح جهان دارد.

خدادادی در پایان درخصوص لزوم حضور مربی خارجی برای تیم بانوان بیان کرد: فکر نمی‌کنم در بخش سه به سه نیاز به این کار باشد. ولی شاید در پنج نفره احتیاج باشد از کادر فنی خارجی هم استفاده شود.

*پایان بهانه، استارت جدید فدراسیون برای احیای تیم پنج نفره

بسکتبال بانوان سال‌ها به بهانه ممنوع بودن بسکتبال با حجاب اسلامی از میادین دور بوده است. انتظار می رود پس از این دیگر بهانه ای برای تعطیلی بسکتبال بانوان وجود نداشته باشد. هر چند که عملکرد فدراسیون در بخش سه به سه قابل قبول است ولی مسئولین باید در نظر داشته باشند با افزایش توجهات به بسکتبال سه نفره، تیم پنج نفره به خواب نرود.

نظر شما