گزارش برنا درباره تاثیر تصمیمات مقامات سیاسی در ورزش معلولان؛

نقش دولت در رکوردشکنی احتمالی کاروان پارالمپیک ایران/ پرچمی که همیشه بالا خواهد ماند

۱۳۹۷/۰۷/۱۹ - ۰۵:۳۰:۰۰
کد خبر: ۷۶۳۱۲۶
نقش دولت در رکوردشکنی احتمالی کاروان پارالمپیک ایران/ پرچمی که همیشه بالا خواهد ماند
با تصمیم جدایی کمیته بین المللی پارا المپیک از کمیته ملی المپیک، دولت انقلابی در ورزش معلولان ایران بوجود آمد که نخستین تاثیر آن را باید در جاکارتا دید.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ بعد از جنگ جهانی دوم پیشرفت علم و تکنولوژی، در کنار رشد کمی معلولیت‌های ناشی از عوامل بهداشتی، حوادث طبیعی و جنگ موجب شد به ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی به طور جدی توجه شود. وقوع جنگ‌های جهانی اول و دوم و خیل عظیم معلولیت‌های ناشی از جنگ موجب شد مسابقات گوناگونی در این زمینه در غرب برگزار شود. این روند به صورت صعودی تا امروز ادامه داشته و در کشور ما نیز همین روند بویژه بعد از جنگ تحمیلی روند سریع‌تری گرفت، اما ورزش‌های جانبازان و معولین همواره در سایه ورزش‌های دیگر بود، بویژه اینکه در دنیا نزدیک به 20 سال است که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) با جدا کردن ورزش معولان، کمیته بین‌المللی پارا المپیک (IPC) را بوجود آورد و از المپیک 1988 سئول بازی‌های پاراالمپیک  به صورت رسمی پس از المپیک آغاز شد و در عرصه بین‌المللی به محلی برای جدال دوستانه مبدل شد و در کنار آن به هر میزان که طی سالیان گذشته بر ارزش کسب مدال در بازی‌های بین‌المللی افزوده شد در پارا نیز همین اتفاق افتاد.

در قاره کهن نیز مسابقات پاراآسیایی از سال 2010 در گوانگجو آغاز شد و کاروان ایران نیز از همان دوره نخست نشان داد پتانسیل و قابلیت بالایی دارند. ما در مسابقات گوانگجو 27 مدال طلا، 24 نقره و29 برنز کسب کردیم و در مجموع با 80 مدال در جایگاه چهارم قرار گرفتیم. چهار سال پیش هم در اینچئون ما رشد کمی و کیفی در کسب مدال داشتیم و 37 مدال طلا، 52 نقره و31 برنز و در مجموع 120 مدال کسب کردیم که بهترین نتیجه ما در دولت یازدهم رقم خورد.

اما امروز ورزشکاران ما در بازیهای پاراآسیایی جاکارتا تا روز چهارم این مسابقات با کسب 30 مدال طلا ،23 نقره و 27 مدال برنز نشان دادند به احتمال فراوان یک رکوردشکنی در انتظار ورزش ایران خواهد بود.

ایزدیار

*انقلابی که دولت در ورزش جانبازان و معلولان بوجود آورد

تردیدی وجود ندارد که این پیشرفت محسوس دلایل خاص خود را دارد، که مهمترین آن را باید در عملکرد ساختاری ورزش جانبازان و معلولان دنبال کرد. وزارت ورزش با نظر مساعد رئیس جمهور لایحه تفکیک کمیته ملی پارا المپیک را از کمیته ملی المپیک راهی مجلس کرد و نمایندگان نیز این قانون را تصویب کردند و می‌توان گفت انقلابی در ورزش معلولان ایران بوجود آمد که نخستین تاثیر آن را باید در جاکارتا پیگیری کرد، جایی که شاهین ایزدیار 5 مدال طلا بدست می‌آورد و تصمیم دارد برای ایران ششمین طلا را هم از آب بگیرد.

*دولت عدالت را عملی کرد

در اصل دولت با انجام این موضوع فرصت‌های مساوی برای ورزشکارن المپیکی و پاراالمپیکی ایجاد کرد و می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که استارت اعتلای ورزش در بخش معلولین یکی از کارهای بنیادی دولت یازدهم و دوازدهم است که نگارنده معتقد است در جاکارتا بخشی از تاثیرات آن را خواهیم دید و در دراز مدت بی‌تردید تاثیرات بسیار مثبت بیشتری نیز درباره این مهم بدست خواهد آمد.

*در پاراآسیایی قدرت نخست دنیای اسلام هستیم

در کنار نکات گفته شده ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام در جاکارتا نشان داد، این یک شعار نیست و در کنار پیشرفت‌های روز افزون در علم و فناوری و قدرت کشور در سایر مباحث مهم ما در ورزش نیز در دو بخش المپیک و پاراالمپیک از پیشگامان در کشورهای اسلامی هستیم.

در پایان باید بر این نکته تاکید کرد که ورزشکاران معلول و غیر معلول برای اهتزاز پرچم ایران تلاش می‌کنند و این موضوع بسیار مهم است که با تلاش و غیرت ملی‌پوشان کشورمان از فوتبال تا تک‌تک رشته‌های معلولان پرچم کشورمان همیشه بالا خواهد ماند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز