نخستین جشنواره ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک برگزار شد؛

صالحی امیری: ورزشکاران می‌توانند سفیران محیط زیست باشند

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۱۷:۲۲:۵۴
کد خبر: ۷۶۶۲۲۲
صالحی امیری: ورزشکاران می‌توانند سفیران محیط زیست باشند
نخستین جشنواره ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک توسط کمیسیون ورزش و محیط زیست کمیته در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک، سعیدی خزانه دار و ذیحساب کمیته، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان، کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران، مجید شایسته، قارداشی، اورسجی، باقرزاده، مهرافزا منوچهری،حسین رضازاده، پاکدامن، میرعابدینی و جمعی از روسای فدراسیون های ورزشی همچون فدراسیون جانبازان و معلولین  و فعالان حوزه محیط زیست در آکادمی ملی المپیک  برگزار شد.

دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در ابتدای جشنواره ورزش و محیط زیست  گفت: به نوبه خودم از تمامی عزیزان و در راس آن خانم دکتر منوچهری رئیس کمیسیون ورزش و محیط زیست تشکر می کنم و از شما مهمانان عزیز و با فضیلت صمیمانه تقدیر می کنم و اگرچه این مسئله مهم، دیر  شروع  شد اما آغاز بسیار خوبی است و امیدوارم  تداوم داشته باشد تا همه ما بتوانیم در این حرکت بزرگ، سهمی داشته باشیم.

وی ادامه داد: محیط زیست یک نهاد علمی است و همه باید به آن کمک کنیم تا تبدیل به یک گفتمان شود نکته اول اینست که محیط زیست در ایران که ریشه در تاریخ دارد، به یک جنبش اجتماعی و حرکت فراگیر اجتماعی تبدیل شده که ما از آن بعنوان یک خیزش اجتماعی نام می بریم، بنابراین قبل از اینکه محیط زیست یک کانون دولتی باشد یک کانون اجتماعی است و به شخصه معتقدم دهه آینده "محیط زیست" جزو 5 مسئله مهم کشور خواهد شد.

وی گفت: محیط زیست در "توسعه پایدار" نه "ابزار" توسعه که "هدف" توسعه تعریف شده است و در چنین فضایی مانیازمند این هستیم که گفتمان اجتماعی داشته باشیم به نام "گفتمان محیط زیست" و لازمه آن اینست که از مهد کودک، مدرسه و خانواده آغاز کنیم و  سپس جامعه و نهادهای دولتی و غیر دولتی که یکی از کانون های اصلی آن که می تواند در جنبش فراگیر سهمی داشته باشد، ورزش است.

رئیس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: اساس این کار هم بر اساس منشور المپیک و جزو اهداف اصلی آنست طی سفری که به لوزان سوئیس داشته و گفتگوهایی که با مدیران ارشد کمیته بین المللی داشتم به چند مسئله بسیار تاکید داشتند که  یکی همبستگی و دیگری  محیط زیست بود که جزو اهداف بنیادی IOC  است.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه ابراز داشت: نکته دوم اگرمحیط زیست را رابطه فرد با طبیعت بدانیم باید قبل از آن، رابطه انسان با انسان را تعریف کنیم تا زمانی که رابطه انسان با انسان باز تعریف نشود رابطه انسان با محیط زیست هم تعریف و اصلاح نخواهد شد.در واقع محیط زیست در ایران توسعه پیدا نخواهد کرد مگر آنکه جامعه به باور قلبی برسد که منافع جمعی مقدم بر منافع فردی است و باید آنرا به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم و در این بین آموزش تنها مسیر گفتمان سازی است.

وی گفت: نکته سوم اگر انسان نیاز به امنیت دارد، قبل از آن، این محیط زیست است که نیاز به امنیت دارد، جهان امن جامعه ای است که محیط زیست امنی داشته باشد لذا می بایست محیط زیست را یک امر مقدس دانسته و نسبت به آن وفادار باشیم.

دکتر صالحی امیری در خاتمه ابراز داشت: گروهای ورزشی و قهرمانان یا هنرمندان ما گروه های مرجعی هستند که بخشی از جامعه نسبت به آنها نگاه مثبت دارند و رفتار آنها را تکرار می کنند.امروز قهرمانان ما صدایشان شنیده می شود و باید این صدا، "پژواک" داشته باشد در حوزه محیط زیست، هر یک از قهرمانان عزیز می توانند خودشان یک سفیر محیط زیست باشند و بخشی از این جنبش را مدیریت کنند و در این رستا کمیته ملی المپیک،وزارت ورزش و جوانان، روسای فدراسیونها، مدیران ورزشی به کمک محیط زیست می آیند.

در ادامه این مراسم کیومرث کلانتری مدیر کل حفاظت محیط زیست تهران به مظلومیت محیط بانان در کشور اشاره کرد و گفت  تا کنون نام 123 شهید محیط بان در کشور ثبت شده است.

وی در ادامه به موضوع آموزش حفاظت از محیط زیست در مدارس اشاره کرد و افزود: کتاب انسان در محیط زیست از مهرماه سال گذشته در نظام آموزشی کشور جای گرفت و در حال تدریس به دانش آموزان است. همچنین واحدی دانشگاهی هم با عنوان شناخت محیط زیست در دانشگاه ها برای آموزش به دانشجویان قرار گرفته است.

کلانتری در پایان گفت: محیط زیست با دستور حفظ نخواهد شد، مقوله محیط زیست مقوله ای تفکری است و باید درک شود. از ورزشکاران تقاضا می کنم به عنوان سفیران محیط زیست به فعالیت بپردازند.

در ادامه این مراسم گزیده فعالیت های کمیسیون ورزش و محیط زیست در غالب کلیپی برای حاضرین در سالن همایش های آکادمی ملی المپیک پخش شد و به اثرات برتر لوح تقدیر اهدا شد.

این جشنواره یک روزه از سوی کمیسیون ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک با هدف ترویج فرهنگ محیط زیست در بین مردم،جامعه فرهیخته ورزش کشور، اساتید، دانشجویان، دانش آموزان، مسئولین و شناسایی الگوهای موفق محیط زیست، آموزش روش ها و دستورالعمل های کار گروهی و با برگزاری 9 کارگاه آموزشی با موضوعات اماکن ورزشی و محیط زیست و ورزشکاران، ترویج فرهنگ محیط زیست بین کودکان و با همکاری فدراسیون های  مختلف، دفتر محیط زیست سازمان اداره کل ورزش وجوانان تهران، دفتر محیط زیست شهرداری تهران، معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش پرورش، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، سازمان محیط زیست تهران برگزار شد.

در این جشنواره چندین غرفه مسئولیت آموزش زیست محیطی به کودکان را برعهده داشتند که با اسقبال بی نظیری از سوی خانواده ها، علاقه مندان و مردم مواجه شد.

نظر شما