کلینیک داوری کشتی برگزار شد؛

اجرای قوانین جدید در مسابقات جهانی

۱۳۹۷/۰۷/۲۸ - ۰۸:۱۶:۲۴
کد خبر: ۷۶۶۵۶۷
اجرای قوانین جدید در مسابقات جهانی
کلینیک داوری رقابت های کشتی قهرمانی جهان با موضوع اجرای قوانین جدید داوری دیروز در محل برگزاری این رقابت ها برگزار شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، کلینیک داوران رقابت های کشتی بزرگسالان قهرمانی جهان روز گذشته درسالن کنفرانس هتل لیون گاردن بوداپست مجارستان با حضور داوران المپیکی سراسر جهان ازجمله محمد ابراهیم امامی، اردوان صاحب و محمد مصلایی پور، سه داور 1s المپیکی کشورمان برگزار شد. در این کلینیک داوری که با تدریس آنتونیو سیلوستری رییس کمیسیون داوری اتحادیه جهانی کشتی انجام شد دیگر مدرسین اتحادیه جهانی نیز حضور داشتند.

محمدابراهیم امامی رییس کمیسیون داوران کشورمان در مورد چگونگی برگزاری این کلاس اظهار داشت: آنچه در این  کلینیک با نمایش فیلم های مرتبط تشریح و  شفاف سازی شد،  علاوه بر تاکید بر اجرای صحیح قوانین بدون اعمال سلیقه شخصی نکات مهم و جدیدی را نیز بهمراه داشت.

وی موارد مطرح شده در این کلاس را به شرح زیر اعلام کرد:
-یکی از  مهمترین وظیفه داوران در زمان انجام مسابقه، تشخیص کشتی منفی از کم کاری است و داوران باید کشتی منفی را از کم کاری  تشخیص دهند. برای مثال؛ در کشتی فرنگی که لازمه آن گارد سینه به سینه یا به عبارتی برای اجرای فنون بیشتر نیاز به  تماس دو کشتی گیر با یکدیگر است، در صورتی که هر یک از کشتی گیران مانع تماس شود و تماس خود را با حریف با عقب نشینی کردن  قطع نماید، داور وسط برای مرتبه اول می بایست کشتی را قطع و به کشتی گیر خاطی تذکر بدهد و در صورت تکرار،  ابتدا کشتی توسط داور وسط  قطع و ضمن تذکر به کشتی گیر خاطی،  تقاضای اخطار و امتیاز  می شود و در صورت تایید آن توسط قاضی و رییس تشک،  این رای اعتبار خواهد داشت.  (مجازات کشتی منفی در کشتی آزاد اخطار یک امتیاز و در کشتی فرنگی اخطار و دو امتیاز می باشد.)

-در شروع مجدد کشتی در حالت خاک در هر دو رشته آزاد و فرنگی در صورتی که کشتی گیر مهاجم (کشتی گیری که در رو شروع کننده است) اگر از دستور داور  سرپیچی نماید  برای مرتبه اول تذکر و در صورت تکرار، کشتی قطع و ادامه کشتی در سرپا آغاز خواهد شد. اما اگر این تخطی توسط کشتی گیر مدافع (کشتی گیر که در زیر قرار دارد) صورت گیرد در کشتی آزاد با اخطار و یک امتیاز و در کشتی فرنگی با اخطار و دو امتیاز جریمه همراه خواهد شد و شروع مجدد کشتی نیز در حالت خاک خواهد بود.

-از این پس حرکات خشن عمدی  و با احتمال آسیب رساندن به حریف،  با دریافت کارت قرمز همراه خواهد بود مانند:  حرکت غیرقانونی قیچی کردن پای حریف توسط مهاجم  که خطا محسوب می شود و کشتی گیر خاطی که با این حرکت خطا، عامل آسیب رساندن به حریفش باشد دیسکالیفه و از دور رقابتها حذف خواهد شد.

-در کشتی فرنگی در صورتی که در تایم اول هیچ یک از کشتی گیران کم کار (پاسیو)  نشده باشن ، در تایم دوم در صورت بروز  کم کاری توسط هر یک از کشتی گیران، احتمال دادن  دو  پاسیو  وجود دارد.

-هیچ یک از کشتی گیران به منظور کسب امتیاز حق ندارند با هل دادن و یا فشار سر روی سینه، حریف خود  ا از تشک خارج نماید. در صورتی که هر یک از کشتی گیران صرفا با هل دادن مطلق،  حریف خود را از منطقه زون خارج نماید علاوه بر اینکه امتیازی به وی تعلق نمی گیرد  داور به وی تذکر می دهد. لازم به توضیح است که در صورت تکرار هل دادن  و خارج کردن حریف از تشک، در مراحل بعدی نیز به کشتی گیر خاطی تذکر داده می شود.

امتیازات فنون 1،2،4و5 امتیازی کمافی السابق به قوت خود باقی و تاکید مدرسین داوری در تشخیص صحیح فنونی است که مدافع در هوا گردش دارد اما به خطر نمی رود اینست که در صورتی که فن اجرا شده شرایط زیبایی فن را داشته باشد اما با سینه فرود بیاید دارای چهار امتیاز خواهد بود اما در صورتی که فن اجرا شده شرایط فن زیبا را نداشته باشد و مدافع به خطر نرود  فقط دو امتیاز به وی تعلق خواهد گرفت. در کشتی فرنگی کلیه اخطارها همراه با دو امتیاز فنی برای حریف خواهد بود اما در کشتی آزاد ضمن اینکه اخطار ها همراه با یک امتیاز خواهد بود فقط در شرایط فرار از تشک در حالت خطر،  اخطار برای مدافع و دو امتیاز برای مدافع در بر خواهد داشت و شروع مجدد کشتی نیز در حالت خاک خواهد بود.

نظر شما