گزارش برنا از افتخاراتی که پرسپولیس با صعود به فینال برای ورزش ایران کسب کرد؛

تزریق شور و نشاط به جامعه توسط پرسپولیس/ سود صعود سرخپوشان در جیب ورزش ایران/ رئیس فیفا هم از اقدامات وزارت ورزش تقدیر کرد

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۵:۰۱:۵۸
کد خبر: ۷۷۴۲۷۲
تزریق شور و نشاط به جامعه توسط پرسپولیس/ سود صعود سرخپوشان در جیب ورزش ایران/ رئیس فیفا هم از اقدامات وزارت ورزش تقدیر کرد
اگر چه پرسپولیس نایب قهرمان آسیا شد اما حضور این تیم در ورزشگاه آزادی بی‌تردید دست آوردهای بسیار مثبتی برای ورزش ایران داشت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ بدون در نظر گرفتن نتیجه بازی شب گذشته (یعنی نایب قهرمانی پرسپولیس) برگزاری دیدار نماینده ایران و کاشیما آنتلرز ژاپن در چارچوب فینال لیگ قهرمانان آسیا  و صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا، نه فقط برای این باشگاه بلکه برای تمام فوتبال ایران و حتی باشگاه های دیگر از جمله استقلال، رقیب سنتی این باشگاه و حتی ورزش ایران دارای آورده های مثبتی بود.

تردیدی در این موضوع وجود ندارد که ورزش در عرصه بین المللی  طی30 سال گذشته، از چهره تک بعدی خود بیرون آمده و امروزه از یک صنعت گرفته تا زبان مشترک میان ملت ها، نقشی ویژه در روابط بین کشورها بازی می کند. پرسپولیس با مشکلاتی عدیده در این فصل دست و پنجه نرم کرد که از مهمترین این مشکلات می توان به کمبود بازیکن به علت بسته بودن پنجره نقل و انتقالات این تیم اشاره کرد. با تمامی این مشکلات، این تیم موفق شد حریفان خود را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارد و توانست به عنوان سومین تیم ایرانی راهی فینال مسابقات لیگ قهرمانان آسیا شود. ذوب‌آهن آخرین تیم ایرانی بود که در سال ۲۰۱۰ میلادی به فینال این رقابت ها راه یافته بود.

*چرا حضور پرسپولیس یک فرصت ویژه شد

بی تردید اگر بازی رفت در ورزشگاه آزادی برگزار می شد، حضور پرسپولیس در فینال تا این حد به ورزش ایران سود نمی رساند و یک اتفاق ویژه به شمار نمی رفت، حساسیت و اتفاق جذاب این بازی وقتی بیشتر شد که بازی برگشت طبق قرعه در تهران برگزار شد و مراسم اهدای جوایز در ورزشگاه آزادی برگزار شد.

*اتفاقات خوب و مطرح شدن نام ایران

همانگونه که در بالا اشاره شد از سال 2010 نام ایران هرگز در بازی فینال مطرح نشده بود، ما چند سال بود که تیم ملی در صدر رده بندی فدراسیون جهانی فوتبال در قاره کهن حضور داشتیم اما باشگاه های ما به دلیل بضاعت کم نمی توانستند در مقابل سرمایه های تیم های قدرتمند حاشیه خلیج فارس به عنوان تیم نخست غرب آسیا نام ایران را مطرح کنند، اتفاقی که برانکو و شاگردانش با قدرت توانستند آن را رقم بزنند و شکی نیست که مطرح شدن نام کشورمان در فینال می تواند اتفاقی ناب و خجسته باشد.

*بازتاب گسترده نه فقط در آسیا بلکه در جهان

از سایت فدراسیون جهانی گرفته تا خبرگزاری های معتبر دنیا و انواع سایت های معتبر فوتبالی اروپایی و شبکه های مختلف تلویزیونی با انتشار حضور پرسپولیس در فینال، پوشش اخبار آن و تحلیل مختلف درباره بازی رفت و برگشت، نام ایران را بر سر زبان ها انداختند. نامی که بواسطه حضور برانکو کروات در تیم فوتبال پرسپولیس در بلوک شرق و کشور کرواسی بازتاب ویژه تری نیز داشت، خبرگزاری مختلف صحبت های دالیچ و بلاژویچ دو سرمربی بزرگ کروات را که سابقه کسب عنوان دومی و سومی جهان را در کارنامه داشتند بازتاب داد که خود این موضوع نیز باعث باز خورد های زیادی در فضای مجازی شد، به طور مثال صحبت های دالیچ درباره بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس و هنر برانکو و افتخاری که پروفسور حتی با عنوان نایب قهرمانی کسب کرد خودش در رسانه های اروپایی بازتاب داشت که در این میان نام نماینده ایران و پرسپولیس ایران بارها و بارها مطرح شد که این موضوع به تنهایی برای کشورمان یک افتخار به شمار می رود.البته نباید این واقعیت را فراموش کرد که در سال های گذشته ابزار رسانه ای تا این حد گسترده نبود و از همین رو بازتاب حضور پرسپولیس درفینال به این دلیل والبته طرفداران چند10میلیونی سرخپوشان در سراسر کشور اهمیت پیدا کرد.

*تحولات مهم در ویترین ورزش قهرمانی آسیا و کاری جهاد گونه

از ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی فقط یک اسم باقی ماند و گنجایش آن پس از باز سازی در یک دهه گذشته به 78 هزار نفر رسیده بود. این استادیوم در واقع ویترینی از ورزش کشور است، اما این ورزشگاه برای انجام دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا و به لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دچار مشکلات زیادی بود، AFC برای پرسپولیسی ها شرط گذاشته بود که باید ورزشگاه آزادی برای انجام بازی بهسازی شود و ایراداتی که آنها از ورزشگاه آزادی گرفته بودند مرتفع شود. دکتر مسعود سلطانی فروزیر ورزش و جوانان کمیته ای را برای انجام این مهم تشکیل داد، مقام عالی ورزش کشور در آخرین بازدید خود از ورزشگاه مجهز شده آزادی اظهار داشت: خوشبختانه بازدید ما از مجموعه آزادی نشان می دهد همکاران ما در شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و مجموعه آزادی در یک کار جهادگونه اقداماتی را که به طور معمول طی 4 الی 6 ماه باید انجام می شد را ظرف کمتر از یک ماه انجام دادند.

وی افزود: این اقدامات باعث شد هم تاییدیه مقامات AFC را برای مسابقه فینال دریافت کنیم و هم استادیوم آزادی که بیش از 44 سال از عمرش می گذرد به عنوان یک سرمایه ملی دارای تعمیرات اساسی شود. البته کار بازسازی استادیوم آزادی را از دو سال پیش آغاز کرده بودیم و به نحوی که به روند برگزاری مسابقات لطمه ای نخورد سکوهای تماشاگران را به تدریج مرمت کردیم.

*توضیحات نیکوخصال درباره آزادی

فرهاد نیکوخصال مدیر مجموعه ورزشی آزادی، درباره کارهای بنیادی و اساسی که در چارچوب تشکیل کمیته ای ویژه توسط وزیر ورزش و جوانان صورت گرفت، به خبرنگار برنا گفت: صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان باعث شد تا خیلی از کم و کاستی های مجموعه ورزشی آزادی برطرف شود. آزادی ویترین ورزش قهرمانی ایران است. ۵۰ درصد پخش مستقیم ها از ورزشگاه آزادی انجام می شود. لازم بود که چنین تغییراتی در این ورزشگاه انجام شود. پرسپولیس و لیگ قهرمانان بهانه ای برای انجام آنها بود اما قطعا خیلی از تیم ها و رویدادهای دیگر هم از نتیجه این اقدامات بهره خواهند برد. 

او با اشاره به اقداماتی که در ورزشگاه آزادی و در راستای بازسازی و بهسازی ورزشگاه انجام شده است گفت: با لحاظ کردن ایرادات وارده از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا و موارد درخواستی فدراسیون فوتبال و موضوعاتی که رسیدگی به آنها مدنظر خودمان بود، در مجموع ۶۲ مورد کوچک و بزرگ باید در ورزشگاه آزادی مورد نظر قرار گرفت،  البته تعداد ایرادات کمتر بود اما با توجه به اینکه ما می خواستیم یک کار اساسی انجام دهیم تعداد موارد را به عدد 62 رسیدیم.

وی با اشاره به کار تیمی گسترده در این رابطه عنوان کرد: برای رسیدگی به این موضوعات از یک ماه پیش با همکاری ۱۳ گروه پیمانکار که به صورت سه شیفت و در برخی موارد دو شیفت کار می کردند، رسیدگی به وضعیت ورزشگاه آزادی را به صورت فشرده پیگیری کردیم تا روز بازدید نهایی نمایندگان AFC صددرصد  کار انجام شد و تایید نهایی را از آنها گرفتیم.

نیکوخصال درمورد مهمترین اقداماتی که در روزهای بازسازی و بهسازی ورزشگاه آزادی انجام شده است یادآور شد: AFC از آزادی 14 ایراد گرفته بود. از نظر مسئولان این کنفدراسیون همه ایرادها مهم بود اما آنچه که شاید تماشاگران بیشتر از همه متوجه آن شوند مربوط به بخش VIP است. این بخش قبل از این در حد استانداردهای جهانی نبود. به هرحال برای بخش VIP بر اساس خدمات ویژه ای که باید در آن ارائه شود، تعریف خاصی وجود دارد که هیچ یک در این بخش آزادی دیده نمی شد اما بر اساس تغییرات اعمال شده بخش VIP را به سطح استاندارد رساندیم. ظرفیت این بخش به یک سوم قبل کاهش پیدا کرده طوریکه تعداد کل صندلی ها از ۷۰۰ صندلی به ۴۰۰ الی ۴۵۰ صندلی تغییر کرده است. با این حساب تردد در محوطه خیلی راحت انجام خواهد شد. علاوه بر این دو بخش CIP نیز اضافه شده است.

مدیر مجموعه ورزشی آزادی با بیان اینکه بازدید نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا از ورزشگاه آزادی برای بررسی شرایط میزبانی این ورزشگاه سه شنبه انجام خواهد شد، گفت: تا به امروز و بر اساس اقداماتی که انجام شده است، آزادی برای میزبانی دیدار برگشت لیگ قهرمانان هیچ مشکلی ندارد؛ به خصوص که به تمام موارد موردنظر نمایندگان AFC رسیدگی شده و بهانه ای برای آنها باقی نمانده است. بنابراین قطعا در بازدید پیش رو تاییدیه برگزاری این بازی را از AFC می گیریم. فقط نهایت تلاشمان را خواهیم داشت تا آن زمان اقدامات مورد نظر را به صورت کامل و صد درصد انجام دهیم.

*اروپایی شدن استادیوم آزادی

حسن کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درباره این موضوع که جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا مانند لیگ قهرمانان اروپا برگزار شد به خبرنگار برنا گفت: جایگاه ویژه در بخش بالایی VIP و زیر قسمت زیرِ VVIP و با تعبیه سکویی به مساحت تقریبی ٨٠ متر مربع، جانمایی شده است. پیش از این برگزاری مراسم و جشن های پایانی لیگ برتر در آزادی همواره باعث خسارت زمین چمن می شد و رسیدگی و بازسازی مجدد آن هم هزینه هایی را برای شرکت توسعه و ورزشگاه آزادی ایجاد می کرد و با عرف معمول و بین الملل در تضاد بود، حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان و میزبانی این تیم برای دیدار برگشت و در راستای ایرادهای وارد شده از سوی AFC بوده و با تاکیدات آنها به ورزشگاه آزادی، برای برگزاری مراسم جشن قهرمانی این مسابقات هم جایگاهی ویژه تعریف و ساخته شده است،به هر حال حساب جشن پایانی لیگ قهرمانان آسیا به لحاظ مکانی تقریبا شبیه به اروپایی ها برگزار شد و این برای نخستین بار بود که این اتفاق در ایران رخ داد.

یکی از سودهای باشگاه استقلال تهران از برگزاری این فینال، همین امکاناتی است که باقی ماند و این تیم و سایر نمایندگان ایران و تیم ملی در استفاده از آن شریک هستند و در اصل آن 15 میلیاری که در ورزشگاه آزادی هزینه شد نه فقط برای پرسپولیس بلکه برای ایران و سایر تیمها است.

*از حضور  اینفانتینو با جت شخصی‌اش تا تمجید رئیس فیفا و شیخ سلمان

برگزاری این مسابقه برای کشورمان توفیقات خوبی را داشت از بازتاب جهانی وجود جهنمی به نام آزادی تا فوتبالی شدن روز شنبه 19 آبان برای تمام مردم ایران و البته حضور میهمانان بلند پایه که مهمترین آنها اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) بود که فقط جهت تماشای این بازی با جت شخصی اش ظهر دیروز وارد تهران شد، از دیگر میمهانان حاضر در ایران شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بود، اگر در بالا گفته شد ورزش ابزار دیپلماسی است، یکی از آنها دیروز رخ داد، شیخ سلمان به دیدار وزیر ورزش رفت و در سخنانی عنوان کرد: فدراسیون فوتبال ایران در سال ۲۰۱۷ به عنوان بهترین فدراسیون انتخاب شد و این نشان دهنده کار و تلاش زیاد است و نمایشی که تیم ایران در جام جهانی داشت تحسین اروپایی را هم به دنبال داشت. من به عنوان یک آسیایی از این نمایش قدرتمند تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه بسیار لذت بردم.

وی ادامه داد: فوتبال ایران فقط مختص تیم ملی بزرگسالان نیست در تمام رده ها شما موفق بوده اید از فوتسال تا همین نتایج فوتبال ساحلی و به خصوص فوتبال زنان بسیار موفق هستید و این موضوع موجب سربلندی فوتبال آسیا است. ما برای رفع مشکلات فوتبال ایران و به خصوص باشگاه ها کمک های زیادی کردیم و تلاش خود را برای ارتباط بیشتر و بهتر بین اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا به کار می گیریم.  فوتبال به عنوان ورزش اول ایران از نظر ما محسوب می شود و از شما تقاضا می کنم به صورت نزدیک تر کار کنیم و روابط کنفدراسیون فوتبال آسیا و ورزش ایران صمیمانه و دوستانه است. شیخ سلمان، دکتر مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان را برادر خود خطاب کرد و گفت: شما حمایت هزار درصدی ما را برای فوتبال ایران در کنار خود ببنید و هدف ما حفظ اتحاد و انسجام خانواده فوتبال است.

در این دیدار هم وزیر ورزش و جوانان به خواسته برحق ورزش ایران در بازی مقابل نمایندگان عربستانی اشاره کرد و اظهار داشت: وزیر ورزش و جوانان از شیخ سلمان خواست حمایت خود از باشگاه های ایرانی را ادامه دهد و تاکید کرد، حق تیم های ایرانی است که در ایران میزبان تیم های عربستانی باشند و از کنفدراسیون فوتبال آسیا و شما انتظار داریم که ورزش از مسایل سیاسی جدا باشد و ما ورزش و به خصوص فوتبال را پیوند دهنده ملت ها می دانیم و معتقدیم پیام آور صلح و دوستی ملت ها است.

وزیر ورزش و جوانان خطاب به رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: معتقدم نبض فوتبال آسیا در ایران می تپد و لازم است از همکاری های شما برای رشد و توسعه فوتبال آسیا تشکر کنم و خصوصا تلاش های شما برای استاندارد سازی باشگاه ها در فوتبال آسیا بسیار اثرگذار است. برای آماده سازی استادیوم آزادی بهترین و بیشترین تلاش را داشتیم و خوشبختانه امروز در یک وضعیت مناسب میزبان فینال لیگ قهرمانان آسیا خواهیم بود.

دکتر سلطانی فر با اشاره به ثبات مدیریت در کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: ما از برنامه ها و قدم های موثر شما حمایت کرده و این موضوع را جدی دنبال می کنیم.فوتبال ایران علاوه بر حضور موفق در جام جهانی در تمام رده ها بسیار موفق بوده و خوشحالم که مورد توجه و حمایت کنفدراسیون فوتبال آسیا است. دکتر سلطانی فر، شیخ سلمان را مدیر فعال و موفق دانست و گفت: احساسات متقابل برادرانه بین ما بر قرار است و انشاالله در آینده ای نزدیک دیدارهای ما ادامه خواهد یافت. ظرفیت های فوتبال ایران در کنار کنفدراسیون آسیا موجب موفقیت بیشتر فوتبال آسیا خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان در انتها گفت: از رهبر معظم انقلاب تا دکتر روحانی ریاست جمهور و ریاست مجلس و نمایندگان مردم در مجلس و اعضای دولت و طرفداران پرشمار فوتبال ایران همه حامی فوتبال هستند و نسبت به مسائل آن توجه زیاد دارند.

*حضور بانوان و بازتاب مثبت آن

پس از بازی ایران و بولیوی که تعدادی از بانوان در ورزشگاه حضور داشتند،بازی پرسپولیس و کاشیما آنتلرز نخستین بازی در سطح باشگاهی بود که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بانوان در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کردند، حضوری که بدون هیچ مشکلی نشان از جنبه بالای تماشاگران آقا و خانم ما بود و یک بار دیگر نشان دادیم می توانند،خانواده ها و بانوان در ورزشگاه های ما می توانند حضور داشته باشند و بدون اینکه مشکلی بوجود بیاید.

*رئیس فیفا هم از اقدامات وزارت ورزش و جوانان تجلیل کرد

اینفانتینو، رییس فیفا روز گذشته در دیدار با دکتر سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان گفت: خیلی خوشحالم مجددا در ایران هستم. مردم  ایران با فوتبال نفس می‌کشند و علاقه آن‌ها وصف‌ناپذیر است. برای حضور بانوان در استادیوم‌های  فوتبال  از مسعود سلطانی فر تشکر می‌کنم.

رییس فیفا عشق مردم ایران به فوتبال را به‌عنوان یک نمونه بزرگ و خاص جهانی بر شمرد و گفت: بایستی این احساس بزرگ را به دنیا  معرفی کرد. من شور و شوقی که در جمع تماشاگران ایرانی دیدم در اروپا هم نظیر ندارد و این سرمایه بزرگی برای فوتبال جهان و آسیاست. از تلاش‌های دوستم مسعود سلطانی‌فر برای ایجاد شرایطی که بانوان هم بتوانند در استادیوم‌های فوتبال حاضر شوند تشکر می‌کنم.

رییس فیفا افزود: خیلی خوشحالم مجددا در ایران هستم و در واقع مردم با فوتبال نفس می‌کشند و علاقه آن‌ها وصف‌ناپذیر است.

*توانایی برگزاری دیدارهای بزرگ

این برای نخستین باری نبود که کاپ قهرمانی قرار بود در این ورزشگاه اهدا شد، بازی قبل مربوط به دیدار استقلال و جوبیلوایواتا بود، دیداری که هیچ چیز آن قابل مقایسه با بازی دیروز نبود و ما جلوی چشمان رئیس فیفا و ای اف سی نشان دادیم قابلیت میزبانی بازی های بزرگ و میزبانی رخدادهای بزرگ ورزشی را داشته باشیم.

*کلام پایانی

پرسپولیس به عنوان نماینده ایران با شایستگی توانست یکبار دیگر نام ایران را در سطح اول باشگاه های آسیایی مطرح کند، همین که سرخپوشان پایتخت توانستند تا همین جا آن هم با دستانی بسته پیش روی کنند موفقیت بزرگی به شمار می رود پرسپولیس فرصتی را به وجود آورد تا ورزش ایران نشان دهد و تا چه حد به استانداردهای روز دنیا نزدیک است امری که در بازسازی ورزشگاه و برگزاری مراسم کاملا مشهود بود و خود این موضوع یک نکته مهم است، نه هواداران بلکه خانواده بزرگ ورزش ایران از جنگندگی پرسپولیس راضی بودند و موفقیت به همین معنا است که توانستیم فرهنگ غنی ایران اسلامی خود را در ورزشگاه آزادی به دنیا نشان بدهیم.

 

نویسنده: هدایت علیزاده

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز