گزارش خبرگزاری برنا از وضعیت رشته محبوب هواداران؛

پرچمداری والیبال در میان رشته‌های تیمی/ لژیونر شدن بازیکنان هم فرصت است، هم تهدید/ باشگاه‌های داخلی نباید متضرر شوند!

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۵:۴۶:۴۹
کد خبر: ۷۷۵۴۳۰
پرچمداری والیبال در میان رشته‌های تیمی/ لژیونر شدن بازیکنان هم فرصت است، هم تهدید/ باشگاه‌های داخلی نباید متضرر شوند!
موفقیت بلندقامتان ایرانی در چند سال اخیر باعث شده رشته والیبال پیش از گذشته در میان مردم محبوب شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ جامعه ورزش ایران همواره در ادوار پیشین و در مسابقات مختلف بین‌المللی نمایندگانی در رشته‌های مختلف به ویژه رشته‌های انفرادی داشته و در اکثر مواقع در برخی از این رشته‌ها نیز صاحب سکو و مدال هم بوده اما در بخش رشته‌های تیمی این اتفاق بالعکس بوده و کمتر شاهد مدال‌های رنگارنگ بودیم. چند سالی است که ورق برگشته و تیم‌های ایرانی نه فقط در آسیا بلکه در سطح جهانی نیز موفقیت آمیز عمل می‌کنند. در این بین اما یک رشته تیمی توانسته همواره پرچم ایران را بالا نگه دارد که بدون شک رشته والیبال است.

والیبال ایران این روزها به عنوان اولین رشته تیمی، قدرت قابل توجه‌ای در سطح جهانی دارد. رشته‎ پرطرفداری که سال‌هاست دیگر پا را فراتر از آسیا گذاشته و این روزها سودای کسب مدال در المپیک را در سر دارد. در حال حاضر والیبال ایران قدرت بلامنازع آسیاست و در عرصه المپیک و لیگ جهانی هم عملکردی چشمگیر داشته است. موفقیت بلندقامتان ایرانی در چند سال اخیر باعث شد این رشته پیش از گذشته در میان مردم محبوب شود. اتفاقی که در میان پیروزی‌های تیم والیبال رخ داد توجه بی‌سابقه مردم به این ورزش بود. مردم مسابقات را دنبال می‌کردند و بعد از پیروزی‌ها جشن خیابانی می‌گرفتند و ملی‌پوشان والیبال را در حد فوتبالیست‌ها می‌شناختند.

ظهور استعدادهای جدید در غیاب ستاره‌ها

مریم هاشمی، کارشناس حوزه والیبال، در این مورد به خبرنگار برنا گفت: والیبال ایران سال‌های زیادی است که جای خود را بین مردم پیدا کرده، محبوبیت بازیکنان والیبالیست نشان می‌دهد بازی‌های این رشته چه در سطح لیگ باشگاهی و چه در سطح بین‌المللی همیشه دیده می‌شود. البته این رشد چشمگیر فقط در بین مردان نیست. در حال حاضر والیبال بانوان هم با وجود همه مشکلات پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به تعداد بازیکنان لژیونر امسال بیاندازیم به راحتی می‌توانیم شاهد رشد والیبال ایران باشیم. هرچند که برخی می‌گویند لژیونر شدن والیبالیست‌های کشور چه در بانوان و چه در مردان به ضرر والیبال ایران است ولی کاملا با این نظر مخالفم چون معتقدم با حضور بازیکنان ستاره در لیگ‌های خارجی علاوه بر کسب تجربه ستاره‌ها و استفاده بهتر از آن‌ها در تیم ملی، فضا برای بازیکنان جوان مهیا می‌شود تا استعدادهای خود را در لیگ به نمایش بگذارند.

مصطفی کارخانه، سرمربی لیگ برتری والیبال، می‌گوید: والیبال ایران در چند سال اخیر به سرعت پیشرفت چشمگیری داشت و همین موضوع باعث دیده شدن توانایی بازیکنان با استعداد شد. اگر نگاهی به آمار بازیکنان لژیونر والیبال ایران داشته باشیم متوجه می‌شویم چقدر در زمینه کشف استعداد و شکوفا کردن آن‌ها موفق بوده‌ایم. جدا از جنبه مثبتی که این اتفاق دارد، نباید فراموش کنیم این بحث لژیونر شدن همیشه هم به سود یک رشته نیست. بدون شک با رفتن ستاره‌ها از لیگ باشگاهی کشور، هم کیفیت بازی‌ها افت کرده و هم تعداد تماشاگران حاضر در سالن کم شده است.

محبوبیت رو به زوال والیبال ایران در نبود بازیکنان مطرح

هرچند که والیبال ایران امسال در لیگ ملت‌ها و لیگ جهانی توفیق چندانی به دست نیاورد ولی همچنان توانسته محبوبیت سابق خود را بین مردم حفظ کند. مدتی است که از پایان رقابت‌های لیگ جهانی والیبال گذشته و تاب و تب این رقابت‌ها نیز فروکش کرده اما مسئله‌ای که این روزها بیشتر از هر چیز دیگر با شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر والیبال بر سر زبان‌ها افتاده است، بحث نبود ستاره‌ها در لیگ است. سوال این است آیا رشته پرطرفداری مانند والیبال که امسال ستاره‌هایش را در اختیار ندارد می‌تواند جذابیت سابق خود را داشته باشد؟ تیم های حاضر با بازیکنان نه‌چندان مطرحی که دارند پتانسیل این را دارند که تماشاگر را به ورزشگاه بکشانند؟

امیرحسین منظمی، دبیر فدراسیون والیبال، معتقد است «لژیونر شدن بازیکنان والیبال هم فرصت خوبی به شمار می‌رود و هم یک تهدید جدی. اگر از جنبه مثبت بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم، بازیکنان با حضور در لیگ‌های خارجی تجربه‌های جدیدی کسب می‌کنند و بدون شک با حضور در تیم ملی می‌توانند این تجربه را به تیم ملی کشور تزریق کنند. همچنین در نبود این ستاره‌ها فضا برای جوان‌ترها باز می‌شود تا بتوانند خودشان را بالا بکشند و در آینده جزو بازیکنان مطرح باشند اما اثر منفی که این موضوع بر والیبال کشور می‌گذارد، کاملا مشهود است، لیگ کشور مانند گذشته جذابیت خود را ندارد.»

وی ادامه داد: البته این موضوع در بخش بانوان پررنگ‌تر است. امسال علاوه بر تعداد لژیونرهای آقا، تعداد بانوان لژیونر هم بیشتر شد. علاوه بر این که برخی ستاره‌ها از لیگ ایران جدا شدند با انحلال بعضی تیم‌ها تعداد تیم‌های حاضر در لیگ بانوان هم کم شد. بدون شک این دو مورد آسیب جدی به والیبال بانوان وارد می‌کند ولی قطعا فدراسیون در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام خواهد داد. امیدوارم بتوانیم والیبال بانوان را که در آستانه پیشرفت قرار دارد، خوب ساپورت کنیم. چون بانوان از پتانسیل بالایی برخوردار هستند و قطعا با بهتر شدن وضع موجود می‌توانند مانند مردان در آینده افتخارآفرینی‌های قابل توجهی داشته باشند.

منظمی در پایان خاطرنشان کرد: موضوعی که بیشتر از هر چیز دیگر امروزه در والیبال باید در نظر گرفته شود، اخلاق مداری است. قطعا اخلاق مداری در ورزش باعث می‌شود سریع‌تر به سمت حرفه‌ای شدن پیش برویم. امیدوارم امسال لیگ والیبال در غیاب برخی از ستاره‌هایش روزهای به دور از حاشیه را سپری کند.

سیما صدیقی، سرمربی پیشین تیم ملی امید بانوان، بر این باور است سطح لیگ والیبال بانوان کاملا با مردان متفاوت است. والیبال بانوان به شدت در حوزه تیمداری ضعیف عمل می‌کند، بنابراین با رفتن ستاره‌ها وضعیت وخیم‌تر می‌شود و در مجموع نمی‌توان انتظار داشت بتوان استعداد جدیدی را کشف کرد.

کلام آخر

در روزهای اخیر و پس از پایان لیگ جهانی و بازی‌های آسیایی، شاهد کوچ ستاره‌های والیبال ایران چه در بخش مردان و چه در بخش بانوان به سایر لیگ‌های والیبال در دنیا هستیم. بدون شک این موضوع دارای نکات مثبت و منفی است که گاهی باشگاه‌های ایرانی از بابت آن ضرر می‌کنند. با وجود اینکه اصل لژیونر شدن بسیار مسئله خوبی است اما شاید جالب نباشد بازیکنانی که در بهترین تیم های ایران فعالیت می کردند، حال تیم‌های متوسط یا لیگ‌های درجه دو اروپا را به عنوان مقاصد خود انتخاب کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز