شکست ملبورن را در مانیل جبران می‌کنیم؛

تاجیک: رقابت با استرالیا برنامه ۱۰ ساله می‌خواهد/ نسل طلایی جدید بسکتبال را می‌سازیم

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۶:۴۰:۲۵
کد خبر: ۷۸۲۹۶۷
تاجیک: رقابت با استرالیا برنامه ۱۰ ساله می‌خواهد/ نسل طلایی جدید بسکتبال را می‌سازیم
مربی تیم ملی نوجوانان بسکتبال ایران حضور نداشتن بازیکنان تیم‌های ملی‌ جوانان دو دوره گذشته را در تیم بزرگسالان، نکته‌ای قابل تامل می‌داند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، پویا تاجیک درباره دیدار تیم‌های ملی بسکتبال ایران و استرالیا در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی 2019 چین گفت: انتظار بیشتری از بچه‌ها داشتیم و فکر می‌کردیم بازیکنان ایران جنگنده‌تر در این دیدار حاضر می‌شوند. فکر می‌کنم تیم ایران بیش از حد به حضور حامد حدادی در زمین متکی است. متاسفانه بچه‌ها نتوانستند جای خالی حامد را پر کنند.

مربی تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران ادامه داد: آخرین بار ما در فینال  آسیاکاپ برابر استرالیا بازی کردیم. دیداری که تفاوت زیادی با این بازی داشت و تیم ایران بازی بسیار بهتری در بیروت مقابل این تیم قدرتمند به نمایش گذاشت. فکر می‌کنم بازیکنانی که در آن مسابقه مقابل استرالیا به میدان رفتند با این ذهنیت که این دیدار مانند همان مسابقه است گام به میدان گذاشتند و دیگر بازیکنان هم از نظر روانی نتوانستند خود را برای این بازی مهم آماده کنند. فکر می‌کنم مشکل ما برابر استرالیا بیشتر روانی بود. به هر حال غیبت حامد هم تاثیر خود را در این دیدار به خوبی نشان داد. ما باید بازی بدون حامد را تمرین کنیم و یاد بگیریم.

لزوم یک دهه برنامه ریزی

او در پاسخ به این پرسش که مگر تیم ملی در قطر دو دیدار دوستانه بدون حدادی برگزار نکرد؟ تصریح کرد: ببینید بدون شک با یک بازی، دو بازی و 10 بازی ما نمی‌توانیم به این هدف برسیم. آن‌ها تیم یک‌دستی بودند و فشار زیادی به تیم ما وارد کردند. دیدار با استرالیا واقعا سنگین بود. به  هرحال  ما زمانی می‌توانیم برابر این تیم‌ها نمایش خوبی داشته باشیم و با آن‌ها رقابت‌کنیم که یک دهه برنامه ریزی مدون داشته باشیم.

ظهور نسل طلایی در سال‌های جوانی

تاجیک ادامه داد: متاسفانه تیم ملی ما در راه جوانگرایی گام برنداشته است. بازیکن 25 ساله هیچ جای دنیا جوان حساب  نمی‌شود. در صربستان، بازیکن بسکتبال در 18 سالگی باید همه مهارت‌های این ورزش را بیاموزد. آن‌ها بازیکنان جوان خود را بدون هیچ محافظه‌کاری‌ای در باشگاه‌ها به بازی می‌گیرند. اتفاقی که برای من و نسل طلایی بسکتبال ایران افتاد. تنها 19 سال داشتم که با بازیکنانی مانند مصطفی هاشمی، مهران شاهین‌طبع، بهزاد افرادی، علی توفیق، امید وطنی و اکبر اسبقی هم‌بازی شدم! وقتی شاهین‌طبع مصدوم شد پیراهن او را تن من کردند و فصل بعد بازیکن فیکس پیکان شدم و بلافاصله به تیم ملی رسیدم. این اتفاق نه برای من، بلکه برای حامد حدادی، صمد، حامد آفاق، مهدی کامرانی و بقیه نسل طلایی ایران هم افتاد.

فوروارد قدرتی پیشین تیم ملی با تاکید بر اینکه چاره‌ای جز بازگشت به سوی جوان‌ها نداریم ادامه داد: حالا به ترکیب تیم ملی نگاه کنید. جوانترین بازیکن ما نوید رضایی‌فراست. بازیکنی 22 ساله که دو دوره پیش در تیم ملی جوانان حضور داشت اما در این تیم نه از  نسل بازیکنانی که زیر نظر رضا نوری قهرمان آسیا شدند خبری هست نه از شاگردان محسن شاه‌علی! و این اصلا اتفاق خوبی برای بسکتبال ما نیست.

لیگ یک تماشایی‌تر از سوپرلیگ!

مربی تیم ملی بسکتبال نوجوانان افزود: شما حتما رقابت‌های مختلف بسکتبال را دنبال می‌کنید و اجازه بدهید من یک چیز از شما بپرسم. به نظر شما چرا بازی‌های لیگ یک از لیگ برتر جذاب‌تر است؟ مشخص است، چون جوان‌ها در لیگ یک نفس می‌کشند و به میدان می‌روند. روح طراوت و انگیزه جوانی، مسابقات لیگ یک را به دیدارهایی تماشایی تبدیل کرده و تماشاگران از دیدن این مسابقات لذت می‌برند.

نسل طلایی جدید

تاجیک همچنین در پاسخ به این پرسش که شما مدعی شده بودید نسل طلایی نوین بسکتبال ایران را می‌سازید، آیا هنوز هم بر این باورید؟ توضیح داد: بله این هدف ماست و برای رسیدن به آن با همه وجود تلاش می‌کنیم. آسمان بسکتبال ایران همواره پر از ستاره‌های درخشان بوده و ما باید برای نسلی که بعدها موسوم به نسل طلایی شد جانشینان بسیار خوبی  داشته باشیم. امیدوارم با مساعدت آقای طباطبایی، رئیس محترم فدراسیون که نظر مثبتی روی برنامه‌های ما دارد به اهداف بزرگ‌مان برسیم. واقعا مهم نیست که چه کسانی به ما می‌خندند چون ما قاطع و استوار و صادق در راهی که آغاز کردیم گام برمی‌داریم.

او در پایان درباره اوضاع تیم ملی در گروه F انتخابی جام جهانی و بازی فردای تیم ملی برابر فیلیپین هم گفت: در خبرها خواندم که چند بازیکن به ترکیب فیلیپین اضافه شدند. پس این تیم با چهره‌ای متفاوت نسبت به بازی با قزاقستان برابر ما قرار می‌گیرد. با وجود این ما شکست ملبورن را در مانیل جبران می‌کنیم. از سوی دیگر وضعیت جدول به گونه‌ای است که بچه‌ها باید بدون استرس به مصاف حریفان بروند. ما تیم دوم گروه هستیم و شانس بالایی برای صعود داریم. البته فکر می‌کنم به امید خدا فردا در دیداری نزدیک فیلیپین را شکست دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز