گزارش ورزشی هفته؛

وعده‌های محقق‌شده وزارت ورزش‌وجوانان در قبال تیم ملی ایران/ سرمایه‌گذاری هشت‌ساله برای فتح جام ملت‌های آسیا/ توقع مردم از کی‌روش، قهرمانی در قاره‌کهن است

۱۳۹۷/۱۰/۰۶ - ۰۶:۰۱:۴۹
کد خبر: ۷۹۲۶۹۷
وعده‌های محقق‌شده وزارت ورزش‌وجوانان در قبال تیم ملی ایران/ سرمایه‌گذاری هشت‌ساله برای فتح جام ملت‌های آسیا/ توقع مردم از کی‌روش، قهرمانی در قاره‌کهن است
شاگردان کارلوس کی روش بعد از عملکرد موفق در جام جهانی روسیه در حالی پا به مسابقات امارات می گذارند که انتظارات زیاد و به حقی درخصوص آنها از سوی مسئولان و علاقه مندان وجود دارد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیم ملی فوتبال ایران از چند روز دیگر استارت کارش در جام ملت های آسیا که به میزبانی کشور امارات برگزار می شود را خواهد زد. شاگردان کارلوس کی روش بعد از عملکرد موفق در جام جهانی 2018 روسیه در حالی پا به مسابقات امارات می گذارند که انتظارات زیاد و به حقی درخصوص آنها از سوی مسئولان و علاقه مندان وجود دارد و همین عامل باعث خواهد شد تا نگاه های زیادی به تیم ملی تحت هدایت کی روش و بازیکنان دوخته شود.

در سال های اخیر همواره بهترین تدارکات و برنامه ها برای تیم ملی و کی روش از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان در نظر گرفته شده و همکاری های لازمه با سرمربی پرتغالی وجود داشته است. با توجه به دستمزدی که کارلوس دارد، انتظار می رود تیم ملی ایران بعد از سال ها به فینال جام ملت های آسیا برسد و در نهایت عنوان قهرمانی را کسب کند. ایران که چندسال است در رنکینگ فیفا تیم نخست آسیا بوده، می تواند اول بودن خودش را با دریافت جام قهرمانی به اثبات برساند.

تیم ملی ایران در ادوار گذشته با تعدادی از مربیان داخلی و خارجی حضور در جمع چهار تیم پایانی را تجربه کرده و الان وقت آن است تا کی روش جواب این سرمایه گذاری ها را بدهد و امیدواریم در نهایت بازیکنان به این مهم دست پیدا کنند.

حشمت مهاجرانی، سرمربی پیشین تیم ملی درباره عملکرد احتمالی ملی‌پوشان ایران در جام ملت‌های آسیا به خبرنگار برنا گفت: ما در حال حاضر یکی از بهترین تیم‌های آسیا هستیم، هیچ تیمی در قاره آسیا به اندازه تیم ملی ایران لژیونر و نیروی انسانی قوی و کارآمد ندارد که در میادین بین‌المللی حضور داشته باشند. البته فوتبال بستر حوادث پیش بینی نشده است ولی اولین چیزی که به ذهن من بعد از مراسم قرعه‌کشی آمد این بود که 40 سال پیش که ما قهرمان آسیا شدیم، خاطرم است همین قرعه فعلی جلوی ما بود و ما با عراق و یمن در یک گروه بازی داشتیم که آن زمان عراق را دو بر صفر و یمن را هشت بر صفر شکست دادیم و به همین دلیل من این را به فال نیک می گیریم و فکر می‌کنم قرعه به نوعی خیریت برای فوتبال ایران دارد و ما می‌توانیم دوباره بزرگی خود را در آسیا ثابت کنیم و قهرمان قاره کهن شویم.

رسول کربکندی، پیشکسوت فوتبال ایران درباره وضعیت تیم ملی و نتیجه این تیم در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به خبرنگار برنا گفت: خوشبختانه وضعیت تیم ملی به لحاظ امکانات در وضعیت بسیار خوبی است. بنده این را قاطعانه عرض می‌کنم که هر مربی به غیر از کی‌روش بود این امکانات فراهم نمی‌شد چرا که او برای به دست آوردن امکانات سماجت و اصرار بسیار زیادی داشت و البته این امکانات می تواند جلوی بسیاری از بهانه ها را نیز بگیرد.

وی در ادامه افزود: به لحاظ دید جامعه نسبت به فوتبال در جام جهانی نتایج بدی نگرفتیم، صعود از گروه در جام جهانی برای مردم آرزو شده اما در این دوره با توجه به گروه سختی که داشتیم نتایج به دست آمده در جام جهانی قابل قبول بود و مردم تقریباً راضی شدند. در جام ملت ها شرایط فرق می کند و در عین حال انتظارات فراتر از جام جهانی است. ما در دوره قبل جام ملت های گذشته توفیق چندانی به دست نیاورده ایم و انتظارات مردم در این جام ملت ها از تیم ملی بسیار زیاد است.

بخش دیگری از صحبت های دروازه بان ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین درباره نتیجه تیم ملی در جام ملت ها بود، وی در این باره اظهار داشت: اگر نگاهی به عملکرد تیم های آسیایی در جام جهانی داشته باشیم خواهیم دید آنها مسیر ترقی را با سرعت طی می‌کنند و ما کار ساده ای در این تورنمنت نخواهیم داشت. در این طرف هم ما یک مربی با دانش داریم که هشت سال با تیم ملی کار می کند و بازیکنان بسیار خوبی هم داریم که آنها  ابزار خوبی در دست کی‌روش هستند اما به لحاظ رقبا تیم های  بزرگ ‌ شرق آسیا مانند کره و ژاپن از فوتبال ایران هراس دارند و این هراس در تیم‌های مانند عراق و سوریه دیده نمی شود، همانگونه که در مسابقات مقدماتی جام جهانی سوریه برای ما مشکل‌ساز شد.به هر حال حضور در فینال و حداقل صعود میان چهار تیم نخست حداقل انتظار مردم  از تیم ملی است.

این پیشکسوت فوتبال ایران در بخش دیگری از صحبت هایش درباره دستاوردهای حضور کی‌روش برای فوتبال ایران اظهار داشت  بسیاری از منتقدان و البته اکثر مردم منتظر هستند بعد از هشت سال از کی روش یک دستاورد ببیند و نکات مثبتی در تیم ملی توسط او به وجود آمد، از جمله کی‌روش حاشیه را از تیم ملی کم کرد، با بازیکن سالاری مقابله کرد و آرامش بسیار خوبی را به تیم ملی تزریق کرد که این در عملکرد تیم ملی نیز بسیار تاثیر داشته است.

ناصر ابراهیمی، مربی پیشین تیم ملی فوتبال درباره شرایط تیم ملی و نتیجه گیری این تیم در مسابقات جام ملت های آسیا به خبرنگار برنا گفت: ابتدا اجازه بدهید بنده یک نکته مهم را بیان کنم  و آن هم این است که در اکثر ادوار جام ملت‌ها خود را جزو چهار تیم برتر آسیا نگه داشتیم، فراموش نمی کنم زمانی را که خودم سرمربی تیم ملی بودم و ما در سنگاپور و در ضربات پنالتی نتوانستیم راهی فینال شویم، آن موقع در جنگ بودیم و یادم نمی‌رود روزهای عاشورا و تاسوعا تیم بازی داشت، تهران بمباران بود و بازیکنان با روحیه‌ای بسیار بد و ضعیف وارد مستطیل سبز می شدند، آنها قبل از بازی تلاش می‌کردند با خانواده خود صحبت کنند تا خدایی نکرده در بمباران برایشان اتفاقی نیفتاده باشد. فوتبال بازی بینی شده‌ای نیست و در آن رقابت‌ها یادم نمی‌رود اگر گل به خودی یکی از بازیکنان نبود ما به راحتی قهرمان می‌شدیم.

وی در ادامه با اشاره به امکانات فعلی تیم ملی در حال حاضر اظهار داشت: اگر بخواهم امکانات تیم ملی را با گذشته مقایسه کنم، باید یک مثال بزنم. زمانی بود که ما در خانه‌هایمان حسرت یک تلفن را داشتیم اما حالا ببینید همه برای خود یک موبایل درون جیبشان دارند. آن زمانی که ما تیم را به بازی‌ها می بردیم 50 دلار به بچه‌ها پول توجیبی می‌دادند که با آن نمی شد حتی یک ضبط صوت خرید، اما الان ملی‌پوشان اگر 5000 هزار دلار هم تو جیبی بگیرند قهر می‌کنند. آن موقع ما در خوابگاه‌هایی می‌خوابیدیم که تخت‌های دو طبقه داشت و مانند سوله‌های پادگان بود، اما حال ملی پوشان هتل المپیک را قبول ندارند، این است فرق امروز و آنروزها. قبل از من با آن امکانات تیم را قهرمان کردند، من تیم را به پای فینال بردم و حالا نوبت این تیم است و من آرزو می‌کنم ملی پوشان قهرمانی را به مردم پیشکش کنند.

ابراهیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: اصولا کی‌روش فرد بسیار زرنگی است، در هشت سال گذشته که کی‌روش سرمربی تیم ملی بوده چند بار به شهرستان‌ها سفر کرده؟ چند بار بازی استقلال و پرسپولیس را از نزدیک دیده است؟ چند بار میزبان مربیان تیم‌های لیگ برتری بوده؟ بله ما دوبار پشت سر هم  به جام جهانی صعود کردیم اما زمانی هم بود که در آسیا فقط یک تیم به جام جهانی می‌رفت که حشمت مهاجرانی نیز موفق شد فوتبال ایران را جام جهانی ببرد و آن نتایج را آن زمان کسب کند، اما حالا قاره آسیا چهارونیم سهمیه دارد و رفتن به جام جهانی دیگر یک آرزو نیست.

بخش دیگری از صحبت های مربی پیشین پرسپولیس پیرامون نتیجه احتمالی تیم ملی بود. او در این باره اظهار داشت: یک بار دیگر تاکید می‌کنم آرزویم قهرمانی تیم ملی است ما همواره در مراحل مقدماتی نتایج خوبی گرفته‌ایم و الان هم فکر نمی‌کنم عراق، یمن و ویتنام در حد تیم ما باشد. تیمی که برای قهرمانی می رود اصلا نباید به این فکر کند که با چه تیمی قرار است مبارزه کند و مهم این است که هر تیمی روبه رویش باشد آن را شکست دهد. می‌خواهم باز بگویم که نه در زمان من در که در زمان آقای قلعه نویی و مایلی کهن نیز تیم ملی به جمع چهار تیم رفته و عنوان سومی را گرفته اما هیچ مربی نبوده که هشت سال در تیم ملی بماند و نتواند قهرمانی را کسب کند.

ابراهیمی در پایان تصریح کرد: افتخار می کنم در طول دوران فعالیتم 151 بازیکن را به تیم ملی تقدیم کردم. از امیر قلعه نویی تا رحمان رضایی، مهدی طارمی، آندو تیموریان و علی علیپور و بسیاری که اسمشان را اگر بخواهم بگویم زمان زیادی می‌برد.به هر حال اینگونه رسم شده که بازیکنان باید از لیگ به باشگاه‌های خارجی بروند و از آنجا به تیم ملی دعوت شوند. ما منتظر این هستیم که تیم ملی در آسیا قهرمان شود، این نه انتظار بنده بلکه انتظار تمام مردم است. باید به این انتظار احترام گذاشت. انشالله بچه‌ها بتوانند قهرمان شوند و افتخارآفرینی کنند و آقای کی‌روش در پایان هشت سال خدمتش به فوتبال ایران با قهرمانی هدیه خوبی به مردم ایران بدهد.

جلال کاملی‌مفرد، مدافع پیشین تیم ملی فوتبال ایران پیرامون وضعیت تیم ملی در آستانه بازی‌های جام ملت‌های آسیا  و نتیجه گیری  تیم به خبرنگار برنا گفت: برای موفقیت یک تیم فاکتورهایی وجود دارد که خوشبختانه ما آن فاکتورها را داریم. سرمربی تیم ملی 8 سال است که در ایران کار می‌کند و با جو فوتبال ما کاملا آشنا است. بهترین امکانات و کمپ‌های آمادگی برای تیم ملی فراهم شد و ملی‌پوشان فعلی  3-4 سال است کنار هم بازی می‌کنند و با هم کاملا هماهنگ هستند و همه این موارد در کنار هم زمینه موفقیت تیم را ایجاد می‌کند.

وی افزود: در جام جهانی خوب بازی کردیم، اما تیم نتیجه‌ای که می خواستیم را نگرفت و نتوانستیم از گروه خود صعود کنیم. کی‌روش آنجا گفت کار در این گروه بسیار سخت است، اما حالا در جام ملت‌ها انتظارات متفاوت است و همه انرژی مثبت می فرستیم و دعا می‌کنیم تیم قهرمان شود، هیچ چیزی جز قهرمانی مردم را راضی نمی‌کند و این انتظار هم انتظار نابجایی از تیم ملی نیست. در چند سال گذشته هرچه آقای کی‌روش خواست برایش فراهم کردیم و هرکاری خواست انجام دادیم برای چنین روزی، انشاالله بچه ها با غیرت و تعصبی که دارند می توانند در جام ملت‌ها به قهرمانی دست پیدا کنند.

ناصر محمدخانی، پیشکسوت فوتبال و باشگاه پرسپولیس پیرامون رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و آخرین وضعیت تیم ملی به خبرنگار برنا گفت: کی ‌روش مربی بسیار بزرگی است و تمام اختیارات تیم ملی در دست او است، بگذریم از این موضوع که وظیفه فدراسیون بود که برای او حدود اختیارات تعیین‌کند. به هر حال فدراسیون در این چند سال هرچه که او خواسته برایش فراهم کرده و ما بسیار امیدواریم او بتواند با دانشی که دارد و با استفاده از بازیکنانی که در تیم ملی هستند یک جام را بعد از ۸ سال به کشور ما بیاورد.

وی افزود: چند سال است که در رنکینگ فیفا تیم اول آسیا هستیم و باید در این رابطه شایستگی خود را ثابت و نشان بدهیم حقمان بوده که هر ماه در رتبه نخست رنکینگ فیفا در قاره کهن ایستاده‌ایم.

محمدخانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره  گروه تیم ملی در جام ملت‌ها عنوان کرد: تیم ملی در جام ملت‌ها در گروه سختی قرار ندارد و مطمئن هستم ما می‌توانیم به عنوان تیم نخست به مرحله بعد صعود کنیم، اما مهم این است که در مراحل حذفی بتوانیم حریفان را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم. ما در جام جهانی نشان دادیم که قدرتمند هستیم و حالا می‌توانیم در آسیا نشان بدهیم که بازی‌های خوب در جام جهانی اتفاقی نبوده و ایران تیم قدرتمندی است.

لژیونر پیشین ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: مردم و تمامی اهالی فوتبال از این تیم انتظار قهرمانی دارند. اگرچه فینالیست شدن آن هم در این دوره کار ساده‌ای نیست اما تیمی که برای قهرمانی می‌رود به قدرت حریفان روبرو فکر نمی‌کند و روی کارایی خودش حساب می کند، ما خاصیت و قابلیت قهرمانی مقتدرانه در آسیا را داریم.

پرویز برومند، پیشکسوت فوتبال ایران درباره مسابقات جام ملت ها آسیا و وضعیت تیم ملی به خبرنگار برنا گفت: درمورد وضعیت تیم ملی باید کادر فنی صحبت کند، بنده ابتدا تساوی مقابل فلسطین را تبریک بگویم، نمی خواهم وارد حاشیه  شوم اما برای یک دیدار تدارکاتی هم نتیجه خوبی نبود.

وی افزود: در کل فضای جام ملت‌ها و جام جهانی متفاوت است در جام جهانی تیم‌ها در شرایط برابری قرار دارند، اما در اینجا وضعیت فرق می‌کند و تیم ها با هم تفاوت زیادی دارند، انتظار مردم از این تیم چیزی جز قهرمانی نیست. البته این را هم باید بدانیم که کاپ جام ملت ها را آنجا نگذاشتند که ما برویم و آن را برداریم، باید برای آن تلاش کنیم و رسیدن به آن غیر قابل دسترس نیست.

برومند در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان این نکته که تیم ملی ایران پتانسیل قهرمانی در آسیا را دارد اظهار داشت: البته شنیدم چند نفر از بازیکنان مصدوم هستند و شاید این کار راکمی سخت کند، اما بازیکنان تاثیرگذار ما در وضعیت خوبی قرار دارند. ما در گروه سختی قرار نداریم اما شما ببینید در همین بازی فلسطین چگونه مابه مشکل برخوردیم،بازیکنان نباید درباد رقابت های جام جهانی بخوابند، بچه ها اگر با اقتدار و فداکارانه بازی کنند،می توانند قهرمانی را برای کشور به ارمغان بیاورند.

حسین کلانی، پیشکسوت نامدار فوتبال ایران پیرامون حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا به خبرنگار برنا گفت: البته من نزدیک تیم ملی نیستم که بخواهم به صورت قطعی درباره وضعیت تیم صحبت کنم، آنچه که باید به عنوان مهمترین نکته این بحث بیان کنم، این است  که تیم ملی نیازمند آرامش و حمایت است، کمتر از دو هفته به آغاز مسابقات مانده و با دعوای رسانه ای هیچ چیزی بهتر نمی شود.

وی افزود: اصولا زمانی که  تیم ملی در تورنمنتی حضور پیدا می کند، بازیکنان ایرانی با توجه به عرق و غیرتی که در آنها سراغ داریم، فرزندان این خاک بهتری از آن چیزی که هستند را نشان می دهند و همین هم همواره منشا امیدواری ما بوده است، در شرایطی که بسیاری از مستکبران می خواهند حق  و حقوق کشورمان را پای مال کنند این تیم می تواند با انجام بازی های خوب بازهم نام ایران و حقانیت ایران را به همه اثبات کنند.

کلانی تصریح کرد: ما در جام جهانی بازی های بسیار خوبی را مقابل تیم های بزرگی انجام دادیم و با این کار به نوعی اعاده حیثیتی ایدئولوژی کشورمان را به اشکال مختلف انجام دادیم، حالا باید در آسیا بازهم حقانیت خود را ابتدا به کشورهای آسیایی و بعد هم به جهان نشان بدهیم، البته در این راه این بچه ها و کادر فنی نهایت تلاش خود را می کنند و ما هم از داخل باید برای آنها انرژی مثبت بفرستیم.

مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال درباره نتیجه احتمالی کشورمان در جام ملت ها عنوان کرد: ما به لحاظ کمی و کیفی آقای اول آسیا هستیم،هیچ کشوری در آسیا به اندازه ما لژیونر ندارد،ما به صورت ماهیتی در آسیا یک قدرت مطلق هستیم و به امید قهرمانی وارد این مسابقات می شویم.اگرچه ما به اندازه برخی کشورها صاحب نام در فوتبال قدمت نداریم اما می توانیم نشان بدهیم که ایرانیان همان گونه که در همه زمینه ها جزو برترین ها هستیم با توجه به ریشه های تاریخی نیزجزو بهترین ها هستیم.

کلانی در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه ای که دارد چه پیامی برای بازیکنان دارد، اظهار داشت: من به بچه ها که واقعا هم بچه ها و فرزندان خودمان هستند می گویم همانگونه که خودتان می دانید بار سنگینی روی دوش شماست، برای موفقیت در یک کار تیمی من معنی ندارد و همه چیز می شود. مطمئن هستم کادر فنی به شما می گوید که باید برای یکدیگر فداکاری کنید تا تیم نتیجه بگیرد، تمرکز داشته باشد و اطمینان داشته باشید که شما می توانید در آسیا بر هر حریفی پیروز شوید.

وی در پایان گفت: شما از من خواستید به بازیکنان پیامی بدهم حالا می خواهم پیامی هم به شما و سایر اصحاب رسانه بدهم، یکی دو هفته زمان زیادی نیست، من از همه رسانه ها منتقد خواهش می کنم به قول معروف در این مدت دندان روی جگر بگذارند و از تیم ملی به دلیل عرق ملی و نام ایران حمایت کنند، برای انتقاد وقت زیاد است، حالا هم باید بسیج شویم برای موفقیت تیم ملی.

نظر شما