تاریخچه حضور ایران در جام ملت‌‌های آسیا؛

سه ضلعی طلایی ایران/ سرخابی‌های معروف در قاره کهن تاجگذاری کردند

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۵:۳۰:۱۵
کد خبر: ۷۹۳۲۲۱
سه ضلعی طلایی ایران/ سرخابی‌های معروف در قاره کهن تاجگذاری کردند
تیم ملی فوتبال ایران توانست در سه دوره متوالی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا قهرمان شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دوره جام ملت‌های آسیا در 1956 غایب بود اما در دور مقدماتی دومین دوره شرکت کرد و با وجود نتایج نسبتاً خوب از جمله پیروزی سه بر صفر برابر اسرائیل با شکست سنگین و دور از انتظار چهار بر یک برابر تیم ملی پاکستان که معمولاً در برابر ایران شکست می‌خورد، با یک امتیاز کمتر نسبت به اسرائیل در گروهش دوم شد و از صعود به مرحله نهایی جام ملت‌ها بازماند.

تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های 1964 نیز غابب بود اما با برعهده گرفتن میزبانی دور بعد یعنی 1968 به‌طور مستقیم و برای نخستین بار در مرحله نهایی جام ملت‌ها حاضر شد.

جام ملت‌های 1968:

تیم ملی در این جام حضور درخشانی داشت و تمامی بازی‌های خود را با برد پشت سر گذاشت تا بدون شکست خوردن نخستین قهرمانی‌اش در آسیا را تجربه کند. دو دوره بعدی نیز تیم ملی به‌طور مستقیم وارد جام ملت‌ها شد و هر دو دوره را بدون شکست خوردن فتح کرد تا با سه قهرمانی متوالی رکوردی در این زمینه از خود بر جای بگذارد.

جام ملت‌های آسیا 1968 چهارمین دوره رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا بود که دور نهایی آن در ماه دسامبر سال 1968 میلادی برگزار شد. این بازی‌ها در10 مه آغاز شد و در 19 مه به پایان رسید. این دوره از بازی‌ها در به میزبانی کشور ایران در شهر تهران برگزار شد. این اولین میزبانی ایران در این جام بود. در پایان بازی‌ها کشور ایران برای اولین بار به مقام قهرمانی دست یافت، همچنین کشور برمه به مقام دوم، کشور اسرائیل به مقام سوم و تیم چین تایپه به مقام چهارم دست یافت است.

ایران با مربیگری محمود بیاتی و با بازیکنان بزرگی همچون حسن حبیبی، همایون بهزادی، پرویز قلیچ‌خانی، عزیز اصلی، مهراب شاهرخی، جعفر کاشانی، علی جباری، اصغر شرفی و ... در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد و در نهایت در روزی باشکوه مقابل 30 هزار نفر با پیروزی 2 بر یک مقابل رژیم اشغالگر قدس با 8 امتیاز قهرمانی را به خود اختصاص داد. در این جام برمه و رژیم اشغالگر قدس به ترتیب دوم و سوم شدند. 

همایون بهزادی، علی جباری، حسین کلانی، اکبر افتخاری و پرویز قلیچ خانی بودند که توانستند در این دوره از بازی‌ها گلزنی کنند.

 

SF

 

جام ملت‌های آسیا 1972:

دور پایانی پنجمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا در ماه دسامبر سال 1972 میلادی برگزار شد. این بازی‌ها در 7 مه آغاز شد و در 19 مه به پایان رسید. این دوره از بازی‌ها در به میزبانی کشور تایلند در شهر بانکوک برگزار شده است. در پایان بازی‌ها کشور ایران به مقام قهرمانی دست یافت، همچنین کشورهای کره‌جنوبی به مقام دوم، کشور تایلند به مقام سوم و تیم کامبوج به مقام چهارم دست یافت است.

قهرمانی ایران در تایلند با مثلث صفر ایرانپاک، علی جباری و حسین کلانی به دست آمد و این 3 بازیکن بی شک بیشترین تأثیر را در این قهرمانی داشتند. از این سال به بعد بهترین بازیکنان جام هم انتخاب شدند که در این انتخاب ابراهیم آشتیانی مدافع تیم ملی به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد. حسین کلانی نیز همراه با پارک ای چون از کره‌جنوبی با 5 گل به عنوان آقای گلی رسیدند. 

 

1416993159723_iran_0-th3

 

جام ملت‌های آسیا 1976:

شاگردان محمد رنجبر با قهرمانی در دوره چهارم بدون حضور در مرحله مقدماتی راهی مرحله نهایی شدند تا همراه با کشورهای کره جنوبی، عراق، کویت و تایلند به عنوان میزبان مسابقات، 6 تیم حاضر در جام پنجم باشند. تیم ملی در مرحله مقدماتی این مسابقات در دیداری که به منظور گروه‌بندی برگزار شد 2 بر صفر کامبوج را شکست داد.

در مرحله گروهی نیز کشورمان 3 بر صفر عراق و 3 بر 2 تایلند را شکست داد و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. در این مرحله ایران از سد کامبوج گذشت و در دیدار فینال با گل حسین کلانی در وقت‌های تلف شده، دومین قهرمانی هم برای ایران به ارمغان آمد. 

قهرمانی ایران در تایلند با مثلث صفر ایرانپاک، علی جباری و حسین کلانی به دست آمد و این 3 بازیکن بی شک بیشترین تأثیر را در این قهرمانی داشتند. از این سال به بعد بهترین بازیکنان جام هم انتخاب شدند که در این انتخاب ابراهیم آشتیانی مدافع تیم ملی به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد. حسین کلانی نیز همراه با پارک ای چون از کره‌جنوبی با 5 گل به عنوان آقای گلی رسیدند. 

 

100008139


جام ملت‌های آسیا 1980:

هفتمین دوره رقابت‌ها در حالی به میزبانی کویت برگزار شد که 2 همسایه این کشور یعنی ایران و عراق جنگ را آغاز کرده بودند. رقابت‌های این دوره برای اولین بار با حضور 10 تیم برگزار شد. ایران قهرمان دوره گذشته در گروه اول با تیم‌های سوریه، چین، بنگلادش و کره‌شمالی همگروه شد و در گروه دوم نیز کویت با تیم‌های کره‌جنوبی، مالزی، امارات، قطر یا یکدیگر همگروه شدند. 

در مرحله مقدماتی ایران به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شد و برای رسیدن به فینال و کسب چهارمین قهرمانی پیاپی به مصاف کویت رفت که در این دیدار کویتی‌ها از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سؤاستفاده کرده و با تحت تأثیر قرار دادن احساسات بازیکنان کشورمان در این مرحله 2 بر یک به برتری رسیده و راهی فینال شدند. 

در دیدار برای کسب عنوان سومی، شاگردان حسن حبیبی، 3 بر صفر کره‌شمالی را مغلوب کرده و در عین شایستگی به عنوان سوم آسیا رسیدند. در این جام کویت با غلبه بر کره‌جنوبی به عنوان قهرمانی رسید. 

ناصر حجازی، نصرالله عبدالهی،‌ ایرج دانایی‌‎فر، حمید علیدوستی، حسن روشن، بهتاش فریبا، حمید درخشان و حسین فرکی از سرشناسان ایران در این جام بودند. فریبا همراه با چون سون هو کره‌جنوبی با 7 گل آقای گل جام شدند. 

 

150122181716_iran_team_1980_footy_640x360_khabaronlone_nocredit

 

جام ملت‌های آسیا 1984:

هشتمین دوره این رقابت‌ها به میزبانی سنگاپور در حالی با قهرمانی عربستان همراه شد که این تیم اولین حضورش در این جام را تجربه می‌کرد. ناصر ابراهیمی و شاگردان صاحب‌نامش در این دوره از رقابت‌ها اسیر یک اشتباه شده و قهرمانی را به راحتی از دست دادند. 

این جام هم با 10 تیم در 2 گروه برگزار شد، در گروه اول کویت به عنوان قهرمان دوره گذشته با تیم‌های قطر، عربستان، سوریه و کره‌شمالی همگروه شد و تیم ملی کشورمان نیز با امارات، سنگاپور، هند و چین در گروه دوم قرار گرفت. در مرحله مقدماتی ایران با تفاضل کمتر نسبت به چین به عنوان تیم دوم راهی مرحله نیم نهایی و حریف عربستان شد.

 برادران بیانی در این دیدار هر 2 گل بازی را به ثمر رساندند. ابتدا شاهرخ در نیمه اول ایران را پیش انداخت اما یک دقیقه مانده به پایان مسابقه شاهین با یک گل به خودی، گل مساوی را وارد دروازه ایران کرده تا بازی در نهایت به پنالتی بکشد. در این ضربات نیز محمد پنجعلی ضربه خود را از دست داد تا این بار شاگردان ابراهیمی از رسیدن به فینال محروم شوند. در دیدار رده‌بندی ایران یک بار دیگر مقابل کویت و این بار در ضربات پنالتی شکست خورده و در پایان به رده چهارمی بسنده کرد. 

عربستان در نهایت جام هشتم را به خانه برد و چین نیز به عنوان نایب قهرمانی رسید. جیا ژی کوان از چین بهترین بازیکن جام لقب گرفت و ناصر محمدخانی، شاهرخ بیانی و جیا ژی کوان از چین هر کدام با 3 گل آقای گلی را به دست آوردند. 

 

iran-1984-94250

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز