تاریخچه حضور ایران در جام ملت‌‌های آسیا؛

رونمایی از ستاره‌های ماندگار/ دست ایران از قهرمانی در آسیا کوتاه ماند

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۴:۲۶:۰۲
کد خبر: ۷۹۳۶۴۷
رونمایی از ستاره‌های ماندگار/ دست ایران از قهرمانی در آسیا کوتاه ماند
تیم ملی فوتبال ایران در ادوار گذشته حضور نسبتا موفقی در جام ملت‌های آسیا داشت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیم ملی فوتبال ایران در ادوار گذشته حضور موفقی در جام ملت‌های آسیا داشت. 4 دوره دیگر از جام ملت‌های آسیا که تیم ملی ایران در آن حضور داشت مورد بررسی قرار گرفت.

 1988 جام ملت‌های آسیا:

نهمین دوره رقابت‌ها هم با قهرمانی عربستان به میزبانی قطری‌ها همراه شد. تیم ملی ایران در این جام با سرمربیگری پرویز دهداری و بازیکنانی جوان به قطر رفت و باز هم با عنوان سومی به کشور بازگشت. در این سال بسیاری از چهره‌های مطرح تیم ملی با اعتراض به حضور دهداری از تیم ملی استعفا کرده و بازیکنان جوان جایگزین آنها شدند.

این جام هم با حضور 10 تیم برگزار شد و تیم ملی کشورمان با تیم‌های امارات، ژاپن، کره‌جنوبی و قطر میزبان همگروه شد و در گروه دیگر عربستان، کویت، بحرین، سوره و چین قرار گرفتند. در مرحله مقدماتی ایران با شکست مقابل کره‌جنوبی به عنوان تیم دوم گروه راهی دیدار نیمه نهایی و حریف عربستان شد.

برای دومین بار ایران و عربستان در این مرحله حریف هم شدند و تیم ملی بهترین فرصت برای انتقام را پیش‌رو می‌دید، اما قضاوت مشکوک داور انگلیسی و مردود شدن گل صحیح کرمانی مقدم باعث شد تا این بار شاگردان دهداری از رسیدن به فینال بازبمانند. در دیدار رده‌بندی نیز ایران با درخشش دروازه‌بانش، احمدرضا عابدزاده در ضربات پنالتی موفق به شکست چین شده و با یک رده صعود نسبت به دوره قبل به رده سوم رسید.

جام نهم را هم مانند جام هشتم عربستان به خانه برد و کره‌جنوبی دوم شد. شاگردان مطرح دهداری در این جام کریم باوی، فرشاد پیوس، احمدرضا عابدزاده، نادر محمدخانی، مجتبی محرمی، جواد زرینچه، سیروس قایقران، مهدی فنونی‌زاده، صمد مرفاوی و محمدحسن انصاری‌فرد بودند. کیم جو سونگ ستاره کره‌‌ای‌ها بهترین بازیکن جام و لی تائه هو نیز از همین تیم با 3 گل آقای گل شد. 

 

130198_509

 

جام ملت‌های آسیا 1992:

ایران در ضعیف‌ترین حضورش در این مسابقات برای نخستین بار از صعود از گروهش بازماند و در نهایت ژاپن میزبان به قهرمانی رسید. شاگردان علی پروین با شاکله تیم قهرمان بازی‌های آسیایی 1990 پکن و بازیکنانی با تجربه پا به ژاپن گذاشت تا طلسم قهرمان نشدن را با تیمی قدرتمند بشکند، اما این تیم با شکست مقابل ژاپن در بازی پایانی مرحله مقدماتی که باز هم با ناداوری رقم خورد، حتی از مرحله گروهی هم صعود نکرد تا وداعی تلخ با این رقابت‌ها داشته باشد.

تیم ایران در این مرحله در گروه اول با تیم‌های ژاپن میزبان، امارات و کره‌شمالی همگروه بود. عربستان، چین، قطر و تایلند نیز در گروه دوم قرار داشتند. از گروه اول تیم‌های امارات و ژاپن به مرحله بعدی صعود کردند و ایران با کلی بازیکن محروم که به خاطر درگیری‌های پایان بازی مقابل ژاپن نصیبش شده بود به ایران بازگشت.

در نهایت ژاپن میزبان با غلبه بر عربستان جام را در خانه نگه داشت و چین نیز با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل امارات به عنوان سوم آسیا رسید. کازایوشی میورا، ستاره ژاپنی‌ها ستاره جام لقب گرفت و فهد البیشی با 4 گل آقای گل شد. 

 

57803730

 

جام ملت‌های آسیا 1996:

یازدهمین دوره رقابت‌ها با رقم خوردن نتایجی شگفت‌انگیز و تاریخی برای کشورمان همراه شد و باز هم تیم ملی این بار با هدایت محمد مایلی‌کهن در عین شایستگی با ناداوری مقابل عربستان شکست خورده و از رسیدن به فینال بازماند. تیم ملی کشورمان در دور مقدماتی با تیم‌های، عربستان، عراق و تایلند در گروه دوم قرار داشت. در گروه اول امارات میزبان، کویت، اندونزی و کره جنوبی حضور داشتند و در گروه سوم نیز ژاپن، چین، ازبکستان، سوریه همگروه شدند.

ایران پس از شکست مقابل عراق انسجام تیمی‌اش را به دست آورده و موتورش در این رقابت‌ها روشن شد. شاگردان مایلی‌کهن با درخشش ویژه دایی و عزیزی ابتدا تایلند را برده و سپس 3 یر صفر از سد رقیبب سنتی، عربستان گذشتند. تیم ملی پس از صعود در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه خیره کننده 6 بر 2 کره‌جنوبی را شکست داد و راهی نیمه نهایی شد.

در این مرحله و در دیدار مقابل عربستان داور مسابقه گل صحیح خداداد عزیزی را آفساید تشخیص داد تا بازی به پنالتی بکشد تا در این ضربات باز هم کشورمان مغلوب شده و یک بار دیگر از صعود به فینال بازبماند. تیم ملی برای سومین بار در نیمه نهایی مقابل عربستان در مرحله نیمه نهایی شکست خورد و از رسیدن به فینال محروم شد.

در نهایت عربستان در ضربات پنالتی بر امارات میزبان غلبه کرده و سومین قهرمانی آسیا را به دست آورد و تیم ملی ایران با برتری مقابل کویت در ضربات پنالتی به رده سوم قناعت کرد. هر 2 عنوان بهترین و گلزن‌ترین بازیکن در این جام به ایران رسید و خداداد عزیزی بهترین و علی دایی با 8 گل آقای گل مسابقات لقب گرفتند. به گفته کارشناسان تیم ملی ایران در این دوره یکی از پرفروغ‌ترین دوره‌هایش را سپری کرده و در نهایت شایستگی از رسیدن به جام قهرمانی بازماند. 

 

13920327141947158719554

 

جام ملت‌های آسیا 2000:

در این دوره تیم ملی در مرحله یک چهارم نهایی با شکست از کره‌جنوبی از رقابت‌ها وداع کرد و ژاپن برای دومین بار به قهرمانی رسید. پس از حضور تیم ملی در جام جهانی 1998 فرانسه و موفقیت نسبی ملی‌پوشان، از تیم ملی انتظار می‌رفت تا سرانجام طلسم قهرمانی را بشکند.

تیم ملی ایران با حفظ ترکیب جام جهانی و سرمربی‌اش، جلال طالبی قدم به لبنان گذاشت. ایران در گروه اول باز هم با تیم‌های عراق، تایلند و برای نخستین بار با لبنان همگروه شد. کره جنوبی، چین، کویت و اندونزی در گروه دوم و در گروه سوم نیز ژاپن، عربستان، ازبکستان و قطر قرار گرفتند.در مرحله مقدماتی 2 پیروزی و یک تساوی مقابل تایلند برای ملی‌پوشان به دست آمد تا ایران به عنوان صدرنشین حریف کره جنوبی در مرحله یک چهارم شود.

دیداری که هنوز گل زیبای کریم باقری از فاصله 40 متری را در اذهان زنده می‌کند، اما در واپسین ثانیه‌های بازی کار به تساوی کشیده شد و در نهایت گل طلایی کره‌ای‌ها آب سردی بود بر پیکره فوتبال ایران تا باز کشورمان در حسرت قهرمانی این مسابقات بسوزد. تیم‌ملی ژاپن در این دوره با شکست عربستان با یک گل قهرمان شد و کره‌جنوبی با شکست چین در رده سوم آسیا ایستاد.

دایی، استیلی، باقری مثلث هجومی ایران در این بازی‌ها را تشکیل می‌دادند، اما سرانجام با حذف از مرحله یک چهارم آرزوهای شاگردان جلال طالبی نیز نقش بر آب شد. هیروشی نانامی از ژاپن در نهایت بهترین بازیکن جام شد و لی دونگ گوک که گل طلایی را وارد دروازه ایران کرد با 6 گل آقای گل شد. 

 

2018-12-26-02-38-41

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز