محمد بنا در گفتگو با خبرگزاری برنا:

لقب آقای خاص را دوست دارم/ مردم باید به محمد بنا فرصت دهند/ آرامش به کشتی بازگشته است/ حضور سلطانی‌فر و صالحی‌امیری در تمرینات روحیه‌بخش بود

۱۳۹۷/۱۰/۱۴ - ۰۵:۳۲:۳۹
کد خبر: ۷۹۵۷۸۱
لقب آقای خاص را دوست دارم/ مردم باید به محمد بنا فرصت دهند/ آرامش به کشتی بازگشته است/ حضور سلطانی‌فر و صالحی‌امیری در تمرینات روحیه‌بخش بود
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت: باید یک مقدار توقعات را پایین بیاوریم تا بتوانیم تیم خوبی را آماده کنیم ولی این قول را می‌توانم بدهم که در هیچ زمینه‌ای کوتاهی نخواهم کرد تا بتوانم برای یک لحظه هم که شده دل مردم را شاد کنم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ اولین مرحله اردوی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان از روز چهارشنبه در خانه کشتی عبداله موحد تهران آغاز شده و فرنگی کاران زیر نظر محمد بنا سرمربی این تیم با جدیت در حال انجام تمرینات هستند. کشتی فرنگی ایران در سال 2019 آزمون سختی را پیش‌رو دارد و باید در مسابقات جهانی قزاقستان شرکت کند. این در حالی است که کشتی فرنگی ما در کنار کشتی آزاد در چند سال اخیر دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و حالا با حضور محمد بنا همه به این امید دل بسته هستند که بازهم شاهد درخشش فرنگی‌کاران در مسابقات جهانی و بالطبع در المپیک 2020 باشند. خبرنگار برنا با حضور در اردوی فرنگی‌کاران گفتگویی را با محمد بنا، سرمربی نام آشنای این تیم انجام داده که در زیر می‌خوانید:

*شرایط فنی و جسمی فرنگی‌کاران را بعد از گذشت یک روز از اولین مرحله اردوی آماده‌سازی چطور ارزیابی می‌کنید؟

این اولین تمرینی است که برگزار می‌کنیم و طبیعتا نباید انتظار داشته باشیم کشتی‌گیران به آن اندازه‌ای که مدنظر ما است آماده باشند. خیلی امیدوار هستیم به آماده‌سازی این تیم و در مقاطع مختلفی که داریم برنامه‌های خود را عملی خواهیم کرد. در بهمن‌ماه ما جام تختی را در پیش داریم و یکی دو تا مسابقات بین‌المللی را در نظر گرفته‌ایم که شرایط فنی و آمادگی فرنگی‌کاران را محک بزنیم. در اردیبهشت‌ماه مسابقات قهرمانی آسیا را خواهیم داشت که در چین برگزار می‌شود و انتظار ما این است که مرحله به مرحله به شرایط دلخواه برسیم. چیزی که در بچه‌ها میبینم نشاط و شادابی است و از آنجا که فعلا شروع اردو هستیم فرنگی‌کاران با روحیه بهتری تمرینات را آغاز کرده‌اند و شاید اگر آخر اردو قرار داشتیم این آمادگی و نشاط را نمی‌دیدیم.

13

*نسبت به چند سال قبل که در تیم ملی حضور داشتید شرایط فرنگی‌کاران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تعدادی از بچه‌هایی که در حال حاضر با ما کار می‌کنند در گذشته نیز در ترکیب تیم ملی بودند و شناخت لازم را از آنها داریم. الان تقریبا نسل عوض شده و تعداد کمی از ملی‌پوشان گذشته در اردو حاضر هستند، مثل نوری و عبدولی. مابقی کشتی‌گیرانی که الان در خدمت آنها هستیم جوان و با انگیزه هستند و بیشتر آنها در مسابقات جوانان و امیدها مدال‌های مختلف گرفته‌اند. فعلا نیز چون اردو تازه آغاز شده نمی‌توانیم شرایط را به گذشته مقایسه کنیم و باید زمان بگذرد که همه چیز مشخص شود. ما برای بالاترین نقطه و کسب بهترین نتیجه تلاشمان را می‌کنیم ولی مردم باید بدانند که تیم جوان است و نباید انتظاری که در گذشته از این تیم بود با حضور سوریان، باباجان‌زاده، اخلاقی و نوروزی باز همان انتظار را داشته باشند. نسل فعلی تازه می‌خواهد جا پای باتجربه‌ها و قهرمانان سال‌های گذشته بگذارند و باید به آنها فرصت دهیم که خودشان را نشان دهند.

*اولین رویداد مهمی که تیم ملی فرنگی باید در انجا حضور داشته باشند چه مسابقاتی است؟

ما در سال 2019 باید در مسابقات جهانی قزاقستان شرکت کنیم و قطعا آزمون سختی برای جوانان ما است. این مسابقات برای ما مهم است چون در این مسابقات می‌توانیم برای المپیک 2020 کسب سهمیه کنیم. با کمک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک می‌توانیم به روزهای خوب گذشته بازگردیم.

*حضور وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک را در تمرینات کشتی آزاد و فرنگی چطور ارزیابی می‌کنید.

ممنونم از دکتر سلطانی‌فر و دکتر صالحی امیری که در آغاز تمرینات ما در خانه کشتی حضور پیدا کردند، چون قطعا حضور مسئولین برای ورزشکاران ایجاد انگیزه خواهد کرد. مهم‌ترین چیزی که کشتی در حال حاضر به آن احتیاج دارد آرامش است و این دو عزیز می‌دانند که ما به دنبال چه چیزی هستیم. اگر آرامش نباشد ما نمی‌توانیم در المپیک حرفی برای گفتن داشته باشیم. در حال حاضر این آرامش به کشتی بازگشته و ممنونم که حضور وزیر ورزش باعث شد ما روحیه دوچندانی بگیریم.

12

*اسم محمد بنا اسم بزرگی برای خانواده کشتی است. آیا این موضوع باعث نمی‌شود که شما مسئولیت بیشتری در قبال شاد کردن مردم داشته باشید؟

خدا هر زمان که سختی و مصیبت را به یک بنده‌اش بیشتر می‌دهد به همان اندازه صبر او را نیز بالا می‌برد. الان که من به تیم ملی برگشته‌ام توقع مردم خیلی بیشتر شده نسبت به زمانی که جوان خوبی مثل علی اشکانی هدایت فرنگی‌کاران را برعهده داشت. الان همه از محمد بنا توقع یک اتفاق بزرگ در کشتی فرنگی دارند ولی باید این را بدانیم که هیچ معجزه‌ای وجود ندارد. ولی راهی که من به خوبی آن را بلدم این است که بهترین افراد را در کنار خودم قرار دهم و اینکه بتوانم از استعدادها و داشته‌های فرنگی‌کاران به خوبی بهره بگیرم. همه سعی و تلاشم را انجام می‌دهم ولی راه سختی در پیش داریم و مردم باید به محمد بنا فرصت دهند. باید یه مقدار توقعات را پایین بیاوریم تا بتوانیم تیم خوبی را آماده کنیم ولی این قول را می‌توانم بدهم که در هیچ زمینه‌ای کوتاهی نخواهم کرد تا بتوانم برای یک لحظه هم که شده دل مردم را شاد کنم.

*لقب آقای خاص کشتی ایران را می‌پسندید؟

هرکسی قطعا دوست دارد لقب خوبی را به دوش بکشد. آقای عامل این لطف را به من داشتند و لقب آقای خاص را برای من گذاشتند. البته خاصی بخصوصی را در خودم ندیدم به جز زمانی که به من می‌گویند خاص بداخلاق.

14

*اهل فوتبال هستید و آیا بازی‌های تیم ایران در جام ملت‌های آسیا را دنبال خواهید کرد؟

آرزوی قلبی من این است که تیم ملی فوتبال در این دوره از جام ملت‌ها قهرمان شود و همه بازی‌ها را دنبال خواهم کرد.

*آیا تیم ملی فوتبال ایران ظرفیت قهرمانی در آسیا را دارد؟

فوتبال ما همیشه از ظرفیت خوبی برخوردار بوده است و الان که چند سال است کی‌روش در تیم ملی حضور دارد همه مردم از تیم قهرمانی می‌خواهند. کی‌روش مربی کاربلدی است و از یکسری جوانان باانگیزه استفاده می‌کند ولی این همه ماجرا نیست و باید شانس نیز با ما یار باشد. اگر مثل گذشته بدشناسی با ما همراه باشد ممکن است به خاطر یک ضربه پنالتی از رسیدن به مراحل بالای جام بازبمانیم. فوتبال ورزشی است که نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد و ممکن است به خاطر اشتباه یک بازیکن و یا حتی داور مانند چهار سال پیش همه رویای ما خراب شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز