گزارش خبرگزاری برنا از تحولات جدید در تیم ملی تکواندو؛

سونامی جوانگرایی در تکواندو/ پخش اکسیر امیدبخش در اتمسفر تیم ملی/ حضور روانشناس حاذق، آینده رزمی‌کاران را می‌سازد

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۵:۳۸:۲۸
کد خبر: ۷۹۷۲۸۴
سونامی جوانگرایی در تکواندو/ پخش اکسیر امیدبخش در اتمسفر تیم ملی/ حضور روانشناس حاذق، آینده رزمی‌کاران را می‌سازد
تیم ملی تکواندو ایران روزهای حساسی را پیش‌رو دارد، رشته‌ای که یکی از قدرت‌های برتر آسیاست و کمیته ملی المپیک امید زیادی برای مدال‌آوری این رشته در المپیک 2020 دارد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیم ملی تکواندو کشورمان اردیبهشت 98 مسابقات جهانی منچستر را پیش‌رو دارد و پس از آن هم در کمتر از 13 ماه باید خود را برای حضور در المپیک 2020 توکیو آماده کند. از همین رو فدراسیون تکواندو برای آمادگی هرچه بیشتر ملی‌پوشان، تمرینات تیم ملی را با برگزاری انتخابی بین هوگوپوشان شروع کرده است. در بین فهرست تیم ملی تکواندو چه در بخش مردان و چه در بخش بانوان برای برگزاری نخستین اردوی آماده‌سازی پس از بازی‌های آسیایی جاکارتا، نام بازیکنان جوانی هم به چشم می‌خورد که عملکرد خوبی در چند ماه گذشته داشتند، با این حال نام‌هایی نیز وجود ندارد که دعوت نشدن‌شان به تیم‌ملی کمی تعجب‌آور است. فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و ابولفضل یعقوبی غایبان بزرگ تیم ملی مردان محسوب می‌شوند و کیمیا علیزاده و زهرا پوراسماعیل نیز مهمترین غایبان لیست تیم ملی بانوان به شمار می‌روند.

*در میدان رقابت به اسم مدال نمی‌دهند

یوسف کرمی، عضو اسبق تیم ملی تکواندو کشورمان، دراین رابطه به برنا گفت: قبل از شروع هر اردویی طبق روال همیشگی مسابقات انتخابی برگزار می‌شود وبر اساس آن نفرات برتر شانس حضور در اردوهای تیم ملی را خواهند داشت. خوبی مسابقات انتخابی هم در این است که همیشه بهترین‌ها انتخاب می‌شوند. هیچ‌وقت در میادین به اسم مدال نمی‌دهند.

وی افزود: اگر جوانگرایی در تیم انجام می‌شود قطعا دلایل خاص خودش را دارد. همیشه در اکثر مسابقات بازیکن‌های ثابتی در تیم هستند که طبیعتا پس از گذشت زمان آمادگی لازم خود را از دست می‌دهند. بنابراین بازیکن‌های جوان قطعا می‌توانند جایگزین خوبی برای آن‌ها باشند ولی جوانگرایی باید با اصول درستی انجام شود. این‌طور نباشد که ما پشتوانه‌سازی خوبی نکنیم و به یک‌باره آن هم در آستانه مسابقات مهم بخواهیم جوانگرایی انجام دهیم.خوشبختانه تکواندو درزمینه پشتوانه‌سازی عملکرد خوبی داشته، نتایج به دست آمده در المپیک جوانان نیز نشان دهنده این موضوع است.

کرمی ادامه داد: این‌که برخی انتظار مدال دارند آن هم در میدانی بزرگی مانند المپیک قابل درک نیست. قطعا تکواندو ایران پتانسیل بالایی چه در بخش بانوان و چه در بخش مردان دارد و می‌تواند در المپیک هم صاحب مدال شود ولی نباید فراموش شود کشورهای رقیب هم بیکار ننشسته‌اند و در حال آماده‌سازی و سرمایه‌گذاری در این رشته هستند. تیم ایران چه در المپیک و چه در مسابقات جهانی منچستر کار سختی در پیش دارد.

وی در پایان یادآور شد: متاسفانه عمده‌ترین مشکل ناکامی ما در مسابقات از نظر روحی و روانی است وگرنه تیم ملی ایران از نظر فنی پتانسیل خوبی دارد. حضور یک روانشناس در کنار تیم تکواندو قطعا می‌تواند تاثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد ولی ما همیشه چند روز مانده به مسابقات از این قابلیت در تیم‌هایمان استفاده می‌کنیم.

مهدی بی‌باک، کارشناس حوزه تکواندو، دیگر فردی است که با برنا گفتگو می‌کند. او می‌گوید: وقتی مسابقات انتخابی برگزار می‌شود از تمام پتانسیل کشور بهره می‌گیرند و کسی جا نمی‌ماند. اعتقاد دارم جوان‌ترها همیشه در کنار بزرگترها هستند که می‌توانند آب دیده شوند و کسب تجربه کنند.

وی افزود: در مورد تکواندو بانوان وضعیت کیمیا علیزاده کاملا مشخص است که به دلیل مصدومیت نمی‌تواند کنار تیم ملی باشد. نمی‌دانم فدراسیون در این سال‌ها جایگزین خوبی برای چنین روزی در نظر گرفته یا نه اما در بخش مردان هم ابوالفضل یعقوبی خودش در مسابقه انتخابی شرکت نکرد و حتی به کادرفنی اطلاع نداد بنابراین با تصمیم کادر فنی جایی در تیم ملی ندارد. فرزان عاشورزاده نیز به دلیل اینکه در مسابقات انتخابی بازی را واگذار کرد، نتوانست جواز حضور در اردو را بگیرد. ولی با این وجود با توجه به وضعیت کنونی تکواندو ایران، صددرصد امیدواری برای کسب مدال در مسابقات پیش رو وجود دارد.

*مدال برنز علیزاده در المپیک ریو برای تکواندو بانوان کافی است؟

تکواندو ایران پس از المپیک 2016 روزهای سخت و پرحاشیه‌ای را پشت سرگذاشت. ناکامی‌های پی‌در پی در مسابقات مختلف گواه این ادعاست. ولی پس از آن درخشش تیم ملی مردان در بازی‌های آسیایی کمی این نگرانی‌ها را در بخش مردان برطرف کرد. اما نتایج دور از انتظاری که بانوان در جاکارتا رقم زدند نگرانی‌ها را برای المپیک 2020 دو چندان کرد و طی روزهای گذشته نیز برخی حواشی در مورد دعوت از تکواندوکاران به اردو مطرح شد که به این نگرانی‌ها دامن زد. با نگاهی گذرا به آمار، تکواندو بانوان در مقایسه با ووشو و کاراته بانوان حضور در میادین بین المللی را زودتر تجربه کرده ولی در عمل نتایج به دست آمده هیچ وقت نتوانسته با این دو رشته برابری کند. با این که کسب مدال برنز المپیک 2016 ریو توسط کیمیا علیزاده قابل تحسین است ولی آیا همین یک مدال برای تکواندو بانوان کافی است؟

زهرا سروی، نایب رئیس بانوان فدراسیون تکواندو، می‌گوید: بازیکن‌های دعوت شده به اردوی تیم ملی بانوان بر اساس مسابقات انتخابی که بین نفرات برتر مسابقات آزاد کشوری، مسابقات قهرمانی کشور و مدال‌آوران المپیک جوانان آرژانتین برگزار شد، انجام شده است. مرحله اول مسابقه انتخابی تیم ملی با حضور بهترین داوران برگزار شد. بنابراین به هیچ عنوان خارج از چارچوب قانونی نبوده و حق کسی در این میان تضییع نشده است.

وی افزود: طبق تصمیم کادرفنی قرار است مرحله دوم انتخابی تیم ملی نیز 29 بهمن‌ماه از بین 10 نفر اول لیگ برتر برگزار شود و فرصت مجدد برای کسانی باشد که شانس حضور در اردوها را از دست دادند.

سروی درمورد جوانگرایی در تیم ملی اظهار کرد: به نسل نوجوان و جوانی که در حال حاضر به تیم ملی بزرگسالان تزریق می‌شوند اعتقاد داریم. همه بازیکن‌های حاضر در اردوهای تیم ملی بهترین‌های کشور هستند، بنابراین همانطور که در المپیک جوانان توانستند بدرخشند قطعا در مسابقات پیش‌رو هم می‌توانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

نایب رئیس بانوان فدراسیون تکواندو در پایان درباره کادر فنی نیز گفت: ما از همه انتقادات سازنده استقبال می‌کنیم ولی در این رابطه تصمیم گیرنده فقط یک نفر نیست. قطعا جلساتی در این خصوص برگزار شده و انتخاب کادر فنی بر اساس نظر یک جمع صورت گرفته است. معتقدم حضور فاطمه صفرپور نیز به عنوان یک مربی موفق و باتجربه کادر تیم ملی را تقویت می‌کند.

*کلام آخر

تیم ملی تکواندو روزهای حساسی را پیش‌رو دارد. رشته‌ای که یکی از قدرت‌های برتر آسیاست و کمیته ملی المپیک امید زیادی برای مدال‌آوری این رشته در المپیک 2020 دارد. بنابراین انتظار می‌رود در این زمان اندکی که تا المپیک باقی مانده کادرفنی تیم‌های ملی بانوان و آقایان برای انتخاب ترکیب اصلی تیم سازوکار مشخص و روشنی را تدوین کنند که جای نگرانی نداشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز