سرمایه‌گذاری در رشته‌ای که می‌‌تواند نتیجه‌بخش باشد؛

دریافت بورسیه شنا، کلید راه جوانان/ غلامپور: برای رسیدن به مدال المپیک باید از رده‌های پایه کار کرد/ حضور در میادین بین‌المللی تجربه ارزشمندی به شمار می‌رود

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۵:۰۶:۳۶
کد خبر: ۷۹۹۵۶۰
دریافت بورسیه شنا، کلید راه جوانان/ غلامپور: برای رسیدن به مدال المپیک باید از رده‌های پایه کار کرد/ حضور در میادین بین‌المللی تجربه ارزشمندی به شمار می‌رود
شنا در کشورهای توسعه یافته در کنار سایر رشته‌های پایه حرف اول را می‌زند، موضوعی که خوشبختانه این روزها کم کم در کشورمان هم درحال ظهور است و باید آن را به فال نیک گرفت.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ کشور ایران با اینکه در تمامی رشته‌های ورزشی آن هم در اکثر مسابقات بین‌المللی حضوری قدرتمند داشته ولی با این حال متاسفانه در همه این سال‌ها در حوزه شنا و واترپلو آن هم به دلایل مختلف از مدال‌آوری به دور بوده است. بدون شک کسب مدال‌های درخشان در این رشته می‌تواند نقش ویژه‌ای را در ارتقا جایگاه هر کشوری و به خصوص کشور ایران در میادین گوناگون ایفا کند. از همین رو فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در چند سال اخیر برنامه‌های مدونی را برای رسیدن به چنین جایگاهی طراحی و اجرا کردند و تا حدودی هم در این زمینه موفق بودند.

پرواضح است که شنا در کشورهای توسعه یافته در کنار سایر رشته‌های پایه حرف اول را می‌زند، موضوعی که خوشبختانه این روزها کم کم در کشورمان هم درحال ظهور است و مسلم است که دیگر مانند سابق نمی‌توان گفت سهم ورزشکاران ایران در این رشد و پیشرفت بسیار ناچیز است. شکست طلسم 44 ساله ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا، کسب مدال برنز تیم ملی جوانان واترپلو در قهرمانی آسیا و صعود به مسابقات جهانی گواه این مسئله است.

سینا غلامپور، عضو تیم ملی شنا کشورمان که به تازگی بورسیه فینا، برای حضور در کمپ تمرینی فدراسیون جهانی شنا را دریافت کرده در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: پس از مسابقات آسیایی جاکارتا از طرف فدراسیون گفتند بودجه‌ای است که به شناگران ایرانی تعلق می‌گیرد و از بین تمام شناگران من انتخاب شده بودم و گفتند می‌توانم بروم روسیه یا تایلند و مدت زمان آن تا یک سال است و طبق تحقیقاتی که خود فدراسیون و بنده انجام دادم، کمپ تایلند را انتخاب کردیم به خاطر اینکه مربی آن مربی معروفی بود. همچنین سابقه حضور خیلی از شناگران مطرح در کمپ تایلند در مقایسه با روسیه زیاد است و حتی انگلستان قبل از المپیک ریو یک‌سال آنجا کمپ داشته بنابراین تصمیم گرفتیم در کمپ تایلند شرکت کنیم.

وی در مورد پیشرفت شنا عنوان کرد: نسبت به گذشته شنای ایران پیشرفت زیادی داشته همانطور که الان اگر رکوردهای ملی را ببینید امتیاز جهانی آن خیلی نزدیک شده به آن امتیازی که باید باشد. تمام شناگران ایران در حال حاضر برای ورودی جهانی تلاش می‌کنند و پس از آن هم برای ورودی المپیک تمرینات را آغاز خواهیم کرد.

غلامپور اضافه کرد: مدال کسب کردن در المپیک زود است چون رشته شنا رشته‌ای نیست که بگوییم در چهار سال آینده می‌توانیم مدال المپیک بگیریم. برای رسیدن به مدال المپیک باید روی پایه کار کنیم تا اول به مدال آسیا برسیم و بعد مدال جهانی و در نهایت مدال المپیک را هدف قرار دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: دریافت بورسیه از سوی فدراسیون جهانی شنا قطعا روی انگیزه تأثیر دارد و زمانی که شناگران به خارج از ایران بروند و با شناگران مطرح یا شناگران طراز اول شنا کنند قطعا پسرفت نخواهند داشت. معتقدم پیشرفت در این رشته یعنی رشد روی تکنیک‌ها و علم شنا، چون شنا رشته‌ای است که هر روز علم آن تغییر می‌‌کند و تکنیک‌های هرشناگر با شناگر متفاوت است برای همین هم اگر یک مربی کاربلد باشد و شناگران خیلی مطرح با هم تمرین کنند قطعا موثر خواهد بود.

محمد بیداریان، مربی تیم ملی شنا کشورمان، نیز گفت: کمپ‌ها هر ساله برگزار می‌شود، ما در سنوات گذشته شناگرانی داشتیم که از ورودی استفاده کردند. آرشام میرزایی در کمپ پرتغال شرکت کردند و نتایج خیلی خوبی هم حاصل شد. در این دوره نیز سینا غلامپور اعزام خواهد شد.

وی افزود: این شناگر هر ۳۵ روز یک‌بار برای تمدید مجوز خروج از کشور خود به ایران باز خواهد گشت و پس از تمدید، برای پیگیری ادامه تمرینات خود عازم این کمپ خواهد شد.این تمدید مجوز خروج از کشور می‌تواند به شرکت در مسابقات لیگ کمک کند و از نظر کمی و کیفی بتوانیم ارزیابی کنیم که کمپ چقدر تاثیر مثبت روی این شناگر گذاشته و درمجموع این کمپ درچه سطحی برگزار شده است.

بیداریان گفت: امیدوارم در سنوات آینده بتوانیم تعداد بیشتری از بچه‌ها را اعزام کنیم و سهمیه‌های بیشتری به ما تعلق بگیرد. خوشبختانه در حوزه شنا روند رو به رشدمان نسبت به دوره گذشته خوب بوده و رکوردهایی را بچه‌ها توانستند جابجا کنند که متعلق به 9 سال قبل بود و آمار نشان می‌دهد که تا چه اندازه رشد داشتیم. بدون شک برای رسیدن به مدال در این رشته نیاز به هزینه زیادی داریم به استنباط خودم سالی یک میلیارد تومان باید هزینه هر یک از شناگران شود که بتوانند در میادین نتیجه بگیرند. امیدوارم با برنامه‌ریزی که کادر فنی و کمیته فنی شنا انجام داده در سال 98 بچه‌ها بتوانند به مسابقات المپیک، که ورودی آن در سال آینده شروع می‌شود، شرکت کنند.

نظر شما