امید حدیقی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

شیرجه ایران نیازمند اردوی برون‌مرزی، مربی خارجی و امکانات است/ شیرجه‌زن‌های ایرانی با مسابقات بین‌المللی غریبه هستند

۱۳۹۷/۱۱/۲۲ - ۰۶:۲۸:۱۴
کد خبر: ۸۱۰۷۸۹
شیرجه ایران نیازمند اردوی برون‌مرزی، مربی خارجی و امکانات است/ شیرجه‌زن‌های ایرانی با مسابقات بین‌المللی غریبه هستند
رئیس کمیته فنی شیرجه فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو گفت: زمانی که ورزشکاران ایران راهی مسابقات می‌شوند به دلیل آنکه با صحنه‌های بین‌المللی غریبه هستند با استرس و اضطراب بسیاری مواجه می‌شوند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ امید حدیقی، رئیس کمیته فنی شیرجه درباره مرحله نخست لیگ برتر شیرجه در گفتگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: استان‌ها در چند سال اخیر بسیار فعال بودند و توانستند استعدادهای خوبی را پرورش بدهند اما هنوز به آن جایگاهی که مورد انتظارمان از شیرجه است نرسیدیم.

وی ادامه داد: امکانات سخت افزاری در استان‌های ایران بسیار کم است و فدراسیون برای ارتقای سطح کیفی لیگ شیرجه شرایطی را مهیا کرد تا تیم‌ها پیش از این مسابقات به تهران بیایند و از امکانات ورزشی استفاده کنند. روند رشد در رشته ورزشی شیرجه مورد انتظار نبود اما سطح کیفی این رشته ورزشی باقی ماند.

حدیقی با اشاره به اینکه برای پیشرفت در رشته شیرجه نیاز مبرمی به مربی خارجی داریم، بیان کرد: بهترین شیرجه زن‌ها در چین هستند و این کشور در رقابت‌های مختلف بین‌المللی می‌تواند نتایج خوبی به دست آورد زیرا از سخت افزار خوبی برخوردار هستند. شیرجه ایران در سخت افزاری نسبت به گذشته بهتر شده اما توسعه دانش هم در این رشته اهمیت بسیاری دارد. کشورهایی همانند کره شمالی و مالزی هم در شیرجه موفق هستند. با دو مربی کره شمالی مذاکراتی انجام شد و منتظر جواب این دو مربی هستیم.

وی با اشاره به اینکه چین از کشورهای موفق در رشته شیرجه است و برای رسیدن به مدال المپیک سالانه چندین مسابقه بین‌المللی می‌رود در صورتی که ورزشکار ما در مدت یک سال شرایط حضور در اردوهای برون مرزی ندارد، بیان کرد: زمانی که ورزشکاران ایران راهی مسابقات می‌شوند به دلیل آنکه با صحنه‌های بین‌المللی غریبه هستند با استرس و اضطراب بسیاری مواجه می‌شوند.

حدیقی با تاکید بر اینکه شیرجه از رشته‌هایی است که باید با تمرکز روی سکو بروی تا بتوانید به خوبی هنرنمایی کنید، افزود: اگر ورزشکار تمرکز لازم را نداشته باشد با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد شد. ورزشکاران رشته‌های دیگر با حضور در صحنه‌های مختلف ورزشی، داوران به خوبی با آنها آشنا هستند اما ورزشکاران ما به دلیل آنکه در اردوهای برون مرزی حضور ندارند در رویارویی با ورزشکاران و داوران بین‌المللی با شوک مواجه می‌شوند.

وی یادآور شد: برای پیشرفت در رشته شیرجه برنامه‌هایی را به فدراسیون ارئه دادیم و مورد توجه فدراسیون هم قرار گرفت. قرار شد برای افزایش دانش در رشته ورزشی شیرجه مربیان و ورزشکاران راهی کمپ‌های خارج از کشور شوند. حضور در کمپ‌ها با هزینه شخصی افراد است که فدراسیون هم در این سفر باتوجه به توان خود کمک خواهد کرد. در بخش استعدادیابی هم ورزشکاران زیر 11 سال در زمان تابستان به همراه مربیان خود خارج از ایران آموزش خواهند دید تا علاوه بر تمرین دانش آنها هم ارتقا یابد.

حدیقی در پایان گفت: استعدادهای خوبی در کشور وجود دارند که باید با برنامه ریزی مناسب آنها را تا سن بزرگسالی نگه داریم تا فرصت سوزی نشود. برای پیشرفت در این رشته ورزشی نیاز مبرمی داریم که اردوهای خارجی داشته باشیم تا ورزشکاران با صحنه‌های بین‌المللی آشنا شوند. فدراسیون با کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان ارتباط خوبی دارد. برای کسب سهمیه المپیک در این رشته ورزشی نیاز مبرم به اردوهای متعدد و مربی خوب خارجی است. کمیته ملی المپیک روی رشته‌ های پر مدال برنامه ریزی می‌کند و حق هم دارد و در رشته شیرجه به سهمیه امیدواریم اما در المپیک مدال نمی‌آوریم و در آینده با برنامه ریزی خوب به این اصل مهم هم می‌رسیم.

نظر شما