#نوروز۹۸؛

انسجام وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، زمینه‌ساز موفقیت ورزش ایران/ رشته‌هایی که در بازی‌های آسیایی جاکارتا، تاریخ را دگرگون کردند

۱۳۹۸/۰۱/۰۴ - ۰۶:۰۸:۰۹
کد خبر: ۸۲۶۸۱۵
انسجام وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، زمینه‌ساز موفقیت ورزش ایران/ رشته‌هایی که در بازی‌های آسیایی جاکارتا، تاریخ را دگرگون کردند
کاروان ورزشی کشورمان در بازی‌های آسیایی جاکارتا عملکرد خوبی داشت و نمایندگان ایران در تعدادی از رشته ها موفق شدند نتایج بهتری را به ارمغان آورند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ سال 97 را می توان یکی از سالهای پرکار و موفق برای ورزش ایران قلمداد کرد چراکه ورزشکاران ما در رشته های مختلف در چند رویداد مهم حضور داشتند. بدون شک یکی از میدانهای بزرگ که کاروان ورزشی ایران در سال 97 توانست نمایش قابل قبولی داشته باشد بازیهای آسیایی 2018 بود که در جاکارتا برگزار شد.

اگر به عملکرد کاروان ایران در طول ادوار مختلف در بازیهای آسیایی نگاه کنیم قطعا با فراز و نشیبهای زیادی روبرو خواهیم بود ولی در این دوره از بازیها که به میزبانی جاکارتا برگزار شد ورزشکاران ما نمایش مثبتی از خود ارائه دادند و کاروان ایران از چند جهت توانست رکوردشکنی انجام دهد. اتفاق مهم که قبل از اعزام کاروان به این بازیها توسط وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک طرحریزی شد برگزاری جلسات ستاد عالی بازیهای آسیایی بود که هر کدام از فدراسیونهای ما در این جلسات حضور پیدا کردند و برنامه خود را برای حضور در بازیها تشریح نمودند. هرچند که برخی از فدراسیونها به تعهداتی که دادند نتوانستند عمل کنند ولی در مجموع اتفاقاتی که در جاکارتا رقم خورد آینده روشنی را برای ورزش ایران ترسیم کرد. 

*رکوردشکنی‌های تاریخی در جاکارتا
پیش از این ورزشکاران ما بیشتر دررقابتهای انفرادی میتوانستند کسب مدال کنند و در رشتههای تیمی نمیتوانستیم توفیق چندانی به دست آوریم ولی در این دوره از بازیها رشتههای تیمی عملکرد خیرهکنندهای داشتند و این موضوع باعث شد فصل جدیدی برای ایران در بازیهای آسیایی رقم بخورد. تیم واترپلوی ایران بعد از آخرین مدالش که در بازیهای تهران به دست آمده بود که بیش از 40 سال از آن میگذشت توانست مدال برنز این مسابقات را به دست آورد. همچنین تیم کبدی آقایان و بانوان کشورمان در عین ناباوری دو مدال خوشرنگ طلا را کسب کردند که بعد از سالها به سلطه هند در این رشته پایان دهند.

رکوردشکنیهای دیگری در جاکارتا برای کاروان ورزشی ایران به ثبت رسید. نوشاد عالمیان بعد از حدود 50 سال توانست یک مدال با ارزش در رشته تنیس روی میز به دست آورد. این اتفاق در حالی افتاد که پینگپنگبازان آسیای شرقی همواره مدالآور مسابقات بودند. زهرا کیانی بانوی ووشو کار کشورمان نیز در رشته تالو با کسب مدال نقره این مسابقات برای اولین بار موفق شد در این رشته کاروان ایران را به مدال برساند. سهراب مرادی وزنهبردار المپیکی ایران نیز حماسه دیگری در این مسابقات خلق کرد و رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت که در نوع خودش قابل تامل است. ما در دوومیدانی نیز نمایش قابل توجهی داشتیم و حسین کیهانی موفق شد در ماده 5000 متر عنوان نخست و مدال طلا را درو کند. همه این اتفاقات باعث شد که کاروان ایران در بیست روز حضورش در جاکارتا نشان دهد روزهای روشنی در انتظار ورزش ایران است و همچون گذشته دیگر سبد مدالآوری ایران به چند رشته ختم نمیشود.

کاروان ورزشی ایران در پایان این مسابقات با کسب 20 مدال طلا، 20 نقره و 22 مدال برنز جمعا توانست 62 مدال را کسب کند. در حالی که تا چند روز مانده به پایان این مسابقات کاروان ایران در جایگاه چهارم مسابقات قرار داشت ولی در نهایت در پایان ایران در رده ششم این بازیها قرار گرفت.

اندونزی به واسطه استفاده از شرایط میزبانی و اضافه کردن رشته پنچاک سیلات به این بازیها به یکباره چند مدال طلا را به دست آورد و رشد صعودی در جدول داشت. ازبکستان نیز به خاطر چند مدال طلایی که در بوکس به دست آورد جایگاه خود را در جدول بهبود بخشید و بالاتر از ایران قرار گرفت. کشتی و کاراته هر کدام با کسب 8 مدال پرمدالترین رشتههای ما در این دوره بودند و با توجه به نزدیک شدن المپیک 2020 این دو رشته میتوانند امید اصلی ایران برای مدال آوری باشند.

همچنین اتفاق خوب دیگر که استارت آن از زمان حضور دکتر صالحی امیری رقم خورد ارتباط و انسجام خوب وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بود که تاکنون سابقه نداشت این دو نهاد تا این اندازه به هم نزدیک و تعامل داشته باشند. همین مسئله باعث شد که وحدت لازم بین فدراسیونهای ما ایجاد شود و قطعا ثمره آن روز به روز در ورزش کشور مشخصتر خواهد شد.

*انسجام وزارت ورزش و کمیته المپیک زمینه‌ساز موفقیت در جاکارتا بود
عباس اورسجی رییس فدراسیون کبدی در گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص قهرمانی تیم ملی کبدی آقایان و بانوان در این مسابقات اظهار داشت: زمانی که یک موفقیت حاصل می شود قطعا برنامه ریزی هایی در ایجاد این موفقیت دخیل بوده است. فدراسیون برای کسب این موفقیت برنامه ریزی علمی انجام داد و با استفاده از خرد جمعی و به کارگیری از کادر فنی مجرب توانستیم در بخش آقایان و بانوان به مدال طلای مسابقات دست پیدا کنیم. انسجام وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باعث شد زمینه کسب این موفقیت برای فدراسیون ها از جمله فدراسیون کبدی مهیا شود.

وی در ادامه افزود: حمایت های مالی که همواره از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک داشتیم و همبستگی ایجاد شده بین فدراسیون ها زمینه ساز موفقیت در جاکارتا بود. فدراسیون پزشکی نیز از مدت ها قبل با برنامه ریزی انجام داده باعث شده کاروان سالمی روانه این مسابقات شود و ورزشکاران نیز از لحاظ تست های ورزشی با مشکلی مواجه نبودند. بازیکنان کبدی سال ها بود که انتظار می کشیدند تیم قدرتمند هند را در این رقابت ها شکست دهند و با همدلی صورت گرفته این اتفاق افتاد. قبل از شروع این مسابقات نیز اردوهای بسیار خوبی برای تیم آقایان و بانوان در نظر گرفته شد و با استفاده از روانشناس ورزشی روحیه و انگیزه را به بازیکنان دادیم تا بتوانیم این دو مدال خوشرنگ را کسب کنیم.

*مدال‌آوری در جاکارتا دشوارتر از دوره‌های قبل بود
محمد قمی، نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی نیز درباره نتیجه کاروان ایران در بازیهای آسیایی جاکارتا گفت: کاروان ایران در این دوره از مسابقات با توجه به این که رقبای ما هم رشد بسیار خوبی داشتند، بسیار خوب عمل کردند و اگر بخواهیم ارزیابی کلی داشته باشیم باید بگویم مدال آوری در این دوره مشکل تر از دوره های قبل بود و ما از تک تک ورزشکاران که دلیرانه برای اهتزار پرچم کشور تلاش کردند، تقدیر می کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: ورزش بانوان در ایران روبه رشد است و زنان در بازی های جاکارتا به عنوان نماینده زنان مسلمان باغیرت مثال زدنی به مصاف حریفان رفتند و با کسب مدال هایی ارزشمند نام ایران را بلند آوازه کردند.

*پنچاک سیلات در بازی‌های جاکارتا به داد اندونزی رسید
بهداد سلیمی، دارنده مدال طلای رقابتهای آسیایی درباره عملکرد کاروان ورزشی ایران در این دوره از رقابتهای آسیایی به خبرنگار برنا، گفت: ورزشکاران ایران در این دوره از رقابتها همه تلاش خود را به کار بردند و توانستند به نتایج خوبی برسند. ورزشکاران ایرانی در رشتههای مختلف ورزشی درخشش خوبی داشتند. سطح مسابقات بسیار بالا بود و ورزشکاران ایرانی هر آنچه در توان داشتند توانستند مدالهای خوبی کسب کنند.

وی ادامه داد: در این دوره از رقابتها حضور بانوان بسیار چشمگیر بود و آنها توانستند مثل همیشه خود را ثابت کنند. امیدوارم در رقابت مهمی مانند المپیک بتوانند به مدالهای خوشرنگی برسند. سهم خوبی بانوان در مدال آوری کاروان ورزشی داشتند. 

سلیمی درباره مدالهای طلای اندونزی از رشته پنچاک سیلات، گفت: همیشه در این رقابتها امتیازهای خوبی برای میزبان در نظر میگیرند و پنچاک سیلات هم در این دوره از رقابتها به داد اندونزی رسید و آنها توانستند به رتبه چهارمی برسند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز