#نوروز ۹۸؛

سال ۹۷، سرخ‌ترین سال ارتش سرخ/ مردان پروفسور، پرسپولیس را جاودانه کردند

۱۳۹۸/۰۱/۰۷ - ۰۴:۵۱:۲۷
کد خبر: ۸۲۷۴۵۶
سال ۹۷، سرخ‌ترین سال ارتش سرخ/ مردان پروفسور، پرسپولیس را جاودانه کردند
تیم فوتبال پرسپولیس تهران در سال 97 توانست قهرمان لیگ برتر شود و به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم صعود کند تا سالی ویژه نزد هواداران سرخ به شمار رود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تردیدی وجود ندارد که پرسپولیس بهترین باشگاه ایرانی در سال 97  بوده است. اگر بخواهیم عملکرد پرسپولیس در سالی که گذشت را بررسی کنیم در راس آنها درخشش سرخپوشان پایتخت در لیگ قهرمانان آسیا نمایان است و با توجه به وضعیت خاص این تیم حضور قدرتمند در لیگ قهرمانان را باید یک موضوع مهم تلقی کرد.

*آغاز سال با قهرمانی، پایان با صدرنشینی

پرسپولیس هنوز در شوک بسته شدن دو پنجره نقل و انتقالاتی بود که لیگ را با یک شکست دور از انتظار مقابل سرمربی سابق این تیم یعنی علی دایی در استادیوم آزادی شروع کرد و این اولین و آخرین شکست سرخپوشان در ورزشگاه خانگی در سال گذشته بود. سه هفته به پایان فصل 96-97 باقی مانده که پرسپولیس تکرار قهرمانی‌اش را جشن می‌گیرد. آنها قهرمانی را در حالی دبل کردند (در پایان سال هم صدرنشین باقی ماندند) که پس از صعود از گروه خود در آسیا بعد از پایان فصل باید در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم پرمهره الجزیره بازی می‌کرد.

*پرسپولیس و شروع یک شگفتی

پرسپولیس یک کار سخت پیش‌رو داشت، آنها توانستند الجزیره را حذف کنند و خودشان را در جمع 8 تیم برتر آسیا ببینند. همه چیز تعطیل شد و جام جهانی شروع شد. لایی به پیکه توسط وحید امیری کافی بود تا او چند پیشنهاد پیدا کند. اما زمانی که پرسپولیس به دلیل محرومیت نیاز به باقی ماندن همه بازیکنان داشت و باید فصل جدید را بدون حضور در بازار جذب بازیکن آغاز می‌کرد بعد از جام جهانی و در نقل و انتقالات نیم فصل بازیکنانی از این تیم رفتند که با رفتن هر یک بُهت هواداران بیشتر شد. وحید امیری، مهدی طارمی، فرشاد احمدزاده، صادق محرمی و محسن مسلمان که نفر آخر به مانند رامین رضاییان به دلیل اختلاف با برانکو به نوعی مجبور به رفتن از پرسپولیس شد. محمد پنجعلی درباره این نفرات گفت: زیاد نباید به این موضوع بپردازیم، خیلی‌ها به پرسپولیس آمدند و رفتند اما افرادی که در این موقعیت پرسپولیس را رها کردند بی معرفتی کردند. علی پروین نیز بعد از حضور پرسپولیس در فینال در مصاحبه ای به کنایه گفت جای خالی هیچکس در پرسپولیس حس نشد.

*تک نماینده ایران از حیثیت فوتبال ایران به خوبی حمایت کرد

رفتن این بازیکنان باعث شد که کمتر کسی از پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا انتظاری داشته باشد. سرخپوشان با عبور از الجزیره امارات باید دیدار مرحله بعدی را مقابل الدحیل مدعی و قدرتمند قرار می‌گرفتند. بی‌تردید عدم انتظار از سرخپوشان باعث شد که این تیم بتواند مقابل الدحیل در مجموع دو بازی پیروز شود. بویژه اینکه در بازی برگشت یار دوازدهم به کمک این تیم آمد. پرسپولیس در حالی که بدون احتساب بازیکنان امید حدود 11 بازیکن داشت از سد الدحیل گذشت و این آغازی بود برای سرافرازی سرخپوشان در آسیا. شاگردان برانکو در خانه حریف با یک گل بازی را واگذار کردند و  اما در تهران بازگشت فوق‌العاده‌ای داشتند و در سکوت استادیوم بعد از گل حریف با سه گل حکم صعود را دریافت کردند.

اما سرخپوشان در مرحله بعدی یک گام مانده تا فینال باید به مصاف السد قطر می رفتند. ترس از نتیجه فصل گذشته مقابل الهلال در همین مرحله، حال اینکه السد با ژاوی و گابی آمده بود تا قهرمانی را برای قطر به ارمغان بیاورد و شاید اگر از سد پرسپولیس خسته عبور می‌کردند می‌توانستند کاشیما را از پیش‌رو بردارند. پرسپولیس در دیدار رفت منطقی دفاع کرد و بعد از مقاومت موفق برابر حملات در آخرین دقایق با فرار علیپور و اعلام پنالتی بر روی او و ثبت گل با بردی ارزشمند به تهران آمد و در دیدار برگشت نیز در حالی که گل بغداد بونجاح کار را سخت کرده بود، سیامک نعمتی یکی از ارزشمندترین گل‌های بازی خود را به ثمر رساند تا پرسپولیس با یکی دو سیو عالی توسط بیرانوند برای نخستین بار توانست به فینال لیگ قهرمانان صعود کند.

پرسپولیس در کمتر از 8 روز باید به فینال می‌رفت، چند مصدوم و تیمی که حتی 11 بازیکن نیز نداشت. سرخپوشان در بازی رفت فینال در ژاپن، با دو گل مغلوب کاشیما آنتلرز شدند و با اخراج سیامک نعمتی دست‌های پرفسور بسته‌تر از همیشه شد. پرسپولیس در تهران و مقابل یکصدهزار هوادار نتوانست شکست دور رفت را جبران کند و در نهایت شاهد جشن قهرمانی ژاپنی‌ها بود. بی‌تردید تشویق 100 هزار هوادار بعد از باخت و جشن شکیلی که در آزادی گرفته شد، تاثیر بسیار مثبتی برای فوتبال ایران داشت و رئیس فدراسیون جهانی فوتبال هم طی مصاحبه‌ای در سایت فیفا زبان به تجلیل و تمجید از هواداران پرسپولیس گشود و میزبانی فینال آسیا  این بار افتخاری برای ورزش ایران شد.

*پرسپولیس هر روز بهتر از دیروز

پرسپولیس در فصل جدید هم عالی ظاهر شد، آنها  فراتر از حد انتظارات ظاهر شدند و در پایان نیم فصل حتی از فصل گذشته خود نیز بیشتر توانستند امتیاز جمع‌آوری کنند. البته این مساله را نیز باید در نظر گرفت که آنها برخلاف فصول گذشته در جام حذفی نیز مدعی هستند با سپاهان در جنگ صعود به فینال و دستیابی به این عنوان قرار دارند.

*پرسپولیس از زبان آمار

آمار سرخپوشان در سال 97 با تنها هفت شکست همراه بوده است. پرسپولیس 42 بازی انجام داده،  21 برد، 7 شکست و 14 تساوی با 47 گل زده و 27 گل دریافتی. شکست‌های این تیم مقابل سایپا، ذوب آهن، الوحده امارات، الدحیل قطر، کاشیما آنتلرز، السد قطر و فولاد خوزستان بوده است.

*آغاز دوباره برای یک رویای نیمه تمام

در فصل جدید لیگ قهرمانان، پرسپولیس به دنبال اتمام کار ناتمام فصل گذشته است. البته شرایط در جدول با توجه به تساوی خانگی برابر پاختاکور و شکست مقابل السد قطر کاملا علیه آنها شده است. آنها  2 گل دریافت کردند که هر دو گل مردود بود. اکنون باید دو بار پیاپی برابر الاهلی عربستان و در خارج از خانه قرار گیرند و از 12 امتیاز باقیمانده به دنبال جواز صعود باشند.

*پروفسور، سخره و بیرانوند

برانکو با توجه به محرومیت این تیم، سعی کرده از داشته‌هایش بهترین بهره‌وری را داشته باشد و با بدنسازی مناسب آنها را آماده یک ماراتن بزرگ کند. آنها هرچند مثل دو فصل قبل لیگ را کوبنده‌تر از سایر مدعیان آغاز نکردند اما همچنان در جمع مدعیان قرار دارند. با این حال با تفکرات کادر فنی آنها با تیمی منسجم، با برنامه مشخص و هدفمند به دنبال تداوم راهی هستند که برانکو طی چهار سال اخیر در تیم طرح‌ریزی کرده است. آنها با جذب نفرات جدید هرچند در برخی دیدارها با افت کیفی هواداران خود را نگران کرده بودند، اما در دیدار با السد قطر یک نمایش طوفانی و بازگشتی دیدنی به اجرا گذاشتند که می‌تواند بار دیگر امیدواری را به اردوگاه تیم بازگرداند.

خط دفاع منسجم پرسپولیس به رهبری سیدجلال که میان هواداران به سخره مشهور است و شجاع خلیل‌زاده از نقاط قوت این تیم محسوب می‌شود و در روزهای حساس لیگ به کمک همین خط دفاع توانست امتیازهای لازم را از آن خود کنند و چالش محرومیت را پشت سر بگذارند.

سرخ‌ها که چند سالی را بابت عدم در اختیار داشتن دروازه‌بانی مطمئن به مشکل برخورده بودند، اکنون یکی از شماره‌یک‌های ویژه لیگ و فوتبال آسیا را در اختیار دارند. بیرانوند طی یک سال اخیر خصوصا با نمایشی دیدنی و فراتر از فوتبال آسیا توانسته اعتماد کامل هواداران و کادر فنی را به خود جلب کند و از زیر سایه مدافعان تیمش نیز خارج شود و در بیشتر دیدارها با سیوهای دیدنی‌اش مرد اول بازی لقب گیرد.

*صدرنشینی پرسپولیس در پایان سال 97 و افق روشن پیش‌رو

اکنون در آخر سال 97 برانکو و شاگردانش در صدر جدول رده‌بندی قرار دارند. آنها با توجه به برد 3 بر یک مقابل سپیدرود رشت با معادلات کنونی جدول سال را مانند 2 سال گذشته به عنوان صدرنشین به پایان رساندند. پرسپولیس با برد در آخرین  دیدار خود را مهیای دربی نوروزی سال 98 کرد. تیمی که در سال پیش موفق شد افتخارات زیادی برای هوادارانش و فوتبال ایران کسب کند، بسیار امیدوار است با خریدهای جدید بتواند در قهرمانی هت‌تریک کند و در لیگ قهرمانان آسیا نیز دوباره به بازی نهایی صعود کنند و کار ناتمام خود را به پایان برسانند. برانکو و پرسپولیس حالا به تیمی درخشان برای تمام فصول تبدیل شده‌اند و بی‌شک پرهوادارترین تیم ایران حالا با حضور پروفسور در سال چهارم افق روشنی را برای خود در رقابت‌های داخلی و خارجی ترسیم می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز