ژاله فرامرزیان در گفتگو با خبرگزاری برنا:

وزارت ورزش و جوانان همیشه به تعهدات خود در قبال ورزشکاران پایبند بوده است/ مدیریت در هزینه‌ها باید بهتر از قبل صورت بگیرد

۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۰۹:۱۳:۱۸
کد خبر: ۸۲۹۸۸۸
وزارت ورزش و جوانان همیشه به تعهدات خود در قبال ورزشکاران پایبند بوده است/ مدیریت در هزینه‌ها باید بهتر از قبل صورت بگیرد
معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان گفت: اگر منابع‌مان متناسب با برنامه‌ریزی توزیع شود، حتما بازخورد مناسبی خواهد داشت و آن توسعه منابع به معنای واقعی شکل می‌‌گیرد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ وزارت ورزش و جوانان یکی از دستگاه‌های اجرایی کشور است که طیف بزرگی از جامعه را در برمی‌گیرد. شاید برای خیلی از مردم شنیدن نام وزارت ورزش و جوانان به معنای ورزش قهرمانی و یا ورزش همگانی است ولی در این بین یکی از حوزه‌های این وزارتخانه که بار بزرگی را به دوش می‌کشد معاونت منابع و پشتیبانی است که قطعا تزریق پول به همه حوزه‌ها از جمله فدراسیون‌های ورزشی که قهرمان‌پروری می‌کنند به عهده این معاونت است.

در سال 97 که یکی از سال‌های شلوغ و پرترافیک را در ورزش کشور شاهد بودیم معاونت توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش نیز سال سختی را در شرایط کنونی کشور داشت ولی با همه محدودیت‌ها توانست اقدامات موثری در تامین مالی این وزارتخانه انجام دهد. گفتگویی را با ژاله فرامرزیان معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان به مناسبت فرارسیدن سال جدید انجام دادیم درخصوص اقدامات صورت گرفته در سال 97 که در زیر می‌خوانید.

*سال 97 سالی پر از رویداد برای ورزش کشور بود

مجموعه عوامل دست اندرکار حوزه ورزش فعالیت گسترده‌ای داشتند و هم منابع قابل توجهی مورد نیازشان بود. سال 97 را از سال  96 شروع کردیم به خاطر اینکه سعی کردیم در پایان سال 96 آنچه که از منابع 96 می‌توانستیم جذب کنیم به نوعی از اعتباراتمان تخصیص‌ها را جذب کردیم، نقدینگی حاصل شد و با یک حرکتی از سال 96 به سال 97 وارد شدیم. فکر می‌کنم بخش قابل توجهی از منابعی که مربوط می‌شد به پاداش قهرمانان که در سال 95 و 96 افتخارآفرینی کرده بودند و جوایزشان را دریافت نکرده بودند با تلاش گسترده‌ای که با همراهی و مساعدت مقام عالی وزارت و ارکان دولت، سازمان برنامه و خزانه اسلامی توانستیم حدود 51 میلیارد پاداش قهرمانان که در سال 95 و 96 باقی مانده بود از تعهدات وزارت ورزش را در ابتدای سال 97 پرداخت کنیم و یک گام به جلو باشیم. برای اینکه همه قهرمانان و ورزشکارانمان با یک انرژی بهتر و یک نگاه مثبت‌تری وارد فعالیت‌های ورزشی‌شان شوند و امیدوار شوند که به هر حال وزارت ورزش نسبت به تعهداتی که در مورد آنها دارد پیگیر است و تعهداتش را انجام می‌دهد.

*اردیبهشت 97 اولین پرداختی‌ را به فدراسیون‌ها داشتیم

فدراسیون‌ها در این سال رویدادهای قابل توجهی را داشتند و ما از سال 96 از فدراسیون‌ها تقاضا کرده بودیم که برنامه‌شان را به ما بدهند و متناسب با آن برنامه‌ها بتوانیم کمک‌هایی به آنها داشته باشیم. با کمی تأخیر ولی فدراسیون‌ها همه برنامه‌هایشان را ارائه کردند و درنشست‌های مشترکی با معاونین و رئیس فدراسیون، دبیر فدراسیون و خزانه‌دار و عوامل دیگری که در برنامه‌ریزی موثر بودند جلسات مشترکی داشتیم و مباحثمان را با یکدیگر مطرح کردیم و توافق کردیم چه مبلغی را کمک کنیم و در چه سرفصل‌هایی این اقدام  صورت بگیرد. 

برای پرداخت کمک به فدراسیون‌ها با  توجه به اینکه قرار بود نیم‌سال اول بخش قابل توجهی از پول را پرداخت کنیم به دلیل تراکم رویدادها از ابتدای سال و شش ماهه اول سال سعی کردیم از منابع 96 به نحوی استفاده کنیم و این حرکت رو به جلو را داشته باشیم و در آخر فروردین یا اول اردیبهشت اولین پرداخت‌ها را قبل از  اینکه هرگونه دریافتی داشته باشیم اولین پرداخت را به فدراسیون‌ها داشتیم. 

در سال 97 کل مبالغی که برای  کمک به فدراسیون‌ها در نظر گرفته بودیم 153 میلیارد بود ولی در این تاریخ که خدمت شما هستم 162 میلیارد کمک به کل فدراسیون‌ها داشتیم. البته بعضی از فدراسیون‌ها 100 درصد کمکشان را دریافت نکردند و مبالغ ناچیزی باقی مانده اما واقعیت این است که برخی از فدراسیون‌های دیگر به دلیل اینکه مبلغ اولیه یا پیش‌بینی اولیه قدری کم بوده و رویدادهای بیشتری را داشتند و بیش از آن چیزی که قابل تصور بود موفقیت‌هایی را کسب کردند و به همین دلیل تعداد رویدادهایشان و برنامه‌هایشان گسترش پیدا کرد به بعضی از فدراسیون‌ها مبالغ بیشتری را پرداخت کردیم و فکر می‌کنم اولین سالی است که در همین درصد پرداخت در طول سنوات گذشته مالی که من بررسی کردم فدراسیون‌ها از کمکی که توافق شده به آنها پرداخت شده است. 

*سال 97 در مسائل مالی سال پرتنشی بود

شاید در چهل سال گذشته هم شبیه این را نداشته باشیم. مسائلی که خیلی مربوط به اتفاقات داخلی کشور نبوده و معطوف به اتفاقاتی که از جانب دولت‌های دیگر به خصوص تحریم‌های یک جانبه‌ای که از سوی آمریکا اتفاق افتاده مسائل مالی و مشکلات مالی را برای ما فراهم کرد. ورزش هم از این مسائل مستثنی نبود ولی ما در فرصتی که در اختیار داشتیم سعی کردیم از ظرفیت‌هایی که دولت فراهم کرده بهره‌مندی لازم را داشته باشیم و ورزش را منتفع کنیم. 

*بالغ بر 10 میلیون دلار در سال 97 تامین اعتبار برای فدراسیون‌ها داشتیم

در مدتی که دولت اعلام کرد به متقاضیان ارز 4200 تومان را اختصاص می‌دهد، همه رویدادهایی که در آن ایام صورت گرفت توانستند از ارز 4200 تومانی بهره‌مند شوند و فکر می‌کنم ما بالغ بر 10 میلیون دلار سرجمع کل فدراسیون‌ها بر اساس رویدادهایی که داشتند، یعنی دقیقا مصوبی که می‌گرفتند و رویدادی که داشتند و مبالغی که نیاز داشتند تأمین کردیم. پس از آن یک وقفه‌ای کوتاه افتاد و ما دچار مقداری تعلل شدیم. اما همه فدراسیون‌ها مدتی قبل از آن تأمین منابع اصلی‌شان را داشتند و به خصوص کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پاراالمپیک این اقدامات را انجام داده بودند و منابع‌شان را جذب کرده بودند. البته کمیته ملی پاراالمپیک مقداری با تأخیر اقدام کرده بود که بعد ناگزیر شدیم با ارز ثانویه منابعش را تأمین کنیم.

*با هشت مدال توانستیم تامین ارز کنیم

خللی در برنامه و فعالیت‌های ما رخ نداد و توانستیم در بازی‌های آسیایی جاکارتا حضور داشته باشیم و ورزشکارانمان خوش درخشیدند و موفقیت‌های ارزشمندی را کسب کردند ولی آن چیزی که در حوزه مالی اتفاق افتاد واقعا پرتنش و پرکار بود. شاید با هفت، هشت مدل رویه نحوه تأمین ارز را تأمین کردیم و هر بار با مشکلی مواجه می‌شدیم روش جدیدی را در پیش  می‌گرفتیم و به هر صورت ممکن سعی کردیم سهمیه‌ای را در قالب ارز ثانویه آن هم با نرخ حواله‌ای که تفاوت آن حدودا 30 درصد بود با نرخ بانکی که ارز  ثانویه دارد مجوزش را دریافت کردیم و تا امروز هر رویدادی را هر فدراسیونی در هر رویداد ورزشی می‌‌خواستند حضور ورزشکارانشان را هماهنگ کنند این مبالغ را سعی کردیم تأمین کنیم و ارز را در اختیار ورزشکاران خوبمان انجام دهیم. امیدوارم که علی‌رغم همه فشارها و سختی‌ها و مشکلات و پیگیری‌ها و وقت‌گذاری‌های قابل توجهی که برای ما  به همراه داشته، بتوانیم همچنان این مسیر را ادامه دهیم و ورزش کشور به خصوص در حوزه قهرمانی بتواند شاهد مدال‌آوری‌‌ها و قهرمانی‌ها و موفقیت‌هایی باشد و مردم از بابت این قهرمانی و موفقیت‌ها شور و شعفی در آنها ایجاد شود و این بالاترین رضایتمندی است که برای ما اتفاق می‌افتد.

*افزایش قیمت سکه مشکل‌ساز شد/ در سال جدید تعهداتمان به ورزشکاران را عملی می‌کنیم

در سال 97 در ستاد بازی‌ها تصمیمی گرفته شد و تعداد سکه‌هایی که برای مدال‌آوران بازی‌های آسیایی تعیین شد مشخص شد و بر اساس آن تعهدی بود که این اقدام را انجام دهیم. هر چند در یک نوسان افزایش قیمت 4 تا 5 برابری قرار گرفتیم در صورتی که ما اعتباراتمان را به ریال و در سال گذشته پیش‌بینی می‌کنیم و مدیریت این موضوع قدری سخت و مشکل است. اما با تلاشی که صورت گرفته و پیگیری که می‌شود امیدواریم به نوعی سال 97 را مانند همیشه که مجموعه اقدامات و موفقیت‌های ورزشکاران در یک سال اتفاق می‌افتد در سال بعد پرداخت‌ها  صورت می‌‌گیرد. در سال 98 که می‌خواهیم پاداش قهرمانان را بدهیم بر تعهدمان باشیم تا بازی‌‌های آسیایی را برای اساس مصوبه ستاد بازی‌ها انشالله پرداخت کنیم.

*امتیاز ورزشکاران ملاک پرداخت پاداش خواهد بود

یک اصلاحیه در دستورالعمل پرداخت پاداش‌ها قرار گرفت که در همان دستورالعمل قبلی هم قید شده بود. امتیاز یا سکه، ما دیگر در این دستورالعمل امتیاز را معادل و برابر ریالی برایش تعیین کردیم و متناسب با آن پیش‌بینی می‌کنیم و  پیشنهاد می‌دهیم در لایحه بودجه می‌آید و تأمین اعتبار می‌شود و قابلیت پرداخت را دارد. اما در سال 97 فکر می‌کنم با هر شکل ممکن و در یک مدیریت منابع تقسیم‌بندی شده حتما در سال  98 آغاز می‌‌کنیم. این رقم تعهد رقم قابل توجهی است یعنی 27000 سکه رقم قابل توجهی است که مجموعه منابع وزارت ورزش را اگر یک جا هم در ردیف اختصاصی می‌‌خواستیم اختصاص بدهیم یک سوم از مجموعه کل منابع ما بود، در صورتی که چیزی که در برنامه پیش‌بینی شده 11 میلیارد تومان است. این اصلا تناسبی ندارد. در سال گذشته هم همچنین تناسبی داشتیم، 7 میلیارد بیشتر برای پاداش نداشتیم ولی 51 میلیارد مدیریت کردیم. امیدوارم امسال هم بتوانیم و حتما می‌توانیم که با یک برنامه‌ریزی خوب و هماهنگ و همکاری که دولت با ما دارد شرمنده قهرمانان و مدال‌آورانمان نشویم.

*28 میلیارد تومان پول به حساب فدراسیون فوتبال واریز کردیم 

ما در سهمیه‌ای که برای ورزش فوتبال مثل همه رشته‌های دیگر پیش بینی کرده بودیم در موافقت اولیه‌مان در آن فرایند پرداخت کمک‌مان، سعی کردیم با توجه به اینکه جام جهانی را ابتدای سال داشتیم بخش قابل توجهی از منابع فوتبال را همان ابتدا به آنها اختصاص دهیم. چون در سال 97 دو رویداد بزرگ در فوتبال بود این حق را می‌شد بر  فوتبال داشت که یک بخشی بیش از آن چیزی که ما پیش‌بینی کردیم را مطالبه کند و دولت هم همراهی کرد و حدود 15 میلیارد به سر و جمع ابلاغ ما اضافه کرد و ما هم بیش از 15 میلیارد یعنی حدود 28 میلیارد تومان پول به حساب فدراسیون فوتبال واریز کردیم. یعنی اگر حمایت بخواهد به معنای واقعی محاسبه شود خیلی رقم‌ها بالاتر از این مبلغ بود اما واقعیتی بود که فوتبال دو رویداد بزرگ را پشت سر می‌گذاشت و فکر می‌کنم مردم خیلی با این رویدادهایی که اتفاق افتاد شادی‌های خوبی داشتند و فرصت‌های اوقات فراغت بسیاری را پر کردند و این بسیار ارزشمند بود. فکر می‌کنم کل آن چیزی که باید پرداخت می‌کردیم چه صددرصد کمکی که توافق کرده بودیم و چه تعهد مازادی که دولت را داشت ما به فوتبال پرداخت کردیم و مازادش را پرداخت کردیم و ارز را هم هرجا نیاز بود حمایت کردیم و ارز قابل توجهی تأمین کردیم که توانستند همه‌ی تعهدشان را در پی داشته باشند. 

*اظهارات کی‌روش درخصوص عدم توجه وزارت ورزش به تیم ملی

در مورد اظهار نظرها هم ما به هرحال به عنوان یک مرجع سیاست‌گذار فکر می‌کنیم. فدراسیون یک واحد عملیاتی مستقل است و در مورد رشته ورزشی خودش مدیریت، برنامه‌ریزی و تأمین منابع را دارد و مدیریتش را انجام می‌دهد. ما به عنوان متولی ورزش هر آنچه که در اختیار ماست و در جمع منابع‌مان قابلیت تأمین دارد برایشان فراهم می‌کنیم و در هیچ حوزه‌ای دریغ نکرده‌ایم و مجموعه عوامل وزارت ورزش و جوانان، شخص مقام عالی وزارت که انصافا بسیار متمرکز، دقیق و همراه بر اساس آن برنامه‌ای که آن واحد مستقل برای خود طراحی کرده بود، هر گونه همراهی را به عنوان یک سیاست‌‌گذار و یک نهاد حاکمیتی در این موضوع بود همراهی‌ها را داشتند. معاونت محترم قهرمانی و همه حوزه‌های دیگر و فکر می‌کنم سرجمع کارنامه بسیار ارزشمندی را در سال  97 وزارت ورزش در حوزه حمایت از ورزش با این همه رویداد داشته باشد، در سالی که بیشترین تنش و بیشترین مسائل مالی گریبان‌گیر کشور ایران بود.

*پرداختی‌ها مبتنی بر برنامه تعریف می‌شود

اگر منابع‌مان متناسب با برنامه‌ریزی توزیع شود، حتما بازخورد مناسبی خواهد داشت و آن توسعه منابع به معنای واقعی شکل می‌‌گیرد. در ابتدای سال اولین جلسه‌ای که در خدمت روسای فدراسیون خواهیم بود حتما بحث برنامه عملیاتی فدراسیون‌ها را با یکدیگر به توافق می‌رسیم و این که حداکثر در  فروردین‌ماه برنامه‌های عملیاتی فدراسیون‌ها را دریافت کنیم و متناسب با برنامه‌ای که دارند، رویدادهایی که صورت می‌‌گیرد و کسب سهمیه‌ای که است و رویکردی که ستاد بازی‌ها دارد در مورد تأیید اینکه چه رشته‌هایی قابلیت المپیکی بودن را دارند و در چه ظرفیتی قرار دارند سعی می‌‌کنیم منابع‌مان را به صورت علی السویه است برای همه فدراسیون‌ها توزیع کنیم.

*سال 98 سال سختی برای ورزش است/ در هزینه‌ها باید مدیریت کنیم

به هرحال وضعیت مدیریت منابع‌مان را به نحوی داشته باشیم که ورزشکارانمان مطمئن باشند که اگر تلاش کنند و بتوانند مدال‌آوری کنند حمایت‌های لازم را برای کسب سهمیه و ادامه روندهای تمرین‌هایشان برای دسترسی و دستیابی به آن مقام به هرحال برایشان فراهم می‌شود. اما همه باید بدانیم سال 98 با این بک‌گراندی که داریم وارد آن می‌شویم سال سختی خواهد بود و احتمالا قدری در هزینه‌‌کردهایمان باید دقت بیشتری داشته باشیم و سعی کنیم از مجموعه عوامل و امکان جذب عوامل استفاده کنیم و فقط امیدوار به منابع دولتی نباشیم چون به هرحال با محدودیت‌هایی در جذب نقدینگی کشور مواجهی است که ورزش هم نمی‌تواند مستنثنی باشد.

*در سال 97 سربلندانه از همه رویدادها بیرون آمدیم

سال 97 یک سال عجیب بود ولی توانستیم سربلندانه تمام رویدادها را پشت سر بگذاریم. با همیاری و همدلی همه عوامل درون وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌ها و ورزش‌کاران و هیات‌های ورزشی حتما می‌توانیم همه اتفاقات پیش‌رو را با بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم و به نتایج مطلوب برسیم. 

*بزرگترین وظیفه ما شاد کردن مردم است

یکی از جذاب‌ترین اتفاقاتی که در سال 97 رخ داد حضور خانواده‌ها در استادیوم آزادی برای دیدن بازی ایران و پرتغال بود و آن احساسی که مردم برای تشویق و حضور با شور و شعف در آن فضای ورزشی داشتند، خیلی  احساس خوبی به من داد و فکر کردم ما شاید بزرگ‌ترین وظیفه‌مان که شاد کردن مردم، ایجاد فرصت مناسب برای خالی کردن هیجانشان و ابراز علاقه به کشور و پرچمشان و تیم ملی‌شان دارند را فراهم آوردیم و خیلی احساس خوبی داشتیم.

*کلام آخر

سال 98 را که انشالله با سلامتی، شادابی، موفقیت و پیروزی برای مردم خوبمان، ورزشکاران عزیز و جوانان برومند کشور است به مردم ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم در این سال رویدادهای ارزشمندی و موفقیت‌های خوبی را در عرصه ورزش و موفقیت‌های زیادی را برای جوانان داشته باشیم و به هر حال این سال، سالی پر از برکت و سلامتی و موفقیت باشد.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز