نگاهی به چهار هفته پایانی لیگ برتر؛

آیا قهرمانی پرسپولیس قطعی است؟/ بررسی شانس قهرمانی چهار تیم صدر جدول

۱۳۹۸/۰۱/۳۱ - ۱۸:۴۸:۱۴
کد خبر: ۸۳۶۳۸۴
آیا قهرمانی پرسپولیس قطعی است؟/ بررسی شانس قهرمانی چهار تیم صدر جدول
لیگ برتر چهار هفته پایانی خود را سپری می کند این درحالیست که چهار تیم بالای جدول برای قهرمانی و البته کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا تلاش می کنند

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، پرسپولیس در حال حاضر با 55 امتیاز و با تفاضل گل 21 در صدر جدول قرار دارد، استقلال با 50 امتیاز و تفاضل گل 25 در رده دوم است، سپاهان هم با پنجاه امتیاز و تفاضل گل 22 در رده سوم قرار داده و تراکتور سازی با 49 امتیاز و تفاضل گل 19 تیم چهارم جدول است. البته شاید روی کاغذ پدیده هم با 46 امتیاز شانس قهرمانی داشته باشد ولی با توجه به بازی های مستقیمی که با استقلال و سپاهان دارد تقریبا فقط می تواند برای کسب سهمیه بجنگد.

جدول در حالی پرسپولیس را حائز بیشترین شانس قهرمانی می داند که این تیم بازی های به مراتب سخت تری نسبت به حریفانش دارد. سرخپوشان هفته آینده در ورزشگاه آزادی به مصاف سپاهان، دیگر مدعی این فصل می روند، هر نتیجه ای غیر از پیروزی برای پرسپولیس می تواند شانس این تیم را برای قهرمانی کاهش دهد ضمن اینکه سپاهان برای قهرمانی فقط باید پرسولیس را ببرد وگرنه شانس خود را کلا از دست می دهد. هفته بیست و هشتم پرسپولیس در تبریز به مصاف تراکتور سازی می رود، تراکتوری ها شاید شانس کمتری نسبت به سه تیم بالای خود داشته باشند ولی تلاش می کنند حتی اگر قهرمان نشدند، سهمیه لیگ قهرمانان را بگیرند و همین موضوع روز سختی را برای پرسپولیس رقم می زند، پرسپولیس در این دیدار هم فقط باید ببرد. در هفته بیست و نهم، سرخپوشان در ورزشگاه آزادی مقابل ماشین سازی می ایستد، ماشین سازان مقابل استقلال بازی بسیار خوبی را به نمایش گذاشتند و همین می تواند برای پرسپولیس خطرناک باشد. در هفته آخر هم پرسپولیس باید در جم به مصاف پارس جنوبی بروند، دیداری که البته شاید به نظر ساده بیاید ولی اگر کار قهرمانی به هفته آخر برسد، پارس جم جنوبی انگیزه زیادی خواهد داشت تا قهرمانی را از پرسپولیس بگیرد.

استقلال که با 5 امتیاز اختلاف در رده دوم قرار گرفته از یک طرف چشم به بازی های پرسپولیس دارد و از سوی دیگر باید برای قهرمانی همه امتیازات را بگیرد. این تیم هفته آینده در مشهد باید مقابل پدیده به میدان برود، آبی پوشان اگر قهرمانی می خواهند باید پدیده را در مشهد شکست دهند، آنها در هفته بیست و هشتم مقابل استقلال خوزستان قرار می گیرند، آبی پوشان خوزستانی البته برای فرار از سقوط می جنگند ولی به نسبت حریف راحتری برای آبی پوشان تهرانی به شمار می آیند. هفته بیست و نهم استقلالی ها به آبادان می روند تا مقابل صنعت نفت صف آرایی کنند، نفتی های آبادان همیشه برای استقلال حریف سر سختی بودند و به نظر می رسد حالا با توجه به وضعیت جدول حتما با تمام قوا مقابل استقلال صف آرایی می کنند. هفته آخراستقلال با سپید رود رشت بازی دارد، تیمی که برای فرار از سقوط همه توان خود را به کار گرفته است. استقلال اگر می خواهد قهرمان شود باید هر چهار بازی خود را ببرد.

سپاهان تیم سوم جدول و هم امتیاز استقلال است، این تیم مقابل پرسپولیس در هفته بیست و هفتم سرنوشتش را رقم می زند، در واقع توقف سرخپوشان پایتخت مقابل سپاهان هم انگیزه طلایی پوشان اصفهانی را افزایش می دهد و هم به پرسپولیس استرس وارد می کند، اصفهانی ها سپس در نقش جهان به مصاف ماشین سازی تبریز می روند، این بازی هم اگر سخت تر از بازی مقابل پرسپولیس نباشد، راحتتر نخواهد بود، سپاهان در هفته بیست و نهم به مشهد می روند تا با پدیده دیدار کنند، اصفهانی ها اگر دوبازی قبلی را برده باشند قطعا مقابل پدیده انگیزه ای چند برابر دارند و بالاخره سپاهان در هفته انتهایی لیگ برتر مقابل استقلال خوزستانی می روند که تقریبا تکلیف ابقا یا سقوطش تا آن زمان مشخص شده و نسبت به بقیه برای سپاهان رقیب راحتتری خواهد بود.

تراکتور سازی که با دو باخت پی در پی مقابل سپیدرود رشت و پیکان، شانس های اصلی خود برای قهرمانی را از دست داده، باید هفته آینده به مصاف ذوب آهن برود، تراکتوری ها فقط یک شانس برای باقی ماندن در کورس قهرمانی دارند و آن شکست ذوب آهن است، اگر بتوانند با دست پر از اصفهان برگردند می توانند در هفته بیست و هشتم با شکست پرسپولیس دوباره به کورس قهرمانی برگردند، البته شکست یا تساوی مقابل ذوب آهن هم نمی تواند انگیزه تراکتور سازی را کاهش دهند، آنها سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را می خواهند و مقابل پرسپولیس با همین انگیزه بازی خواهند کرد. تراکتورسازان پس از پرسپولیس در تبریز به مصاف پارس جنوبی جم می روند و بالاخره در هفته آخر یک بازی بسیار سخت در اهواز مقابل فولاد خوزستان دارند. اگر چه مسیر تراکتور برای قهرمانی به مراتب سخت تر از سایر تیم هاست ولی اگر این تیم به بحران های اخیر خود فائق آید همچنان می تواند شانس قهرمانی باشد.

پرسپولیس تنها تیم از چهار تیم بالای جدول است که سرنوشتش را خودش تعیین می کند، این تیم 5 امتیاز از رقبای اصلی خود پیش است و از 12 امتیاز پیش رو فقط 10 امتیاز برای قهرمانی نیاز دارد. استقلال اما از یک طرف نگاهش به بازی های سخت پرسپولیس مقابل سپاهان، تراکتور سازی، ماشین سازی و پارس جم جنوبی است و از طرف دیگر باید پدیده، استقلال خوزستان، صنعت نفت آبادان و سپیدرود رشت را ببرد. سپاهان اما هم خودش صاحب نقش در تعیین تکلیف قهرمان است و هم نگاهش به سایر رقباست، این تیم اگر از پس پرسپولیس برآید نه تنها شانسش برای قهرمانی افزایش می یابد بلکه استرس را به اردوی سرخپوشان می برد و در بازی مقابل ماشین سازی، پدیده و استقلال خوزستان می تواند باانگیزه تر باشد. تراکتور هم اگرچه راه سختی دارد ولی می تواند با پیروزی مقابل پرسپولیس هم امیدوار به قهرمانی باشد و هم کسب سهمیه خود را قطعی کند. 

نگاهی به بازی های چهار هفته پایانی نشان می دهد که پرسپولیس علیرغم شرایط خوبش هنوز قهرمان قطعی لیگ برتر نیست و چه بسا تکلیف قهرمانی در هفته آخر مشخص شود. جدول به گونه است که جای هر چهار تیم صدر در هفته آخر می تواند تغییر کند و نه تنها قهرمانی دست به دست شود بلکه کسب لیگ قهرمانان هم با اتفاقات غیر منتظره ای روبرو شود. 

نظر شما