گزارش برنا از وضعیت اخیر آبی‌پوشان پایتخت؛

سکته ناقص استقلال در مستطیل سبز/ مشکلات ریشه فنی دارد!

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۴:۲۲:۱۳
کد خبر: ۸۳۹۵۹۱
سکته ناقص استقلال در مستطیل سبز/ مشکلات ریشه فنی دارد!
بازیکنان و کادر فنی استقلال فراموش نکنند چشم میلیونها هوادار به عملکرد آنها است و آنها نباید و حق ندارند به هیچ وجه روحیه خود را ببازند و بی‌انگیزگی بر آنها غلبه کند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ سال 98 سال خوبی برای استقلال نبود. ابتدا شکست در دربی و پس از آن هم یک برد و یک باخت مقابل الهلال و البته این آخرین باخت که بیشتر از همه هواداران استقلال را آزرده خاطر کرد. بی‌تردید استقلال در بازی با پدیده یکی از مهمترین فرصت‌های خود را در چند فصل اخیر برای کسب عنوان قهرمانی از دست داد. آبی‌پوشان می‌توانستند با کسب برد 3 امتیازی از این دیدار خود را پنجاه و سه امتیازی کنند و با توجه به بازی‌های ساده این تیم در ادامه و بازی سخت پرسپولیس مقابل تراکتورسازی حتی می‌توانستند ابتکار عمل را در راه  قهرمانی به دست خود بگیرند و پس از چند فصل قهرمان شوند. اما آنچه دیدیم سکته ناقص تیم استقلال در مستطیل سبز بود و باز هم مشکلاتی که ریشه فنی دارد از درون تیم بیرون زد.

اشکالات فنی در مستطیل سبز

آنچه که در مستطیل سبز دیدیم چیزی نبود که از استقلال انتظار داشتیم و این موضوع منوط به بازی اخیر آبی‌پوشان نمی‌شد. نکته نخست درباره این شکست این است که استراتژی وینفرد شفر، سرمربی استقلال برای این بازی مشکل داشت و جابجایی‌های انجام شده در ترکیب اصلی بر روی این تیم تأثیر منفی داشت و در این موضوع هیچ تردیدی نیست. نکته‌ای که برخی از هواداران استقلال در فضای مجازی مطرح می‌کنند بر این مبنا است که استقلال مشکل فنی ندارد در حالی که نحوه استدلال نگارنده و بلکه نظرات اکثر پیشکسوتان از اشتباهات فنی در این دیدار و حتی دیدارهای گذشته است و خود این موضوع دلیلی بر این مدعاست که مشکلات استقلال ریشه فنی دارد.

به طور مثال ستار همدانی در گفتگویی درباره بازی پدیده گفت: متاسفانه مشکلات فنی زیادی را در استقلال می‌بینیم. مقابل پدیده علاوه بر بازی نه چندان خوب، در چیدمان بازیکنان در زمین هم مشکلات زیادی داشتیم. شفر باید به جای اینکه خیلی زود داریوش شجاعیان را تعویض کند، او را به هافبک راست می‌برد تا بتوان از سرعت و تکنیک او استفاده کرد. از دید من جای بازیکنی مانند امید ابراهیمی در استقلال خالی است. علی کریمی فوتبالیست خوبی است اما حرکات او در زمین همیشه یکسان است. هواداران، استقلالی را دوست دارند که زهردار باشد و جسورانه بازی کند. متاسفانه این استقلال با این شرایط فاصله زیادی دارد.

علی لطیفی مهاجم سابق استقلال نیز در این‌باره با انتقاد از ترکیب استقلال اظهار داشت: زمانی است که شما به دلیل محرومیت و مصدومیت یک بازیکن را در اختیار ندارید و برای یک بازی، بازیکن دیگری را جابجا می‌کنید. به طور مثال یک وینگر را مهاجم می‌کنید و یا اینکه به دلیل محدودیت از یک بازیکن در طول فصل به صورت ثابت استفاده می‌کنید. اما متاسفانه آقای شفر در هر بازی دست به تغییرات می‌زند و ضمن اینکه به نظرم استقلال استراتژی صحیحی در بازی‌هایش ندارد و می‌توان گفت هنوز ترکیب ثابت تیمش را پیدا نکرده است. آن هم تیمی که در هر پست دو بازیکن تاپ ایران را دارد، استقلال تیم بسیار پر مهره‌ای است.

آیا استقلال مشکلی غیرفنی دارد؟

جواب این سوال منفی است. دلیل آن علاوه بر مصاحبه بزرگان و پیشکسوتان استقلال می‌تواند یک نوع مقایسه نیز باشد. اجازه بدهید یک بار بررسی کنیم که آیا هزینه‌های انجام شده در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با هم متفاوت است و یا اینکه باشگاه رقیب بودجه مضاعف از بودجه استقلال دریافت کرده؟ همه ما می‌دانیم استقلال و پرسپولیس هر دو یک اسپانسر دارند و نیازی به یادآوری نیست که برانکو ایوانکوویچ سرمربی سرخپوشان پایتخت چیزی در حدود یک سال است که پولی دریافت نکرده و دریافتی بازیکنان استقلال نیز از بازیکنان پرسپولیس بیشتر بوده است. در بحث خرید بازیکن نیز لیست بلند بالای بازیکنان ورودی به استقلال از ابتدای فصل نشان می‌دهد هرچه شفر خواسته برایش فراهم شده و حتی در نیم فصل این تیم سه بازیکن قوی مانند پاتوسی، ایسما و بازیکن حریف یعنی منشا را خرید که خرید بازیکن سوم را باید به روی تدبیر خوب مدیران باشگاه گذاشت و از این لحاظ آبی‌پوشان پایتخت از حریف خود کاملاً سرتر بودند. اما اینکه چرا علی‌رغم وجود بازیکنان تاپ، ملی‌پوشان و بازیکنان خارجی که لقب الماس را به خود گرفتند استقلال نتیجه نمی‌گیرد سوالی است که باید جواب آن را در مسائل فنی دنبال کرد که گوشه‌هایی از آنها را از زبان ستار همدانی و علی لطیفی که هر دو کارشناس و مربی هستند بیان کردیم.

حالا باید چه کرد؟

بی‌تردید این مهمترین سوالی است که استقلالی‌ها از باشگاه دارند. یدالله اکبری پیشکسوت دیگر آبی‌پوشان منطقی‌ترین راهکار را پیش‌رو می‌گذارد. وی پیرامون موضوع تغییر در کادر فنی و اینکه گفته می‌شود امکان دارد فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی انتخاب شود می‌گوید: استقلال باشگاه بزرگی است و اصلا در برهه حساس فعلی تغییرات اشتباه است. چند بازی تا پایان فصل بیشتر نمانده و باید به شفر فرصت دوباره بدهیم تا حداقل نایب قهرمانی را کسب کند و استقلال بتواند سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند. مجیدی بازیکن بزرگی بوده و برای استقلال زحمات زیادی کشیده است ولی به نظرم خیلی زود است که او را به عنوان نفر اول انتخاب کنیم و باید به عنوان نفر دوم حداقل یکی دو فصل دیگر تجربه اندوزی کند و حیف است این استعداد را بسوزانیم.

بی انگیزگی ممنوع

امسال برای اولین بار است که تیم‌های سوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، راهی ای‌اف‌سی کاپ می‌شوند، حال اینکه آبی‌پوشان پایتخت شانس صعود به عنوان تیم‌های اول و دوم به دور بعد را هم دارند. ضمن اینکه استقلال با نایب قهرمانی در لیگ که کاملا دست یافتنی است می‌تواند سهمیه سال آینده خود را قطعی کند. به هر حال 5 بازی مهم برای استقلال در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا باقی مانده و پس از آن هیات مدیره می‌تواند تصمیم منطقی و اصولی را بگیرد. بازیکنان و کادر فنی فراموش نکنند چشم میلیون‌ها هوادار به عملکرد آنها است و آنها نباید و حق ندارند به هیچ وجه روحیه خود را ببازند و بی‌انگیزگی بر آنها غلبه کند، استقلال باشگاه بزرگی است و خدمت کردن به آن نیز برای هر فردی در هر سمتی یک افتخار به شمار می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز