نگاهی خاص به سلامتی بدن؛

لاغری یا تناسب اندام/ اقدامی که نیاز به هدف دارد

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۰۲:۳۷:۱۵
کد خبر: ۸۵۹۶۹۱
چاقی یا لاغری هر دو نام بیماری‌هایی هستند که به شدت برای سلامتی مضراند، در حقیقت تناسب اندام و متناسب بودن وزن انسان نسب به قد شخص، ترکیب بدن ایده آل و سلامت است.

گروه ورزشی خبرگزاری برنا

طبق آمارهای اعلام شده حدود 60 درصد مردم ایران دچار بیماری چاقی هستند، یعنی در طول یک هفته کم‌تر از 1 ساعت و نیم فعالیت بدنی با شدت متوسط دارند. این در حالی است که بسیاری از مردم هم دچار لاغری بیش از حدی هستند که حتی با وجود پرخوری وزن آن‌ها به حد متناسبی نمی‌رسد.

چاقی یا لاغری هر دو نام بیماری‌هایی هستند که به شدت برای سلامتی مضراند، اصولا افراد چاق یا بهتر است بگوییم افرادی که اضافه وزن دارند، با دیدن فردی که بسیار لاغر است، غبطه می‌خوردند. اما لاغری بیش از اندازه هم یک بیماری به شمار می‌رود و ممکن است تا مرحله‌ای پیش برود که شخص عاجز از انجام فعالیت‌های روزمره خود شود. در حقیقت تناسب اندام و متناسب بودن وزن انسان نسب به قد شخص، ترکیب بدن ایده آل و سلامت است.

بسیاری از افراد برای رسیدن به تناسب اندام از رژیم بسیار سختی استفاده می‌کنند که در اکثر آن‌ها یک ماده غذایی حذف می‌شود. می‌توان گفت خطرات و ضررهای چاقی به مراتب کم‌تر از این رژیم‌های بی‌پایه و اساس است. در اکثر این رژیم‌ها به سرعت کاهش وزن اتفاق می‌افتد، اما در واقع بدن در شرایطی که مواد غذایی لازم به آن نرسد شروع به استفاده از عضلات به عنوان سوخت می‌کند، در نتیجه فرد کاهش وزن خواهد داشت داشت اما بدن فرد دچار ضعف عضلانی و بیماری‌های مختلف خواهد شد.

رسیدن به تناسب اندام و وزن مناسب ممکن است مدت زیادی طول بکشد، اما لزوما به این معنا نیست که زمان زیادی در طول شبانه‌روز از شما بگیرد. می‌توان با حدود 30 تا 60 دقیقه فعالیت با شدت متوسط در طول روز و کمی دقت در تغذیه به مرور زمان به سلامت وزنی رسید.

حدود 45 دقیقه فعالیت با شدت متوسط در ورزش‌های کم هزینه‌ای مانند پیاده‌روی سریع، دویدن، طناب زدن، شنا، حرکات ایروبیک، ورزش‌های توپی، ورزش‌های راکتی، تمرین با دمبل، تمرین با توپ، کوهنوردی و ... که اکثرا در اماکن عمومی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است، می‌تواند به طور کامل از افزایش وزن جلوگری کند. در صورت مداوم بودن این تمرینات روند کاهش وزن و چربی‌سوزی هم در بدن آغاز می‌شود وعلاوه بر تقویت عضلات، چربی‌های اضافه به عنوان سوخت مصرف می‌شوند.

یکی از نکات بسیار حائز اهمیت هنگام فعالیت ورزشی، مصرف آب به میزان لازم است، اما نباید از آب یخ و یخ دفعه استفاده کرد، بلکه آب باید به صورت جرعه جرعه و با نزدیک‌ترین دما با دمای بدن انسان باشد.

اما ورزش به تنهایی نمی‌تواند باعث سلامتی و تناسب اندام انسان شود و رژیم غذایی و تغذیه روزانه ما تاثیر بسیار زیادی در این خصوص دارد. چند نکته بسیار مهم در رژیم‌های غذایی روزانه ما وجود دارد که کاملا اشتباه است و با حذف یک سری مواد و جایگزین کردن آن‌ها با مواد مغذی می‌توان به یک رژیم غذایی سالم رسید.

حذف چربی‌های حیوانی و روغن‌های نباتی و جایگزین کردن روغن‌های طبیعی گیاهی، مصرف سبزیجات بیشتر نسب به گوشت، مرغ و ... در هر وعده غذایی، آهسته غذا خوردن و کامل جویدن لقمه، مصرف یک یا دو عدد میوه در روز، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در شبانه‌روزی، مصرف غذاهای فست‌فود و سرخ کرده فقط یک وعده در هفته، جایگزین کردن خرما و کشمش به جای شکلات، شیرینی، قند و شکر، حذف لبنیات پر چرب و مربا از وعده صبحانه، حذف تنقلات و نوشابه و... مواردی هستند که با رعایت آن‌ها در مرحله به یک رژیم غذایی سالم و در پی آن باعث سلامت بدن ما می‌شود.

سبزیجات خام مواد غذایی هستند که مصرف آن‌ها هیچگونه محدودیتی ندارد و می‌تواند هم همراه غذا و هم به عنوان یک میان وعده استفاده شوند. اما مصرف مایعات به همراه غذا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

زمان مناسب غذا خوردن، مسئله‌ای است که به دلیل مشغله‌های امروزی ما به آن توجه نشود، اما غفلت از آن هم سلامت بدن انسان را به خطر می‌اندازد و هم باعث چاقی می‌شود. وعده پر اهمیت صبحانه باد حداقل نیم ساعت و حداکثر یک ساعت پس از بیدار شدن خورده شود. خوردن صبحانه بعد از ساعت 10 می‌تواند آسیب‌های جدی به معده وارد کند. بین هر وعده غذایی باید بین 5 تا 7 ساعت فاصله داد. اما وعده غذایی شام باید بسیار سبک و با ترکیب اصلی سبزیجات حدود 2 ساعت قبل از خواب مصرف شود.

سلامت زیستن و رژیم غذایی سالم علاوه بر جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف، به شما کمک می‌کند تا به اندام متناسبی برسید و در نهایت با رعایت چند نکته که هزینه چندانی هم ندارد سلامتی شما را به ارمغان ‌می آورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز