گزارش برنا از میزان تحقق قانون جوانگرایی در لیگ؛

استفاده از بازیکنان جوان برای تامین منافع آینده فوتبال ایران/ افزایش سهمیه بزرگسالان به کام بعضی‌ها/ کمیته اخلاق جلوی جولان دلالان را بگیرد!

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۰۶:۱۱:۱۷
کد خبر: ۸۶۸۶۵۴
استفاده از بازیکنان جوان برای تامین منافع آینده فوتبال ایران/ افزایش سهمیه بزرگسالان به کام بعضی‌ها/ کمیته اخلاق جلوی جولان دلالان را بگیرد!
در حالی که فوتبال ایران در فصل نقل‌وانتقالات برای لیگ نوزدهم قرار دارد بسیاری از باشگاه‌ها منتظر تصمیم فدراسیون درباره اضافه کردن سهمیه تیم‌های بزرگسال هستند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ هجدهمین دوره لیگ برتر با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید و اکثر باشگاه‌ها در حال حاضر در فصل نقل و انتقالات فعال هستند. بازار شایعات مانند همه سال‌ها داغ داغ است و زمان ویراژ دادن عناصری است که به نام دلال معروف شده‌اند. البته با احترام به تمام ایجنت‌های قانونی، تحصیل کرده، وکلا و مدیر برنامه‌های بازیکنان، قصدی برای زیر سوال بردن هیچ فردی که به شکل قانونی در فوتبال ایران مشغول فعالیت است نداریم. در میان بازار گرم نقل و انتقالات برخی تیم‌ها از جمله استقلال و پرسپولیس به این موضوع انتقاد دارند و حتی به صورت مکتوب خواهان گرفتن بازیکنان بیشتری در میان بزرگسالان هستند.

لیگ حرفه‌ای محدودیت ندارد

این انتقادی است که به لیگ وارد است، بیایید یک بار با هم مرور کنیم. سقف قرارداد، سقف بودجه، محدودیت جذب دروازه‌بان خارجی، محدودیت جذب بازیکن سهمیه آزاد و ... . این لیست ممکن است طولانی‌تر نیز شود، چراکه قانون‌گذاران ابایی از پیاده‌کردن تصمیمات خلق‌الساعه ندارند. تصمیماتی که تقریبا هیچ کدام بازخورد مناسبی در فوتبال نداشته، زیرا هیچ برنامه‌ای در طرح پیاده‌سازی آن نبوده و اغلب آنی گرفته شده‌اند. سقف قراردادی که قرار بود دریافتی بازیکنان را محدود کند به روش‌های مختلف دور زده شد. سقف بودجه‌ای که قرار بود هزینه تیم‌ها را محدود کند به طور علنی و در روز روشن دور زده شد. محدودیت جذب دروازه‌بان خارجی نیز تنها نرخ دروازه‌بانان ایرانی را بالا برد یا مجوز فسخ یک طرفه قرارداد در نیم فصل که تنها یک فصل عمر داشت. کسر سهمیه بازیکنان بزرگسال و به 9 رساندن سهمیه زیر 23 سال نیز کمکی به جوانگرایی در فوتبال ایران نکرده است. در حالی که یک چهارم ظرفیت بازیکنان هر تیم به بازیکنان زیر 23 سال اختصاص دارد، تنها حدود 10 درصد زمان بازی لیگ به این دسته رسیده و این رقم هر سال روبه کاهش است. رقمی که با سهمیه 22+5 سابق نیز قابل دستیابی بود و در حال حاضر تنها منجر به فرسایش 18 بازیکن بزرگسال تیم ها و ضعف نمایندگان ایران در بازی‌های آسیایی شده است.

به نظر می‌رسد افزایش سهمیه بزرگسال تیم‌های لیگ برتری و اعمال این سهمیه‌ها در لیگ یک و یا لیگ‌های پایین‌تر، نه تنها میانگین سنی تیم‌ها را افزایش نخواهد داد، بلکه این اجازه را به تیم‌ها خواهد داد که از بازیکنان جوان‌تری در لیست بزرگسال بهره ببرند و در میادین بین‌المللی نیز قوی‌تر ظاهر شوند. اقدامی که منجر به جوان‌گرایی به صورت واقعی و در راستای خدمت به فوتبال و نه برای ظاهرسازی و نمایش خواهد شد. اما باید از اهل فن پرسید طرح اجرا شده از نظر آنها توفیقاتی داشته یا خیر؟ درحال حاضر اکثر تیم‌ها منتظر هستند تا ببینند آیا فدراسیون سهمیه بزرگسالان را بیشتر خواهد کرد یا خیر؟

آیا طرح های محدودیت‌ساز موفق‌آمیز بوده است؟

در این گزارش به سراغ یک مدیر از اعضای هیات رییسه فدراسیون یعنی محمود اسلامیان و دو مربی و کارشناس یعنی مجید جلالی و محمد خرمگاه رفتیم و البته یکی از اهالی فوتبال که ترجیح داد اسمش پیش ما به امانت بماند. حالا سوال اول این است که آیا محدویت‌های گذاشته شده که به طور کلی با نام حرفه‌ای بودن در تعارض بوده است به کار فوتبال آمده است:

بهتر است از شخصی شروع کنیم که معتقد است این طرح برای فوتبال ایران موفق بوده است. مجید جلالی سابقه زیادی در هدایت تیم‌های لیگ برتر مختلف داشته است. وی در این‌خصوص به خبرنگار برنا می‌گوید: سال 91 بود و آقای تاج رئیس سازمان لیگ بودند، جلسات متعددی برگزار شد که در نهایت فکر می‌کنم پس از جلسه ششم بود که منجر شد لیست بزرگسالان 18 نفره باشد و بعد از آن تیم‌ها باید به ترتیب از بازیکنان زیر 23 سال و زیر 21 سال استفاده کنند. اگر دقت کنید استفاده از بازیکنان با سنین بالا در تیم‌ها زیادی بود و من فکر می‌کنم این طرحی خوبی بود و معدل سنی لیگ پایین آمد و در عین حال به بازیکنان جوان‌تر هم میدان داده شد و آنچه در این جلسات ملاک بود تا حدودی محقق شد و فضا برای بازیکنان جوان بهتر شد.

خرمگاه نیز در این باره می‌گوید: استفاده از بازیکنان جوان به نفع فوتبال ما در بلندمدت است و فکر می‌کنم همه قبول داشته باشیم که این یک حرکت رو به جلو برای فوتبال‌مان بود.

دید ملی باید اولویت باشد

اسلامیان، عضو هیات رئیسه فدراسیون، در این رابطه می‌گوید: اولویت در فوتبال ما بُعد ملی ما است و از حالا به فکر جام جهانی آینده هستیم، از این‌رو بنده معتقدم جوانگرایی در باشگاه‌ها بسیار مهم است چراکه تیم ملی به نوعی محصول و ثمره باشگاه‌هاست و اینکه فضایی ایجاد شود که بازیکنان جوان و استعدادهای امروز که خودشان می‌توانند سرمایه باشگاه نیز تلقی شوند در فضای حرفه‌ای لیگ با هم به رقابت بپردازند گام مثبتی است. ضمن اینکه در بحث اقتصادی نیز بی‌تردید باشگاه‌ها به سود خوبی خواهند رسید.

حرف حساب جواب ندارد

به‌رغم اینکه لیگ حرفه‌ای با محدویت هیچ‌گونه ارتباطی ندارد و فوتبال ما هم باید به آن سو سوق پیدا کند، اما به نظر می‌رسد در باب جوانگرایی جزو محدود طرح‌هایی است که موفق بوده است. البته در بالا اشاره شد باشگاه‌ها تا جایی که بتوانند آن را دور می‌زنند به مانند سقف قرارداد و سقف بودجه اما با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد طرح جوان‌گرایی در لیگ با این قانون ادامه خواهد یافت و شاید همانگونه که مسئولان از آن اینگونه نام برده‌اند بخواهند مجوز اضافه شدن 2 بازیکن بزرگسال را بدهند و قرار شده این موضوع در هیات رییسه مطرح و پس از تصویب اجرایی شود.

آیا پای دلالان باز خواهد شد؟

نه فقط نگارنده این مطلب بلکه نفر چهارم گزارش هم معتقد است با حضور بازیکن بزرگسال بیشتر، احتمال فعالیت برخی دلالان نیز افزایش پیدا می‌کند. وی در این‌باره معتقد است ابتدا باید شرایط معیشتی را در نظر بگیریم. با توجه به حضور بازیکنان خوب در ایران و مشکلات اقتصادی و بالا رفتن نرخ ارز پیشنهاد می‌کنم فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به یک شرط این اجازه را به تمام باشگاه‌ها بدهند که به جای 6 بازیکن بزرگسال، بتوانند 8 تا10 بازیکن بزرگسال را به خدمت بگیرند تا هم از این طریق بازیکنان ایرانی فرصت نمایش توانایی خود را داشته باشند و هم اینکه صرفه‌جویی ارزی شود.

اگرچه شاید در نگاه اول این پیشنهاد احتیاج به چکش کاری دارد. متاسفانه درباره بحث اضافه شدن فعالیت دلالان هیچ کدام از افراد صحبتی پیرامون این موضوع نکردند. شاید وقتی نام دلال برده شد همه خودشان را به نشنیدن یا به قول معروف به آن راه زدند. اما بازهم نفر چهارم در این‌باره صحبت کرد که تاکید دارد اسمی از او برده نشود. او در این باره می‌گوید: بله شما اگر می‌خواهید ماهی بیشتری بگیرید باید تور بزرگتری داشته باشید یا صیادان بیشتری را به کار بگیرید، اگر تور بزرگتر غیرقانونی باشد، شاید بهتر بود فدراسیون برای همیشه این مشکل را حل کند تا صیادان بیشتری به کار گمارده شوند (با خنده) حداقل به مشکل بیکاری کمک می‌کند.

پیشنهادی ارزشمند؛ استفاده از ابزار تشویقی

وی در ادامه صحبت‌هایش به این نکته بسیار خوب اشاره کرد و اظهار داشت: باید محدویت‌های تحمیلی را برداریم و حداقل اجازه حضور 20 بازیکن بزرگسال را در تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا نماینده ایران هستند صادر کنیم. اما در عین حال باید برای حضور جوانان از ابزار تشویقی استفاده کنیم و در این‌باره نقش فدراسیون نیز در کنار سازمان لیگ پررنگ خواهد بود.

خرمگاه، مربی سابق تیم فوتبال استقلال، با استقبال از این پیشنهاد می‌گوید: همواره هر وقت ما از ابزار تشویقی استفاده کرده‌ایم به مراتب موفقیت‌های بیشتری را توانستیم کسب کنیم. به طور مثال عرض می‌کنم سازمان لیگ در مالیات باشگاه‌هایی که از بازیکنان جوان بیشتر استفاده می‌کنند تجدید نظر کند و این موضوع نیاز به حمایت و پیگیری فدراسیون فوتبال دارد.

مجید جلالی معتقد است اضافه کردن بازیکن برای تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند می‌تواند یک امتیاز خوب باشد.

اسلامیان نیز در این باره به برنا گفت: بنده در جریان ریز جزئیات نیستم اما فدراسیون در این سال‌ها تمام تلاش خود را کرده که بتواند از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا به بهترین نحو حمایت کند.

کلام پایانی

اگرچه محدودیت در یک لیگ حرفه‌ای منطقی به نظر نمی‌رسد، اما با توجه به صحبت‌های کارشناسان در بالا که از جوانگرایی به عنوان راهکاری در جهت پیشرفت فوتبال کشور با وضع قانونی که در چند سال اخیر اجرا شده حمایت کردند می‌توان آنرا خوب تلقی کرد. نکته دیگر نیز که برکسی پوشیده نیست افزایش حضور بازیکنان بزرگسال نباید منجر به افزایش حضور و نفوذ دلالان در فوتبال شود و شاید برای این کار هم ابتدا افزایش بازیکنان برای تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان مطرح شود، ضمن اینکه عدالت و برابری هم باید طبیعتا رعایت شود و می‌توان این طرح را برای یکسال به صورت آزمایشی اجرا کرد.

نگارنده در پایان تاکید دارد که بحث حضور دلال در اطراف تیم‌ها حتی اگر به اندازه انگشتان یک دست هم باشد زیاد است و باید با آن مقابله کرد و جا دارد کمیته اخلاق با شفاف‌سازی به این موضوع ورود کند و البته پدیده دلالی در فوتبال متاسفانه آنقدر گسترده است که در این معقوله نمی‌گنجد و اگر مسئولان فدراسیون به صورت شفاف بخواهند در این‌باره صحبت کنند،

خبرگزاری برنا همچنین آمادگی دارد در جهت بازتاب آن با کمال میل با فدراسیون و ارکان‌های نظارتی فدراسیون همکاری لازم را کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز