ورزش زورخانه‌ای در درمان آلزایمر و پارکینسون نقش عمده‌ای دارد؛

جوهری: اختلافی با مهرعلیزاده ندارم/ می‌خواهیم فرهنگ ملی ایران را به دنیا معرفی کنیم

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۱۳:۲۲:۲۰
کد خبر: ۸۸۶۸۹۸
جوهری: اختلافی با مهرعلیزاده ندارم/ می‌خواهیم فرهنگ ملی ایران را به دنیا معرفی کنیم
رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای گفت: اختلافی با هیچ کس نداریم. همکاری خوبی با محسن مهرعلیزاده داریم و برای اولین بار دوره بین‌المللی مرشدی، داوری و مربیگری را در ایران با همکاری فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای برگزار کردیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، نشست خبری مجتبی جوهری رییس فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش های زورخانه ای در محل این فدراسیون برگزار شد. جوهری در ابتدای این نشست با تبریک فرا رسیدن عید غدیر خم، درباره آخرین وضعیت بازگشت کشتی پهلوانی به این فدراسیون، خاطرنشان کرد: پیرو چند جلسه با مسئولان فدراسیون کشتی و معاونان وزیر ورزش، علیرضا حیدری رییس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی و محسن مهرعلیزاده، صورتجلسه ای مبنی بر بازگشت این رشته به فدراسیون زورخانه ای به امضا رسید. در آن صورتجلسه در بندی قید شد که واگذاری کامل منوط به تعیین تکلیف ریاست فدراسیون کشتی شود.

وی افزود: در جلسه ای که با علیرضا دبیر داشتم پیگیر عملیاتی شدن این موضوع شدیم که این اتفاقا افتاد و در حال حاضر مسئولیت کامل این رشته به ما واگذار شد. البته فعلا برای جلوگیری از تداخل اعزام تیم ها به مسابقات با همکاری و هماهنگی فدراسیون کشتی است. آقای دبیر بر اساس موافقتنامه‌های قبلی با انتقال کشتی پهلوانی به فدراسیون زورخانه ای موافقت کرد و بر اساس یک عزم ملی این موضوع انجام شد.

جوهری خاطرنشان کرد: دو سال است زحمت می کشیم تا با برنامه ای قابل دفاع این رشته را بر اساس فرهنگ ملی به دنیا معرفی کنیم. خوشبختانه در نهایت همکاری و صمیمیت کشتی پهلوانی در سطح ملی با همکاری به فدراسیون کشتی به ما واگذار شد و تقویم سالیانه برنامه هایمان را نیز چند روز پیش به تصویب رساندیم.

وی با اشاره به علمی بودن و پویایی ورزش های زورخانه ای گفت: ما به عنوان ایران متاسفانه توان معرفی علمی این ورزش به دنیا را نداشتیم و شاید از ضعف من هم بوده باشد و باید درباره آن توضیح دهیم. ۲۰ ورزشکار ۵۰ تا ۶۵ ساله باستانی کار که مهارت چرخ زدن را داشتند تا ۲۰ نفر دیگر در همین سن که این ورزش را انجام نمی دهند مورد آزمایش قرار گرفتند و نتایج نشان داد تعادل ایستایی و مقاومت ورزشکاران زورخانه ای بیش از ۲ برابر افراد عادی بوده است. این تعادل در درمان آلزایمر و پارکینسون نقش عمده ای دارد و این امر ثابت شده که ما می توانیم این موضوع و بسیاری موارد دیگر را به دنیا معرفی کنیم. نتایج همه تحقیقات در بخش های مختلف را جمع آوری کرده ایم تا بصورت بسته علمی به جهان معرفی کنیم.

رییس فدراسیون ورزش های زورخانه‌ای با اشاره دیدار با الکساندر مدوید چهره پرافتخار کشتی جهان گفت: او خواستار ارائه آموزش از سوی ایران به کشورهای اروپایی شد و قول داد این رشته را وارد بازی های اروپایی کند. کمیته المپیک باید بداند این ورزش می تواند در کشتی پهلوانی، نمایش های فردی و گروهی برای ورزش ایران مدال آور باشد و این موضوع چیزی نیست که به تنهایی فقط از عهده ما بربیاید.

وی درباره بحث اختلافات با محسن مهرعلیزاده رییس فدراسیون جهانی ورزش های زورخانه ای گفت: اختلافی با هیچ کس نداریم. همکاری خوبی با محسن مهرعلیزاده داریم و برای اولین بار دوره بین‌المللی مرشدی، داوری و مربیگری را در ایران با همکاری فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای برگزار کردیم.

جوهری در ادامه درباره اختلافات و موازی کاری ها میان فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای به ریاست محسن مهرعلیزاده و فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی به ریاست علیرضا حیدری که باعث لطمه شدید به این رشته شده است، گفت: در بحث ملی که به توافق رسیدیم و امیدوارم در بحث بین المللی نیز تفاهم ایجاد شود. هر دو فدراسیون جهانی یک ظرفیت بزرگ برای این رشته هستند.دکتر خادم در زمان مسئولیتش اقدام بسیار خوبی در راه اندازی فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی داشت. حیدری با حمایت خادم به این پست رسید اما الان با رفتن خادم حامی ندارد. ترکیه مدعی این رشته است و پسر اردوغان هزینه زیادی دارد می کند تا این رشته به نام آن ها ثبت شود. حتی مدوید هم گفت با او مذاکره کرده است. دنبال این هستند علیرضا حیدری را کنار بزنند.از سوی دیگر اسراییل نیز وارد فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی شده و ما نمی خواهیم آن ها نقش شان پررنگ شود تا مدام به فکر رودررو نشدن با آن ها باشیم.ارتباط بسیار خوبی هم با ترکیه دارد و باید از حیدری حمایت کنیم تا راه را بر اسراییل ببندیم.

جوهری افزود: مهرعلیزاده نیز از سوی دیگر تلاش هایی داشته و می گویند ۸۶ کشور با این رشته آشنا شده اند. ما باید این ورزش را ابتدا در ایران حمایت و نهادینه کنیم و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک واقعا از این رشته حمایت کنند تا در نهایت این ۲ فدراسیون جهانی در یک مسیر حرکت کنند.

رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای افزود: برخی می‌گویند اگر خانم ها حتی دست به میل بزنند اصلا درست نیست اما در مقابل برخی از بزرگان این رشته هم حمایت می کنند و به عنوان مثال می‌گویند دخترم در خانه با من میل می گیرد و این رشته را بخوبی انجام می دهد. ما هم این وسط افتاده ایم و گناهی هم نداریم. ۵ سال پیش فیلمی از ورزش یکی از دختران بود که پخش شد و برخی به من گفتند آقای جوهری انحراف در این رشته را کلید زده اید، در حالیکه این فیلم برای ۵ سال پیش بود ما آماری از تعداد ورزشکاران بانو در این رشته نداریم و فعالیت رسمی هم ندارند.

رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای در ادامه به برنامه های پیش روی این فدراسیون برای رشد و توسعه ورزش های زورخانه ای پرداخت و گفت: اشکالی که وجود دارد خیلی از جامعه دانش آموزی و دانشگاهی و مردم ما اصلا هیچ آشنایی با این رشته ندارند. برای توسعه این رشته در جهان ابتدا باید این رشته را در ایران توسعه دهیم که تفاهم نامه های مختلف نیز بر همین امر استوار است.

نظر شما