هنوز جای زنان در مناصب مدیریتی خالی است؛

فرهادی‌زاد: راهی جز متعادل‌سازی نداریم/ امیدوارم شاهد روی سکو رفتن بانوان در المپیک توکیو باشیم

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۱۰:۴۶:۵۳
کد خبر: ۸۹۰۷۹۰
فرهادی‌زاد: راهی جز متعادل‌سازی نداریم/ امیدوارم شاهد روی سکو رفتن بانوان در المپیک توکیو باشیم
معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: اگر یک سهمیه هم نسبت به دوره قبل اضافه شود خوب است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، مهین فرهادی زاد، معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری گفت: آن چیزی که باعث شد بعد از انقلاب ورزش زنان مطرح شود نیازهای زنان بود و آنها انتظار داشتند فضای مناسب برای ورزش وجود داشته باشد. برآورد نیازهای زنان خواست ما بود و ما به دنبال این بودیم بانوان بتوانند اجرا کننده برنامه خودشان باشند و مدیریت ورزش زنان را خودشان برعهده بگیرند. ما به دنبال برگزاری رویدادهای ورزشی بودیم. امروز شاهد هستیم زنان در مدیریت های مختلف حضور دارند.

وی افزود: هنوز جای زنان در مناصب مدیریتی خالی است. اگر روزی در سال ۱۹۹۰ اولین تیم زنان در بازی های آسیایی با ۶ ورزشکار تیرانداز شرکت داشت الان حضور پرتعداد آنها را شاهد هستیم. الان داوران زنان ما را به مسابقات بین المللی و المپیک دعوت می کنند، مربیانی داریم که در کشورهای دیگر هم فعالیت دارند. فضا برای حضور بانوان در سطوح بین المللی فراهم شده است.

معاون وزیر ورزش در امور بانوان با اشاره به مقام سومی ایران در مسابقات جهانی بیماریهای خاص، عنوان کرد: زنان ما در این مسابقات به عنوان مربی و سرپرست تیم حضور داشتند. این فضایی بود که جمهوری اسلامی ایجاد کرده است. در ورزش قهرمانی زنان ما در بیش از ۴۰ رشته شرکت می کنند. تیم بسکتبال بانوان را دیدید که بعد از تلاش زیاد وزیر ورزش برای مصوب کردن حجاب، به موفقیت رسیده است.

فرهادی زاد در پاسخ به این سوال که حضور زنان در بازیهای ملی از ۱۸ مهر آزاد شده و برنامه شما چیست، تصریح کرد: من سابقه کار در آموزش و پرورش را دارم. در سالهای دور مسابقات دختران را با حضور پدران و خانواده ها برگزار می کردیم. با توجه به تلاش هایی که شده و با ملاحظات فرهنگی، آماده سازی زیرساخت ها، تامین امنیت شرایط حضور فراهم شده و تلاش این است فضا را فراهم کنیم تا شرایط برای حضور خانواده‌ها ایجاد شود. باید امکانات رفاهی، سرویس های بهداشتی، زیرساخت های مربوط به ورودی را فراهم کنیم. نگاه ما این است مثل شرایط عادی بلیت فروشی هم داشته باشیم.

وی درباره اساسنامه مشترک فدراسیون‌ها و جایگاه نواب رئیس بانوان، عنوان کرد: در اساسنامه جدید جایگاه قانونی نواب رئیس بانوان مشخص شده است. در واقع حق نواب رئیس بانوان به عنوان قانون آمده است. در مجامع فدراسیون نمایندگان ورزشکاران، مربیان، باشگاه ها و ... حضور دارند و تلاش این است بانوان در انتخابات هیات ها حضور داشته باشند. تعداد زنان برای حضور در مجامع هم افزایش یافته و آنها تعیین کننده هستند. اساسنامه مراحل کار خود را انجام داده و به زودی در اختیار فدراسیون ها قرار می گیرد.

معاون امور بانوان وزارت ورزش در پاسخ به سوالی درباره اعتبارات اختصاص داده شده به ورزش زنان، تصریح کرد: اعتبار فدراسیون ها بر اساس تفاهمنامه ای که با وزارت بسته می شود، مشخص است. در این اعتبار به تعداد نفرات درگیر سهم داریم. در تیراندازی ۶۰ درصد اعتبارات برای بانوان است. ما ۸ طرح ملی داریم که اعتبارات مخصوص به خود را دارد که مختص بانوان است. وزارت ورزش بر اساس گزارش عملکرد بانوان، برای جبران عقب ماندگی اعتبار ۱۰ درصدی در ورزش قهرمانی در نظر گرفته است. چاره ای جز متعادل سازی نداریم که این باعث می شود مردان و زنان به تعادل برسند. برای بخش همگانی زنان اعتبارات خوبی داریم که بین استان ها تقسیم می شود. 

فرهادی زاد در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید فدراسیون ها در اعزام ها به بانوان می گویند دنبال اسپانسر باشید یا در مراسم تقدیر آنها شانس کمی دارند، یادآور شد: در شورای برون مرزی حضور دارم. اگر قرار باشد یک داور زن و یک داور مرد برود، من خواهش می کنم داور مرد حذف شود و ۲ داور زن اعزام شوند. البته باید با توجه به شرایط مالی ملاحظاتی داشته باشیم اما در اعزام مسابقات جهانی و آسیایی صحبتی که شما می گویید نیست. بحث منابع و امکانات برای هر دو است و اگر برای این مسئله تیم مردان به مسابقات برود و زنان نروند این تبعیض است.

وی درباره برابری جنسیتی یادآور شد: من رییس کمیسیون زنان کمیته ملی المپیک هم هستم، کارهای خوبی انجام می شود. دوره های آموزشی متعددی را برای نواب رییس، ادارات استان ها و کارشناسان داریم. ۲۷ آذرماه همایش برگزار خواهد شد. از کمیسیون زنان آسیا هم دعوت کرده ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم. ما دعوت نامه را فرستاده ایم. 

فرهادی زاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از نواب رئیس چند شغل دارند و فرصت حضور در فدراسیون را ندارند، اظهار داشت: با توجه به سابقه زنان که الان خوب شده و نفرات خوبی داریم هنوز در رشته های جدید مدیر مشخص آن رشته را نداریم. من به نواب رئیس گفته ام که اگر تمام وقت کار کنند موفق تر خواهند بود.

معاون وزیر درباره گلایه فوتسالیست ها به پرداخت پاداش، گفت: جلسه ای با تاج داشتیم و قرار شد هفته قبل پاداش ها پرداخت شود فکر می کنم که پرداخت شده است.

فرهادی زاد درباره شانس کسب سهمیه، اهمیت آن و مدال‌آوری بانوان در المپیک توکیو به خبرنگار برنا گفت: اگر مهم نبود دنبال کسب سهمیه در بخش زنان نبودیم. بانوان در تیراندازی در المپیک راهی فینال شده اند و قبول کنیم ۸ نفر راه یافته به فینال قهرمان هستند. در تیراندازی یکی از مربیان بی نظیر به ورزشکاران کمک می کند و امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود و الهه احمدی هم سهمیه بگیرد. خودزنی نکنیم اگر یک سهمیه هم نسبت به دوره قبل اضافه شود خوب است. امیدوارم شاهد روی سکو رفتن بانوان هم باشیم.

رئیس کمیسیون زنان کمیته ملی المپیک درباره اینکه وزیر ورزش انتظارات خود را از کسب مدال مطرح کرده فکر می کنید این موضوع جنب و جوش را زیاد کرده، گفت: بله، امیدوارم رسانه ها هم فضا را المپیکی کنند.

فرهادی زاد درباره فدراسیون ورزش زنان اسلامی، عنوان کرد: توجه زیادی به این فدراسیون بود و با صحبت های روسای کمیته های ملی المپیک مسابقات افتتاح می شد. کشورهای زیادی عضو بودند که مدتی تعطیل شد. حالا برای این فدراسیون سرپرست معرفی شده و امروز پیگیر شدم که تجهیزات اداری این فدراسیون در حال انجام است. باید محل تامین اعتبار فراهم می شد و اساسنامه جدید که بیاید شرایط قانونمند مالی هم مشخص می شود. عرب عامری در حال چیدن نیروهای خود است و کمیته هم کمک می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز