نگاهی به عملکرد معاونت امور مجلس، حقوقی و استانها؛

‫‪آمایش سرزمینی گام بلند ورزش در دولت دوازدهم/ تعامل وزارت ورزش و جوانان با نمایندگان نماد یکدلی دولت با مجلس است

۱۳۹۸/۰۶/۰۷ - ۰۶:۳۳:۲۴
کد خبر: ۸۹۱۰۶۳
‫‪آمایش سرزمینی گام بلند ورزش در دولت دوازدهم/ تعامل وزارت ورزش و جوانان با نمایندگان نماد یکدلی دولت با مجلس است
هیچ دولتی بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به اندازه دولت دوازدهم به ورزشکاران بها نداده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ اگر بخواهیم درباره جایگاه حقوقی وزارت ورزش و جوانان صحبت کنیم، در رابطه با یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور صحبت می‌کنیم. در مردم‌سالاری دینی که  از درون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیرون آمده، بفرموده معمار کبیر انقلاب، مجلس در راس امور است و نمایندگان مردم در خانه ملت یکی از مهمترین اقداماتشان نظارت بر عملکرد دولت است.

در هر وزارتخانه، معاونت پارلمانی یا همان امور مجلس که در اکثر وزارتخانه‌ها بخش حقوقی نیز زیر مجموعه آن به شمار می‌روند نقش ویژه‌ای در رابطه میان نمایندگان و وزیر مربوطه و تعاملات در این میان دارد. نمایندگان خواسته‌هایی درباره نیازهای حوزه انتخاباتی خود دارند و همچنین وزارتخانه نیاز به تدوین قوانین به روز و البته بودجه مورد تایید مجلس دارد. در وزارت ورزش و جوانان این معاونت براساس چارت اداری به عنوان معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استانها تعریف شده است که بی‌تردید حضور امور استان‌ها در بخشی که با نمایندگان استان‌ها نیز در تماس است می‌تواند در انتخاب افرادی شایسته و آشنا به شرایط و نیازهای هر استان در ادارت کل منجر شود. هم‌اکنون جمشید تقی‌زاده مدیر نام آشنا ورزش به عنوان معاون حقوقی، امورمجلس و هماهنگی امور استانها در وزارت ورزش مشغول به کار است و این موضوع که وی مدیری از بدنه ورزش است باعث شد پس از انتخاب وی، بسیاری از پیشکسوتان و افراد کار آزموده ورزش از انتخاب وزیر ورزش و جوانان تقدیر کنند.

آمایش سرزمینی، گام قدرتمند ورزش در دولت دوازدهم

اگرچه در این گزارش به صورت خلاصه و تیتروار به اقدامات صورت گرفته در حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استانها در وزارت ورزش و جوانان می‌پردازیم اما با توجه به روز پایانی هفته دولت ذکر این نکته با توجه به موضوع گزارش به‌جا و بحثی خواندنی است. از زمان حضور دکتر سلطانی‌فر در وزارت ورزش و جوانان 2 اتفاق بسیار مهم در استانهای کشور رخ داده است، نخست موضوع تکمیل پروژه‌های بزرگ در سراسر کشور است مانند ورزشگاه‌های چندمنظوره و جدید که تعداد آن حالا در کشور به عدد قابل توجهی رسیده و دوم پروژه‌هایی که با هوشمندی به بهره‌برداری رسیده است. منظور از هوشمندی طرحی است که با توجه به آمایش سرزمینی افتتاح شده است. بدین معنا اولویت افتتاح پروژه‌ها باتوجه به استعداد استان و شهرستان‌ها در رشته‌های گوناگون به بهره‌برداری رسیده تا گام‌های توسعه در گسترش ورزش همگانی در بخش قهرمانی نیز بازدهی داشته باشد و این نکته است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

ﻣﮑﺎﺗﺒﺎﺕ‪:

‫ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﯿﮕﯿﺮﯼ ﻣﻄﺎﻟﺒﺎﺕ ﺣﻮﺯﻩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﯿﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ8451 ‪ﻣﮑﺎﺗﺒﻪ ﺑﺎ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻭﺭﺯﺵ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ‌ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﯾن در خواست ها 8860 مکاتبه انجام داده است  ‪

‫2-ﺩﯾﺪﺍﺭﻫﺎ ﻭ ﺟﻠﺴﺎﺕ ﺑﺎ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ‪:

ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻭﺭﺯﺵ و ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ 445‪ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻼﻗﺎﺕ ﺑﺎ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻭﺯﺍﺭﺗﺨﺎﻧﻪ ﯾﺎ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ‪.

‫3-ﺳﻮﺍﻻﺕ

ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﺗﻌﺪﺍﺩ 76ﺳﻮﺍﻝ ﺭﺍ ﻃﺮﺡ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ تعداد53 سئوال به طور ﮐﺎﻣﻞ ﭘﺲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ‪ ﻭ ﺑﻘﯿﻪ ﺳﻮﺍﻻﺕ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻭ ﭘﯿﮕﯿﺮﯼ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ‪.

‫4- ﺗﺬﮐﺮﺍﺕ‪ :

ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ 106 ﺗﺬﮐﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺯﺍﺭﺗﺨﺎﻧﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ پاسخ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﮐﺜﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻬﯿﻪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﯿﺎﺕ ﺭﺋﯿﺴﻪ ﻣﺠﻠﺲ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﮔﺮﺩﯾﺪﻩ ﺍﺳﺖ و ﺗﺬﮐﺮﺍﺕ ﻭﺍﺭﺩﻩ ﻫﺮ ﺳﺎﻟﻪ ﺭﻭﻧﺪ ﮐﺎﻫﺸﯽ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ‪.

‫5- ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻭ ﺗﻔﺤﺺ‪:

‫ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻣﺎﺩﻩ ‪ ﺁﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ 214ﺩﺍﺧﻠﯽ ﮐﺸﻮﺭ ‪ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺗﻘﺎﺿﺎﯼ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻭ ﺗﻔﺤﺺ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺑﺎﺷﮕﺎﻩ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﻭﺭﺯﺷﯽ ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ﻭ ﭘﺮﺳﭙﻮﻟﯿﺲ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺿﻤﻦ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﺍﻋﻀﺎﯼ ﮔﺮﻭﻩ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻭ ﺗﻔﺤﺺ ‪ ،ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﻻﺯﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ‪.

1م

ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ‪:

1-بودجه سالانه

‫ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺑﺎ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ ‪،ﺿﻤﻦ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﯼ ﺗﻌﺎﻣﻼﺕ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺎ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻠﺲ، ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻤﯽ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﺴﺎﻋﺪﺕ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺑﻮﺩﺟﻪﻫﺎﯼ ﺳﻨﻮﺍﺗﯽ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻭﺭﺯﺵ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻭ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺗﻮﺳﻌﻪﺍﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺩﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ‪    ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘﻖ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻭ ﻣﺎﻣﻮﺭیت‌های ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻭﺭﺯﺵ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ است

3م

ﺑﻮﺩﺟﻪ ﺳﺎﻟﯿﺎﻧﻪ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻭﺭﺯﺵ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﭘﯿﮕﯿﺮﯾ ﻬﺎﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﯾﻦ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﻭ ﺑﺎ ﻫﻤﺮﺍﻫﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺭﻭﻧﺪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺸﯽ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﻃﺒﯿﻌﺘﺎ ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺑﻮﺩﺟﻪ ﺳﺎﻟﯿﺎﻧﻪ ﻭﺯﺍﺭﺕ‪ﻭﺍﺣﺪﻫﺎﯼ ﺳﺘﺎﺩﯼ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻤﻞ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﻨﺪ‪.

‫ﭼﻨﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﻣﺼﻮﺑﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻭﺭﺯﺵ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺑﻮﺩﺟﻪ ﺳﺎﻟﯿﺎﻧﻪ ‪ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﺫﯾﻞ است

‫ﺑﻮﺩﺟﻪ ﺳﺎﻟﯿﺎﻧﻪ

4م

ﺏ) ‪ﻣﺼﻮﺑﺎﺕ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ‪ :ﭼﻨﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﻣﺼﻮﺑﺎﺕ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﺼﺎﺭ‪

5م

3- ﻃﺮﺡ ﻭ ﻟﻮﺍﯾﺢ:

‫‪ﻻﯾﺤﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ‪ ،ﻭﻇﺎﯾﻒ ﻭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ ﻭﺭﺯﺵ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﺟﻠﺴﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺩﺭ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽﻣﺠﻠﺲ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺭﺳﯿﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺩﺭ ﺻﺤﻦ ﻋﻠﻨﯽ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻧﯿﺰ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪ‪.

‫‪ﻻﯾﺤﻪ ﻣﺎﻟﯿﺎﺕ ﺑﺮ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ‪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻭﺭﺯﺷﯽ ﺍﺯ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻣﺎﻟﯿﺎﺕ ﺑﺮ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﺴﺘﺜﻨﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ‪

6م

‪ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺳﺘﺎﻧﻬﺎ

2م

در پایان گزارش مربوط به معاونت امور استانها حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استانها بیان چند نکته از اهمیت بالایی برخوردار است:

تعامل وزارت ورزش و جوانان با نمایندگان نماد یکدلی دولت دوازدهم با مجلس است

نخست اینکه بر اساس جداول مربوطه وزارت ورزش یکی از پیش رو ترین وزارتخانه ها در عمل به اسناد بالا دستی مانند سند چشم انداز و البته پیش از آن برنامه ششم توسعه است. در برنامه ششم موارد بسیار زیادی پیرامون مباحث مهم و البته کلیدی مطرح شده و وزارت ورزش و جوانان در عمل به مصوبات قانونی خود جزو وزارتخانه هایی است که اکثر نمایندگان مجلس از عملکرد قانونی این وزارتخانه رضایت دارند که این میزان رضایت از عملکرد یک وزیر در کابینه نشان دهنده کار شبانه روزی انجام شده است. تعامل وزارت ورزش و جوانان با نمایندگان نماد یکدلی دولت دوازدهم با مجلس است و بهتر است بگوییم نمونه ای از آن است.

نکته دوم این است که میزان مکاتبات انجام شده در دولت دوازدهم همان گونه که مشخص است رشد چشمگیری با مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی تصمیم گیرنده نظام است.

نکته دیگر پیرامون انجام مامور حقوقی و استانها است، بسیاری از نمایندگان در نامه هایی از وزیر بابت مدیران جوان و با انرژی و تحصیل کرده ای که در حوزه انتخابیه آنها مشغول فعالیت شده اند به صورت شفاهی، کتبی و حتی رسانه ای تشکر کرده اند.

نوشتن قانون و پیشنهادات دولت در چارچوب لایحه هایی صورت می گیرد که وزارتخانه ها آن را تدوین می کنند و در درون هر وزارتخانه نیز کارشناسان حقوقی تدوین آن قوانین را به نگارش در می‌آورند و اگر در وزارت ورزش و جوانان طی این سالها و حتی در قانون ششم توسعه قوانین خوبی تصویب شده نخست باید از مدیران و کارشناسان تقدیر کرد و پس از آن البته از مدیران بالادستی در حد معاون وزیر و در نهایت شخص وزیر که قانون را در هیات وزیران به تصویب می رسانند و از آنجا جهت تصویب به مجلس می رود و بازهم دفاع از آن قانون در مجلس برای تصویب اصل خواسته یک فرآیند خاص دارد که باز هم تلاش عزیزانی که هرگز نامی از آنها در رسانه ها برده نمی شود.

در پایان آنچه که پیرامون آمایش سرزمینی در بحث ورزش قهرمانی به آن اشاره شده که برای نخستین بار در دولت دوزادهم به اجرا رسیده اگرچه یک برنامه بلندمدت است اما نگارنده تاکید دارد در سال پیش از المپیک  و در کمترین بازه زمانی می توانیم شاهد به ثمر نشستن این ایده خوب در ورزش قهرمانی باشیم و خواهیم دید که کسب سهمیه های مختلف المپیک توسط ورزشکارانی از سراسر کشور است نه صرفا از تهران یا شهرهای بزرگ که خود موضوع نیز یک دستاورد بزرگ برای ورزش ایران است.

دولت دوازدهم نماد حمایت از ورزشکاران

بی شک سال آینده که هفته دولت فرا برسد باید در زمینه مدال‌های کسب شده در المپیک نیز صحبت کنیم. جدا از کسب نتیجه باید به این نکته اشاره کرد که هیچ دولتی بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به اندازه دولت دوازدهم به ورزشکاران بها نداده و اینکه ورزشکاران المپیکی در یک سال ماهیانه 5میلیون تومان حقوق دریافت کنند، از کارهای ماندگار دولت تدبیر و امید است که توسط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک انجام شده است. اگرچه در روزهای گذشته درباره معاونت‌های مختلف وزارت ورزش صحبت شد اما  کمیته ملی المپیک نیز در دولت دوازدهم به گونه ای کار می‌کند که هرگز شاهد چنین همکاری صمیمانه و تنگاتنگی میان این دو نهاد مهم ورزشی در کشور نبودیم و قطعا فواید این همکاری برای ورزش ایران در آینده ملموس‌تر خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز