گزارش برنا از ورزش در روستاهای کشور؛

قهرمان‌پروری در مناطق محروم/ روستای هورامان‌تخت، نماد امید و تلاش/ ریزش کوه هم حریف والیبال نمی‌شود!

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۰۵:۲۹:۴۹
کد خبر: ۸۹۱۴۱۳
قهرمان‌پروری در مناطق محروم/ روستای هورامان‌تخت، نماد امید و تلاش/ ریزش کوه هم حریف والیبال نمی‌شود!
ورزش در روستاها یکی از نیازهای اساسی است که می‌تواند به نشاط، شادابی و سرزندگی افراد ساکن در این مناطق کمک کند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، ورزش و فعالیت‌های جسمانی به عنوان یک ضرورت در برنامه‌های روزمره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بدون تردید باید در تمام مناطق و در تمام رده‌های سنی مورد توجه قرار بگیرد. ورزش در روستاها یکی از نیازهای اساسی است که می‌تواند به نشاط، شادابی و سرزندگی افراد ساکن در این مناطق کمک کند همچنین در میان روستاییان ظرفیت و استعدادهای خوبی وجود دارد که در صورت حمایت و همراهی مسئولین می‌توان گام‌های موثری را در جهت شکوفایی استعدادها برداشت. برای نمونه هورامان روستایی با قدمت چند هزار ساله و جمعیتی ۲۸۰۰ نفره واقع در استان کرمانشاه است.

ورزش بهانه‌ای برای شادی و آرامش

والیبال+در+هورامان+تخت+

منطقه‌ای محروم که با وجود محرومیت‌های فراوان ولی همچنان امید و تلاش در آن دیده می‌شود. یکی‌از سرگرمی‌های جوانان و مردان هورامان‌تخت "والیبال" است. ورزشی که از اواخر دهه ۷۰ توسط معلمان و سربازان مرزی در این روستا متولد شده و هم اکنون به بازی و سرگرمی ثابت مردم آنجا تبدیل شده است. حتی نبود سالن و امکانات نتوانسته آنها را از این ورزش باز دارد. آنها هر روز در زمین بازی مدرسه‌ای متروکه که بر اثر ریزش کوه به نقطه دیگر منتقل شده مشغول بازی هستند. حتی افتادن توپ آنها به دره و دردسرهای بازگرداندن آن و خطر کوه بالای سرشان نتوانسته مانع برگزاری بازی هر روزه آنها شود. با وجود محرومیت با همین زمین نصفه و نیمه هر روز والیبال بازی می‌کنند، بازی که شاید بهانه‌ای است تا نشاط و آرامش را به خود هدیه دهند.

غلامرضا جعفری، رئیس فدراسیون روستایی و عشایری در این رابطه به برنا می‌گوید: این موضوع باید در سیاست‌ها و برنامه‌‌های توسعه ای به صورت  کلان و ویژه مورد تأکید قرار بگیرد که ما بتوانیم توسعه متوازن، فراگیر و پایداری را نه تنها در محیط شهری و روستایی بلکه در سراسر کشور را شاهد باشیم. در این شرایط قطع به یقین موضوعاتی را در این مباحث مد نظر قرار می‌دهند که این موضوعات باعث می‌شود اولویت‌ها تعریف شود. الان ما بالغ بر 63 هزار روستا داریم. 53 هزار روستا وجود دارد که دارای سکنه هستند. اگر بخواهیم به بحث توسعه روستاها با یک نگاه عام و کلی توجه داشته باشیم قطعا منابعی که در اختیار دولت و وزارت ورزش وجود دارد، محدود است و نیازمند این است که در چارچوب آن برنامه‌های مدونی که باید مورد توجه قرار بگیرد برای اولویت‌بندی و توجه به آن روستاهایی که می‌تواند حمایت از آنها به صورت ویژه‌تری تبعات مثبتی را در عرصه‌های مختلف باید شود مورد توجه قرار بگیرد.

او ادامه داد: این موضوع را از این منظر اشاره کردم که بحث جامعه روستایی به عنوان جامعه مبلغ ما در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند به واسطه تأثیر‌گذاری‌شان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و به خصوص سیاسی. به همین خاطر ضرورت ایجاب می‌کند برای توسعه پایدار برای ثبات روستا یک برنامه‌ ویژه‌ای را مد نظر قرار دهیم. درخصوص روستاهای مرزی هم  ما شاهد هستیم در 8 سال دفاع مقدس روستاهایی که در مرز واقع شده بودند این روستاها هر کدام به عنوان یک سنگر در آن مقطع زمانی کاربرد پیدا کردند و در این موقعیت با توجه به هزینه‌هایی که از جانب اجانب و تروریست‌ها به نوعی کسانی که مخل امنیت مردم هستند و تصمیم دارند که آرامش مردم را بهم بریزند نیازمند هستیم که به بحث ثبات روستاها در مناطق مرزی توجه ویژه‌‌ای داشته باشیم و بحث کلی این است که ثبات روستا در مناطق روستایی می‌تواند به ثبات امنیت در کشور کمک کند.

جعفری افزود: بدون شک یکی از مهم‌ترین ابزارهای کارآمد در این جهت ورزش است و ورزش به این خاطر اینکه می‌تواند در بالا بردن سطح توانمندی روستاها با یک رویکرد اقتصادی، نظامی و یک رویکرد فرهنگی تأثیر مثبتی داشته باشد می‌طلبد که در چارچوب سیاست حمایتی از فعالیت‌هایی که  از این عرصه مورد توجه قرار گرفته پشتیبانی به عمل بیاید.

ثبات در روستاها باعث ثبات امنیت در کل کشور

توسعه امکانات ورزشی در روستاها یکی از الزامات است که قطعا نشاط و شادی و از همه مهمتر پرورش استعدادهای بالقوه را برای قشر جوان ساکن در روستاها ایجاد می‌کند. بنابراین نیاز است که با جذب اعتبارات و کمک‌های مردمی و تهیه امکانات ورزشی در سطح روستاها شرایط مساعدی برای حضور جوانان روستایی در عرصه ورزش فراهم شود.

 

نوجوانان+والیبالیست+روستای+هورامان+تخت+

زهرا ساعی، نماینده مجلس شواری اسلامی نیز معتقد است: در فضاهای روستایی امکانات رفاهی و خدماتی کم است. جوانان روستا، خانم‌ها، آقایان، دختران و پسران نیازمند هستند که تشویق شوند که ورزش را جدی بگیرند و اوقات فراغت خودشان را بتوانند در مکان‌هایی باشند که فضای ورزشی هم داشته باشد. متأسفانه در برخی از روستاها با اینکه از نظر فضا و زمین این امکان داریم اما باید این ساخت‌وساز هدفمند صورت بگیرد و باید وزارت ورزش و جوانان با کمک بهیاری‌‌هایی که وجود دارد در روستاها این امکانات را فراهم کند و با توجه به شرایط روستایی ورزش‌های خاصی را ترویج دهد.

نماینده آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی از روستاها خیلی هم جوانان پراستعدادی دارند و گاهی استعدادهایی از این مناطق کشف می‌شود که تا سطح ملی و بین‌المللی هم کسب  مدال می‌کنند ولی متأسفانه امکانات بسیار کم است و باید توجه شود. مناطق مرزی که قطعا باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. این مناطق مردم زحمت‌کشی دارد ولی کسانی هستند که نزدیک مرزها هستند و امکانات خیلی کم است. اشتغال و مسائل رفاهی‌‌شان مشکل دارد. از همه بیشتر کودکان و نوجوانانی که آنجا هستند فضاهایی باید باشد هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان. متاسفانه سرانه سالن‌های ورزشی خیلی جاها صفر است. باید یک توجه ویژه به این مناطق شود.

او افزود: در مجلس کمیسیون فرهنگی، کمیسیونی است که به این مسائل ورود می‌کند و می‌دانم که پیگیر هستند و این مطالبه را داشتند اما همیشه متأسفانه مسئولین بحث بودجه و اینها را پیش می‌کشند. من فکر می‌کنم در کنار بودجه مدیریت هم خیلی مهم است.

 

والیبال+در+هورامان+تخت+ (1)

سخن آخر

نام مناطق روستایی و عشایری همواره با محدودیت‌های رفاهی و خدمات اجتماعی آمیخته شده اما با این وجود برخی از روستاها در بحث قهرمان‌پروری پیشتاز بودند و قهرمانان نامی را در سطح ملی به دنیا معرفی کردند. بنابراین امید است که در آینده شاهد تجهیز کردن امکانات ورزشی در روستاها و در نتیجه پیشرفت هیئت ورزشی شهرستان در عرصه‌های مختلف ورزشی نیز  باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز