گزارش برنا از ورود ورزشکاران حرفه‌ای به دنیای تبلیغات؛

ستاره‌های اینستاگرامی در منجلاب تبلیغات/ قهرمانی فدای رنگ و لعاب شهرت‌طلبی/ بیلبوردهایی که مردم را فریب می‌دهند

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۵:۳۶:۴۵
کد خبر: ۸۹۲۸۵۶
ستاره‌های اینستاگرامی در منجلاب تبلیغات/ قهرمانی فدای رنگ و لعاب شهرت‌طلبی/ بیلبوردهایی که مردم را فریب می‌دهند
اکثر قهرمانان که از شهرت و چهره‌ محبوب ورزشی خود برای جذب اسپانسرها و پس از تبلیغات محصولات استفاده می‌کنند، هیچ فعالیتی در عرصه گسترش و توسعه ورزش در سطح استان‌های کشور انجام نمی‌دهند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، با افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی و گسترش محبوبیت صفحات مجازی بین مردم جهان، پای تبلیغات به صفحات شخصی افراد مشهور باز شد و پیج‌های اشخاص تبدیل به محلی مناسب برای بازار گرمی برندهای مختلف شد. از آن‌جایی که قهرمانان و ورزشکاران هر کشور نه فقط در کشور خود بلکه در سطح دنیا چهره‌های برتر و محبوب محسوب می‌شوند، شروع به تبلیغات اجناس ورزشی و غیر ورزشی در صفحات شخصی خود کردند و این منبع درآمدی برای آن‌ها شد.

شهرت‌طلبی، پررنگ‌تر از روحیه قهرمانی

در تمام دنیا ورزشکاران و قهرمانان بزرگی مانند کریس رونالدو، مایکل فلپس و رافائل نادال به عنوان چهره‌ تبلیغاتی برندهای مختلف به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند اما اسیر و درگیر این تبلیغات نمی‌شوند و ورزش قهرمانی خود را مثل همیشه ادامه می‌دهند، این نفرات همچنان با چهره ورزشی خود در دنیا شناخته می‌شوند.

به طبع قهرمانان کشور ما هم از این قائده مستثنی نیستند و برای کسب درآمد، دیده شدن و... در این عرصه شروع به فعالیت کردند. اما متاسفانه به مرور زمان و رایج شدن این مسئله بین ورزشکاران، می‌بینیم شهرت‌طلبی در زندگی آن‌ها پررنگ‌تر از روحیه قهرمانی شد. تاجایی‌که ورزشکاران بزرگی در کشور ما مانند کیمیا علیزاده و محمد موسوی بیشتر از آن که در تمرین و تلاش دیده شوند، آن‌ها را در بیلبوردهای سطح شهر می‌بینیم.

ورزش جهان را مارکتینگ می‌چرخاند

پیمان فخری، رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی ایران، در گفتگو با خبرنگار برنا در این خصوص بیان کرد: در همه جای دنیا بحث تبلیغات رایج است اما متاسفانه در کشور ما به صورت آشفته از آن بهره گرفته می‌شود. ورزشکاران در خلال المپیک نمی‌توانند از برند تبلیغاتی استفاده کنند اما داشتن اسپانسر پیش از بازی‌های المپیک ممنوعیتی ندارد. ورزش جهان را مارکتینگ می‌چرخاند ما چون بودجه دولتی داریم سراغ آن نمی‌رویم. در تمام دنیا دولت‌ها در ورزش دخیل نیستند و از ظرفیت تبلیغات و اسپانسرها استفاده می‌شود. این را باید به ورزشکاران آموزش داد تا بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند، چون مطلوب نیست که هر قهرمانی بخواهد راجع به هر برند و باشگاه زیر پله‌ای تبلیغ کند.

وی افزود: این موضوع باید سازماندهی و کمیته‌ای برای آموزش تشکیل شود تا به قهرمانان مشاوره دهند که چه برندی برای تبلیغات مناسب نیست و چه برندی اصلیت دارد. اگر کمیته بازاریابی وزارت ورزش یا کمیته ملی المپیک بتواند به ورزشکاران آموزش دهد و مسیر را به آن‌ها نشان دهد، مطمئنا بهتر است. اما تبلیغ برندهایی که دارای مجوز قانونی نیستند می‌تواند یک بحران در ورزش باشد.

فخری اظهار داشت: اکثر قهرمانان دنیا از این ظرفیت استفاده می‌کنند و چهره تبلیغی برندهای معتبر هستند. ورزشکار الان در روند کسب سهمیه المپیک و روی بورس است، اسپانسر زمانی سراغ ورزشکار می‌آید که در زمان پیک عملکرد خود باشد. باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده شود چون در همه جای دنیا بخش اعظم هزینه‌های یک قهرمان را اسپانسر تأمین می‌کند.

ورزشکار برتر دنیا به پیشنهادهای تبلیغاتی باتوجه به مبلغ پیشنهادی و اصالت کالا چهره تبلیغاتی برندهای معتبر بین المللی می‌شوند. در کشور ما هم قهرمانان ویژه‌ای هستند که در سطح جهان چهره محبوبی دارند اما متاسفانه آن‌ها به جای استفاده مفید از این ظرفیت خاص به تبلیغ اجناس غیر ورزشی و نامعتبر می‌پردازند.

احسان قائم مقامی، استاد بزرگ شطرنج کشورمان در گفتگو با خبرنگار برنا در این رابطه با تبلیغات چهره‌های برتر ورزشی ایران عنوان کرد: این کار ورزشکاران استفاده از مقامی است که دارند برای فریب دادن مردم. چون وجه اجتماعی پیدا می‌کنند می‌خواهند از این طریق درآمد و سود داشته باشند. مملکت برای این‌ها هزینه کرده و با وجود استعدادی که داشتند آن‌ها را بالا برده است. این سوء استفاده از احساسات مردم محسوب می‌شود که تا منصبی پیدا کرده از این منصب برای تبلیغات استفاده کند. ارگان‌های مرتبطی که پشتیبان ورزشکاران هستند باید سهم بگیرند. این افراد باید حق هزینه‌ای که برایشان شده تا موفق شوند را به مردم، باشگاه و دولت برگردانند.

وی گفت: این درآمد برای برخی کم است اما برای کسانی که برند شدند فوق‌العاده زیاد است. من شنیدم فوتبالیست‌ها و کشتی‌گیران مغازه‌های یک میلیاردی را مجانی می‌گیرند و آن‌جا لباس ورزشی می‌فروشند تا پاساژ راه بیفتد. در نهایت این درآمد را در جیب خود می‌گذارند بدون این که مالیاتی به دولت پرداخت کنند تا برای ایجاد باشگاه‌های ورزشی و توسعه ورزش خرج شود.

قائم مقامی خاطرنشان ساخت: کسانی امثال علی دایی و... که اسم خود را بالای یک پاساژ می‌زنند و به همین دلیل مغازه‌ها را می‌خرند، مقداری از این پول‌ها حق‌شان است چون در سرما و گرما زحمت کشیده و ورزش کردند اما عمده آن باید صرف هزینه در شهرها برای خود ورزش شود.

می‌بینیم که اکثر قهرمانان، که از شهرت و چهره‌ محبوب ورزشی خود برای جذب اسپانسرها و پس از تبلیغات محصولات استفاده می‌کنند، هیچ فعالیتی در عرصه گسترش و توسعه ورزش در سطح استان‌های کشور انجام نمی‌دهند.

کیکاووس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک، در گفتگو با خبرنگار برنا درمورد قوانین بین المللی برای تبلیغات ورزشکاران المپیکی بیان کرد: ورزشکاران ملی و فراملی حامیان مالی دارند که در صورت نیاز با آن‌ها کار می‌کنند و این روال در تمام دنیا وجود دارد و به صورت انحصاری تبلیغات یک برند را انجام می‌دهند.

سعیدی گفت: تا به‌حال گزارشی از تبلیغات ورزشکاران کشورمان خلاف شئونات جامعه نداشتیم. تبلیغاتی در چهارچوب شئونات نظام اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ما مغایرتی با قوانین ما ندارد. اما در المپیک شرایط متفاوت است و کاروان ورزشی که جنبه ملی کشور محسوب می‌شود، کمیته ملی المپیک رسما برای کل کاروان فرصت‌های تبلیغاتی خود را در اختیار برندها قرار می‌دهد و در قبال حامی مالی تعهداتی می‌پذیرد.

وی افزود: در محل بازی‌های المپیکی هیچ‌گونه تبلیغاتی نباید انجام شود و ممنوع است. IOC  اجازه نمی‌دهد هیچ تبلیغی در دهکده بازی‌ها صورت بگیرد، فقط فرصت‌های تبلیغاتی کشورها در اختیار حامیان مالی قرار می‌گیرد.

سخن آخر

استفاده ورزشکاران از شهرت خود بین مردم، برای جذب اسپانسرها و حامیان مالی یکی از بهترین روش‌های تبلیغات در سطح جهان است اما انجام این نوع تبلیغات در چهارچوب قوانین المپیکی و با مشاوره افراد متخصص می‌تواند بسیار در عرصه ورزش بسیار موثر و مفید باشد.

نظر شما