گزارش ورزشی هفته؛

تعامل ویلموتس و مربیان لیگ برتری برای اعتلای نام ایران/ جلوگیری از کالبدشکافی دوران حضور کی‌روش/ مثلث تازه‌وارد مسیر فوتبال را تغییر می‌دهند

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۰۶:۳۱:۲۷
کد خبر: ۸۹۳۷۴۶
تعامل ویلموتس و مربیان لیگ برتری برای اعتلای نام ایران/ جلوگیری از کالبدشکافی دوران حضور کی‌روش/ مثلث تازه‌وارد مسیر فوتبال را تغییر می‌دهند
هر فردی که دلش برای اعتلای فوتبال می‌تپد باید حداکثر تعامل را با تیم ملی ایران داشته باشد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ نهم شهریورماه بود که نشست هم‌اندیشی مارک ویلموتس به همراه کادر فنی تیم ملی فوتبال با سرمربیان تیم‌های لیگ برتری در مرکز ملی برگزار شد که بازتاب بسیار مثبتی در میان اهالی فوتبال داشت و ویلموتس در این نشست خودش را به یکی از مهمترین جمع فوتبالی نزدیک کرد.

پیش از آغاز این نشست سرمربیان تیم‌های لیگ برتری ابتدا دقایقی را با مهدی تاج، ابراهیم شکوری و محمدرضا ساکت به گفتگو پرداخته و سپس بازدیدی از موزه افتخارات مرکز ملی فوتبال داشتند و از مجموعه پک، سالن فوتسال، ایفمارک، زمین‌های تمرین چمن یک و دو، زمین فوتبال ساحلی و زمین چمن مصنوعی بازدید کردند.

نشست هم‌اندیشی سرمربی تیم ملی فوتبال با سرمربیان تیم های لیگ برتر پس از بازدید در سالن اجتماعات هتل آکادمی فوتبال برگزار شد. ویلموتس در این نشست گفت: خوشحالیم از اینکه در جمع بهترین سرمربیان در ایران هستیم. امیدوارم با تبادل اطلاعات و نقطه نظرات یکدیگر، راهگشایی برای پیشرفت هرچه بیشتر فوتبال و تیم‌های ملی باشیم. پیش از اینکه به مباحث مطرح شده در جلسه بپردازیم، بهتر است آنچه را که در آخر می‌خواهیم به آن برسیم همین ابتدا بیان کنیم.

نشست و تعامل سرمربی تیم با مربیان باشگاهی اهمیت بالایی دارد. هر فردی که دلش برای اعتلای فوتبال می‌تپد باید حداکثر تعامل را با تیم ملی داشته باشد و البته مهمتر از آن فدراسیون باید باب همکار را به گونه‌ای دوستانه باز کند که نیازی به حضور افراد ثالث در جلسات چندین نفره و یا دو طرفه مربیان لیگ با کادر فنی و شخص ویلموتس نباشد و در یک کلام رفاقت و دوستی بر اساس صداقت و کمک به اعتلای ورزش ملی بر فوتبال ما حکم‌فرما شود.

تیم ملی و اهمیت تاثیر آن که قابل قیاس با چیز دیگری نیست

شاید این سوال در ذهن مطرح شود که 11 یا حداکثر 23 بازیکن تیم ملی مگر چقدر می‌توانند روی 16 تیم لیگ برتر تاثیر داشته باشند، در حالی که نیمی از آنها نیز در خارج بازی می‌کنند. فقط یک مثال کوچک می‌تواند اهمیت تیم ملی را در فوتبال ایران مشخص کند. میثم منیعی، وینگر اسبق فوتبال ایران، درخصوص اهمیت این موضوع گفت: تیم ملی، نوع بازی‌اش و میزان ضریب نفوذ اندیشه سرمربی در فوتبال ایران بسیار مهم و تاثیرگذار است. در زمان ما تیم ملی بازی تماشاگرپسند از خود نشان می‌داد، ما وینگرهایی داشتیم مانند علی کریمی، مجتبی جباری، محرم نویدکیا و بسیاری از بازیکنان دیگر که برای پوشیدن پیراهن تیم ملی با هم کورس داشتند و در مجموع ایران وینگرهای بسیار خوبی داشت. اما وقتی کی‌روش روش بازی تیم ملی را طی هشت سال به روش دفاعی برد نقش وینگرهای سازنده ما از بین رفت و چند سال است که ما بازیکنی مانند علی کریمی دیگر در فوتبال نداریم. به همین خاطر تاثیر تیم ملی بر کیفیت لیگ مشخص می‌شود و فقط ویلموتس نیست که به مربیان لیگ برتری نیاز دارد، برعکس این موضوع به مراتب با قدرت بیشتری صدق می‌کند.

انتقاد از آنهایی که نبودند

همانگونه که در بالا اشاره شد این برای اولین بار نبود که سرمربیان تیم‌های لیگ برتری با سرمربی تیم ملی نشست برگزار می‌کنند. البته در این بین یک رویه غلط بازهم ادامه پیدا کرد و از 16 تیم لیگ برتری سر مربیان 9 تیم در این نشست حاضر نبودند. البته فرستادن دستیار یک نوع پاک کردن صورت مسئله است. در زمان کی‌روش این غیبت‌ها موجه جلوه داده شد. در نشست ویلموتس با سرمربیان تیم‌های لیگ برتری از مربیان تیم‌های ملی پایه و برخی از اعضای کمیته فنی هم خواسته شده بود که در این نشست حاضر شوند، درحالی که نشست سرمربی تیم ملی با مربیان تیم‌های ملی پایه چندی پیش برگزار شد. هم‌چنین برخی از اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال از جمله مرتضی محصص و اکبر محمدی هم این بار به نشست مارک ویلموتس با سرمربیان تیم‌های لیگ برتری آمده بودند درحالی که هیچ یک از این دو سرمربی تیم‌های لیگ برتری نیستند.

تعداد غایبین نشست باتوجه به اینکه جلسه روز بعد از مسابقه و در زمان ریکاوری تیم‌ها برگزار می‌شد، در نوع خود جالب بود و برخی از مربیان برای اینکه این دعوت را رد نکرده باشند دستیاران خود را به نشست با مارک ویلموتس فرستادند که این قطعا چهره خوشی نداشت به این خاطر که این دیدار، دیدار مارک ویلموتس با سرمربیان تیم‌های لیگ برتری بود نه دستیاران آنها.

نشستی بر ای اصل فوتبال ایران

این نشست‌ها بی‌شک می‌تواند به نزدیکی تفکرات مربیان تیم‌های لیگ برتری با سرمربی تیم ملی کمک کند و از سویی باعث وحدت تاکتیکی در فوتبال می‌شود. از همه مهم‌تر سرمربی تیم ملی به راحتی می‌تواند در این نشست درخواست‌های خود را از سرمربیان تیم‌های لیگ برتری مطرح کند و در نقطه مقابل هم سرمربیان تیم‌های لیگ برتری می‌توانند انتقادات و خواسته‌های خود را به سرمربی تیم ملی انتقال دهند. قطعا جای این انتقاد که چرا فلان بازیکن به اردوی تیم ملی دعوت نمی‌شود در این نشست بود نه در رسانه‌ها. از سویی این دیدار از آنجایی که ویلموتس یک مربی خارجی و حرفه‌ای محسوب می‌شود به سود مربیان داخلی بود اما خیلی از مربیان ما نشان داده‌اند اهل این تعامل و ارتباط‌گیری با مربیان خارجی نیستند. همان‌طور که در طول فصل هم کمتر شاهد حضور آنها در بازی‌های اروپایی برای تماشای بازی و یادگیری چیزهای جدید هستیم. قطع به یقین اگر دیروز تعداد مربیان حاضر در نشست بیشتر از غایبین بود می‌شد به این باور رسید که برخی حتما به خاطر عذرهای موجه در این نشست حاضر نشدند اما وقتی تعداد غایبین بیشتر از حاضرین می‌شود نشان می‌دهد مربیان لیگ برتری خیلی تمایل به حضور در چنین نشست‌هایی ندارند و دوست دارند همان راه خود را طی کنند.  شاید دستاوردهای نشست‌های قبلی برای آنها مثبت نبوده است.

سرمربیان حاضر در نشست با ویلموتس:

۱- آندره‌آ استراماچونی (استقلال)

۲- مهدی تارتار (نفت مسجدسلیمان)

۳- عبدالله ویسی (شاهین شهرداری بوشهر)

۴- ابراهیم صادقی (سایپا)

۵- علیرضا منصوریان (ذوب آهن)

۶- فراز کمالوند (پارس جنوبی جم)

۷- حسین فرکی (پیکان)

سرمربیان غایب در نشست:

۱- رضا مهاجری (نساجی مازندران)

۲- مصطفی دنیزلی (تراکتور)

۳- جواد نکونام (فولاد خوزستان)

۴- گابریل کالدرون (پرسپولیس)

۵- وینگو بگوویچ (گل گهر)

۶- یحیی گل‌محمدی (شهر خودرو)

۷- رسول خطیبی (ماشین سازی)

۸- دراگان اسکوچیچ (صنعت نفت)

۹- امیر قلعه‌نویی (سپاهان)

کسی نمی‌تواند تصور کند تیم ملی تاچه حد می‌تواند تاثیر ژرف و مستقیم روی بازیکنان و باشگاه‌ها داشته باشد. بی‌تردید صحبت‌های منیعی کاملا صحیح و به جاست اما در مورد کی‌روش فکر می‌کنم همه هم نظر باشیم که او مربی تعامل کردن نبود. وقتی سرمربی تیم ملی و حتی یکی از دستیارانش بازی‌های لیگ را از نزدیک دنبال نکنند خود این موضوع یک نوع دهن‌کجی به مهم‌ترین افراد حاضر در فوتبال کشور است.

کالبدشکافی گذشته در این‌باره هیچ فایده‌ای ندارد و حالا که سبک نوع بازی کردن تیم ملی به گونه‌ای شده که تماشاگرپسند است باید همه به ویلموتس کمک کنند و در این میان باشگاه‌ها نقشی اساسی دارند. بازیکنان بیشترین زمان بازی کردن خود را در اختیار باشگاه‌ها هستند و آماده بودن بازیکنان در باشگاه‌ها اهمیت زیادی برای تیم ملی دارد و این مهم باعث می‌شود به تعامل میان مربیان باشگاهی و ملی پی ببریم.

تلاش ارزشمند ویلموتس و صحبت‌های زیبا برای همیاری

مارک ویلموتس نوع صحبتش در این نشست نشان دهنده متانت و شخصیت او بود، نمی‌خواهیم از فاصله میان مربیان صحبت کنیم اما همه افرادی که در جلسه بودند تحت تاثیر صحبت‌ها و مهم‌تر از آن رفتار سرمربی قرار گرفتند که این نکته کمی نیست. افرادی که با غربی‌ها نشست و برخواستی داشته باشند می‌دانند آنها به خونگرمی ما نیستند، اما ویلموتس در بازدید از امکانات تیم ملی سرمربی تیم ملی همانگونه که در ابتدا اشاره کردیم رفتاری بسیاری صمیمانه با تک‌تک افراد حاضر اعم از سرمربی یا دستیار داشت که این نشان‌دهنده تلاش ارزشمند مرد بلژیکی است. ویلموتس پس از شنیدن صحبت مربیان گفت: تمام مشکلات را شنیدم. نه تنها فدراسیون بلکه روسای باشگاه‌ها هم می‌توانند کمک کنند تا فوتبال و مشکلاتش رفع شود. برای بهبود فوتبال سه چیز بسیار اهمیت دارد. مربی خوب، توپ خوب و زمین خوب که امیدوارم این امکانات در اختیارتان قرار گیرد.

وی ادامه داد: احترام به داور بسیار مهم است. از سوی دیگر بهتر است برنامه لیگ کامل اعلام شود تا تیم‌ها برنامه‌های خود را اجرا کنند. برای پیشرفت بازیکنان تلاش کنیم. به عنوان یک مربی بازیکنان را تربیت و در شرایط بهتری قرار دهیم و با آمادگی بالاتری به باشگاه‌ها تحویل دهیم. گزارش بازیکنان تیم ملی در اختیار شما قرار می‌گیرد چه بازیکنی که ذخیره بوده و چه بازیکنی که مسابقه داده است. همچنین با کمک کادر پزشکی وضعیت را بررسی و نتایج را به باشگاه‌ها اعلام می‌کنیم.

ویلموتس گفت: سطح فنی و کیفی بازیکنان را بالا ببرید و تمرینات را با شدت بالایی برگزار کنید تا در واقع نتیجه بهتری بگیرید. همه ما مربی هستیم و همیشه حق با کسی نیست. کسی که اشتباه کند نتیجه‌اش را می‌بیند.

تفاوت ویلموتس با مرد پرتغالی

همین صحبت‌ها را با صحبت‌ها، عملکرد و رفتار کی‌روش مقایسه کنید. ما قصد تخریب کی‌روش را نداریم اما چند سرمربی پیدا می‌کنید که وقتی بازیکن را تحویل می‌گیرند زمان پس دادن گزارشی از عملکرد آن ارائه کنند تا مربیان بدانند چه فرد امینی از سرمایه ملی ما حفاظت می‌کند؟

سال قبل همین روزها، کی‌روش پرتغالی، برانکو کروات و شفر آلمانی روی تعداد زیادی از ملی‌پوشان هر یک به اندازه خود ضریب نفوذ داشتند و به نوعی می‌توان گفت ملی‌پوشان به غیر از لژیونرها حدودا با این مثلث آشنا بودند. اما حالا این مثلث کالدرون آرژانتینی، استراماچونی ایتالیایی و البته ویلموتس بلژیکی سه نفری هستند که جای نفرات بالا را گرفتند اما نبود کالدرون (که در ایران نبود) باعث شد این مثلث فعلا نقطه‌چینی باشد که به هم وصل نشده و امیدواریم بزودی دیداری سه جانبه صورت بگیرد.

منصوریان: به خاطر حضور ویلموتس و انتخاب هاشمیان تبریک می‌گویم

سرمربی تیم ذوب آهن که در برهه‌ای دستیار کی‌روش بود در این‌باره گفت: بدون‌شک می‌توانیم با حضور هاشمیان مربی بزرگی را در آینده داشته باشیم. باعث افتخار من و باشگاهم هست که بتوانیم نماینده‌ای در تیم ملی فوتبال داشته باشیم و با افتخار بازیکنمان را در اختیار تیم ملی قرار می‌دهیم. از رییس فدراسیون تشکر می‌کنم. مسیر خیلی سختی را انتخاب کردند و برای تغییر فوتبال راه سختی دارند امیدوارم که با قدرت ادامه دهند و خسته نشوند.

فرکی: برای موفقیت تیم ملی از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد

حسین فرکی، سرمربی فعلی پیکان و مربی پیشین تیم ملی، گفت: حضور مارک ویلموتس را در فوتبال ایران به فال نیک می‌گیرم و از سرمربیان تیم‌های لیگ برتری که در آن جلسه حضور پیدا کردند قدردانی می‌کنم. همچنین بخاطر انتخاب وحید هاشمیان و مارک ویلموتس به فدراسیون فوتبال و مهدی تاج تبریک می‌گویم.از طرف باشگاه پیکان و بازیکنانم اعلام می‌کنم که برای موفقیت تیم ملی از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد و در راستای برنامه‌های سرمربی تیم ملی گام بر می‌داریم تا تیم ملی فوتبال موفق شود.

استراماچونی و تیری که به خال زد

آندره استراماچونی بی‌تردید در این جمع می‌خواست نشان دهد بیش از آن چیزی که سایرین حدس می‌زنند می‌داند و او هم با صحبتی سنجیده به نوعی تیرش را به خال زد و با تاکید بر استمرار این نشست‌ها به آنهایی که باید این پیام را داد که به خوبی می‌داند بین مهم و مهمتر کدام اول باید بیان شود و کدام دوم. سرمربی استقلال در این جلسه گفت: از فدراسیون فوتبال بخاطر برگزاری این جلسه تشکر می‌کنم. بابت ساختار فدراسیون تبریک می‌گویم. این ساختار حمایت حداکثری از تیم‌های ملی است. خیلی مهم است که از تمامی رده‌های سنی، تیم ملی دارید و این امر به رشد فوتبال و آینده تیم ملی کمک می‌کند. در زمینه فنی و برگزاری نشست‌های این‌چنینی باید بگویم که کار مناسبی را فدراسیون در پیش گرفته و امیدوارم ادامه‌دار باشد.

حرف مردم از زبان پیشکسوت پرسپولیس فوتبال

مهدی تارتار، بازیکن پیشین پرسپولیس و سرمربی تیم نفت مسجدسلیمان، در این جلسه نکته جالبی را بیان کرد، او گفت: باید از نوع بازی تیم ملی تبلیغ شود. مردم ما این فوتبال را بیشتر دوست دارند و از کادر فنی می‌خواهم تلاش خود را برای هرچه بهتر شدن بیش از پیش به کار گیرد. برای ارتقا فوتبال نیاز به امکانات فوق‌العاده‌ای داریم تا بتوانیم فوتبال خوبی را ارائه دهیم. از تاج می‌خواهم بحث تجهیز کردن ورزشگاه و امنیت همچنان پیگیری کند تا به نتیجه نهایی برسد و بابت این تلاش از وی و فدراسیون فوتبال تشکر می‌کنم.

البته صحبت‌های سایر سرمربیان و برخی از کارشناسان نیز درباره این جلسه وجود داشت که به دلیل کوتاه بودن زمان باید درباره نقطه نظرات به این مهم بسنده کرد که همه فوتبالی‌ها استقبال فراوان از این نشست داشتند. حمایت از تیم ملی و ادامه این سلسله جلسات خواسته همه بزرگان فوتبال است.

تاکید رییس کمیته فوتبال مجلس بر آنچه استراماچونی گفت

نشست ویلموتس با سرمربیان باشگاه‌ها آنقدر اهمیت داشت که رحیم زارع نماینده کمیته فوتبال در مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره گفت: در بحث فوتبال ملی، باید دید برگزاری لیگ تاچه حد به تیم ملی کمک می کند. بنده و سایر دوستان بی‌تردید از برگزاری جلسه میان سرمربی تیم ملی فوتبال و سرمربیان باشگاه‌ها استقبال می‌کنیم و این می‌تواند به هم‌افزایی در فوتبال ایران کمک شایانی کند. تیم ملی خودش را برای حضور در بازی‌های مقدماتی جام جهانی آماده می‌کند و همه باید از ویلموتس و شاگردانش حمایت کنیم، اما آنچه که مشخص است لیگ ما در معرفی پدیده‌های جدید برای فوتبال ایران به وظیفه ذاتی خود به میزان پتانسیلی که دارد به هیچ وجه عمل نمی‌کند.

فنونی‌زاده: امیدوارم با ادامه این جلسات، منفعت آن به تیم ملی برسد

پیشکسوت تیم ملی فوتبال ایران با استقبال از برگزاری چنین نشستی گفت: این نشست باید ادامه داشته باشد تا منفعت آن به تیم ملی برسد، با یک جلسه مشکل خاصی حل نمی‌شود و امیدوارم این نشست خدای نکرده برای ظاهر نباشد. من کاملا با این نکته موافق هستم که جای انتقاد از ویلموتس و عدم دعوت بازیکنانی بویژه بازیکنان پرسپولیس در همین جلسات است. البته ما از ویلموتس به غیر از گلایه در این‌باره انتقاد دیگری حداقل فعلا نداریم.

حضور مقتدرانه در سومین جام جهانی پیاپی هدفی برای تلاش تیمی

تیم ملی، نتایج و حتی نوع بازی کردنش برای چند ده میلیون ایرانی اهمیت زیادی دارد. با برد تیم ملی حس غرور می‌کنند و از باخت آن ناراحت می‌شوند. درباره این نکته مهم شکی نیست سرمربی تیم ملی چه کی‌روش باشد و چه ویلموتس، آنها استخدام شده‌اند تا به تیم ملی کمک کنند. هرکدام از ده‌ها میلیون فوتبال‌دوست ایرانی می‌دانند که هنگ‌کنگ رقیب سختی برای ما نیست. اما صعود برای سومین بار پیاپی و در عین حال درخشش در جام جهانی هم کار ساده‌ای نیست. ویلموتس می‌خواهد از بخش مهمی از فوتبال ایران یعنی مربیان تیم‌های حاضر در لیگ استفاده کند. او به سمت این بخش مهم دست دراز کرده و این بخش نیز بنا بر وظیفه هم که حساب نکنیم بر اساس عرق ملی نیز که شده باید به گرمی از این موضوع استقبال کنند. در این راه هرگونه کمکی که در مباحث فنی و ریز مطرح شده می‌توانند انجام بدهند و نقش سازنده‌ای در هدف بزرگ ترسیم شده یعنی حضور پرقدرت تیم ملی در رویدادهای پیش‌رو بردارند و مهم است همه از جمله رسانه‌ها خود را در این تیم ببینند و به این مهم کمک کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز