هومن افاضلی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

برای صعود به المیپک کار سختی داریم/ مجیدی، ویلموتس را الگوی خودش قرار دهد/ نباید در فوتبال فقط پولدارها رشد کنند!

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۵:۲۹:۴۹
کد خبر: ۸۹۶۲۲۲
برای صعود به المیپک کار سختی داریم/ مجیدی، ویلموتس را الگوی خودش قرار دهد/ نباید در فوتبال فقط پولدارها رشد کنند!
سرمربی سابق تیم فوتبال امید معتقد است باید تعامل میان باشگاه‌ها و مربیان تیم بیشتر شود و همه از این تیم حمایت کنند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تیم فوتبال امید کشورمان که خود را برای دیدارهای انتخابی المپیک آماده می کند در دو بازی تدارکاتی به مصاف ازبکستان رفت و در دیدار نخست یک بر صفر و در دیدار دوم چهار بر یک نتیجه را به حریف واگذار کرد. در این باره به سراغ هومن افاضلی مربی و کارشناس فوتبال کشورمان رفتیم که سابقه سرمربیگری تیم ملی امید را نیز در کارنامه کاری خود دارد. وی در این باره به خبرنگار برنا گفت: ابتدا باید به این موضوع توجه کنیم که بازی تدارکاتی برای شناخت بیشتر بازیکنان و همچنین رفع نقاط ضعف تیم در خطوط مختلف است. تیم امید هدف مهمی را پیش رو دارد و برای آن تلاش می‌کند.

وی افزود: آنچه که در کادر تیم امید وجود دارد، فرهاد مجیدی یک چهره محبوب است و جزو بزرگان فوتبال ایران به شمار می‌رود، حمید استیلی نیز از بزرگان فوتبال ایران است که تجربه بالایی دارد و امید نمازی تازه به تیم اضافه شده و از فوتبال مدرن و اطلاعات روز دنیا بهره می‌برد. ما حداقل در فاز تمرین مشکلی با وجود او نداریم. فکر می‌کنم یک مجموعه است که انشاالله بتوانند به سمت موفقیت گام بردارند. البته نباید فراموش کنیم کار خیلی سختی این تیم پیش رو دارد و این تیم سه نفره که بنده نام بردم برای هدایت تیم ملی باید به کار کردن کنار هم عادت کنند و تا به حال این مهم صورت گرفته و آنچه که مهم است این است که بچه‌های تیم امید احتیاج به زمان دارند.

افاضلی ادامه داد: یک تیم برای حضور در المپیک با توجه به هدفی که در ابتدا  تعیین می کند برنامه ریزی انجام می دهد و پله پله به سوی هدف خود با توجه به برنامه‌های تایید شده پیش می رود و کم کم حلقه های به وجود آمده به شکل زنجیروار به هم متصل می شوند و شاهد مجموعه منظم و مفید هستیم. بی تردید کادر فنی نیز برای رسیدن به المپیک برنامه دارد.

مربی سابق تیم ملی فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا تیم امید پتانسیل حضور در جمع برترین های آسیا را دارد عنوان کرد: فوتبال ایران به طور کلی این پتانسیل را دارد اما نمی توان منکر این موضوع شد که ۴ سال پیش که تیم بازیکنانی مانند کاوه‌ رضایی داشت تیم کامل و قدرتمند داشتیم ولی با وجود این موضوع و هر نتیجه‌ای که در دیدارهای تدارکاتی رقم می‌خورد باید نسبت به آن صبوری کنیم چرا که در حال حاضر امکان هیچ گونه تغییر و تحولی در تیم امید نیست و همه باید تا دی ماه از این تیم با تمام توان دفاع کنیم.

افاضلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش و در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند تیم ایران بعد از ۴۴ سال به المپیک راه پیدا می کند یا خیر اظهار داشت: اجازه بدهید خیلی روشن و صریح بگویم که حضور در المپیک و تیم امید برای اکثر مردم اهمیت زیادی ندارد! ما در سال های پیش که به المپیک راه پیدا نکردیم چه اتفاقی افتاد؟ رسانه ها تا چند روز انتقاد کردند. اما این موضوع آنقدر مهم نبود که مردم به آن اهمیت و بهای زیادی بدهند و می توان گفت نگاه ملی درباره این تیم ضعیف است.

سرمربی سابق پاس در پاسخ به این سوال که در حال حاضر و با توجه به وقت کوتاه باید چه کارهایی را انجام داد تا بتوانیم به تیم و حضور ایران در المپیک امید کمک کرده باشیم، گفت: نکته نخست همان است که پیش از این به آن اشاره کردیم. یعنی از تک تک بازیکنان و اعضای کادرفنی باید حمایت کاملی داشته باشیم. نکته مهم دیگر این است مانند جلسه‌ای که ویلموتس با سرمربیان تیم‌های باشگاهی داشت باید سرمربی تیم امید با مربیان تیم های باشگاهی جلسه بگذارد و با آنها تعامل داشته باشد. این بسیار مهم است و حتی اگر در این نشست سرمربیان تیم‌های باشگاهی حضور پیدا نکردند، سرمربی تیم ملی باید خود به سراغ سرمربیان تیم ها برود چرا که بازیکنان متعلق به باشگاه ها هستند و تیم ملی به تعامل نیاز دارد و به نفع آن است و همان گونه که در اکثر کشورهای دنیا این تعامل وجود دارد. حتی در کشورهایی امکان دارد سرمربی تیم ملی از یک بازیکن در پست دیگری بخواهد استفاده کند و به همین منظور از مربی بازیکن می خواهد آن را در پست مدنظر بازی بدهد. ضمن اینکه باشگاه ها نیز با توجه به اهمیت تیم ملی باید به بازیکنان ملی پوش بازی بدهند و آنها را به شرایط آرمانی برسانند، این نکته نیز بسیار مهم است و باشگاه ها از این بابت نقش بسیار مهمی دارند و نمی‌توان در موفقیت تیم ملی نقش باشگاه‌ها را کتمان کرد.

افاضلی با اشاره به این نکته اگر اشاره می کنم که تیم امید چهار سال پیش ما قوی تر از تیم فعلی بود، خاطرنشان کرد: این موضوع  دلیل دارد و یکی از دلایلی که متاسفانه فوتبال پایه ما را تحت تاثیر قرار می دهد موضوع مالی و پول است. بی تردید بازیکنی که پول خرید کفش ندارد نمی تواند هزینه مدارس فوتبال را متقبل شود و آن بازیکنی که پول دارد و هرچند استعداد پایین تری داشته باشد به دلیل پول وارد چرخه فوتبال می شود. متاسفانه برخی اوقات به دلیل پول بیشتر بازیکنی به صورت ثابت نیز دیده شده که در تیمی بازی می کند البته بسیار این موضوع کم است اما نمی‌توان آن را کتمان کرد و وقتی فوتبال به جایی برسد که فقط بازیکنان پولدار و توانمند در آن رشد کنند، خروجی مسابقات تیم های پایه و بالطبع آن تیم ملی متاسفانه روند صعودی نخواهد داشت. در پایان بار دیگر ابراز امیدواری می کنم تیم امید بتواند در بازی های آینده با هماهنگی بیشتر تیم قدرتمندی شود و بتواند به المپیک توکیو صعود کند.

نظر شما