گزارش ورزشی هفته؛

بایدها و نبایدهای هشتمین شهرآورد پرطرفدار جهان/ دربی ۹۰، امتحانی بزرگ برای هواداران و بازیکنان سرخابی/ یکشنبه، روز مشقی که ادعا می‌کنیم!

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۶:۳۳:۲۴
کد خبر: ۸۹۹۸۰۸
بایدها و نبایدهای هشتمین شهرآورد پرطرفدار جهان/ دربی ۹۰، امتحانی بزرگ برای هواداران و بازیکنان سرخابی/ یکشنبه، روز مشقی که ادعا می‌کنیم!
یکشنبه در یک صورت می‌توان فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خودمان را به نمایش بگذاریم که هرکسی از خودش شروع کند و همین یک گام کافی است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی در جوامع مختلف به طور مشترک وجود دارد و دلیل آن هم زندگی در قرنی است که علاوه بر یدک کشیدن قرن ارتباطات، شاهد دهه‌ای هستیم که ماشینی شدن تاثیر زیادی در زندگی انسان دارد. به گونه‌ای که برخی مشکلات مرزها را در نوردیده و در کشورهای صنعتی و جهان سوم وجود دارد. صنعت نوظهور فوتبال هم اگرچه ماشینی شده اما تمام بازی‌ها را نمی‌توان به یک چشم دید، در عصری هستیم که دربی در تمام دنیا ارزش زیادی دارد و البته‌ دربی‌های معروف و ریشه‌دار هم در این میان برای خودشان تک و جذاب هستند. دربی مانند مابقی بازی‌ها یک بازی 90 دقیقه‌ای است اما روزها قبل و بعد اخبار و نگاه‌ها به این بازی معطوف است. اخباری که حاشیه خالص باید برای هواداران باشد تا آنها به خواندن آن تمایل داشته باشند.

فحاشی، آفتی که به درستی و به شرط عقل دست‌آویز نیامدن بانوان شده است

دربی پایتخت نتیجه‌اش بسیار مهم است که برای فوتبال دوستان اهمیت دارد اما پرداختن به زوایا و لایه‌های کارکردی فوتبال و دربی خود موضوعی قابل توجه برای بررسی‌های جامعه‌شناسانه است. فوتبال به عنوان پدیده دنیای مدرن به رمانی شبیه است که در آن غم و شادی، برد و باخت، رفاقت و رقابت، غرور و همدلی فراوان دیده می‌شود به این خاطر که بازی فوتبال به مانند زندگی امکان‌هایی را پیش روی بازیکنان می‌گذارد براین اساس و با توجه به انتخاب‌هایی که بازیکنان می‌کنند، پیش‌بینی نتیجه نهایی به امری دشوارتر تبدیل می‌شود.

البته دیگر عادت شده فقط از بزرگی دربی تهران که آن را بدون اغراق می‌توان قدیمی‌ترین، بزرگترین و حساس‌ترین دربی پهناورترین قاره جهان نامید صحبت می‌کنیم با خیلی چیزها کاری نداریم. گویا فراموش کرده‌ایم و کنار انداختیم. نگارنده از آفت فحاشی در میان هواداران صحبت می‌کند، آفتی که مهمترین دلیل برای نیامدن بانوان به استادیوم از آن یاد شده است. همین فحاشی‌ها دلیلی برای همان‌هایی است که برهان می‌آورند که فضای ورزشگاه مسموم است.

سفر برای فحش دادن

آفت دربی پایتخت تنها مربوط به پایتخت‌نشین‌ها نمی‌شود، هواداران تیم‌های سرخابی در شهرهای دیگر نیز به دور از این فحاشی‌ها نیستند و این کار را با حضور در استادیوم آزادی نیز ادامه می‌دهند. این که برخی می‌گویند خانم‌ها به استادیوم بیایند محیط ورزشگاه درست می‌شود مانند این است که بگوئیم ما بچه را به مدرسه بفرستیم سواددار می‌شود، حال اینکه فقط بچه بخواهد در حیاط باقی بماند.

برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر کار کنیم

با بزرگان زیادی از فوتبال ایران صحبت کردم که همسران و خانواده آنها در دهه 40 و 50 به استادیوم می‌آمد. محمود یاوری در این خصوص گفت: هیچکس در آن زمان بی‌احترامی نمی‌کرد، فردی اگر حتی داد و فریاد هم می‌زد مردم او را نهی می‌کردند. حالا چرا ما نمی‌توانیم به یک تماشاگر بگوییم آقا فحاشی نکن.

فوتبال نمایشی از عناصر نامطلوب

نقدی روان‌شانس اجتماعی در این‌باره به برنا می‌گوید: ورزش به صورت عام و فوتبال به طور خاص یک پدیده اجتماعی است. ما در این فرایند با یک پدیده طبیعی کاملا ساختار یافته، روبرو هستیم. بر این اساس پیامدهای آن بسیار فراتر از مساله اقتصاد به فرهنگ و روابط اجتماعی می‌رسد.

ورزش و به ویژه فوتبال نمی‌تواند به خودی خود کاملا مثبت یا منفی باشند اما با این حال نمایشی و کالایی شدن ورزش یک دسته عناصر نامطلوبی به همراه دارد. این عناصر اهداف کوتاه مدتی مانند سودآوری و برد و باخت را دنبال می‌کنند. هرچند این‌ها اهداف کوتاه مدت است اما اکنون ما بخشی از آسیب‌های خرد و کلان را در ورزش می‌بینیم. فوتبال به مثابه یک پدیده اجتماعی گستره فراوانی برای بررسی‌های مختلف علوم اجتماعی و انسانی دارد. در این حوزه می‌توان از تاثیر فوتبال بر ساختار اجتماعی و تاثیرگذاری ساختار اجتماعی بر فوتبال سخن گفت.

لیگ هجدهم لیگ عجیبی بود اما در زمان برگزاری این لیگ فوتبال ایران یکی از پرافتخارترین لحظات خود را پشت سر گذاشت. عجیب است هوادارانی که در بازی کاشیما به معنای واقعی حماسه‌ای فرهنگی از خود خلق کردند و توانستند در فینال لیگ قهرمانان فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما را به رئیس فیفا نشان بدهند و باعث شوند که رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا هم حتی بابت این رفتار زیبا و تشویق تیم بازنده و برنده به گفته خودش جلوی اینفانتینو احساس غرور کنند. فقط این چند خط را بخوانید تا به عنوان یک ایرانی شما هم حس غرور ملی و حس افتخار کنید، اینفانتینو در دیداری که در آزادی با مدیرعامل وقت پرسپولیس داشت، به او گفت: جو ورزشگاه فوق‌العاده و بی‌نظیر بود و مشخص است در این مدت خیلی خوب کار کردید که این حجم از هوادار برای حمایت از پرسپولیس به استادیوم آزادی آمده است. جالب است که پرسپولیس قهرمان نشد اما هواداران نه تنها اعتراض نکردند بلکه هم تیم خودشان را تشویق کردند و هم برای تیم کاشیما که قهرمان شد، دست زدند و این مسئله من را شگفت‌زده کرد.

چه می‌شود که همین تماشاگر در همان فصل و در همان ورزشگاه با هواداران سپاهان به شدت درگیر می‌شوند. درگیری که تبعاتش هنوز هم ادامه دارد. دو صحنه مختلف را در یک ورزشگاه مثال زدیم تا شمایی که به استادیوم می‌روید بدانید می‌توان تحسین بین‌المللی را در همین دربی 90 نصیب خودت، تیم‌ات و مهمتر از همه کشورت کنید. ما نیازی به تمجید آنها نداریم اما خودمان که می‌توانیم. فقط و فقط یکشنبه در یک صورت می‌توان فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خودمان را به نمایش بگذاریم که هرکسی از خودش شروع کند و همین یک گام کافی است و فعل شدن را صرف خواهیم کرد تا همه بدانند فحاشی جایش در استادیوم نیست. از بازیکن تا کادرفنی و به ویژه باشگاه و لیدرها نیز در این میان نقش دارند.

اینکه باشگاه‌ها و فدراسیون وظایف سنگینی دارند به کنار، هدف فوتبال به عنوان یک ورزش ترویج فرهنگ جوانمردی است. ریشه ورزش در این موضوع است و حالا که تبدیل به صنعت شده می‌بینیم معادلات کثیفی در کشورهایی مختلف رخ می‌دهد و با آن نیز برخورد می‌شود. از ورود شرط‌بندی به مستطیل سبز تا نژادپرستی‌ و... بسیاری مسائل دیگر که خوشبختانه در فوتبال ما حداقل به شوری برخی کشورها نیست و حداقل به عناصر ناظر اطمینان می‌شود کرد اما حالا بیشتر صحبت ما با اتفاقات مستطیل سبز است.

متاسفانه بعضی اوقات تاحدی حاشیه‌ها‌ زیادتر از متن است که برعکس اکثر دربی‌های بزرگ دنیا‌ در دربی سرخابی‌ها به دلیل فشار زیاد که فضای مجازی آن را دوچندان کرده تیم‌ها ابتدا به دنبال نباختن هستند.

دربی پایتخت بنا بر آخرین گزارش‌ها از دربی رئال- اتلتیکو هم بالاتر و در رده هشتم دنیاست. این تحلیل روزنامه as است که نوشته استقلال- پرسپولیس (ایران) دربی تهران به هیجان انگیزترین جدال همشهری‌های در فوتبال آسیا تبدیل شده که اخبار داغ آن مورد توجه کل جهان قرار می‌گیرد. استارت این دربی‌ها از سال 1968 زده شد و تا امروز هر دو تیم رقابت داغی با هم داشته‌اند که گه‌گاه زد و خوردهایی نیز داشته است.

حتی رئال اسپورت نیز دربی کمتر شناخته شده تهران (دربی سرخابی) پیش از این در سال 2008 از سوی مجله وردساکر به عنوان مهمترین دربی قاره آسیا معرفی شده بود. این دربی تقابلی بین دو تیم بزرگ پایتخت ایران یعنی استقلال و پرسپولیس است و هزاران نفر از هواداران فوتبال از سراسر شهر برای تماشای این بازی گردهم می‌آیند، به طوری که حتی از دیوارها و آگهی‌های تبلیغاتی آویزان می‌شوند تا فقط یک نگاه اجمالی به این بازی بیندازند. از حیث استانداردهای فوتبالی، دربی تهران پدیده‌ای نسبتاً جدید است و در دهه 1960 میلادی زمانی که فوتبال در ایران رو به رشد بود، پدیدار شد.

آشوبی: دربی جذابی داریم

فرزاد آشوبی، ملی‌پوش سابق فوتبال ایران، درباره دربی هفته چهارم نیز گفت: دربی یک بازی خاص است و بستگی به حضور نفرات و وظیفه محول به آنها می‌شود، اگرچه استقلال در سه هفته اول نتایج خوبی نگرفته ولی معتقدم استراماچونی در حال انجام دادن کار خودش است، معمولا هر چند سال یکبار دربی جذاب و دیدنی خواهیم دید و معتقدم این دربی پتانسیل جذابیت را دارد و امیدوارم شاهد یک بازی زیبا باشیم. البته بحث بازی جوانمردانه و احترام به حریف هم چیزی نیست که من بخواهم بگویم و بازیکنی در این سطح قطعا خودش می‌داند.

ورمرزیار: استقلال می‌تواند برنده باشد

صادق ورمزیار، کاپیتان پیشین استقلال، درباره دربی و اینکه آیا این تیم شانس برد را دارد عنوان کرد: من به عنوان بازیکنی که 17-18 دربی را لمس کرده‌ام و سه گل هم در آن به ثمر رساندم، معتقدم این بازی هیچ ارتباطی با جایگاه دو تیم ندارد و برد دیدار به یکسری عوامل بستگی دارد. تیمی در این بازی موفق است که استرس کمتری داشته باشد و در این یک هفته از حواشی دور باشد و در روز بازی بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. آمدن چشمی در این بازی می‌تواند مهم باشد چون او یک لیدر خوب است و امیدوارم استقلال بتواند دربی را ببرد.

مهدوی: شانس پرسپولیس بیشتر است

محمدرضا مهدوی سابقه حضور در هر دو باشگاه را دارد. وی در مورد دربی گفت: به نظرم با این شرایطی که می‌بینم کفه ترازو بیشتر سمت پرسپولیسی‌ها سنگینی می‌کند و سرخ پوشان شانس پیروزی بیشتری دارند چراکه استقلال علاوه بر این مشکلات بازیکن کلیدی مانند فرشید اسماعیلی را هم در اختیار ندارد و قطعا با این اوصاف بازی سخت‌تری را آبی پوشان خواهند داشت. از هواداران می‌خواهم  که استقلال و استراماچونی را حمایت کنند چه بخواهیم و چه نخواهیم این مربی در کنار استقلال خواهد بود.

انتظاری: گول رتبه استقلال را نخوریم

سهراب انتظاری، مهاجم اسبق قرمزها، درباره دربی و اینکه بسیاری معتقدند پرسپولیس شرایط بهتر و شانس بیشتری برای برد دارد عنوان کرد: من امیدوارم پرسپولیس برنده دربی باشد و ان‌شاءالله با تلاش بچه‌ها این‌گونه خواهد شد. دربی همواره شرایط خود را دارد و تیمی برنده است که بتواند از فرصت‌هایش بهتر استفاده کند. در دربی گول رتبه و بازی‌های استقلال را نخوریم، من معتقدم پرسپولیس با بدترین استقلال ممکن بازی دارد چرا که این تیم نشان نمی‌دهد چگونه است و با توجه به جایگاهش چیزی برای از دست دادن ندارد چراکه همه به درستی معتقدند پرسپولیس شرایط بهتری دارد و استقلال خودش را به آب و آتش خواهد زد تا از بحران خارج شود و برد مقابل پرسپولیس می‌تواند به طور کامل باشگاه استقلال را از تمام بحران‌ها خارج کند. پس پرسپولیس باید باهوش بازی کند و مطمئن هستم در این حالت برنده این دربی سرخ‌پوشان خواهند بود.

موسوی: نتیجه 50 به 50 است

سیدعلی موسوی، مهاجم اسبق بوندسلیگا و استقلال، درباره پیش‌بینی‌اش از دربی 90 عنوان کرد: خوشبختانه در بازی استقلال و پرسپولیس تجربه نشان داده آن تیمی شرایط بهتری ندارد پیروز می‌شود و البته بعضی اوقات برعکس آن هم رقم خورده ولی در اکثر اوقات تیمی که در رده پایین‌تر بوده بازی را برده و این بازی را واقعا نمی‌توان پیش بینی کرد. در نهایت تیمی که بتواند از اتفاقات بازی و موقعیت ها به سود خود بهترین استفاده را کند، می تواند برنده بازی شود. نکته مهم دیگر در دربی نیز این است که بازیکنان بدون استرس تفکرات کادر فنی را در زمین پیاده کنند و نتیجه ربطی به ضعیف بودن و قوی بودن تیم‌ها ندارد. نتیجه بازی 50 به 50 است و هر دو تیم شانس برابری برای پیروزی دارند.

علوی: برد بدون اخلاق فایده ندارد

سیدمحمد علوی بازیکن پیشین پرسپولیس درباره دربی گفت: برخی می‌گویند زمان دربی زود است، اما به نظر من خوبی این دربی به همین زود برگزار شدن آن است و اینکه دو تیم هنوز هماهنگ نشده‌اند جذابیت همیشگی آن است، من فکر می‌کنم پرسپولیس برنده این دربی خواهد بود. درباره موارد اخلاقی فکر می‌کنم خیلی چیزها بهتر شده است و البته برد و فوتبال بدون اخلاق برای هیچ تیمی فایده ندارد.

فریبا: برد در دربی مربی را در مسندش نگه می‌دارد

بهتاش فریبا درباره پیش بینی‌اش از این دیدار عنوان کرد: تاکید می‌کنم استقلال علاوه بر موارد فنی به لحاظ روحی و روانی نیاز به کار دارد و به نظر من استقلال می‌تواند برنده شهرآورد باشد. ما بارها این بازی را برده‌ایم و امیدوارم در هفته چهارم پیروز شویم. بازی مقابل پرسپولیس 3 امتیاز دارد. اما برد در دربی می‌تواند ارزش بسیار زیادی داشته باشد. برد در این بازی می‌تواند یک مربی را یک فصل در مسند کار نگه دارد و این است راز اولویت گل نخوردن در این بازی.

سلطانی: نباید شانس برد را از دست بدهیم

بهروز سلطانی، دیگر پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، طی گفتگویی پیرامون دربی هفته چهارم گفت: استقلال از شرایط آرمانی به دور است و شما هرچقدر تغییرات در تیم‌تان بیشتر باشد، زمان بیشتری برای هماهنگی نیاز دارید و استقلال 16-17 بازیکنش را از دست داده است. من فکر می‌کنم در هفته چهارم زمان خوبی برای شکست استقلال داریم و نباید این شانس را از دست بدهیم.

سخن آخر

همانگونه که خواندید پیشکسوتان در گفتگوهای خود با خبرنگاران برنا سعی کردند با یک جمله هم که شده به تیم محبوب خود کمک کنند و این است، عشق و غیرت نه داد کشیدن. دربی 90 نیز می‌گذرد اما شما تعیین کنید چطور. در فضای مجازی بسیاری بر لزوم رعایت حرمت حریف تاکید کرده‌اند. امیدواریم در این 48 ساعت آینده بازهم پیشکسوتان و مسئولان باشگاه، هواداران و بازیکنان در فضای مجازی همگی بر انجام بازی بدون حاشیه و پرداختن به متن نه حاشیه تاکید  کنند و هواداران نیز خودشان تعیین کنند دربی 90 چگونه باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز