گزارش برنا از اقدامات موثر کمیته ملی المپیک در مجامع بین‌المللی؛

سربلندی نام وطن با همدلی سلطانی‌فر و صالحی‌امیری/ شاهکار رئیس کمیته ملی المپیک در اعتماد OCA برای میزبانی ایران/ دیپلماسی موفق ورزشی، پنجره‌های خوشبختی را باز کرده است

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۶:۱۹:۰۶
کد خبر: ۹۰۴۷۶۴
سربلندی نام وطن با همدلی سلطانی‌فر و صالحی‌امیری/ شاهکار رئیس کمیته ملی المپیک در اعتماد OCA برای میزبانی ایران/ دیپلماسی موفق ورزشی، پنجره‌های خوشبختی را باز کرده است
ورزش به عنوان یکی از ابزارهای موثر در ایجاد دیپلماسی بین کشورها شناخته می‌شود و قطعا سیاستی که کمیته ملی المپیک و بالطبع وزارت ورزش بر ایجاد روابط گسترده در پیش گرفته‌اند روزهای روشنی را برای کشور رقم خواهد زد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ کمیته ملی المپیک ایران از سال 1326 به عضویت کمیته بین‌المللی المپیک درآمد. شاید در نگاه اول همه مردم کمیته را به عنوان سازمانی بشناسند که وظیفه اعزام ورزشکاران را به مسابقات المپیک و بازی‌های آسیایی برعهده دارد ولی بدون شک یکی از مهمترین وظایف کمیته المپیک ایجاد دیپلماسی ورزشی و استفاده از ظرفیت‌های بالای روابط با دیگر کشورها برای پیشبرد اهداف و رسیدن به منویات مطبوع است.

روز 25 دی‌ماه 96 دکتر سیدرضا صالحی امیری به عنوان رییس کمیته ملی المپیک انتخاب شد. بر اهالی فن پوشیده نبود که با حضور صالحی امیری بحث دیپلماسی در این سازمان رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد. با توجه به سوابق درخشانی که وی در پست‌های اجرایی قبلی خود از جمله ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی به جا گذاشته بود، خیلی زود در کمیته المپیک نیز نبض کار را در دست گرفت و از همان ابتدا یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود را بر محور ایجاد دیپلماسی موفق و رایزنی ورزشی بنا نهاد. حالا بعد گذشت حدود دو سال از حضور صالحی امیری در کمیته ملی المپیک شاهد آن هستیم بسیاری از چالش‌های ورزش ایران در سطح بین‌المللی به دست توانای او حل شده است. در این بین نباید از رابطه خوب وزارت ورزش و کمیته المپیک نیز غافل شویم چراکه در گذشته برخی از چالش‌ها به خاطر اختلافات این دو نهاد به وجود می‌آمد ولی در حال حاضر با مدیریت سلطانی‌فر و صالحی‌امیری ورزش کشور روزهای همدلی و یکپارچگی را پشت‌سر می‌گذارد.

حمایت باخ، نقطه عطف دیپلماسی موفق ورزش ایران

رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان چند روز قبل برای حضور در نشست هیات رئیسه شورای المپیک آسیا به دوحه سفر کرد. یکی از نشست‌های مهم صالحی امیری در این سفر دیدار با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک بود که با توجه به اتفاقات اخیر و دشمن‌ستیزی که فدراسیون جهانی جودو با ایران شروع کرده است، حمایت باخ از ورزش ایران را می‌توان نقطه قوت این سفر دانست. در این نشست نیم ساعته توماس باخ ضمن تقدیر و تشکر و ابراز خوشحالی از تصمیمات اخیر مسئولان ورزش ایران در راستای فراهم سازی حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: از تصمیمی که گرفتید بسیار خوشحالم. بدون شک این گام بزرگی است که باعث افزایش جامعه آماری زنان ایرانی در مسابقات و بالطبع مدال‌آوری بیشتر آنان در رویدادهای بین‌المللی خواهد شد.

وی همچنین درباره اتفاقات اخیر جودو گفت: به طور کامل در جریان هستم و معتقدم این مسئله نیاز به بررسی همه جانبه دارد ولی چیزی که روی آن تاکید دارم اینست که این موضوع به هیچ وجه نباید سیاسی شود. تاکنون راجع به این موضوع هیچ قضاوتی نکرده و نمی‌کنم و ضمن درک مشکلات شما معتقدم این مسائل به مرور زمان قابل بررسی و رفع خواهد بود.

13970623000134_Test_PhotoN

دیگر اتفاق مهم برای ورزش کشورمان که در نشست هیات رییسه شورای المپیک آسیا به وقوع پیوست، میزبانی ایران در نشست بعدی OCA بود که به تصویب رسید. این میزبانی درحالی به ایران رسید که حتی یک رای مخالف نیز در هیات اجرایی بر علیه درخواست ایران نبود و شیخ احمد این میزبانی را به ایران تبریک گفت. از زمانی‌که صالحی امیری زمام کار را در کمیته المپیک به دست گرفته با حضور در جلسات مختلف المپیک آسیا و بین‌المللی المپیک بارها در مذاکره با توماس باخ و دیگر مسئولین اجرایی زمینه اتفاقات مثبتی را برای ورزش کشور رقم زده که نشان از جایگاه بالای دیپلماسی در ورزش روز دنیا است.

OCA نگاه مثبتی به ورزش ایران دارد

طاهره طاهریان، نایب رییس کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبرنگار برنا با مهم شمردن کسب میزبانی برای ایران اظهار داشت: یقینا در کوتاه‌مدت و بلندمدت تاثیرات مثبت این اتفاق در ورزش کشور خودش را نشان می‌دهد. کمیته المپیک آسیا وقتی می‌پذیرد میزبانی را به یک کشور بدهد قطعا در این خصوص نگاه مثبتی وجود دارد. در حال حاضر OCA نگاه مثبتی به ورزش ایران دارد و حضور هیات اجرایی این کمیته در ایران شرایط بهتری را برای ورزش ما رقم می‌زند.

وی در ادامه افزود: ایجاد رابطه مستحکم با کمیته المپیک آسیا باعث خواهد شد هم کمیته ملی المپیک و هم فدراسیون‌ها بیشترین بهره را ببرند و بتوانند کرسی‌های مختلفی کسب کنند. این موضوع باعث می‌شود فدراسیون‌ها بیشتر حمایت شوند و اعضای کمیته آسیا از نزدیک با ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ورزش ایران آشنا شوند و فعالیت‌هایی که در بخش بانوان نیز در این چند سال شده است را ببینند. تلاش کردیم که جلسه کمیسیون زن و ورزش آسیا به میزبانی ایران برگزار شود و حالا با میزبانی کشورمان در نشست OCA این امر محتمل‌تر خواهد بود.

نایب‌رئیس کمیته ملی المپیک در پایان گفت: اینطور نیست که فقط ورزشکاران ما از این موضوع نفع ببرند و داوران نیز می‌توانند ذینفع باشند. هراندازه دیپلماسی ما در کمیته المپیک آسیا قوی باشد ارزیابی آنها در نشست ایران مثبت ارزیابی می‌شود و در سطح کلان اتفاقات چشم‌گیری برای ورزش کشور رخ می‌دهد و می‌توانیم در IOC کسب کرسی کنیم. ارتباط موثر بین کشورهای آسیایی تاثیرات بسزایی برای ورزش ایران خواهد داشت.

57672750

کمیته المپیک با حضور صالحی امیری روزهای جدیدی را تجربه می‌کند

فضل‌الله باقرزاده، نایب رئیس کمیته ملی المپیک نیز در گفتگو با برنا با اشاره به موفقیت‌های اخیر این کمیته در ایجاد دیپلماسی ورزشی گفت: کمیته ملی المپیک با آمدن صالحی امیری شرایط جدیدی را تجربه می‌کند. در دوره جدید علاوه بر نگاه ویژه به بعد قهرمانی، مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر کمیته‌های ما از جمله کمیته اخلاق، فرهنگی، پژوهش و بانوان فعال شده‌اند و عملا کمیته ملی المپیک در هر کدام از کمیته‌ها از مشورت 100 نخبه مشورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف کمیته ملی المپیک نظارت بر تیم‌های ملی است و آن چیزی که در این چارچوب اهمیت دارد تعاملی است که باید با همه کشورهای دنیا برقرار کنیم. چند مدت پیش صالحی امیری دیداری با چند تن از روسای کمیته‌های ملی المپیک کشورهای مختلف داشت و این موضوع علاوه بر تاثیری که بر ورزش ایران خواهد داشت اثرات مثبتی نیز بر تعاملات، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور می‌گذارد. اگر ما در فدراسیون‌های جهانی کرسی داشته باشیم دیگر حق ورزشکاران ضایع نمی‌شود و طبیعتا برگزاری نشست کمیته المپیک آسیا در ایران باعث می‌شود بستر مناسب برای کسب کرسی‌ها ایجاد شود.

رییس فدراسیون شمشیربازی در پایان گفت: از طریق این دیپلماسی و روابط بسیاری از اهداف ما میسر می‌شود و این میزبانی برای کشور برکت خواهد داشت. نمونه بارز دیپلماسی موفق این است که بتوانیم یکی از مهم‌ترین نشست‌های آسیا را را میزبانی کنیم.

سخن آخر

در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه بیشترین فشار اقتصادی را برکشور وارد کرده است قطعا وجود افرادی مانند صالحی‌امیری که با زبان سیاست و علم روز آشناست می‌تواند بهترین راه‌گشا برای مشکلات باشد. ورزش ایران در چند سال قبل مسیر صعودی را در پیش گرفته و در بسیاری از فاکتورها توانستیم نتایجی درخور و شایسته کسب کنیم. ورزش به عنوان یکی از ابزارهای موثر در ایجاد دیپلماسی بین کشورها شناخته می‌شود و قطعا سیاستی که کمیته ملی المپیک و بالطبع وزارت ورزش بر ایجاد روابط گسترده در پیش گرفته‌اند روزهای روشنی را برای کشور رقم خواهد زد.

نظر شما