تورج ملک‌محمدی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

روان‌شناس باید از جنس خود آن رشته ورزشی باشد/ بچه‌های تیروکمان تصویرسازی ذهنی را بهتر از روان‌شناسان بلد هستند

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۱۲:۰۹:۵۱
کد خبر: ۹۰۴۸۵۸
روان‌شناس باید از جنس خود آن رشته ورزشی باشد/ بچه‌های تیروکمان تصویرسازی ذهنی را بهتر از روان‌شناسان بلد هستند
دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی ایران گفت: کار روان‌شناسی صرف یک رشته خاص نیاز به یک بسترسازی و زمان بیشتری دارد و روان‌شناس باید از جنس آن رشته ورزشی باشد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ تورج ملک‌محمدی، دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی، طی گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص نحوه همکاری روان‌شناسان ورزشی با تیم‌های ملی بیان کرد: برای ورزش‌های تخصصی، آزمون و خطا‌های زیادی اتفاق افتاد و خیلی روان‌شناسان را کنار تیم‌های ملی مانند کشتی قرار دادیم ولی ورزشکاران آن‌ها را قبول نکردند. این مسئله دلیل موجهی برای فدراسیون پزشکی نیست که بگوییم چون پذیرش وجود ندارد، پس ما کار روان‌شناسی که یک علمی در پزشکی ورزشی است را کنار بگذاریم. ۲ سال پیش علیرضا منصوریان، سرمربی وقت باشگاه استقلال تهران و علی اشکانی، سرمربی تیم ملی فرنگی کشورمان، را آوردیم و روان‌شناسان را مهندسی معکوس کردیم. یعنی این دو نفر در دو مقطع زمانی متفاوت برای روان‌شناسان صحبت کردند و خواسته‌های خود را گفتند.

وی افزود: در نهایت ما به این جمع‌بندی رسیدیم که کار روان‌شناسی کار یک روز و دو روز نیست، ضمن این‌که روان‌شناس باید از جنس خود آن رشته باشد. به این علت که آن‌ها شرایط خاص آن رشته را تجربه کردند. راه چاره این است که ما از سطوح پایین یعنی از نوجوانان و جوانان روان‌شناسانی تربیت کنیم که از جنس خود آن ورزش باشند و این روان‌شناسان بهترین افراد مربیان آن رشته‌ها خواهند بود.

ملک‌محمدی اظهار داشت: یک روان‌شناس به صرف این‌که یک کتابی را مطالعه کرده باشد، نمی‌تواند به تیم‌های ملی ما کمک کند. همه بچه‌های تیر و کمان تصویرسازی ذهنی، مبارزه با استرس و... را شاید بهتر از یک روانشناس هم بلد باشند. ما باید یک از داخل ورزشکاران یک رشته، افراد مستعد را پیدا کنیم و به آن‌ها آموزش‌های آکادمیک بدهیم. این موضوع احتیاج به زمان بسیار زیاد دارد. مثلا در رشته تیر و کمان که خیلی نیاز به روان‌شناس تخصصی دارند، راهکار این است که فدراسیون تیر و کمان با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی و یک سری افراد علاقه‌مند این کار را انجام دهند، چون اگر ما بخواهیم کار خارج از این چارچوب انجام دهیم به نتیجه نمی‌رسیم.

دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: اگر کسی مشکل خاص و حاد روان‌شناسی داشته باشد، روان‌شناسان ما هفته‌ای دو بار در فدراسیون پزشکی ورزشی مستقر است، علاوه بر این به دلیل این که نزدیک المپیک شدیم در ورزشگاه آزادی هم این کار را کردیم، یعنی روان‌شناسی کلی را داریم که در مجموعه آزادی مستقر هستند.

وی عنوان کرد: کار روان‌شناسی صرف یک رشته خاص نیاز به یک بسترسازی و زمان بیشتری دارد، در حال حاضر ما این کار را به صورت جنرال هم در فدراسیون پزشکی ورزشی و هم در ورزشگاه آزادی انجام می‌دهیم. ضمن این‌که مشاور تغذیه‌ ۳ روز در هفته در ورزشگاه آزادی و تمام ایام در فدراسیون پزشکی ورزشی مشاوره تغذیه می‌دهند.

ملک‌محمدی در پایان گفت: ان‌شاءالله روزی برسد که مربیان جوان ما تحصیلات آکادمیک این رشته را داشته باشند، چه خوب است کسی که تیر و کمان کار می‌کند با تحصیلات آکادمیک روان‌شناسی کنار تیم بایستد. هم از جهت هزینه به نفع است هم از جهت پذیرش ورزشکاران چون کسی که از اهالی آن رشته است راحت‌تر قبول می‌کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز