گزارش ورزشی هفته؛

فراز و نشیب والیبال در جام‌جهانی/ دست‌های خسته سروقامتان/ سهمیه المپیک کام ایران را شیرین خواهد کرد

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۵:۴۴:۳۰
کد خبر: ۹۱۲۷۸۰
فراز و نشیب والیبال در جام‌جهانی/ دست‌های خسته سروقامتان/ سهمیه المپیک کام ایران را شیرین خواهد کرد
پرونده چهاردهمین دوره مسابقات جام جهانی والیبال در ژاپن با قهرمانی برزیل به پایان رسید و تیم‌ ملی والیبال کشورمان در این دوره تنها با کسب چهار پیروزی و هفت باخت به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ پرونده چهاردهمین دوره مسابقات جام جهانی والیبال در ژاپن با قهرمانی برزیل به پایان رسید و تیم‌ ملی والیبال کشورمان نیز در این دوره تنها با کسب چهار پیروزی و هفت باخت به کار خود پایان داد. رقابت‌های جام جهانی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود که تیم ملی کشورمان در چهارمین حضورش در این رقابت‌ها عنوان هشتمی دوره گذشته را تکرار کرد. تیم ملی پیش از این در سال 1991 یازدهم، در جام جهانی 2011 نهم و در سال 2015 عنوان هشتمی را به دست آورده بود.

والیبالی که انتظارات را برآورده نکرد

محمود افشاردوست، دبیر اسبق فدراسیون والیبال، در این‌باره می‌گوید: توان فنی ایران بسیار بالاست اما متاسفانه در این مسابقات نتوانستند بازی‌های زیبایی را از خود به نمایش بگذارند. فکر می‌کنم اگر یک فدراسیون با ثبات داشتیم که برنامه‌ریزی مناسبی برای این حجم از بازی‌ها در طول 6 ماه نخست سال انجام می‌داد ما حتی شانس سکو هم داشتیم ولی در این مسابقات دیدیم که به راحتی مقابل چه تیم هایی نتیجه را واگذار کردیم.

فرهاد نفرزاده، سرمربی لیگ برتری، نیز در این رابطه معتقد است: با توجه به این که در این چند ماه گذشته تیم‌ ایران در تعداد زیادی تورنمنت آن هم در فاصله زمانی خیلی کم حضور پیدا کرد باعث خستگی کل تیم شد. تیم‌های حریف ترکیب اصلی ما را در این سال‌ها به خوبی آنالیز کردند و این همین موضوع را در کنار خستگی بازیکنان قرار دهیم می توانیم علت این نتایج را بیابیم.

شاگردان کولاکوویچ پیش از این لیگ جهانی، مرحله نخست انتخابی المپیک در روسیه و در نهایت رقابت‌های قهرمانی آسیا را با ترکیب اصلی پشت سر گذاشته بودند. سرمربی مونته نگرویی ایران این بار هم پس از پشت سرگذاشتن تعداد بازی پرفشار و کسب عنوان قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا با همان ترکیب اصلی و البته همیشگی راهی رقابت‌های جام جهانی شد تیمی که به گواه اکثر کارشناسان و خبرنگار والیبال خسته و کم انگیزه بود که در نهایت نیز نتیجه جز تکرار عنوان هشتمی دوره قبل را درپی نداشت آن هم در سالی که بلندقامتان شانس زیادی برای قرار گرفتن روی سکوی جهانی را داشتند.

ستاره‌های اشباع شده والیبال که همه را غافلگیر کردند

علیرضا نادی، کاپیتان اسبق تیم‌ملی والیبال، گفت: والیبال کشورمان در این مسابقات عملکرد خوبی نداشت. تیم‌ ملی از روزهای نخست سال درگیر تورنمنت‌های زیادی بود که همین فشردگی بیش از حد مسابقات باعث شد تیم خسته شود و همین خستگی هم اجازه نداد بازی‌های خوب و نتایج خوبی را شاهد باشیم. در این 11 بازی ما شاهد باخت‌های غیرمنتظره‌ای بودیم. باخت مقابل تیم‌هایی چون ژاپن، مصر و حتی ایتالیا واقعا دور از ذهن بود. تیم کاملا بی‌انگیزه است و حتی بی‎تفاوتی بچه‌ها را نسبت به نتیجه به وضوح می‌توان در چهره آن‌ها دید. قطعا برای حضور موفق در انتخابی المپیک تیم باید مدتی از این فضا دور باشد تا دوباره چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی بازسازی شود. چون در این بازی‌ها کاملا دیدیم که برخی از بازیکنان نه تنها از نظر جسمی تحلیل رفتن بلکه انگار از والیبال هم اشباع شدند و این موضوع اصلا به نفع والیبال کشورمان آن هم در آستانه المپیک خوب نیست. با این شرایط قطعا کار دشواری در رقابت‌های پیش رو خواهیم داشت.

بهنام محمودی، پیشکسوت این رشته، نیز بر این باور است: فکر می‌کنم تیم‌ملی آن توقعی که مردم از آن‌ها داشتند را برآورده نکرد. استفاده بیش از حد از بازیکنان اصلی، خستگی کل تیم، سوءمدیریت در فدراسیون والیبال همه و همه جزو عواملی هستند که در به دست آمدن این نتیجه نقش پررنگی دارند. بازیکنان تمام تلاش‌شان را کردند ولی وقتی همه خسته هستند قطعا نمی‌توانند به خوبی از همه توانایی و تکنیک‌هایشان استفاده کنند. بدون تعارف بگویم که اگر این تعداد تورنمنت‌هایی که تیم در این مدت اعزام شد به خوبی مدیریت و برنامه ریزی می‌شد قطعا جزو چهار تیم صدر جدول بودیم. محمد موسوی در کنار تیم نبود. قائمی مصدوم شد و ادامه رقابت‌ها را از دست داد در کنار آن آسیب دیدگی جزئی سایر بازیکنان نیز همه باعث شد علاوه بر خستگی از نظر روحی نیز تیم تحلیل برود چرا که اگر برنامه داشتیم مانند دیگر تیم‌ها به مشکل نمی‌خوردیم. به توانایی بازیکنان ایمان دارم ولی باید با برنامه برویم. امیدوارم هرچه زودتر رییس فدرسیون مشخص شود تا کمک کند تیم راهی المپیک شود. امیدوارم کسی که قرار است سکان هدایت فدراسیون را بگیرد از اهالی والیبال باشد.

سخن آخر

تیم ملی والیبال ایران دی ماه سال جاری باید در مرحله پایانی انتخابی المپیک برای کسب سهمیه به رقبای آسیایی خود برود تا برای دومین بار پیاپی جواز حضور در المپیک را به دست آورد. بنابراین انتظار می‌رود در این زمینه فدراسیون والیبال برنامه ریزی مناسبی را داشته باشد تا بتوانیم شاهد دومین حضور بلندقامتان در میدان المپیک باشیم.

نظر شما
پرونده ویژه