نشست خبری روز و هفته ملی پارالمپیک برگزار شد؛

رضایی: فدراسیون‌ها اگر نمی‌توانند مدیریت کنند خودمان وارد عمل می‌شویم

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۱۴:۴۳:۰۵
کد خبر: ۹۲۰۵۶۲
دبیرکل اجرایی کمیته ملی پارالمپیک گفت: برنامه‌های ویژه روز پارالمپیک یکی از دلایلی که افتخار نشست کمیته بین‌المللی پارالمپیک در بن آلمان نصیب ایران شد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، هادی رضایی دبیرکل اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در نشست خبری روز و هفته ملی پارالمپیک در خصوص برنامه‌های این هفته بیان کرد: پروژه ما می‌توانیم مأموریتی است که می‌تواند ورزش معلولین را به افراد سالم بشناساند و با شناختی که از ورزش معلولین پیدا می‌کنند به این قشر جامعه کمک کنند. این مأموریتی است که از سوی IPC‌ به ما داده شده است و حتی هزینه‌های این پروژه کاملا توسط کمیته بین‌المللی پارالمپیک پرداخت خواهد شد و هیچ هزینه‌ای برای ما ندارد. امیدواریم بتوانیم افتخارات ورزش معلولین را فراتر از مرزها گسترش دهیم.

وی افزود: یکی از دلایلی که افتخار نشست کمیته بین‌المللی پارالمپیک در بن آلمان نصیب ایران شد، همین برنامه‌های ویژه روز پارالمپیک باشد که در دنیا بی‌نظیر است. باتوجه به تسلطی که من به برنامه‌های کشورهای دیگر دارم، در آن کشورها ارائه برنامه‌های بخش ورزش همگانی به این شکل نیست، به همین دلیل قرار است نماینده بنیاد آجیتوس، یک خانم ژاپنی برای نظارت و ارزیابی در ایران حضور پیدا کند.

رضایی اظهار داشت: در سال 98 از 2 ماه قبل این ستاد تشکیل شد، اما قول می‌دهیم برای سال‌های آینده ستاد روز پارالمپیک از فردای برگزاری مراسم به صورت سالیانه در طول تمام روزهای سال تشکیل شود. فکر می‌کنیم این مأموریت اصلی ما است که با دو هدف معرفی ورزش‌های پارالمپیکی و بزرگداشت جنبش پارالمپیک این روز کلید خواهد خورد. تلاش کردیم شناخت ورزش پارالمپیکی را به مدارس ببریم، تا آشنایی از آن‌جا صورت گیرد. در هفته آینده یک مدرسه را به عنوان الگو در این پروژه قرار می‌دهیم. حتی قرار است در زنگ ورزش مدارس زمانی را مخصوص به ورزش معلولین در نظر بگیرند. کارگاهی 3 روزه از سوی آکادمی ملی پارالمپیک برای آموزش مربیان و مدرسان ورزش مدارس در نظر گرفته شده است.

دبیرکل اجرایی کمیته ملی پارالمپیک عنوان کرد: ورزش پارالمپیکی ما در بخش حرفه‌ای و قهرمانی جایگاه مناسبی دارد، اما آیا مدیران ما به این اندازه از ورزش معلولین شناخت دارند. طبق آمار سازمان بهزیستی 15 درصد از افراد جامعه این افراد خاص هستند، اما آیا مکان‌های ورزشی به همین اندازه و یا بودجه تخصیص داده شده به همین مقدار برای این قشر مناسب است.

وی ادامه داد: در سال 93 روز پارالمپیک را با 2500 نفر شروع کردیم، اما حالا به 60 هزار نفر رسیدیم. حدود 2 میلیون افراد معلول جسمی حرکتی داریم که حدود 70 هزار نفر ورزش می‌کنند که اگر بخواهیم درصد بگیریم مقدار ناچیزی می‌شود. می‌توانیم با ترویج ورزش همگانی معلولین حدود 2.2 درصد از هزینه‌های درمان کم کنیم. برای تمام رشته‌های ورزشی روانشناس در نظر گرفته شده است و کارشان را آغاز کردند.

رضایی درباره مشکلاتی که در برخی رشته‌های واگذار شده به فدراسیون‌های افراد سالم در برگزاری اردوهای پارالمپیک بوجود آمده است، بخصوص تیروکمان گفت: فدراسیون‌ها اگر واقعاً نمی‌توانند مدیریت کنند و خواسته‌های ما را اجرا کنند، اعلام کنند. بزرگ‌ترین معضل ما در توکیو بحث گرما و شرجی بودنش است، حتی برگزار کننده عنوان کرده ورزشکاران خود را از همین الان به مکان‌هایی ببرید تا با این شرایط آشنا شوند. 4 ماه قبل این موضوع را به تمام فدراسیون‌ها اعلام کردیم که در این فاصله زمانی 9 ماهه کدام شهرها برای برگزاری اردوها مناسب است. اگر برگزار نکنند خودمان ورود خواهیم کرد، اما بازهم با مشارکت فدراسیون‌ها. اطلاعات و گزارشات خود را به تمام فدراسیون‌ها بخصوص رشته‌هایی که در فضای باز برگزار می‌شود ارائه دادیم تا برنامه‌ریزی کنند. اگر ورزشکاران ما این آمادگی را داشته باشند و با این شرایط و فضا آشنا باشند مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر تا یک ماه آینده این کار انجام نشود برای بهتر شدن عملکرد خودمان ورود خواهیم کرد.

دبیرکل اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در پایان گفت: روی این موضوع تأکید دارد که همه باید تحت یک مدیریت واحد فعالیت کنند. هر چند ممکن است معایب و مشکلاتی داشته باشد تا آخر 2020 هم دیگر نامه‌نگاری‌ها به صورت مستقیم با فدراسیون‌های مربوطه انجام می‌شود. جودو از 2020 عضو فدراسیون جودو می‌شود اما با توجه به این که فعلاً زیر نظر پارالمپیک و فدراسیون جهانی نابینایان اداره می‌شود مشکلی بابت حضور نخواهیم داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز