زهره هراتیان در گفتگو با خبرگزاری برنا:

عبور بازیکنان از تست‌های پزشکی به معنی مورد تایید بودن آن‌ها نیست/ بانوان پتانسیل این را دارند که در زمینه بین‌المللی فوتبال حرفی برای گفتن داشته باشند

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۰۵:۵۱:۰۲
کد خبر: ۹۲۲۰۹۲
عبور بازیکنان از تست‌های پزشکی به معنی مورد تایید بودن آن‌ها نیست/ بانوان پتانسیل این را دارند که در زمینه بین‌المللی فوتبال حرفی برای گفتن داشته باشند
رییس ایفمارک گفت: از نظر قوانین پزشکی در مورد یک بازیکن به تنهایی نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم ولی این‌که از تست‌های پزشکی عبور می‌کند به این معنا نیست که بازیکن از هر نظر مورد تأیید ما است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ زهره هراتیان، رییس ایفمارک در ایران طی گفتگو با خبرنگار برنا درخصوص انتصاب وی به عنوان عضو کمیته صدور معافیت TUE آسیا بیان کرد: از دو منظر می‌شود به این موضوع نگاه کرد، اول که این کمیته بسیار تخصصی است و افرادی که عضو آن هستند مثل افرادی نیستند که برای گرفتن کرسی توسط فدراسیون‌ها معرفی می‌شوند. حتما باید آدم‌های بسیار حرفه‌ای باشند که از لحاظ علمی مورد تأیید آن فدراسیون باشد و چون در این کمیته راجب سرنوشت یک بازیکن در زمینه دوپینگ یا تأیید مجوز یا غیره تصمیم می‌گیرند که شخص باید قابل اعتماد هم باشد. این از 2 جهت برای ما ارزش دارد اولا یک خانم را انتخاب کردند که عضو این کمیته باشد آن هم در فوتبال و این نشان می‌دهد خانم‌های ایرانی پتانسیل را دارند به این ظرفیت برسند که در زمینه فوتبال در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند. دوم این‌که در این پنل بسیار تخصصی که به گروهش محدود است یک درجه از اطمینان در زمینه علم پزشکی ورزشی در یک فدراسیون بین‌المللی به وجود آمده که یک ایرانی را انتخاب کنند عضو این کمیته باشد. به نظرم از این منظر بسیار اهمیت دارد که جایگاه کشورمان ایران از بعد علمی پزشکی ورزشی ارتقا پیدا کند.

وی افزود: همان‌طور که گفتم تمام تیم‌های باشگاهی چه در AFC و تیم‌های ملی‌ ما که در کنفدراسیون آسیا می‌خواهد شرکت کنند اگر مشکلی در زمینه تأیید داروهایی که مورد مصرف است، داشته باشند در آن کمیسیون بررسی می‌شود. از طرفی یک آماری هم دست ما می‌آید کشور ایران چقدر در این زمینه مشکل دارد و یک بعد آموزشی هم خواهد داشت. به هرحال وقتی در میادین بین‌المللی کار کنید مسائلی در ذهن‌تان می‌آید می‌توانیم در برگزاری کلاس‌هایی که برای پزشکان تیم‌ها است و همچنین برای خود بازیکنان آگاهی‌های لازم در زمینه دوپینگ را داشته باشیم.

هراتیان در رابطه با رد شدن دو بازیکن در آزمون‌های ایفمارک اظهار داشت: گفتنش آسان است اما این‌که خود سازمان و مدیرعاملان به این نتیجه برسند تصمیمات سخت پزشکی را به ما بسپارند، اهمیت رشته‌های پزشکی را درک کنند تا هزینه‌ای برای باشگاه تحمیل نشود و خود بازیکنان متوجه شوند که چه خطراتی سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند، اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه الان برای بازیکنان لیگ برتر و دسته یک اهمیت انجام تست‌های پیشرفته و لزوم حضورشان در معاینات گروهی خیلی جا افتاده است. ما یک کمیته‌ای را پارسال تشکیل دادیم به اسم کمیته ارزیابی مهارت‌های ذهنی به نوعی اضطراب، تمرکز و افسردگی بازیکنات را ارزیابی می‌کنیم. با این ارزیابی‌ها به یک سری نتایج خیلی خوب هم رسیدیم و در یک کنگره بین‌المللی در مورد آن بحث می‌کنیم.

رییس ایفمارک در ایران عنوان کرد: از نظر قوانین پزشکی درمورد یک بازیکن به تنهایی نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم ولی این‌که از تست‌های پزشکی عبور می‌کند به این معنا نیست که بازیکن از هر نظر مورد تأیید ما است. ما به صورت محرمانه با خود باشگاه در ارتباطیم تمام خصوصیات بازیکنان را به آن‌ها اعلام می‌کنیم. در نهایت باشگاه تصمیم می‌گیرد که با او قرارداد بندد یا خیر. مثلا اگر یک بازیکنی در سابقه‌اش گفته است رباط صلیبی‌ام پاره شده و 3 سال پیش عمل کرده این دلیل نمی‌شود که او را رد کنیم اما فقط به باشگاه اعلام می‌کنیم که این بازیکن به دلیل پارگی که داشته ممکن است از نظر پرفورمنسی افت کرده باشد یا از جاهای دیگر در معرض آسیب‌های مجدد باشد. این‌ها همه به باشگاه اعلام می‌شود ولی بازیکنان را رد نمی‌کنیم و فقط اطلاع‌رسانی می‌شود که باشگاه با دید باز با بازیکن قرارداد بندد.

وی در پایان گفت: ایفمارک زیرمجموعه سازمان لیگ است یعنی در اصل رئیس آن بهاروند رئیس سازمان لیگ است ولی فیفا اعلام کرده کسی که مدیریت آن‌جا را در دست دارد حتما باید پزشک باشد. با وجود شرایط خاصی که داشتیم، مجوزی که پیگیرش بودم را گرفتم و برای فیفا جای سوال داشت که آیا ما استانداردهای لازم برای گرفتن این مجوز را داریم یا خیر. من که از سال 2012 با آن‌ها همکاری می‌کردم مسئول شدم در 5 سال اول من به عنوان مدیر ارشد پزشکی باشم ولی 5 سال آینده آن‌ها می‌توانند تصمیم‌ بگیرند که من ادامه دهم یا فرد دیگری را جایگزین کنند. این تصمیم‌گیری‌ها بر اساس سیاست‌هایی است که به نفع کشور ما باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز