گزارش خبرگزاری برنا از شرایط فوتبال در رده پایه؛

نوجوانان نیازمند توجه ویژه مسئولان/ آکادمی‌ها حلقه مفقوده فوتبال/ کسب سهمیه جام‌جهانی برای آینده‌سازان دور از تصور نیست

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۶:۱۶:۳۸
کد خبر: ۹۲۷۰۸۶
نوجوانان نیازمند توجه ویژه مسئولان/ آکادمی‌ها حلقه مفقوده فوتبال/ کسب سهمیه جام‌جهانی برای آینده‌سازان دور از تصور نیست
فدراسیون فوتبال باید توجه ویژه‌ای به تیم‌های پایه داشته باشد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ فوتبال ایران اگرچه روزهای سختی را در رده ملی بزرگسالان در پیش دارد و برای صعود به عنوان تیم نخست به مرحله بعد نیاز است 4 بازی پیش‌رو را ببرد اما در رده‌های دیگر به موفقیت ملموس‌تری دست یافته است. حداقل در دو رده سنی نوجوانان و جوانان به عنوان تیم نخست برای حضور در بازی‌های آسیایی و انتخابی جام جهانی در هر رده باید تلاش کنند.

نوجوانان و آماری مناسب در آسیا

در این میان نوجوانان شاید کمی کارشان برای صعود سخت‌تر بود. بعد از اینکه در مسابقات کافا (آسیایی مرکزی) که جنبه مسابقات رسمی را هم نداشت، این تیم با نتیجه یک بر صفر به افغانستان باخت بسیاری از پیشکسوتان انتقادات زیادی در این زمینه متوجه تیم ملی نوجوانان کردند. کار اشتباهی که می‌توانست باعث عدم تمرکز بازیکنان این رده سنی حساس شود. شاگردان عبدی در این مسابقات با 19 گل زده و فقط یک گل خورده یکی از بهترین عملکرد‌ها را در بین تمام تیم‌های آسیایی به نمایش گذاشتند تا با قدرت به دور نهایی صعود کنند. همچنین تیم کشورمان در همین مسابقات با 4 گل افغانستان را شکست داد تا همه متوجه شوند تیمی که در کافا مقابل افغانستان شکست خورد تیم اصلی ایران نبود.

بازیکنانم غیرت به خرج دادند

حسین عبدی، سرمربی تیم نوجوانان، در این خصوص می‌گوید: عملکرد واقعی تیم را در این مسابقات رسمی دیدیم و باخت در تورنمنت دوستانه و آن هم با تیم دوم چیزی نبود که برخی تیم کشورشان را این‌گونه تحت فشار قرار دهند.

من در ابتدا که قرار شد مسئولیت تیم را برعهده بگیریم بازیکنان بسیار زیادی را بررسی کردم. سپس از بین افرادی که به اردوی فراخوانده شدند حدود 60 بازیکن را انتخاب و در دو مرحله گزینش کردیم و تیمی که به مسابقات کافا رفت به هیچ عنوان تیم اصلی نبود و ما آن مسابقات را فقط جهت محک در نظر گرفتیم. در همین ابتدا تاکید می‌کنم این 60 بازیکن نباید به حال خودشان رها بشوند و باید روی آنها سرمایه‌گذاری شود. خوشبختانه پس از 5 ماه کار مداوم، تیم آماده حضور در مسابقات مقدماتی آسیا شد. مراحل مختلفی را برای آماده‌سازی این تیم پشت‌سر گذاشتیم، اگرچه پس از هر مرحله سطح توقعات از ما و بازیکنان بسیار بالا بود اما از ابتدا هم گفته بودیم که هدف‌مان آماده‌سازی تیم تا شروع مسابقات انتخابی هستم و در هر سه بازی پیروز شدیم. بازیکنانم به من نشان دادند توانایی برد برابر هر تیمی را دارند و خدا را شاکرم به خاطر عنایتی که به تیم ما داشت. در این سن هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست، بچه‌ها تلاش زیادی کردند و غیرت به خرج دادند، این تیم تنها 6 هفته بود که دور هم جمع شده‌ بودند. ملتی هستیم بزرگ، با فرهنگی کهن و غنی و سرشار از استعداد و پتانسیل و همین فرزندان ایران کاری کردند که نشان دادند در اوج تحریم‌ها و مشکلات مالی هم می‌شود در فوتبال هر کاری انجام داد. خدا را شکر دشمن‌شاد نشدیم و عده‌ای که به دنبال منافع خودشان بودند تیرشان به سنگ خورد که می‌خواستند این تیم نتیجه نگیرد.

اکبرپور: بازیکنان بسیاری بیشتری از استقلال می‌توانند در تیم ملی نوجوانان باشند

علیرضا اکبرپور، سرمربی تیم نوجوانان استقلال، پیرامون نتیجه‌گیری این تیم و آینده آن به خبرنگار برنا گفت: باشگاه استقلال و آکادمی باشگاه از تیم های پایه بازیکن‌سازی می‌خواهد و این از هر چیزی مهمتر است. هدف خود من به شخصه همین است و به هیج عنوان در این رده اولویت نتیجه‌گیری نیست. درباره تیم ملی ابتدا می‌گویم که بازیکنان بسیاری بیشتری از استقلال می توانند در تیم ملی باشند، اما ما هم در تیم نماینده داشتیم و ملی پوشان نتیجه خوبی گرفتند. من معتقدم تیم باید روند خودش را حفظ کند و برای آینده هم با یک برنامه مدون بتواند در آسیا نتیجه بگیرد.

مهدوی‌کیا: به فوتبال پایه بها داده نمی‌شود

هادی مهدوی‌کیا، بازیکن پیشین پرسپولیس که مربی تیم کیا است و این آکادمی یکی از موفق ترین مراکز تولید بازیکن در ایران است، با انتقاد از اینکه در فوتبال پایه و کار آکادمیک کشورمان عملکرد ضعیفی دارد. ما در تیم ملی 8 بازیکن داریم. اینکه نتایج خوبی گرفته شد، صحیح است اما باید در ادامه راه نیز بتوانیم موفق باشیم و این مهم است که تیم ملی در بازی‌های آسیایی و انتخابی جام جهانی نیز روند موفقیت‌آمیز خود را حفظ کند.

فدراسیون با کادرفنی تماسی نداشته است

فدراسیون فوتبال گویا هنوز برنامه مدونی درباره تیم ملی نوجوانان ندارد، آنها خودشان از فعالیت بین‌المللی عبدی با خبر هستند و مربی می‌تواند کمک فراوانی به تیم داشته باشد اما گویا گلایه‌های مربیان باشگاهی صحیح است. فدراسیون هیچ تماسی با کادرفنی نداشته است. عبدی خودش در این‌باره می‌گوید: مدت قراردادم با فدراسیون به پایان رسیده و درباره آینده چیزی مشخص نیست. اگر شهریور 99 می‌خواهیم نتیجه بگیریم بهتر نیست از امروز استارت بزنیم؟! بازیکنان سرمایه‌های فوتبال هستند و در آینده‌ای نزدیک بخش اعظمی از بدنه تیم ملی بزرگسالان خواهند بود.

تغییر مربی صحیح نیست

علیرضا اکبرپور، مهاجم پیشین استقلال و تیم ملی، درباره احتمال در تغییر کادر فنی تیم ملی به خبرنگار برنا گفت: به نظر من همین کادر می‌تواند با تیم در آسیا موفق شود. بحث بنده دیدن لیگ و در نظر گرفتن استعدادهای خوب آبی‌پوشان است. هادی مهدوی‌کیا نیز در این‌باره بر توانایی بالای عبدی تاکید می‌کند و معتقد است هرچه میزان تغییرات کمتر باشد تیم راحت‌تر می‌تواند در آسیا درخشش داشته باشد. مسئولان فدراسیون فوتبال که به‌خوبی این تیم را در همدان پشتیبانی کردند باید با تمرکز روی این تیم و بازیکنان و کادرفنی آن شرایط را طوری فراهم کنند که نوجوانان ایران هم در قهرمانی آسیا بدرخشند و هم در جام جهانی نوجوانان مانند دور قبل شگفتی‌ساز شوند.

تیم نباید دچار مشکلات قبل باشد

بی‌تردید مدعیانی مانند، کره، ژاپن و حتی چین در حال حاضر برنامه‌ریزی خود را به صورت کامل انجام داده‌اند. همان چیزی که با اتکا بیشتر به بازیکنان جبرانش می‌کنیم. تیم نوجوانان در شرایطی به مرحله نهایی قهرمانی آسیا راه پیدا کرد که مشکلات مالی، عدم دریافت حقوق اعضای کادر فنی، عدم دریافت پاداش بازیکنان و البته شیطنت‌های برخی و فشار‌های غیرمنطقی برای حضور برخی افراد در تیم، مشکلات امکاناتی و چند مورد دیگر … مسایلی بودند که تیم را اذیت کردند. درعین‌حال شاگردان عبدی به‌خوبی توانستند بر این مشکلات غلبه کنند و به مرحله نهایی قهرمانی آسیا صعود کنند و حالا وقت کسب سهمیه جام جهانی است. ملی‌پوشان ما توانایی حضور در فینال را دارند، به شرط آنکه فدراسیون نگاهی ویژه‌تری به معظلات پیش‌رو داشته باشد. ملی‌پوشان و کادر فنی را ارج نهاد و علاوه بر آنکه حلقه مفقوده فوتبال ما بی‌تردید عدم وجود آکادمی‌های پویا و مشکل ریشه‌ای در بخش فوتبال پایه است اما می‌توان حداقل با وجود این 60 بازیکنی که عبدی هم بر رها نکردنشان تاکید دارد فدراسیون هرچه زودتر اقدامات خود را انجام دهد و البته به اطلاع مردم هم برساند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز