حسن عزیزی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

وزارت ورزش نگاه ویژه‌ای به توسعه مناطق روستایی دارد/ جام خوشه‌چین فضای جدیدی را در حوزه مطالبه‌گری مناطق کم‌برخوردار ایجاد کرد

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۱۱:۲۷:۳۴
کد خبر: ۹۲۹۱۲۴
وزارت ورزش نگاه ویژه‌ای به توسعه مناطق روستایی دارد/ جام خوشه‌چین فضای جدیدی را در حوزه مطالبه‌گری مناطق کم‌برخوردار ایجاد کرد
مدیر کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی گفت: ورزش روستایی نیازمند یک سری زیرساخت‌هاست هرچقدر مردم علاقه‌مند به توسعه ورزش در مناطق روستایی باشند قاعدتا بحث مطالبه‌گری و مشارکت آنها در ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، حسن عزیزی، مدیر کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی، درباره استقبال مردم از جام خوشه‌چین در  این استان در گفتگو با خبرنگار برنا عنوان کرد: یکی از حرکت‌های نویی که در وزارت ورزش و جوانان شروع شد نگاه به  بخش توسعه مناطق روستایی در کشور  بود. قبل از انقلاب  اتفاقاتی افتاده بود تحت عنوان جام خوشه طلایی اما بعد از  تشکیل جمهوری اسلامی و نظام اسلامی در سال جاری برای اولین بار شاهد برگزاری یک رویداد سراسری و بزرگ بودیم که تحت عنوان جام خوشه‌چین شکل گرفت و نگاهش هم این بود که بالاخره باید به ورزش مناطق روستایی به واسطه مشکلاتی که این جامعه با آن روبرو است و پدیده شهرنشینی که متأسفانه رو روستاها هم بعضا اتفاق افتاده و کمی تحرک هم به نوعی دارد  و دامن‌گیر اقشار روستایی می‌شود این المپیاد می‌تواند فضای جدیدی در را در حوزه مطالبه‌گری برای بخش توسعه ورزش مناطق ایجاد کند.

او ادامه داد: البته خلأهایی در این حوزه وجود داشت، اینکه فدراسیون‌های ورزشی زیاد به حوزه توسعه ورزش مناطق روستایی توجه نمی‌کردند. صرفا ما یک فدراسیونی داشتیم از مجموع 52 فدراسیون ورزشی که فدراسیون روستایی  عشایری بود و عملا متولی  حوزه به نوعی ورزش روستایی فقط این فدراسیون است در حالیکه بالاخره همه فدراسیون‌ها این وظیفه را دارند که با توجه به منشور المپیک این توزیع عادلانه و برابر معرفی رشته‌ها، استعدادیابی و  قهرمان‌پروری را در تمام مناطق شهری و روستایی داشته باشیم.

وی افزود: خوبی این مسابقات از این منظر بود که آمدند به صورت روستا پایه در سطوح مختلف افراد مسابقه دادند و رقابت‌ها رقابت‌های قهرمانی نبود و صرفا بحث توسعه و نشاط و  تحرک و پویایی بود و این باعث شد بسیاری از روستاهای کشور و بسیاری از بخش‌ها در سطح شهرستان و بعد هم استان مسابقات مختلف ورزشی برگزار شود و ماحصل این رویداد بیاید در بحث مسابقات منطقه‌ای در 5 استان کشور تمهید شود. خراسان جنوبی هم از  شانزدهم تا هجدهم آبان ماه میزبان مرحله منطقه‌ای اولین دوره مسابقات جام خوشه‌چین که همان رقابت‌های ورزشی روستاییان و عشایر کشور بود که با حضور 5 استان دیگر،  استان‌های خراسان شمالی، استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد در 6 رشته  ورزشی که 3 رشته از این رشته‌ها رشته‌های کلاسیک بود و 3 رشته هم رشته‌هایی که مرتبط با بازی‌های محلی بود.

عزیزی اضافه کرد: ورزش روستایی نیازمند یک سری زیرساخت‌ها است هرچقدر مردم علاقه‌مند به توسعه ورزش در مناطق روستایی باشند قاعدتا بحث مطالبه‌گری و مشارکت آنها در ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد با همین رویکرد‌ها و مکمل جام خوشه‌چین مطمئنا توسعه زیرساخت‌های ورزشی در روستاست. این نگاه را مقام عالی وزارت و مجموعه وزارت ورزش و جوانان داشتند این را عرض کنم که ما بالغ بر 285 باب خانه ورزش روستایی در استان‌ خراسان جنوبی داریم و تعداد 25 پروژه در قالب پروژه‌های ورزشی سازمان‌های سرپوشیده ورزشی در روستاها هستند و بسیاری از پروژه‌های ما در روستاها دارند اتفاق می‌افتد از جمله همین 73 پروژه خیرساز در مناطق مرزی و روستایی دارند سازماندهی می‌شوند. نکته جالب اینجاست که خراسان جنوبی چون استان مرزی است مطمئنا این توسعه نشاط می‌تواند از منظر امنیتی هم به پایداری جمعیت خیلی کمک کند و این جام خوشه‌چین هم به نوعی توانست فضایی را برای رقابت فراهم کند مضاف بر آن که مجموعه متولیان امر یعنی خود دهیاران و شوراهای اسلامی روستا و بخش‌داران و فرمانداران به نوعی درگیر این ماجرا شدند که باید فکر و برنامه‌ریزی مدونی را برای توسعه ورزش در مناطق روستایی داشته باشند و خوشبختانه با نگاهی که وزارت ورزش و جوانان دارد الان بسیاری از زیرساخت‌ها را در قالب احداث زمین‌های مینی چمن فوتبال و احداث زمین‌های روباز در رشته‌های ساحلی و رشته‌های هندبال و والیبال دارند توسعه می‌دهند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی در مورد برنامه این استان برای قهرمان پروری توضیح داد: آنچه که ما داریم دنبال می‌کنیم با تیم کاری جدیدمان اجرای 2 طرح در حوزه قهرمان‌پروری است. یکی موضوع اجرای آمایش سرزمینی است و موضوع دوم بحث تمرکززدایی از ورزش قهرمانی در مرکز استان به عبارت دیگر قطب بندی ورزش در شهرستان‌های استان به نوعی که هر یک از شهرستان‌های خراسان  جنوبی با  توجه به  طرح آمایش بتوانند به عنوان پایگاه‌های محوری استعدادیابی در آن رشته با توجه  به وضعیت زیرساخت‌هایشان و همجواری  جغرافیایی با شهرستان‌هایی که آن استعداد را دارند سازماندهی شوند.

او در پایان گفت:  آنچه که ما دنبال می‌کنیم در حوزه تعریف می‌شود اولا بحث ورزش همگانی است. اعتقاد ما این است که اگر قاعده هرم ورزش همگانی توسعه پیدا نکند مطمئنا ما نمی‌توانیم آن کمیت را تبدیل به کیفیت کنیم که ماحصل ورزش همگانی می‌تواند در حوزه استعدادیابی قهرمان‌پروری و نخبه‌گزینی در قالب اعزام ورزشکاران به رقابت‌های منطقه‌ای و ملی و بین‌المللی نمود پیدا کند. ما در خراسان جنوبی الان 6 نفر ملی پوش داریم و از این تعداد 2 نفر خانم هستند، مهسا کدخدا در رشته والیبال و نجمه خدمتی در تیراندازی که مستحضر هستید اولین سهمیه المپیک را توانستند کسب کنند و انشالله به عنوان یکی از ورزشکاران ایران در المپیک 2020 هم بتوانند افتخارآفرینی کنند دیداری که من 2 ساعت پیش با رئیس فدراسیون تیراندازی موید همین بود که خدمتی می‌تواند مدال کسب کند و چندی پیش هم که  دکتر فرهادی‌زاد معاون وزیر در توسعه ورزش و بانوان آمدند ودیداری با خدمتی داشتند این دیدار خیلی اثرگذار بود و خیلی از دغدغه‌هایی که خانواده او و خودش داشتند توانستند تا حدودی مرتفع کنند و ما خیلی خوشبین هستیم که انشالله بعد از  علیزاده، نجمه خدمتی بتواند در سکو قرار بگیرد. خدمتی در المپیک قبلی توانست به عنوان نفر هشتم قرار بگیرد که این افتخار بسیار ارزشمندی برای یک بانوی جوانی بود که بعد از 8، 9 سال توانست در این رشته موفق شود. در طرح آمایش سرزمینی هم نگاه‌مان مبتنی بر 4 حوزه است رشته‌های غیر توپی و پایه و پرمدال و زودبازده و رشته‌هایی که فاصله ما با کشور کم است به ویژه در بخش بانوان مثل رشته‌های اسکواش، هاکی و گلف و تیراندازی و تیراندازی با کمان و موتورسواری و اتومبیل‌رانی این‌ها رشته‌هایی هستند که استان ما می‌تواند در این رشته‌ها موفق باشد در سایر رشته‌ها هم سیاستی که دنبال می‌کنیم توسعه همگانی آن رشته است مثل رشته‌های فوتبال، بحث همگانی و بازی‌های برون محلی که بیشتر نگاهمان توسعه نشاط و شادابی است و توسعه وزرش در خانواده.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز