محسن قهرمانی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

داوری فوتبال ایران در حال پوست‌اندازی است/ جوانگرایی نباید درصد اشتباهات را بالا ببرد/ کمیته داوران در نیم فصل باید به حل مشکلات بپردازد

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۰۸:۰۱:۲۷
کد خبر: ۹۳۸۰۰۳
داوری فوتبال ایران در حال پوست‌اندازی است/ جوانگرایی نباید درصد اشتباهات را بالا ببرد/ کمیته داوران در نیم فصل باید به حل مشکلات بپردازد
داور پیشکسوت فوتبال ایران گفت: تعدادی از داورها از دنیای داوری خداحافظی کردند، وقتی همچین اتفاقی می‌افتد کمیته داوران و فدراسیون فوتبال مجبور می‌شوند دست به جوانگرایی بزنند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، محسن قهرمانی داور پیشکسوت فوتبال ایران طی گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص جوانگرایی و استفاده از داورهای جوان در دیدارهای لیگ برتر بیان کرد: یک تعداد داورهای باتجربه ما از بدنه داوری کشور رفتند، یکی از دلایل مهم آن این است که پا به سن گذاشتند و دیگر نمی‌توانستد قضاوت کنند، بالاجبار باید خداحافظی می‌کردند. یک تعداد از داورها هم بر حسب تصمیمات شخصی که داشتند از دنیای داوری خداحافظی کردند. وقتی همچین اتفاقی می‌افتد کمیته داوران و فدراسیون فوتبال مجبور می‌شوند دست به جوانگرایی بزنند، همان کاری که بعضی از تیم‌ها انجام می‌دهند. جامعه قضاوت هم از این قاعده مستثنا نیست و بالاخره از یک جایی باید جوانگرایی را شروع تا بتوانند آینده نگری کنند برای سال‌هایی که پیش رو است‌.

وی افزود: یعنی داورهایی را داشته باشیم که بیایند جا پای علیرضا فغانی و داوران بزرگ دیگری که از جامعه داوری رفتند بگذارند. این جوانگرایی تاوان دارد و یک پوست‌اندازی در حال اتفاق افتادن است.

قهرمانی اظهار داشت: البته نمی‌گویم چون جوانگرایی شد درصد اشتباهات به دلیل جوان بودن باید بالا برود. کمیته داوران باید شرایطی را به وجود بیاورد تا داورانی که قضاوت می‌کنند، انقدر از نظر سطح تمرکز بالا باشند و سطح کیفی آموزش‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود بالا باشد تا داور میزان استرس خود را کم کند. این میسر نیست مگر با پشتیبانی و حمایت‌هایی که در وهله اول فدراسیون فوتبال و در کنارش کمیته داروان و دپارتمان داوری می‌تواند داشته باشد.

داور پیشکسوت فوتبال ایران عنوان کرد: اشتباهاتی در قضاوت وجود دارد، من هم به عنوان یک پیشکسوت داوری و کسی که به روزهایی را در مستطیل سبز قضاوت کردم، به چشم می‌بینیم. کمیته داوران باید به نوعی جواب اهالی فوتبال را بدهد که چرا یک سری از اشتباهات داوری به خصوص اشتباهاتی که خطای هند دارد اتفاق می‌افتد بیش از اندازه است؟ چرا داوران اتفاق نظرشان روی این است که ما این‌ها را نمی‌بینیم؟ الان 6 نفر داور در زمین مسابقه هستند، اگر داوران بگویند نمی‌بینیم اهالی، جامعه فوتبال و بیننده‌های تلویزیونی قبول نمی‌کنند.

وی ادامه داد: به تعطیلات نیم فصل لیگ برتر نزدیک می‌شویم، چه خوب است کمیته و دپارتمان داوری و فدراسیون فوتبال برای داوران یک کلاس چند روزه بگذارند و تمام اشتباهاتی را که در نیم فصل اتفاق افتاده آنالیز کنند، دنبال علت‌ها بگردند و معلول‌ها را پیدا کنند. نباید با محرومیت یک داور صورت مسئله را پاک کنند، چون بالاخره ما نیم فصل دوم را پیش رو داریم و در کنار نیم فصل دوم لیگ برتر روزهای سخت و حساس مسابقات هفته آخر لیگ یک در پیش هستند. کمیته داوران باید شرایطی را فراهم کند که انشاالله شاهد این چنین اشتباهات فردی در نیم فصل دوم نباشیم.

قهرمانی در پایان گفت: چون من نوع چیدمان، تفکر و سیاست چیدمان داوری کشور را توسط کمیته داوران نمی‌دانم، خیلی سخت است راجع به این موضوع صحبت کنم. کمیته داوران و دپارتمان نقطه نظراتی را برای خودشان هدف گذاری کردند، که می‌طلبد این طوری چیدمان داوری را انجام دهند. اگر آن سیاست‌‌گذاری‌ها منجر به رشد و پیشرفت داوری کشور در آینده شود، باید به این خواست‌شان احترام گذاشت. حتی اگر از داورهای جوان برای بازی‌های حساس استفاده می‌کنند، پس یعنی برای روزهای حساس داورهایی را داریم که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد. ما داورهای پیشکسوت خوبی را داریم که الان هم می‌توانند کمک دهنده خوبی برای فدراسیون فوتبال و کمیته داوران باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز