گزارش ورزشی هفته؛

سهم پررنگ پرسپولیس در برترین‌های نیم فصل/ خروج با تردید قرمزها از زیر سایه برانکو/ خط آتش مهارنشدنی استقلال، تنور مسابقات را گرم کرد

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۰۶:۱۴:۳۹
کد خبر: ۹۴۴۳۵۱
سهم پررنگ پرسپولیس در برترین‌های نیم فصل/ خروج با تردید قرمزها از زیر سایه برانکو/ خط آتش مهارنشدنی استقلال، تنور مسابقات را گرم کرد
پرسپولیس حضور پررنگی در میان ترین‌ها دارد و مهمتر از همه اینکه این تیم قهرمان نیم فصل لیگ برتر فوتبال شده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ نیم فصل نخست لیگ نوزدهم با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. تحلیل‌های متفاوتی را می‌توان با نگاه به آمار ارائه داد، از این جنبه متفاوت که بعد از حضور آمار برخی با استفاده ابزاری از  کمیت، کیفیت را توجیه می‌کنند. شاید بتوان مثال واضح و قابل لمس این موضوع را در تیم فوتبال پرسپولیس ببینیم.

همانگونه که در ادامه خواهید دید پرسپولیس حضور پررنگی در میان ترین‌ها دارد و مهمتر از همه این است که این تیم قهرمان نیم فصل شده اما نمی‌توان از بازی این تیم ایراد نگرفت. همانگونه که بسیاری از هواداران این تیم از نوع بازی تیم رضایت ندارند و بدرستی معتقدند برانکو با همین نفرات بازی بهتری ارائه می‌داد. برخی از پیشکسوتان هم به این موضوع ایراد وارد کرده‌اند.

در ادامه ترین‌های نیم فصل لیگ نوزدهم را می‌توانید بخوانید:

*بیشترین برد

سرخ‌پوشان پایتخت با کسب ۱۱ برد بیشترین پیروزی را در نیم فصل اول کسب کردند. تراکتور با ۹ برد رتبه دوم را در اختیار دارد و  تیم‌های فوتبال سپاهان، صنعت نفت آبادان، استقلال و شهر خودرو با ۸ پیروزی  رتبه سوم را بدست آوردند.

*بیشترین تساوی

تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان با ۱۱ تساوی بیشترین مساوی را از آن خود کرد و بعد از آن تیم‌های سپاهان، نساجی مازندران، گل گهر سیرجان با ۷ تساوی قرار دارند.

*بیشترین باخت

شاهین شهرداری بوشهر قعرنشین لیگ با ۱۰ باخت بیشترین شکست را به نام خود ثبت کرد. بعد از آن تیم پیکان با ۹ شکست و تیم‌های فوتبال سایپا و گل گهر سیرجان نیز با 8 باخت در رده‌های بعدی قرار دارند.

*استقلال، بهترین خط حمله

تیم فوتبال استقلال با ۳۳ گل زده بیشترین گل زده و بهترین خط حمله را به خود اختصاص داد. بعد از آن تیم‌های فوتبال سپاهان و پیکان به ترتیب ۲۷ و ۲۳ گل به ثمر رساندند.

*ضعیف‌ترین خط دفاع

تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر با ۳۳ گل خورده ضعیف‌ترین خط دفاع را به خود اختصاص داد. بعد از آن تیم پیکان با ۲۹ گل خورده قرار دارد.

*سپاهان، بیشترین تفاضل گل

تیم فوتبال سپاهان 17+ بیشترین تفاضل گل را به نام خود اختصاص داد و بعد از آن استقلال با 16+ قرار دارد.

*پرسپولیس، بیشترین امتیاز

تیم فوتبال پرسپولیس با کسب ۳۴ امتیاز بیشترین امتیاز را در نیم فصل اول بدست آورد و قهرمان نیم فصل اول شد. بعد از آن تیم‌های فوتبال سپاهان و تراکتور با ۳۱ و ۳۰ امتیاز رتبه‌های دوم و سوم بدست آورند.

*شاهین شهرداری، کمترین پیروزی

تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر در نیم فصل اول طعم پیروزی را نچشید و بدون برد در انتهای جدول قرار دارد. بعد از آن تیم‌های فوتبال گل گهر سیرجان و پارس جنوبی جم به ترتیب با یک و ۲ برد کمترین پیروزی را به خود اختصاص دادند.

*سپاهان و نفت مسجد سلیمان، کمترین باخت  

تیم‌های فوتبال سپاهان و نفت مسجد سلیمان با یک شکست کمترین باخت را در نیم فصل اول به خود اختصاص دادند.

*پرسپولیس، کمترین مساوی

تیم فوتبال پرسپولیس با یک تساوی کمترین نتیجه مساوی را در نیم فصل اول به خود اختصاص داد و بعد از آن تیم تراکتور با ۳ تساوی قرار دارد.

*گل‌گهر، ضعیف‌ترین خط حمله

تیم فوتبال گل گهر سیرجان با ۶ گل زده بدترین خط حمله را به خود اختصاص داد و بعد از آن تیم شاهین شهرداری بوشهر با ۸ گل زده قرار دارد.

*پرسپولیس، بهترین خط دفاع

تیم فوتبال پرسپولیس با ۷ گل خورده بهترین خط دفاع را به خود اختصاص داد و بعد از آن تیم‌های فوتبال شهر خودرو و فولاد  با ۹ گل خورده قرار دارند.

*شاهین شهرداری، کمترین تفاضل گل

تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر با 25- امتیاز کمترین تفاضل گل را از آن خود کرد و بعد از آن تیم فوتبال گل گهر سیرجان با 9- قرار دارد.

*شاهین شهرداری، کمترین امتیاز

تیم فوتبال شاهین شهرداری بوشهر با ۶ امتیاز در انتهای جدول قرار گرفت و کمترین امتیاز در نیم فصل اول بدست آورد. بعد از آن تیم گل گهر سیرجان با ۱۰ امتیاز در رتبه پانزدهم قرار گرفته است.

*پرگل‌ترین بازی نیم فصل

پرگل‌ترین بازی نیم فصل اول مربوط به بازی پیکان و ماشین سازی می‌شود که این بازی با نتیجه ۶ بر ۲ به نفع خودروسازان به پایان رسید.

*استقلال، بهترین برد خانگی

بازی تیم فوتبال استقلال و صنعت نفت آبادان با نتیجه ۵ برصفر به نفع آبی‌پوشان پایتخت به پایان رسید که استقلال بهترین برد خانگی را بدست آورد.

*پرسپولیس، بهترین برد خارج از خانه

تیم فوتبال پرسپولیس توانست در بازی خارج از خانه با نتیجه ۵ بر صفر برابر تیم شاهین شهرداری بوشهر به برتری دست یابد و بهترین برد خارج از خانه را از آن خود کرد.

*آل‌کثیر، برترین گلزن

عیسی آل‌کثیر مهاجم تیم فوتبال صنعت نفت آبادان با ۹ گل زده آقای گل نیم فصل اول شد و بعد از آن شهریار مغانلو از پیکان، مهدی قائدی و شیخ دیاباته از استقلال با ۸ گل زده در رتبه دوم قرار گرفتند.

*میلاد جهانی، برترین پاسور

میلاد جهانی (صنعت نفت آبادان)، معین عباسیان (سایپا)، مهدی قائدی (استقلال) و محمدرضا حسینی (سپاهان) با ۵ پاس گل برترین پاسور نیم فصل اول شدند.

در ادامه نیز چند نکته  جالب را پیرامون ترین‌های تاریخ نیم فصل لیگ برتر می‌خوانید:

*بیشترین میانگین امتیاز برای پرسپولیس برانکو

تیم پرسپولیس با ۳۶ امتیاز از ۱۵ بازی قهرمان نیم فصل نخست لیگ هفدهم شد و با میانگین ۲.۴ امتیاز در هر بازی به عنوان برترین تیم نیم فصل در تاریخ لیگ برتر معرفی شد. قبل از پرسپولیس تیم فوتبال سپاهان اصفهان در دومین دوره رقابت های لیگ برتر موفق شد به میانگین ۲/۳۸ امتیاز در هر بازی دست یافته و پیش از پرسپولیس به عنوان بهترین عملکرد نیم فصل در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر به حساب می‌آمد که سرخ‌ها در لیگ هفدهم این رکورد را شکستند.

*نزدیک‌ترین رقابت در لیگ هجدهم

‌در نیم فصل لیگ هجدهم تیم سپاهان با میانگین امتیازی ۲.۰۶ قهرمان نیم فصل شده است؛ این درحالی است که دو تیم پدیده و پرسپولیس دقیقا هم امتیاز سپاهان هستند و به دلیل تفاضل گل کمتر در رده ها دوم و سوم قرار دارند.

*ذوب آهن، بدشانس‌ترین قهرمان نیم فصل

در تمام 19 نیم فصل سپری شده لیگ برتر تاکنون پرسپولیس5 و سپاهان 4 بار، استقلال و ذوب آهن 3 بار، سایپا، فولاد، تراکتورسازی و استقلال خوزستان هرکدام یکبار قهرمانی نیم فصل را تجربه کرده‌اند که در این میان تیم ذوب‌آهن بدترین قهرمان نیم فصل ادوار لیگ بوده چراکه هیچ یک از قهرمانی‌های نیم فصل این تیم منجر به قهرمانی پایان فصل نشده است.

*سپاهان، قهرمان بدون باخت

در تمام 19 دوره گذشته لیگ برتر تیم سپاهان در لیگ هجدهم تنها تیم قهرمان نیم فصل است که بدون باخت، این عنوان را کسب کرده است.

*تیم‌هایی که قهرمانی نیم فصل را در پایان تکرار کردند

در 18 دوره برگزار شده  لیگ برتر 9 تیم در حالی قهرمان شده‌اند که نیم فصل هم قهرمان بوده‌اند که نام این تیم‌ها به شرح زیر است:

لیگ دوم-سپاهان

لیگ چهارم-فولاد

لیگ پنجم-استفلال

لیگ ششم-سایپا

لیگ هفتم-پرسپولیس

لیگ نهم-سپاهان

لیگ پانزدهم-استقلال خوزستان

لیگ شانزدهم-پرسپولیس

لیگ هفدهم-پرسپولیس

تیم هایی هستند که هم قهرمان نیم فصل و هم قهرمان انتهای فصل در لیگ‌های ذکر شده بوده‌اند.

*سپاهان، مقتدرترین

بهترین عملکرد به لحاظ هجومی را سپاهان لیگ دوم داشت. طلایی‌پوشان با میانگین 2 گل زده در هربازی به نیم فصل رسیدند و با 26 گل زده در 13 بازی، بهترین عملکرد را در بین تمام قهرمانان نیم فصل 18 دوره لیگ برتر داشته اند.

*پرسپولیس، رکودار قهرمانی نیم فصل

تیم فوتبال پرسپولیس در در دوره‌های هفتم، سیزدهم، شانزدهم، هفدهم و نوزدهم موفق به کسب این عنوان شده‌ است. در چهار مرتبه قبلی سه بار قهرمانی نهایی به سرخپوشان رسید اما در لیگ سیزدهم علی دایی نتوانست تیمش را در پایان فصل قهرمان کند. افشین قطبی و علی دایی (یک بار) و برانکو ایوانکوویچ (۲بار) به قهرمانی نیم‌فصل رسیده بودند. حالا کالدرون هم به این لیست اضافه شد. به عبارتی دیگر قهرمانی در نیم‌فصل، ۷۵ در صد شانس قهرمانی در پایان فصل را برای تیم تهرانی به همراه داشته است.

به هرحال باید منتظر ماند و دید در پایان لیگ جذاب نوزدهم چه تیمی می‌تواند عنوان قهرمانی را بدست بیاورد.

نظر شما